המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.1.2010
22/1/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.1.2010

 

בתקציר: מיטשל: ארה"ב לא תתמוך ביישוב מחדש של הפליטים בלבנון * סעודיה: עלייה דרמטית בהיקף הגירושים * כיהאן: ארה"ב והציונות גרמו לרעש האדמה בהאיטי * בעל טור פלסטיני: ישראל יצאה להאיטי כדי לגנוב איברים * פת"ח: להסלים את ההתנגדות העממית * פיאד נפגש עם מגורשי כנסיית המולד

 

קושנר: חזבאללה עלול לתקוף את ישראל בהוראת איראן

שה"ח הצרפתי, ברנרד קושנר, הזהיר כי חזבאללה עלול לתקוף את ישראל עפ"י הוראה מאיראן, הרוצה להסיח את תשומת הלב העולמית מהמשבר הפנימי שלה. קושנר אמר את הדברים לאחר פגישתו עם ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, שדרש כי ישראל תפסיק את איומיה על לבנון. היומון אל-חיאת דיווח כי אל-חרירי ביקש אספקת טילים צרפתיים למסוקים של צבא לבנון, אולם מפקדים בצרפת הסתייגו מהבקשה מחשש שטילים אלה יגיעו לידי חזבאללה שישתמש בהם נגד ישראל.

אל-ספיר (לבנון), אל-חיאת (לונדון), 22.1.10

 

אל-קרדאוי נגד הורשת השלטון במצרים

יו"ר התאחדות העולמאא המוסלמים, שיח' יוסף אל-קרדאוי, אמר כי אם היה במקומו של גמאל מובארכ, היה מכריז על נסיגתו מהמרוץ הקרוב לנשיאות, אך אם גמאל מתכוון לרוץ, עליו לעשות זאת כאחד האדם בבחירות דמוקרטיות ושקופות. אל-קרדאוי קרא לאליטה במצרים לפעול לתיקון החוקה, כך שתאפשר לכל המצרים להתמודד לנשיאות בבחירות הבאות.

אל-שורוק (מצרים), 20.1.10

 

תוכנית שלום מצרית חדשה - end game

היומון אל-חיאת דיווח מפי מקור דיפלומטי מצרי כי שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט, וראש המודיעין המצרי, עומר סולימאן, הציגו (8.1.10) לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, תוכנית לחידוש המו"מ בשם "סוף הדרך" (end game), על בסיס של הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67' כולל מזרח ירושלים עם אפשרות לחילופי שטחים; מתן ערבויות בינ"ל להקמת המדינה הפלסטינית והצעת מקורות סמכות להסדר הקבע על ידי הקהילה הבינ"ל. לדברי המקור, אם יוסכם על עקרונות אלה, תיערך ועידת שלום בינ"ל במצרים בתוך חודשים שלושה, תוך מאמץ להביא עד אז להשלמת הפיוס הפלסטיני. 

אל-חיאת (לונדון), 21.1.10

 

אל-חיאת: עיקרי התוכנית האמריקאית לחידוש תהליך השלום

היומון אל-חיאת דיווח מפי מקורות פלסטינים כי התוכנית האמריקאית לקידום תהליך השלום מתבססת על  חידוש המו"מ בערוץ הסורי והפלסטיני ללא תנאים מוקדמים והקמת מדינה פלסטינית בגבולות זמניים תוך הפרדת המו"מ על ירושלים מהמו"מ על הגדה ועזה. עפ"י הדיווח, התוכנית באה לענות על השאיפה הפלסטינית למדינה בגבולות 67' (עם אפשרות לחילופי שטחים) ועל רצונה של ישראל לשמור על אופיה היהודי. התכנית הוצגה לשרי החוץ של מצרים וירדן אשר דחו אותה והעריכו  שכך ינהגו גם הפלסטינים.

