המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.1.2010
15/1/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.1.2010

 

בתקציר: עבאס: ישראל התנקשה בערפאת ורוצה להיפטר גם ממני * אחמדי-נז'אד: הודו וסין היעד הבא במלחמתה של ארה"ב * מאמר ביומון הרש"פ: מבצעי הפיגועים – גיבורים * מקורות מצריים: תגבור ביטחוני מול רצועת עזה * אל-קרדאוי: אבני הכותל – מזויפות * שה"ח הסעודי: איראן מתערבת בתימן

 

מקורות מצריים: שינוי בהיערכות הביטחונית בגבול עזה

מקורות מצריים דיווחו כי במסגרת מאמצי ההתמודדות מול חמאס תקים מצרים מגדלי שמירה מבוטנים לאורך הגבול עם רצועת עזה ותבצע תגבור נוסף של כוחותיה בסיני, צעד המצריך שינויים בהסכם קמפ דיוויד. מקורות אחרים מסרו כי הוחל בבניית מעגן בגבול הימי עם הרצועה כדי למנוע הברחות ימיות וכניסה של ספינות דיג מצריות למים הטריטוריאליים של ישראל וחשיפתן לפגיעה של סטי"לים ישראליים.

www.maannews.net, www.palestine-info.info, 15.1.10

 

מצרים: עונש לאמאמים מצריים שתמכו בחמאס בנושא הגדר

משרד ההקדשים של מצרים החליט להעניש את האימאמים שחרגו מן ההוראות כאשר נקטו עמדה אוהדת לחמאס וגינו את גדר הפלדה בין מצרים לרצועת עזה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 15.1.10

 

אל-וטן: מצרים הקפיאה מגעיה עם חמאס

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ועבדאללה מלך סעודיה דנו (13.1.10) בריאד בפיוס הפנים פלסטיני, ללא נוכחות מצרית. לדברי היומון אל-וטן, מצרים, שתיווכה עד כה בין חמאס והפת"ח, הקפיאה את טיפולה בתיקים שחמאס צד בהם, כולל הסכם הפיוס ועסקת האסירים, בשל מה שכינתה 'חוסר רצינותה של חמאס' דובר משה"ח המצרי, חסאם זכי, הבהיר כי למרות המתח ביניהן, אין נתק ביחסי חמאס-מצרים.

אל-חיאת (לונדון), 15.1.10; אל-וטן (סוריה), 14.1.10

 

עבאס: ישראל התנקשה בערפאת ורוצה להיפטר גם ממני

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר שהוא דוגל בשלום כפי שדגל בו ערפאת, שלא היה קיצוני, ואם ישראל רוצה להתנקש בו "כפי שהתנקשה בערפאת", הוא שם את מבטחו באל. לדבריו, לישראל ולשיח' יוסף אל-קרדאוי יש מכנה משותף – שניהם מסיתים נגדו ורוצים להיפטר ממנו.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 14.1.10   

 

מאמר ביומון הרש"פ: מבצעי הפיגועים - גיבורים

בעל טור ביומון הרש"פ אל-חיאת אל-ג'דידה, עאדל עבד אל-רחמן, טען במאמרו כי ישראל נוהגת בעזות מצח ובחוסר מוסריות כאשר היא טוענת שהחסות שנתנה הרש"פ לחנוכת כיכר על שם דלאל מור'רבי היא בבחינת הסתה. לדבריו, לרש"פ יש הזכות שלא להתעלם מן "הגיבורים" הפלסטיניים ובראשם דלאל אל-מור'רבי "הלוחמת" (הייתה סגנית מפקד הפיגוע בכביש החוף בשנת 1978).

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 14.1.10 

 

המשבר בין תורכיה וישראל

אל-איאם (בחריין), 14.1.10 / עלי אלבזאז

 

חמאס פועלת להפסקת הירי לעבר ישראל בהסכמה

חמאס הגבירה לאחרונה את קצב הפגישות עם הפלגים הפלסטיניים בעזה כדי לגבש הסכמה להפסקת הירי לעבר ישראל. יצוין כי גם ברש"פ נשמעות קריאות להפסקת ירי הטילים. שגריר אש"פ בתימן לשעבר ובעל טור ביומון הרש"פ אל-איאם, יחיא רבאח, קרא להפיק לקחים מאינתיפאדת אל-אקצא ולא לאפשר מצב שבו כל פלג פועל על דעת עצמו ומשגר טילים לישראל. לדבריו, יש למנוע מלחמה נוספת, כיוון שעזה טרם החלימה מפצעיה ואסור ללכת לקראת אסון אם ניתן למנוע אותו.

