המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.12.2009
28/12/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.12.2009

 

בתקציר: גדודי חללי אל-אקצא: ישראל פתחה את שערי הגיהינום *  אל-אח'באר: מגעים אינטנסיביים בין יועצי אל-חרירי ואסד *  האיחוד האירופי יממן הכשרת מומחי גרעין מצריים * שה"ח התורכי: מערכות אמריקאיות נגד טילים בתורכיה – מיותרות * מקור איראני: ביקור סנאטור קרי לא ישנה עמדתנו

 

הרש"פ: החמאס אחראית לנזקי במלחמה בעזה

הודעת נשיאות הרש"פ במלאת שנה למלחמה בעזה מטילה על חמאס את האחריות לנזקים הכבדים שנגרמו לפלסטינים במלחמה, וקובעת כי אלמלא ההפיכה שביצעה החמאס לא היה נגרם סבל כה רב לתושבי עזה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 28.12.09

 

סו"י לבנונית: חמאס תדון בהצעה מצרית חדשה לפיוס

סוכנות הידיעות הלבנונית 'אל-מרכזיה' דיווחה כי ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, דחה את ביקורו בלבנון שנועד להיערך ב-23-24.12.09, כדי לקיים דיון בדמשק בהצעה מצרית חדשה הנוגעת לפיוס הפנים-פלסטיני, בהשתתפות נציגי חמאס מעזה, סוריה, עיראק וירדן.

www.almarkazia.net, 24.12.2009

 

גדודי חללי אל-אקצא: ישראל פתחה את שערי הגיהינום

גדודי חללי אל-אקצא (פת"ח) אמרו בתגובה לחיסול שלושה מאשיהם בשכם, כי ישראל פתחה את שערי הגיהינום ומעתה היא תדע רק שפה של דם ואש ומוסרי נפש, שייצאו מכל מקום, יגרמו לה להתחרט על מעשיה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 27.12.09

 

מקורבים לחמאס: משעל ביקש להסדיר יחסי התנועה עם המודיעין האיראני

מקורבים לחמאס מסרו כי ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, ביקש בפגישתו (10.12.09) בדמשק עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, סעיד ג'לילי, להסדיר את יחסי החמאס עם משרד המודיעין האיראני, שהתערערו בשל ניסיונות של משמרות המהפכה לפגוע בהם במסגרת המאבקים בין גופי המודיעין האיראניים. עפ"י הדיווח, בכירים בחמאס התלוננו על התנשאות מצד משה"מ כלפי התנועה וניסיונות להכתיב לה את פעילותה.

אל-סיאסה (כווית), 25.12.2009

 

מצרים מנתקת את החמצן שמגיע לעזה מהמנהרות

www.aljazeera.net, 23.12.09 / יזיד עליא

 

אל-אח'באר: מגעים אינטנסיביים בין יועצי אל-חרירי ואסד

היומון אל-אח'באר המקורב לסוריה דיווח כי מאז שהחל סעד אל-חרירי להרכיב את הממשלה (יולי 2009) בלבנון, התקיימו מגעים ישירים ויומיומיים בין יועצו, ויסאם אל-חסן, לבין הקצין הסורי רוסתם ר'זאלה, שנחשב ליד ימינו של אסד. יצוין כי ר'זאלה שימש כראש מנגנוני המודיעין הסורי בלבנון עד לנסיגה הסורית משם (2005) ושמו נקשר במעורבות ברצח רפיק אל-חרירי. עפ"י הדיווח השניים תיאמו את מועד ביקורו של סעד אל-חרירי בסוריה ואת מסגרת השיחות בינו לבין הנשיא אסד.

אל-אח'באר (לבנון), 25.12.09

 

האיחוד האירופי יממן הכשרת מומחי גרעין מצריים

שר החשמל והאנרגיה המצרי, חסן יונס, הודיע כי האיחוד האירופי הקצה שני מיליון יורו לצורך הכשרה  של מומחי גרעין מצריים במדינות גרעיניות מתקדמות, לקראת הקמת תחנה גרעינית ראשונה במצרים.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 26.12.09

 

שה"ח התורכי: מערכות אמריקאיות נגד טילים בתורכיה - מיותרות

בראיון לטלוויזיה באיראן, אמר שה"ח התורכי, אחמד דאוד אוע'לו, כי הטילים של איראן אינם מאיימים על תורכיה ולכן אין מקום להציב את המערכת האמריקאית להגנה מפני טילים בתורכיה.