אל-חיאת (לונדון), 22.1.10 

חמאס הביעה אמון במנהיג האח"ס החדש במצרים

בשיחת טלפון הביע ראש ממשל החמאס בעזה, אסמאעיל הניה, נאמנות למנהיג האח"ס הנכנס, ד"ר מחמד בדיע, ואמר לו כי הוא מקווה שהתנועה תחת הנהגתו תמשיך לתמוך בעניין הפלסטיני.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 22.1.10

 

סעודיה-תורכיה: סיפור אהבה 

אל-וטן (סעודיה), 21.1.10 / ג'האד עורתאני

 

מיטשל: ארה"ב לא תתמוך ביישוב מחדש של הפליטים בלבנון

השליח האמריקאי למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, אמר לבכירים לבנונים בבירות (20.1.10) כי ארה"ב לא תתמוך ביישובם מחדש של הפליטים הפלסטינים בלבנון. מקורבים לנשיא מישל סולימאן אמרו שזהו צעד חיובי שבאה כמענה לדרישתו של סולימאן בביקורו בוושינגטון (דצמבר 2009)  מן האמריקאים לנקוט עמדה ברורה בנושא. לדברי המקורבים לסולימאן, לבנון תוכל להשתמש בעמדה זו של מיטשל בכל מו"מ עתידי. לדברי היומון אל-חיאת, זו פעם ראשונה שארה"ב נוקטת עמדה מפורשת בעניין זה.

אל-חיאת (לונדון), 21.1.10

 

אל-ח'ליג': סעודיה וסוריה מקדמות ועידה לפיוס הפלסטיני בקהיר

היומון אל-ח'ליג' דיווח כי סעודיה וסוריה פועלות לקיים ועידה בנושא הפיוס הפלסטיני בקהיר בתחילת פברואר, בחסות מצרים ובהשתתפות סעודיה, קטר, סוריה, ירדן, כווית ולוב, אשר תכלול חתימה של חמאס על המסמך, קביעת לו"ז לביצועו וקביעת מועד לבחירות לנשיאות ולמועצה המחוקקת הפלסטינית.

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 22.1.10

בעל טור פלסטיני: ישראל יצאה להאיטי כדי לגנוב איברים

בעל טור ביומון 'פלסטין' היוצא לאור בעזה, עצאם שאור, טען כי המטרה העיקרית של המשלחת הרפואית הישראלית בהאיטי היא גניבת איברי אדם. לדבריו, לא ייתכן שלמי שהשתמש בזרחן לבן והרס עשרות אלפי בתים על יושביהם ברצועת עזה תהיה טיפת רחמים ורגישות אנושית.

פלסטין (עזה), 20.1.2010

 

פת"ח: להסלים את ההתנגדות העממית

בהודעת הסיכום של ישיבת המועצה המהפכנית של הפת"ח נאמר כי יש צורך להסלים את ההתנגדות העממית ולהרחיבה לכל האזורים הפלסטיניים שניזוקו מההתנחלויות ומגדר ההפרדה.

אל-קדס (ירושלים), 21.1.10

 

פיאד נפגש עם מגורשי כנסיית המולד

דובר מגורשי כנסיית המולד באירופה, ג'יהאד ג'ועארה, מסר כי רה"מ הפלסטיני, סלאם פיאד, נפגש במהלך ביקורו בספרד עם שלושה מגורשים המתגוררים באיטליה, בפורטוגל ובספרד והבטיח להם סיוע בפתרון בעיותיהם. כזכור, במבצע חומת מגן גורשו מבית לחם מבוקשים שהתבצרו בכנסיית המולד.

אל-קדס (ירושלים), 21.1.10  

 

איחוד הגיאולוגים הערבים: ישראל פועלת למיטוט אל-אקצא

יו"ר איחוד הגיאולוגים הערבים, הירדני, בהג'ת אל-עדואן, טען כי ישראל מבצעת פיצוצים גרעיניים בנגב על מנת לגרום לרעידת אדמה שתמוטט את מסגד אל-אקצא.

www.palestine-info.info, 21.1.2010

 

אל-קאעדה לארה"ב: הכל חוזר אליך

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 20.1.10 / עבדאללה מחרקי

 

הניה: חמאס פועלת כדי לשמור על השקט

ר"מ החמאס, אסמאעיל הניה, אמר כי לאחר המלחמה האחרונה בעזה נוצרה הסכמה לאומית לגבי הצורך לשמור על השקט, ובכל פעם שיש חריגה מהסכמה זו חמאס מקיימת קשר עם כל פלגי ההתנגדות כדי לשמור על השקט ולמנוע הידרדרות של המצב בשטח.

