המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בעל טור סעודי: מאות אנשי אל-קאעדה נמצאים באיראן
3/2/2010

בעל טור סעודי: מאות אנשי אל-קאעדה נמצאים באיראן

 

לאחרונה נחשף כי חמישה מילדיו של אוסמה בן לאדן מוחזקים בידי השלטונות האיראניים. הדבר התגלה לאחר שאחותם, אימאן מצאה מחסה בשגרירות סעודיה בטהראן, בהימלטה משוביה.[1] בהמשך דווח כי סעודיה מנהלת מגעים עם איראן במטרה לאפשר לאימאן לצאת מאיראן לסעודיה.[2] מוחמד אל-מלפי, בעל טור סעודי, טען במאמר סרקסטי שהדבר מלמד על הקשר הקיים בין איראן לבין אל-קאעדה. להלן עיקרי המאמר:

 

"צעירה סעודית הפנתה מחדש את הזרקור ליחסים ולקשרים בין ארגון אל-קאעדה לבין איראן, הקיימים מאז מתקפת הצבא האמריקאי על אפגניסטן בשנת 2001... תגובתו של שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, בעניין נוכחותה באיראן, כשקיבל את פני השנה החדשה בחביבותו המפורסמת, הייתה מצחיקה ועצובה בו זמנית . [מותכי] הביע פליאה על הופעת אימאן בת אוסמה בן לאדן בשגרירות הסעודית בטהראן, [וטען] שממשלת איראן אינה יודעת כיצד היא נכנסה לאיראן.


שר החוץ האיראני, הידוע בחביבותו ובנטייתו להתלוצץ עם עמיתיו המדינאים ברחבי העולם... חנך את השנה החדשה בכך שהעניק למדינות החשובות בקהילה הבינלאומית חודש על-מנת להשיב על ההצעות האיראניות, [בנושא הגרעין] בהציבו את איראן "שווה בין שווים" עם המעצמות. בצעד זה, לכאורה, הוא השיב לארכה שהוקצבה לארצו עד סוף השנה הקודמת בעניין משבר תיק הגרעין.


נניח, לצורך הדיון, שאיראן מסוגלת לדבר עם המעצמות העולמיות מעמדה שווה. האם זה מעיד על יכולתם של השלטונות האיראניים לשכנע את אזרחיהם שהם מסוגלים להגן על גבולות המדינה ולשמור על ביטחונה במידה ויקרה אסון, שסימניו כבר נראים באופק, נוכח העובדה שעלמה צעירה הצליחה לפרוץ את הגבולות הללו? שמא היא ושלושים מבני משפחתה, רובם ילדים, עברו את הגבול כשהם בבגדי [רואים ואינם נראים]...

 

טיעוני הסרק של המשטר האיראני לסירובו להרשות לבתו של בן לאדן לעזוב את איראן, משום שהיא נכנסה למדינה בדרך לא-חוקית, ויש לחקור אותה [על-כך] ולהביאה לביקורת הגבולות באיראן - מגוחכים. כיצד מדינה הדורשת להשתתף בניהול העולם מרשה לגבולותיה להיפרץ על ידי נערה בת שבע עשרה, בתקופה רגישה זו של היערכות כוללת לכל אירוע חריג, קטן כגדול?!

אימאן בן לאדן ואחיה, ילדיהם ובנות זוגם, אינם לבדם באיראן. ישנם לוחמי אל-קאעדה הנמצאים בקרבתם שמספרם מוערך במאות, אם לא למעלה מזה. בולט ביניהם הסעודי צאלח אל-קרעאוי, המופיע ברשימת 85 המבוקשים שפרסם משרד הפנים הסעודי בינואר 2009, שהתקשר לקרוביו ממספרי טלפון איראניים...!

 

בנוסף לכך ישנם סלימאן אבו ר'ית', ומחמד מכאוי, קצין לשעבר בכוחות המיוחדים המצריים, הידוע בחוגי הארגון בשם 'חרב הצדק' [סיף אל-עדל], הנחשב למוח הצבאי של ארגון אל-קאעדה, ומנהל את פעולותיו מאדמת איראן. אולי הוא נמצא באותו בניין, שאימאן בן לאדן חשפה את קיומו לאחר שמצאה מחסה בשגרירות הסעודית בטהראן בחודש שעבר, לאחר שהיא ואחיה הגיעו למצב הנקלה אליו הגיעו כתוצאה ממעשי אביהם. יתכן שלאורך תקופה זו איראן וגרורותיה השתמשו בהם כסחורה בשוק, לצורך סחיטה פוליטית. 

אין מקום לאופטימיות, ולכך שמשפחת בן לאדן בסעודיה, סוריה, או קטר תיערך לקבל את פני אימאן, לכשתתיר לה טהראן לצאת לבדה או עם אחיה מאדמת איראן. ידיעותיה אודות היחסים הסבוכים בין ארגון אל-קאעדה לבין טהראן לא יאפשרו את עזיבתה בקלות. אפשר שהמנגנונים החשאיים האיראניים יתקעו מקלות בגלגלי ההסכמות הרשמיות, שכן הם המארגנים את היחסים עם ארגון אל-קאעדה ודומיו.

אל ייפלא אם הבסיג' יקהיל אלפים מאנשיו מחוץ לשגרירות הסעודית בטהראן, על-מנת להראות לעולם שאלו הפגנות אזרחיות גרידא, ובסופו של דבר תהיה פריצה לשגרירות והנערה תיחטף. המקרה [של אימאן בן לאדן] הוא מסר שחושף את עומק הקשר בין בן לאדן ואימן אל-זואהרי מצד אחד, לבין איראן מן הצד השני. העניין אינו מצריך חקירה מאומצת, או טרחה כדי להסבירו. האם הנבונים ילמדו את הלקח [המתבקש]?"[3]



[1] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.12.2009

[2] אל-וטן (סעודיה), 27.12.2009

[3] אואן (כווית), 7.1.2010

תגיות