פארס (איראן), 25.12.09 

 

נאסרללה קורא להודנה בלבנון

מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, קרא לבכירים הפוליטיים בלבנון לאמץ הודנה למשך שנה אחת שתביא את המדינה לרגיעה ושקט ותעניק הזדמנות לממשלת האחדות החדשה בלבנון.

www.moqawama.org/siteindex.php, 26.12.09

 

עיראק: השמדת ספרים המעודדים קיצוניות ואלימות

מקורות בבגדאד מסרו כי מנגנוני הביטחון בעיראק החלו במבצע להחרמה והשמדה של מאות אלפי ספרים לא חוקיים שמעודדים אלימות, קיצוניות והרג של כוחות הממשלה והכוחות האמריקאים. במסגרת המבצע יבוצעו מעצרים של מדפיסי הספרים, מוכריהם ומפיציהם.

אל-ערב (קטר), 27.12.2009

 

סגן נשיא עיראק: לשים קץ להתערבות האיראנית בעיראק

סגן נשיא עיראק, טארק אל-האשמי, קרא לערבים להתאחד כנגד ההתערבות האיראנית בענייני עיראק, הנמצאת בשלב רגיש המחייב את מדינות ערב לחזק את הסולידריות ואת הקשר עמה. אל-האשמי אמר את הדברים בהודעה שפרסם לאחר שנפגש בדוחה עם יורש העצר הקטרי, תמים בן חמד אאל ת'אני.

אל-וטן (סעודיה), 27.12.09

 

עיראק: איראן וארה"ב מתקוטטות, האו"ם מובס, הערבים לא בזירה

אלשרק אלאוסט (לונדון), 28.12.09 / אמג'ד רסמי 

 

אל-מג'לה : סוריה פעלה לשחרור בתו של בן-לאדן ממעצרה באיראן  

כתב העת אל-מג'לה דיווח כי סוריה היתה מעורבת בהסדר שנועד להביא לשחרורה של אימאן, בתו של בן לאדן, ע"י שלטונות איראן לסעודיה, כחלק מהסדר שיביא לשחרור שאר בני משפחת בן לאדן הנתונים במעצר בית בטהראן משנת 2001.

אל-מג'לה (סעודיה), 28.12.09

 

מקור איראני: ביקור סנאטור קרי לא ישנה עמדתנו

מקור דיפלומטי איראני העריך כי קטנים הסיכויים לביקור של הסנאטור האמריקאי ג'ון קרי באיראן בשל מצב היחסים בין המדינות. לדברי המקור, גם אם תסכים איראן לביקור, הוא לא ישפיע על מדיניותה כלפי ארה"ב. האתר פרדא ניוז דיווח כי מטרת ביקורו של קרי בטהראן היא לדון בעיסקת הגרעין.

פרדא ניוז (איראן), 25.12.09

 

אל-סיאסה: איראן וחזבאללה מתכננים לפגוע בשגרירות פקיסטן בבירות

היומון הכוויתי אל-סיאסה הידוע כאנטי סורי ואנטי חזבאללאי, דיווח כי משמרות המהפכה האיראניים וחזבאללה מתכוונים לפגוע בשגרירות פקיסטן בבירות, ולהטיל את האשמה על אל-קאעדה. הצעד נועד לנקום על הפיגוע שביצעו אנשי ארגון האופוזיציה האיראני ג'נדאללה – שפועלים מפקיסטן - בבלוצ'יסטן בדר'-מע' איראן (18.10.09). בפיגוע זה נהרגו 42 אנשי משמרות המהפכה.

אל-סיאסה (כווית), 26.12.09

 