אל-ערב (קטר), 21.1.2010

 

ארדואן: האיחוד האירופי יפסיד אם לא יקבל אותנו

במסיבת עיתונאים בעת ביקורו בסעודיה קבל ר"מ תורכיה, רג'פ טיפ ארדואן, כי מזה חמישים שנה מסרב האיחוד האירופי לקבל את תורכיה לשורותיו והוסיף כי "איננו רוצים שהאיחוד האירופי יהיה מועדון נוצרי... ואם הוא ימשיך לסכל את צירופנו, ההפסד יהיה שלו". ארדואן הביע את נכונותה של תורכיה להתערב בסכסוך בתימן, אם תתבקש, ואמר שעמידתה של ארצו לצד הערבים בנושא המזה"ת קשורה לחתירתה לצדק ושלום ואיננה תגובה לאי קבלתה לאיחוד האירופי.

אל-וטן (סעודיה), 21.1.2010

 

שגרירת ארה"ב בקהיר: נפעל למען הקופטים

בפגישה עם הפטריארך הקופטי שנודה, הבטיחה שגרירת ארה"ב בקהיר, מרגרט סקובי, כי הממשל האמריקאי ילחץ על ממשלת מצרים להעביר מספר חוקים לטובת המיעוט הקופטי, כגון חוק להסדרת בניית כנסיות, אי אפליה במשרות רמות והקצאת מושבים לקופטים בפרלמנט.

אל-מצריון (מצרים), 21.1.10

 

סעודיה: עלייה דרמטית בהיקף הגירושים

בשלוש השנים האחרונות רווחת בסעודיה תופעה בה גרושות סעודיות חוגגות את גירושיהן כאות להיפטרות ממרות הגבר עליהן ולהשבת חירותן. סקר שנערך לאחרונה בסעודיה גילה כי ב-20 השנים האחרונות עלה שיעור הגירושים במדינה מ-25% ל- 60%.

www.alarabiya.net, 22.1.10; אל-מדינה (סעודיה), 22.1.10

 

כיהאן: ארה"ב והציונות גרמו לרעש האדמה בהאיטי ולקור באירופה

היומון האיראני כיהאן חזר על הטענה לפיה רעידת האדמה העזה בהאיטי ומזג האוויר הקפוא באירופה הם מזימה של האימפריה האמריקאית-ציונית שהפעילה את המתקן לשליטה במזג האוויר HAARP. לטענת כיהאן, ארה"ב מפעילה את המתקן המתוחכם כדי למוטט מדינות.

כיהאן (איראן), 21.1.10

 

כיהאן: אין סירוב איראני בנושא עסקת הגרעין

היומון האיראני כיהאן טען כי הודעת המערב על סירובה, לכאורה, של איראן לעסקת חילופי האורניום היא מגמתית ונועדה לגייס את תמיכת סין ורוסיה בסנקציות שארה"ב מנסה לגבש נגד איראן. לדברי היומון, לפני שבועיים חזרה איראן על כך שהיא מוכנה לעסקה בתנאים שהציגה למערב.

כיהאן (איראן), 21.1.10

 

סו"י איראנית: הדיווחים על פגישת שרי התיירות של ישראל ואיראן – שקר

סו"י האיראנית הרשמית אירנא הודיעה כי הדיווחים אודות שיחתם של שר התיירות האיראני, חמיד בקאי, ושר התיירות הישראלי, סטאס מיסז'ניקוב, ולחיצת הידיים ביניהם בתערוכת התיירות במדריד, הם שקר ישראלי בוטה שנועד להסיט את דעת הקהל העולמית במלאת שנה לפשעי ישראל בעזה.

אירנא (איראן), 21.1.10

 

המוהר עבור נישואים לקטינות

אל-דאר (כווית), 20.1.10

 

מותכי צופה שיפור יחסי איראן - כווית

שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי אמר ליומון הכוויתי אל-דאר כי ביקורו הקרוב של  אמיר כווית בטהראן ישפר מאוד את יחסי שתי המדינות וציין כי מקור המחלוקות בין מדינות מפרץ או בינן לאיראן –  חיצוני.

אל-דאר (כווית), 20.1.10