אל-חיאת אל-ג'דידה, אל-איאם (רש"פ),14.1.10  

 

אל-קרדאוי: אבני הכותל - מזויפות

בכנס 'מוסד אל-קדס הבינלאומי' שנפתח (13.1.10) בבירות בחסות נשיא לבנון, מישל סלימאן, טען יוסף אל-קרדאוי, יו"ר מועצת הנאמנים של המוסד וראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, כי ירושלים איננה מקום פולחן ליהודים והכותל הוא אבנים מזויפות, ללא משמעות דתית. הוא  קרא למשתתפי הכנס לתמוך בתושבי ירושלים הערבים ולממן מיזמים שלהם, משום שחלק מהשליטים הערבים והמוסלמים זנחו את אחריותם כלפי העיר. בכנס משתתפים בכירים בחמאס ובחזבאללה וכן אנשי דת מוסלמים, חברי פרלמנט לבנונים ושגריר סוריה בלבנון.

אל-ספיר, אל-מסתקבל (לבנון), 14.1.10

 

 חכמי דת תימניים מאיימים בג'יהאד נגד התערבות זרה

מנשר שפרסמו 150 חכמי דת תימניים אוסר על כל התערבות זרה בתימן; על שת"פ צבאי המנוגד לאסלאם, ועל הקמת בסיסי זרים על אדמתה. המנשר מזהיר כי יוכרז על ג'יהאד נגד גורם זר אשר ישגר את כוחותיו אליה. חכמי הדת בירכו על הכרזתו של הנשיא אובמה שארה"ב לא תשגר כוחות לתימן, והביעו תקווה שעמדה זו תימשך.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.1.10

 

אל-סיאסה: מזכ"ל האו"ם דן על הסגת יוניפי"ל במקרה של מלחמה

היומון אל-סיאסה דיווח כי מזכ"ל האו"ם, בן קי-מון, דן עם יועציו באפשרות להסיג את כוחות יוניפי"ל מדרום לבנון לקפריסין או למצרים במקרה ותפרוץ מלחמה בין ישראל ללבנון, באמצעות ספינות המלחמה המפקחות על חופי לבנון מתוקף החלטה 1701. 

אל-סיאסה (כווית), 14.1.10

 

אחמדי-נז'אד: הודו וסין היעד הבא במלחמתה של ארה"ב

בביקורו באהואז (דר'-מע' איראן), אמר הנשיא אחמדי-נז'אד כי איראן תמנע את הגשמת "חלום" ההשתלטות של המערב על המזה"ת במסווה של הפצת הדמוקרטיה. הוא רמז כי סעודיה תומכת באל-קאעדה וציין כי למרות דיכוי זכויות האדם בשטחה היא נתמכת בידי ארה"ב. לדבריו הודו וסין הן המטרה הבאה של ארה"ב, לאחר פקיסטן ואפגניסטן, בשל רצונה להחריב את כלכלתן הצומחת למול שקיעת כלכלת המערב.

אירנא (איראן), 13.1.10; פרס טי וי (איראן), 14.1.10  

 

תגובת המערב נגד הגרעין האיראני: החול בשעון אוזל

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 14.1.10 / עאמר אל-זעבי  

 

שה"ח האיראני: סנקציות כלכליות ודיפלומטיות על המתערבים בענייננו

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, אמר כי משרדו בוחן אפשרות להטיל סנקציות כלכליות ודיפלומטיות על מדינות המתערבות בענייני הפנים של איראן.

אילנא (איראן), 13.1.10

 

שה"ח הסעודי מאשים את איראן בהתערבות בתימן

לראשונה מאז פרץ העימות בין סעודיה לבין המסתננים החות'ים, האשים שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל, את איראן ישירות בהתערבות במצב בתימן. בכך הגיב לביקורתו של נשיא איראן אחמדי-נז'אד על מאבקה של סעודיה במסתננים החות'ים: "איני יודע מי האשים את סעודיה בלוחמה בחות'ים שהרי הם עצמם אינם מאשימים את סעודיה, אז מדוע איראן טוענת כך? האמת היא שאיראן מתערבת בענייני הפנים של תימן, ולא ניתן להסתיר זאת ע"י האשמת אחרים בכך". 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 14.1.10

 

בכיר בכיהאן: המערב וסעודיה מחבלות ביחסי איראן-עיראק

חבר מערכת היומון כיהאן, סעדאללה זארעי, טען כי ארה"ב, בריטניה וסעודיה מנסות לתקוע טריז בין איראן לעיראק, המהווה חוליה מקשרת בין איראן למדינות המפרץ והמדינות האסלאמיסטיות. לדבריו, היומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט מנהל מערכה בקרב שרי ממשלת עיראק כדי להניאם מלחתום על הסכם גבולות עם איראן.

כיהאן (איראן), 13.1.10

 

פתוא באיראן: אסור לצפות בתחנות טלוויזיה ואתרים זרים

איתאללה מכארם שיראזי, התומך במשטר, אסר בפסק הלכה שהוציא, לצפות בתחנות טלוויזיה זרות ולגלוש באתרי אינטרנט זרים, או ליצור עמם קשר.

רסא (איראן), 12.1.10