תגובת המשטר האיראני למהומות: דיכוי והטלת אחריות על בריטניה וארה"ב

עשרה בכירים מראשי תנועת המחאה באיראן ובהם מקורבי מוסוי, כרובי וח'אתמי, יו"ר האגודה להגנה על זכויות האסירים, עמאד א-דין באקי, ומזכ"ל תנועת החופש, אבראהים יזדי, נעצרו ע"י המשטר האיראני בעקבות המהומות האחרונות. רזא מוסוי, אחיו של עלי מוסוי (ואחיינו של מיר חוסין מוסוי) שנרצח במהומות אתמול, הודיע כי גופת אחיו נלקחה מבית החולים בטהראן ללא ידיעת המשפחה. פעילי זכויות אדם מחוץ לאיראן דיווחו כי 550 מפגינים נעצרו אתמול ונכלאו. סו"י פארס, התומכת באחמדי-נז'אד, טענה כי 15 מבני משפחתו של יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, האשמי רפסנג'אני, השתתפו במהומות. ההיסטוריון והפעיל הפוליטי, עבדאללה שאהבאזי, תושב שיראז (דרום איראן), מסר כי כשני מליון איש השתתפו בהפגנות בטהראן. שלטונות איראן טענו כי בריטניה תמכה "במזימת ההפגנות" נגד המשטר ואיימו להגיב בצעדים כלכליים ודיפלומטיים. היומון כיהאן, וחבר מועצת המומחים, איתאללה אחמד ח'אתמי, טענו כי שרותי הביון הבריטי והאמריקאי עומדים מאחורי המהומות. כיהאן גם קבע כי ראשי תנועת המחאה "הבוגדים" ישלמו על כך מחיר בקרוב

ג'ומהורי-י אסלאמי, פארס, האם-מיהאן, נו רוז ניוז, בורנא, פרס טי וי, אילנא, אינדה, איסנא, כיהאן, הבלוג של עבדאללה שאהבאזי, parlemannews.ir (איראן), www.hra-news.org, 28.12.09

 

אל אח'באר: רמזים בארה"ב למתקפה קרובה על איראן

אבראהים אל-אמין, יו"ר מועצת המנהלים של היומון אל-אח'באר דיווח כי גורמים שנלוו לנשיא הלבנוני, מישל סולימאן, בביקורו בוושינגטון (14-15.12.09) התרשמו מדברי בכירים אמריקאים שארה"ב עומדת להחליט על עימות כולל עם איראן. גורמים אחרים בפמליה התרשמו שיש גיבוי אמריקאי למתקפה קרובה של ישראל על חזבאללה. שר המהגרים הלבנוני, אכרם שהיב, והשר הלבנוני לשעבר, ויאם והאב, כבר הזהירו (26.12.09) מפני מתקפה ישראלית על לבנון וטענו שהנשיא סולימאן קיבל בארה"ב סימנים לכך.

אל-אח'באר (לבנון), 22.12.09, אל-מסתקבל (לבנון), 27.12.09

 

חזבאללה מאיים על לבנון

אלוטן (סעודיה), 26.12.09 / עבד אלעזיז אלמזיני

 

יומון סודאני: מועה"ב מענישה המדינות שאינן מצייתות לארה"ב

כמאל חסן בח'ית, עורך היומון אל-ראי אל-עאם, המקורב למשטר הסודאני, גינה במאמר מערכת את החלטת מועה"ב 1907 להטיל סנקציות על אריתריאה, וטען שמועה"ב הפכה לגוף המעניש את מדינות אפריקה שאינן מצייתות לארה"ב. בח'ית קרא לכל המדינות הערביות והאסלאמיות לתמוך באריתריאה.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 26.12.09

 

אנשי דת סעודיים: אסור למוסלמים להשתתף בחג המולד

איש הדת הסעודי ויועץ בלשכת המלך, השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, הזהיר את המוסלמים שלא להשתתף בחגיגות חג המולד. באופן דומה הזהיר איש דת בכיר במשרד המשפטים הסעודי, השיח' אחמד אל-מעבי, סטודנטים סעודיים הלומדים בחו"ל, שלא להשתתף בחגיגות החג. דובר משטרת הדת בריאד אמר כי משטרת הדת תאפשר לתושבים סעודים לא מוסלמים לחגוג את חג המולד בביתם בלבד, אך תאסור מכירת סמלי החג במרכזים מסחריים ותטיל עונש על מי שיציינו את החג בפומבי.

אל-חיאת (סעודיה), 27.12.09;  סבק (סעודיה), 26.12.09 

 

סעודיה: ועידה עולמית בנושא תכפיר תיפתח בסוף החודש

ב-29 בדצמבר תיפתח באל-מדינה, בחסות עבדאללה מלך סעודיה וסגנו, שר הפנים, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, "הוועידה העולמית הראשונה" בנושא "תופעת התכפיר [האשמה בכפירה]: סיבותיה, השלכותיה והטיפול בה". הוועידה צפויה להימשך שלושה ימים וישתתפו בה בכירים, אנשי דת, אינטלקטואלים ואנשי חינוך ותקשורת מכל העולם.        

אל-ג'זירה (סעודיה), 28.12.09

 

עמוד הבית של אתר הוועידה: