המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 13.1.2010
13/1/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 13.1.2010

 

בתקציר: לאריג'אני: ארה"ב וישראל התנקשו במדען הגרעין * ביטול הצורך באשרות כניסה בין סוריה ואיראן * נעים קאסם: ההתנגדות תתקיים גם אם יסתיים הכיבוש * שגריר צרפת בסוריה: בידוד סוריה - טעות * בקרוב יוכרז מיהו מנהיג האח"ס הבא * שה"ח האיראני: מצרים כופה עמדתה על הפלסטינים

 

נעים קאסם: ההתנגדות תתקיים גם אם יסתיים הכיבוש

סמזכ"ל חזבאללה, השיח' נעים קאסם, תקף את הטוענים כי ההתנגדות לא תתקיים לאחר שיימצאו פתרונות לבעיות האזור וישראל תיסוג מהאדמות הכבושות. לדבריו, מדובר במחשבה פרימיטיבית שכן ההתנגדות לא קיימת מתוקף הנסיבות אלא מתוקף עיקרון, שלא ייעלם עם שינוי הנסיבות.

אל-חיאת (לונדון), 13.1.10

 

פיאד' הקים קרן למימון החרמת מוצרים מן ההתנחלויות

בטקס הקמת "קרן הכבוד הלאומי" שמטרתה לממן את המאבק בתוצרת של ההתנחלויות, קרא סלאם פיאד', ראש הממשלה הפלסטינית, לקהילה הבינ"ל להפסיק לרכוש מוצרים מן ההתנחלויות.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 13.1.10

 

תושבים בעזה זועמים על הנחת מטענים ע"י החמאס סמוך לבתיהם

אתר המקורב לפת"ח טען כי מיליציות של החמאס מניחות מלכודות נפץ גדולות סמוך למבנים מאוכלסים בצפיפות בעזה באזורים רחוקים מן הגבול עם ישראל כחלק מן ההיערכות למלחמה עימה. נימסר שהדבר מעורר זעם בקרב התושבים ומצית עימותים בינם לבין אנשי חמאס.

www.alaahd.com , 13.1.10

 

פת"ח עזה דורשת את נשקה כדי להתכונן למתקפה ישראלית

הזרועות הצבאיות של תנועת הפת"ח בעזה דרשו מן החמאס שתשיב לאנשיהן את נשקם שהוחרם כדי שיוכלו להתמודד עם מתקפה אפשרית מצד ישראל על עזה. לטענתם, החמאס מדברת על ההתנגדות בשעה שהיא מחרימה מגורמי ההתנגדות את נשקם.

אל-איאם (רש"פ), 11.1.10

 

הסיוע האמריקאי לעיראק

אל-וטן (קטר), 13.1.10 / סלמאן אלמאלכ

 

איראן וסוריה: יבוטל הצורך באשרות כניסה בין המדינות

בתום פגישתו (11.1.10) עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד אמר שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, כי נשיאי סוריה ואיראן סיכמו על ביטול הצורך באשרות כניסה בין המדינות והביע תקווה שהנוהל יוחל בקרוב.

אירנא (איראן), 11.1.10

 

שגריר צרפת בסוריה: בידוד סוריה - טעות

אריק שובלייה, שגריר צרפת בסוריה, טען שהניסיון לבודד את סוריה הוא בלתי אפשרי וחסר תועלת וקרא לסוריה למלא תפקיד מרכזי באזור. לדבריו, יחסי צרפת וסוריה טובים ונשענים על ערכים המשותפים לשני העמים.

www.champress.net, 13.1.10   

 

בקרוב יוכרז מיהו מנהיג האח"ס הבא

במסיבת עיתונאים ב-14.1.2010 יישא המדריך הכללי של האחים המוסלמים,מוחמד מהדי עאכף, את דרשתו השבועית האחרונה בטרם יסיים את כהונתו, ויכריז על שמו של יורשו.

www.ikhwanonline.com, 11.1.2010; אל-מצריון (מצרים),  10.1.10

 

ארדואן זכה ב"פרס המלך פיצל למען האסלאם"

ר"מ תורכיה, רג'ב טייפ ארדואן, זכה ב"פרס העולמי של המלך פיצל למען האסלאם" כהערכה על הישגיו המדיניים, הכלכליים והחברתיים מאז התמנה לתפקידו.

www.alarabiya.net, 12.1.10       

 

איש הדת עביכאן: אין להצטרף לאל-קאעדה

איש הדת הסעודי הבכיר והיועץ בלשכת המלך, עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, הוציא פסק הלכה האוסר להשתייך לארגון אל-קאעדה, משום שזו קבוצה הסוטה מדרך האמת.

