המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אבו עלאא' על התנאים הפלסטיניים לחידוש המו"מ
29/10/2000


אבו עלאא' על התנאים הפלסטיניים לחידוש המו"מ

 

במסיבת עיתונאים ברמאללה הציג יו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית, אחמד קריע, 'אבו עלאא'', את תנאי אש"ף לחידוש המו"מ כדלקמן:

 

"נסיגת הצבא הישראלי מאזור הערים, הכפרים והריכוזים [האזרחיים] הפלסטינים ושיבה למצב שהיה לפני העשרים ושמונה בספטמבר, 2000, הקמת ועדת חקירה בינלאומית שתחל בחקירה מידית של התוקפנות ותטיל את האחריות על התוקפן, תשלום פיצויים על כל הנזקים ומציאת מסגרת חדשה [למו"מ] שתבטיח כי תהליך השלום ישיג את מטרותיו".

 

לדברי אבו עלאא', "כללי המשחק השתנו. כעת צריך ליישם את החלטות הלגיטימיות הבינלאומית ולא לחזור אל המשא ומתן על פי כלליו הקודמים... לאחר קמפ דיוויד השתכנענו כי ממשלת ישראל תנסה לכפות את עמדתה בכוח על הצד הפלסטיני, אך העם הפלסטיני המנוסה הכשיל את ניסיונות ברק באמצעות דבקותו בעקרונותיו הלאומיים..."[1]

 

על האפשרות לחידוש המו"מ עם ישראל אמר אבו עלאא':

"הנוסחה הקודמת של המו"מ לעולם לא תביא לפתרון קבע. המו"מ צריך להיבנות מחדש, ויש לצרף אליו את האיחוד האירופי, רוסיה, סין והאו"ם יחד עם ארה"ב. המו"מ במתכונתו הנוכחית לא יביא לכל תוצאות.

 

ארה"ב חייבת להבטיח לעם הפלסטיני הגנה ו[חייבת] לכפות על ישראל לקיים את ההחלטות הבינלאומיות. ישראל לא הוקמה על סמך הבטחה מהתורה אלא ע"פ החלטה של אותו או"ם. מה שקורה עכשיו זו תוקפנות ישראלית אמיתית ומעשה טבח מתמשך נגד העם הפלסטיני. ישראל יודעת איזה נשק נמצא בידי הפלסטינים, ואסור לה, ע"פ כל האמנות וההסכמים, להשתמש במסוקי אפאצ'י, טנקים וכדורי דומדום".

 

אבו עלאא' הביע פסימיות לגבי תוצאות המפגשים הצפויים בין הנשיא קלינטון לבין יאסר ערפאת ואהוד ברק בעקבות פסגת שרם אל-שיח':

     

"הם היו בשרם אל-שיח', דיברו, ואינני יודע מה ייצא מפגישה זו. ברק עלה לשלטון בזכות מצע של שלום אך גמר במלחמה. הוא מתכונן למלחמה ולכיבוש מחדש. יש לו תרבות של מלחמה ולא תרבות של שלום, והוא מנסה לכפות בכוח הנשק את מה שלא להצליח לכפות באמצעות מו"מ.

 

על תוכנית ההפרדה של ראש הממשלה ברק אמר אבו עלאא':

ההפרדה בין הישויות, הישראלית והפלסטינית, תתבצע בסופו של דבר כאשר תקום המדינה הפלסטינית העצמאית. [אך] העם הפלסטיני יביע התנגדות והוא דוחה את תוכנית ההפרדה הישראלית החד-צדדית, אשר תשאיר את ההתנחלויות היהודיות על כנן, תבסס את הכיבוש ותכפה גבולות אשר יותירו את הפלסטינים בקנטונים מבודדים. לא נסכים לכך, ונתנגד לכך בכל האמצעים".

 

אבו עלאא' קרא למזכ"ל האו"ם, קופי אנאן, לקבל אחריות וליישם את החלטה 1322 הקוראת להקמת ועדה בינלאומית שתחקור את התוקפנות הישראלית נגד הפלסטינים.

 

"ההתנגדות של עמנו תימשך עד אשר תיענה ישראל לחוק ולהחלטות הבינלאומיות ולזכויות הלאומיות הפלסטיניות", סיכם אבו עלאא'.[2]

  



[1] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 26.10.2000.

[2] אל-חיאת (לונדון), 26.10.2000.

תגיות