המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 29.1.2010
29/1/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 29.1.2010

 

בתקציר: סעודיה: אובמה דוחה הטיפול בגרעין האיראני * מצרים: בימ"ש ביטל את האיסור על עטיית ניקאב במוסדות אל-אזהר * לאריג'אני: הגרעין האיראני - נכס לעולם האסלאם * יומון מצרי: משעל התחנן לפגוש את מלך סעודיה * בכיר עיראקי: האמריקאים מממנים את בכירי הבעת'

 

סעודיה: אובמה דוחה הטיפול בגרעין האיראני

שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל מתח ביקורת באוזני עיתונאים בלונדון (28.1.10) על כך שהנשיא אובמה  דוחה את הטיפול בגרעין האיראני. הוא טען, לראשונה, כי איראן אחראית לחדירות המורדים החות'ים לסעודיה וקרא לארה"ב ובריטניה להכיר באחריותה זו. לדבריו,  סעודיה מוכנה לתווך בתהליך שלום באפגניסטן, אך הצלחתו תלויה בהתנתקות הטאליבן מאל-קאעדה. עוד אמר כי סוריה לא דרשה ערבויות ולא הציבה תנאים בדרך לחימום היחסים עם ארצו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 29.1.10

 

בכיר עיראקי: האמריקאים מממנים את בכירי הבעת'

עלי אל-לאמי, מנכ"ל "הוועדה לדין וחשבון ולצדק", ועדת חקירה ממשלתית בעיראק הבוחנת את עברם של חשודים בהשתייכות לבעת', האשים את הכוחות האמריקאים בעיראק בשת"פ עם אנשי הבעת' במדינה ובמימון בכיריה. לדבריו, מפקד הכוחות האמריקאים במזה"ת הגנרל דיוויד פטראוס, נפגש עם פעילי המפלגה בכמה ממדינות האזור ואם "פטראוס היה עיראקי היינו 'עוקרים' גם אותו" [במסגרת החוק העיראקי הקורא לעקור מן השורש את מפלגת הבעת' במדינה].

אל-חיאת (לונדון), 29.1.10  

 

שה"ח התימני:  תיווך קטרי סייע לנסיגת החות'ים מסעודיה

שה"ח התימני, אבו בכר אל-קרבי, אמר בלונדון (26.1.10) כי התיווך של קטר לאחרונה והסכם דוחה (נחתם לפני כשנתיים בין החות'ים לממשלת תימן) סייעו לנסיגת החות'ים משטחי סעודיה. עוזר שר ההגנה הסעודי, הנסיך ח'אלד בן סולטאן, אמר (27.1.10) כי המורדים החות'ים לא נסוגו מסעודיה מרצונם, אלא נהדפו ממנה בכוח והציב בפניהם שלושה תנאים לרגיעה: נסיגה מלאה משטח סעודיה; השבת ששת הנעדרים הסעודים למדינתם; אבטחת גבול סעודיה-תימן בידי צבא תימן. 

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 28.1.10 ; www.alarabiya.net, 27.1.10 

 

ועידת לונדון ל'תמיכה בתימן'

אל-מסתקבל (לבנון), 28.1.10 / חסן בליבל

 

יומון מצרי: משעל התחנן לפגוש את מלך סעודיה

היומון המצרי אל-אהראם אל-מסאא'י פרסם תוכן מכתב ששלח (19.1.10) ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, אל עבדאללה מלך סעודיה שבו "מתחנן" משעל לפגוש את המלך כדי להבהיר לו שלא חמאס הכשילה את הסכם מכה (2007) ושהתנועה גאה להשתייך לאומה הערבית ולאסכולה הסונית על אף קבלת סיוע מאיראן. היומון ציין כי זו לא הבקשה הראשונה של משעל לפגוש את המלך. סגנו של משעל, מוסא אבו מרזוק, הביע באוזני סוכנות 'קדס פרס' צער על הפרסום וטען שמאז הסכם מכה יש מעין קרע בין חמאס לסעודיה, אותו מבקשת התנועה לאחות, ואין בכך שום חרפה או תחנונים.

www.alresalah.ps, 28.1.10; אל-אהראם אל-מסאא'י (מצרים), 27.1.10

 

מצרים: בימ"ש ביטל את האיסור על עטיית ניקאב במוסדות אל-אזהר

בית משפט במצרים פסל (27.1.10) את החלטת המועצה העליונה של מוסד אל-אזהר מאוקטובר 2009, האוסרת עטיית ניקאב במכוני הלימוד של המוסד ובמעונות הסטודנטיות. היומון אל-חיאת דיווח כי פסק הדין הביך את מוסד אל-אזהר ודוברו מסר כי טרם גובשה תגובה להחלטת בית המשפט.

אל-חיאת (לונדון), 29.1.10 

 

רפסנג'אני מאיים: אפיץ מידע רגיש על מוחמד יזדי

האשמי רפסנג'אני, ראש מועצת המומחים באיראן, איים לפרסם מידע רגיש על חבר מועצת המפקחים, איתאללה מוחמד יזדי, מקורבו של אחמדי-נז'אד, לאחר שיזדי הטיל דופי בנאמנותו למנהיג עלי ח'אמנאי. חבר מועצת המומחים, אחמד ח'אתמי, אף הוא מקורב לאחמדי-נז'אד, הפציר ברפסנג'אני לבל יממש את איומו בשל הצורך באחדות במדינה, אך הכחיש כי אמר לרפסנג'אני שיזדי חזר בו מדבריו. לדברי ח'אתמי, שני האישים הסכימו ליישב את המחלוקת ביניהם, לטובת אחדות המשטר.

ספיר ניוז, פארס (איראן), 28.1.10

 

אתר איראני: לערבים ולישראל עמדה משותפת נגד ערוץ אל-עאלם

רשת הטלוויזיה האיראנית המשדרת בשפה הערבית, אל-עאלם, הודיעה כי הלוויין ערב-סת שוב הפסיק להעביר את שידוריה. סו"י האיראנית מהר טענה כי הדבר נעשה בעקבות לחץ של סעודיה ומצרים.

אתר האינטרנט תאבנאכ טען שהפסקת השידורים והעמדתו לדיו של כתב הערוץ בישראל, מעידות על עמדה משותפת של ישראל והערבים כלפי הערוץ.

תאבנאכ (איראן), 28.1.10;  מהר, אל-עאלם (איראן), 27.1.10  

 

אחמדי-נז'אד: חגיגות המהפכה - הלווייה לאידיאולוגיה המערבית

בנאום (28.1.10) בפני חברי מטה החגיגות (1-11.2.10) לציון 31 שנים להקמת משטר המהפכה, אמר הנשיא אחמדי-נז'אד כי הן יהוו הלוויה של האידיאולוגיה הקפיטליסטית, הליברלית, האנטי-אלוהית.

פארס (איראן), 28.1.10

 

משחק הכדורגל בין מצרים ואלג'יריה: חשש מחידוש העימות  

אל-ערב אל-יום (ירדן), 28.1.10 / נאצר אל-ג'עפרי

 

לאריג'אני: הגרעין האיראני - נכס לעולם האסלאם

במסע"ת בכווית, אמר יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, כי הטילים של איראן יחרכו את אדמת ישראל, אם זו תתקוף אותה וכי התמיכה של איראן בחזבאללה ובחמאס, היא חובה אסלאמית המונעת מישראל להשתלט על האזור, ולערער את הביטחון בכווית. עוד אמר כי ארה"ב וישראל זורעות שיעה-פוביה בקרב מדינות האזור כדי להקים בהן בסיסי צבא, ולמכור להן נשק מזויף בתמורה לנפט שלהן וכי הנשיא אובמה הרע את מדיניות ארה"ב כלפי מדינות האזור. לאריג'אני ציין שהגרעין האיראני יהווה נכס לעולם האסלאם.

יו"ר וועדת המג'לס לביטחון לאומי, עלא א-דין בורוג'רדי, אמר בכווית כי איראן שואפת להרחיב את שתה"פ הביטחוני שלה עם שכנותיה ולשם כך תחתום על הסכמי ביטחון אזוריים.

מהר (איראן), 27.1.10    

 

 אשת מוסוי: אינו מכירים באחמדי-נז'אד; כרובי: ג'נתי - בוגד

בראיון ליומון רוז, אמרה ד"ר זהרה ראהנוורד, אשתו של מיר חוסין מוסוי, כי בעלה אינו מכיר באחמדי-נז'אד כנשיא ולא יתפשר על עמדתו זו וגם לא על זכויותיו של העם. עוד אמרה כי היא איננה חוששת שתיהרג בשל מאבקה. מהדי כרובי אמר כי דבריו על הכרתו באחמדי-נז'אד כנשיא סולפו והוא דבק בעמדתו שהבחירות זויפו. עוד אמר כי ממשלת אחמדי-נז'אד לא נבחרה בידי העם ולכן לא תוכל להמשיך בפעילותה וכי יו"ר מועצת המפקחים, אחמד ג'נתי, שהופקד על טוהר הבחירות – הוא בוגד.

סהאם ניוז (איראן), 28.1.10; רוז (איראן), 26.1.10

 

איראן: שני עצורי מהומות הוצאו להורג

שלטונות איראן הוציאו להורג שניים מעצורי מהומות העשוראא (27.12.09). עניינם של תשעה עצורים נוספים שנידונו גם הם למוות מצוי בערכאת ערעורים.

פארארו (איראן), 28.1.10

 

המערב מאיים להחמיר את הסנקציות על איראן 

אל-ג'רידה (כווית), 28.1.10 / עבד אל-קאדר