עוכאז (סעודיה), 12.1.10

 

סעודיה: הרגנו מאות מסתננים חות'ים

ח'אלד בן סולטאן, עוזר שר ההגנה והתעופה הסעודי, אמר שצבא סעודיה הרג מאות מורדים חות'ים שהסתננו לשטחה בקרבות בחודשים האחרונים, ושטיהר ממסתננים את אזור אל-ג'אברי, המשתרע לאורך גבול סעודיה-תימן.

www.alarabiya.net, 13.1.10

 

מלך ירדן ביטל ב-2008 ביקור בעיראק מחשש להתנקשות

היומון הירדני אל-דסתור חשף כי ביקורו בעיראק של עבדאללה, מלך ירדן, ב-2008 בוטל במפתיע בעקבות ידיעות מוצקות שקיבל המודיעין הירדני על כוונתו של ארגון אל-קאעדה להתנקש בחיי המלך בבגדאד. החוליה שאמורה הייתה לבצע את ההתנקשות ומנתה שבעה אנשים – נתפסה.

אל-דסתור (ירדן), 12.1.10

 

המשטר באיראן כורת את לשונה של האופוזיציה

אל-חיאת אלג'דידה (רש"פ), 11.1.10 / מחמד סבאענה

 

סודאן: נגמול בהחמרת הבידוק לאזרחי ארה"ב

תת שר החוץ הסודאני, מוטרף צדיק, אמר לשגריר ארה"ב, רוברט וויטהד, כי סודאן שומרת לעצמה את הזכות להחמיר את הבידוק הביטחוני לאזרחי ארה"ב העוברים בשטחה. הדברים נאמרו בתגובה להחלטת ארה"ב להגביר את הבידוק לנוסעים סודאנים.

 אל-ראי אל-עאם (סודאן), 12.1.10

 

שר החוץ האיראני: מצרים כופה השקפותיה על הפלסטינים

שה"ח האיראני מנוצ'הר מותכי אמר כי בין ארצו למצרים ישנה מחלוקת בשל ניסיונה של מצרים לכפות את השקפותיה בסוגיה הפלסטינית ואת עמדתה של  קבוצה פלסטינית אחת (פת"ח) על האחרת (חמאס). הוא הזהיר את סעודיה כי הקרבות בתימן עלולים לגלוש לשטחה וטען כי בביקורו בסוריה (11.1.10) דן בכוונתה של ארה"ב להפוך את תימן לאפגניסטן נוספת.

איסנא  (איראן), 12.1.10

 

לאריג'אני: ארה"ב וישראל התנקשו במדען הגרעין האיראני

יו"ר המג'לס באיראן, עלי לאריג'אני, אמר כי לקיחת האחריות ע"י ארגון איראני פרו מלוכני להתנקשות במדען הגרעין אתמול נועדה לנקות את ידיהן  של ארה"ב וישראל מן המעשה. מפקד הבסיג', מוחמד רזא נקדי, אמר כי ארה"ב לא תינקה ממעשה ההתנקשות. המדען, פרופ' מסעוד עלי מוחמדי, חוסל (12.1.09) סמוך לביתו ע"י פיצוץ של אופנוע שניצב ליד למכוניתו.

פארס, מהר (איראן), 13.1.10

 

אתר איראני: המשטר עצר 80 בהאים

האתר האיראני ג'האן ניוז דיווח על מעצר 80 בהאים שהפגינו נגד המשטר במהומות העאשוראא (27.12.09). היומון האיראני סיאסת- רוז דיווח כי שלטונות איראן עצרו כמה אנשים, ובהם עובד בשגרירות הסעודית, שקיבלו כספים מסעודיה כדי להסית את העם נגד המשטר במהומות העאשוראא.

ג'האן ניוז,  סיאסת-י רוז (איראן), 12.1.10

 

סיוע ערבי לעזה

אל-ערב אל-יום (ירדן), 11.1.10 / נאצר אלג'עפרי