המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.2.2010
7/2/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.2.2010

 

בתקציר: היומון עוכאט': חזבאללה בכוננות עליונה * עבאס: ביקור שעת' אצל הנייה - ללא אישור * יומון איראני: ארה"ב והבעת'- מאחורי הפיגועים בעיראק *  יומון מצרי: צבא ארה"ב מבצע פשעי מלחמה באפגניסטן * יומון לבנוני: סוריה תגיב אם תתקוף ישראל את חזבאללה * בקטר מכינים סרט על חיי הנביא

 

אחמדי-נז'אד: הוריתי להעשיר אורניום לרמה של 20%

בכנס על הישגי איראן בטכנולוגיית הלייזר, הודיע הנשיא אחמדי-נז'אד כי הורה לראש הארגון לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, להתחיל בהעשרת אורניום לרמה של 20%, וציין כי איראן יכולה להגיע לכל אחוז העשרה שתרצה, בעזרת טכנולוגיית לייזר שהשיגה, אך בשלב זה אין לה כוונה להסתייע בשיטה זו. עוד אמר שהעסקה עם המערב לחילופי אורניום עודנה פתוחה, בתנאי שזו תהיה ללא תנאים מוקדמים.

פארס, אילנא (איראן), 7.2.10

להתבטאות קודמת על הישגים בתחום העשרה בלייזר ראה

http://www.thememriblog.org/blog_personal/en/779.htm

 

יומון איראני: ארה"ב והבעת'- מאחורי הפיגועים בעיראק

היומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי ארה"ב ומפלגת הבעת' הסונית בעיראק ביצעו את הפיגועים האחרונים בעיראק כדי להציג את אוזלת ידה של הממשלה השיעית ואת הצורך בהחזרת הבעת' לשלטון. היומון הוסיף כי כמו באפגניסטן, כך גם בעיראק מקיימים האמריקאים מו"מ עם קבוצות טרור לקידום מטרותיהם.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 7.2.10

 

הבחירות בעיראק

אל-מדינה (סעודיה), 6.2.10 / עלאא' אללקטה

 

מותכי: מרוצים מהידוק השת"פ עם תורכיה

בפגישתו באנקרה עם נשיא תורכיה, עבדאללה גול, אמר שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, כי ארצו שבעת רצון מהידוק היחסים בין שתי המדינות ושת"פ ביניהן בנושאים אזוריים ובינ"ל והוסיף כי יעד סחר החליפין ביניהן בחמש השנים הבאות יעמוד על 30 מליארד דולר. עבדאללה גול קרא למערב להכיר בחשיבותה של איראן בפתרון המשבר באפגניסטן.

פארס (איראן), 4.2.10

 

שגריר איראן במוסקבה: רוסיה תעביר טילים ארוכי טווח לאיראן

שגריר איראן ברוסיה, מחמוד רזא סבאחי, אמר כי מוסקבה הבטיחה להעביר טילים ארוכי טווח להגנה על טהראן, כפי שהתחייבה בעבר. ב-2007 חתמה מוסקבה חוזה להעברת מערכות טילי אס-300 לאיראן.

מהר (איראן), 5.2.10

 

יומון מצרי: צבא ארה"ב מבצע פשעי מלחמה באפגניסטן

מאמר המערכת ביומון המצרי הממסדי אל-אהראם תקף את מדיניותה הכוחנית של  ארה"ב באפגניסטן וקרא להביא לדין את הכוחות האמריקאיים בגין פשעי מלחמה באפגניסטן.

אל-אהראם (מצרים), 7.2.10

 

היומון עוכאט': חזבאללה בכוננות עליונה

היומון עוכאט' דיווח מפי מקורות לבנונים יודעי דבר, כי פעילי חזבאללה נמצאים בכוננות עליונה בכל רחבי לבנון וכי בכירי הארגון התבקשו להגביר את אמצעי הזהירות מחשש לפעילות עוינת מצד ישראל. לדברי המקורות, חזבאללה מתכונן לכל האופציות הצבאיות.

עוכאט' (סעודיה), 6.2.10

 

יומון לבנוני: סוריה תגיב אם תתקוף ישראל את חזבאללה

מאמר ביומון אל-ספיר, המקורב לסוריה, טען כי צבא סוריה נמצא כיום במוכנות צבאית שמאפשרת לשה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, לאיים על ישראל במלחמה וכי הנשיא אסד חיזק את הצבא בטילים וביכולות יבשתיות. עוד טען היומון כי סוריה תתערב במלחמה גם במקרה שישראל תתקוף את חזבאללה ולא אותה ישירות, אך טען כי בסוריה ובחזבאללה לא צופים מלחמה כזו בקרוב. אבראהים אל-אמין, יו"ר מועצת המנהלים של היומון אל-אח'באר, המקורב לסוריה, טען כי איומו של אל-מועלם על ישראל לא בא כתגובה לדברי אהוד ברק, אלא ביטא הערכה שישראל רוצה לתקוף את סוריה על תמיכתה בהתנגדות והיווה מסר שכל תקיפה כזאת תצית עימות שיחרוג ממימדיו המקומיים. היומון הסעודי אל-וטן טען כי הערבים מבינים שוויתוריהם לישראל הכזיבו, ועליהם לבחון אם לא טעו כשזנחו את אופציית הרובה.

אל-אח'באר, אל-ספיר (לבנון), 5.2.10, אל-וטן (סעודיה), 4.2.10

 

שעת': חמאס עזה רוצה בפיוס; חמאס דמשק - לא

חבר הוועד המרכזי של הפת"ח, נביל שעת', טען בעקבות ביקורו בעזה (3-5.2.10), כי תנועת החמאס בעזה רוצה בפיוס, בעוד ראשי התנועה בדמשק מתנגדים לכך. בתגובה אמר חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, יחיא מוסא, כי דברי שעת' ביטלו את כל הישגי הביקור וכי חמאס היא תנועה אחת עם הנהגה אחת. יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי ביקורו של שעת' בעזה, היה בהתאם להחלטה של מוסדות הפת"ח, הקובעת כי על תושבי עזה, חברי המוסדות הפלסטיניים החיים בגדמ"ע, לשוב אליה ולחיות בה כפי שאנשי חמאס חיים בגדמ"ע. על הביקור של שעת' אצל הנייה אמר - שהיה ללא אישור.

אל-קדס (ירושלים), 7.2.10; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4,6.2.10; www.palestine-info.info, 6.2.10

 

אובמה - האוויר יוצא מהבלון 

אל-אקתצאדיה (סעודיה), 5.2.10 / פהד אל-ח'מאיסי

 

עבאס: אתמוך במאבק המזוין רק אם הערבים יתמכו בו

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר לעורכי עיתונים מצריים, כי הוא מאמין במו"מ כאמצעי להשיג שלום וכי השימוש בנשק באינתיפאדת אל-אקצא הרס את חיי הפלסטינים. הוא הביע את תמיכה בהתנגדות עממית וציין כי יתמוך במאבק המזוין רק אם הערבים יסכימו לכך ויבחרו בדרך המלחמה. על הפיוס הפלסטיני אמר כי סוריה אינה מתנגדת לו, בעוד איראן - מתנגדת; בסאם אבו שריף, יועצו לשעבר של ערפאת, קרא לאינתיפאדה עממית שלישית מקיפה שלא תוגבל לשטחי 67', שתביא לגירוש הכיבוש ולהקמת מדינה.

אל-קדס (ירושלים), 7.2.10;  אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 5.2.10

 

פיגוע נגד שיירה של הצלב האדום בעזה

היומון "אל-איאם" דיווח על פיצוץ מטען שהופעל מרחוק ליד רכב של הצלב האדום בעזה, בכביש המוביל למעבר ארז. מקורות בעזה מסרו שהמשטרה עצרה שני חשודים שכנראה חברים בארגון הסלפי ג'לג'לת.

אל-איאם (רש"פ), 5.2.10

 

קטר: חכמי דת דנו בהפקת סרט על חיי הנביא

החברה הקטרית 'אל-נור', העומדת להפיק סרט קולנוע בשפה האנגלית על חיי הנביא מוחמד, בעלות של מאתיים מיליון דולר, ערכה כנס (3-4.2.10) שבו דנו חכמי דת בולטים, בהם ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים השיח' יוסף אל-קרדאוי, במסר העיקרי של הסרט, בהתאמתו לחוקי ההלכה המוסלמית, באופן הצגתם של חברי הנביא ועוד. נמסר כי בשל  חוסר הסכמה בין המשתתפים יתקיימו התייעצויות נוספות.

www.alarabiya.net, 6.2.10

 

שה"ח הסעודי: לא בשלו התנאים לפסגת אסד-מובארכ 

בהתייחסות ראשונה לניסיונות התיווך בין סוריה ומצרים, אמר שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל, כי לא בשלו התנאים לפסגה סעודית-סורית-מצרית וארצו ממשיכה בניסיונותיה לתווך בין שתי המדינות. יצוין כי יחסי סוריה-מצרים עלו על שרטון בעקבות רצח ר"מ לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, ב-2005.  

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 4.2.10 

 

אל-אזהר: לא אסרנו גלישה ב-facebook

ועדת הפתוא של אל-אזהר הכחישה כי הוציאה פתוא האוסרת שימוש באתר facebook. יו"ר הועדה לשעבר, שיח' עבד אל-חמיד אל-אטרש, שלו יוחסו הדברים, הבהיר כי מותר לאדם לגלוש באינטרנט רק אם יש לו בכך תועלת, ולא לשם שחיתות, כגון לצורך קיום יחסים אסורים או צפייה באתרי פריצות. האקדמיה למחקרים אסלאמיים באל-אזהר הביעה עמדה דומה, לפיה מותר למוסלמי להשתמש ב-facebook למטרות מועילות, כמו הגנה על האסלאם ותדמיתו.

www.islamonline.net, 5.2.10

 

העדר עמדה ערבית נוכח עיראק ופלסטין הבוערות 

אל-אתחאד (איחוד האמירויות הערביות), 3.2.10 / חאמד נג'יב

 

ניסיון לובי לפייס בין מצרים לבין סוריה וקטר

שגריר לוב בקהיר, עלי מחמוד מאריא, אמר כי לוב עושה מאמצים להביא לפיוס בין-ערבי, במיוחד בין מצרים לבין סוריה וקטר, לפני פתיחת הפסגה הערבית בלוב בחודש הבא. לדבריו, נשיא לוב, קדאפי, מנהל מגעים אינטנסיביים עם ראשי מדינות ערב כדי להכשיר את הקרקע להצלחת הוועידה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 5.2.10

 

קופסה שחורה של המטוס האתיופי תועבר לפריז במטוסו של אל-חרירי

מקורבים לר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, אמרו כי נמצאה אחת משתי הקופסאות השחורות של מטוס חברת התעופה האתיופית שהתרסק לפני כשבוע וחצי מעל חופי לבנון והיא תישלח לבדיקה בפריז במטוסו הפרטי של אל-חרירי.

www.almustaqbal.org, 7.2.10