המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.12.2009
17/12/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.12.2009

 

בתקציר: מאמר בשבועון משה"מ: סעודיה משחקת באש בתימן * עבאס: הכרה בגבולות 1967 – תנאי לחידוש המו"מ * סגן ר"מ תורכיה: דבר לא ימנע את שתה"פ הצבאי בינינו לסוריה *  משעל: נעמוד לצד איראן אם תותקף ע"י ישראל  * יומון מצרי רשמי: חובה לרדוף את פושעי המלחמה הישראליים

 

אל-סיאסה: תיאום בין איראן, סוריה, חזבאללה וחמאס מחשש למתקפה על איראן

היומון האנטי-סורי אל-סיאסה דיווח כי בעקבות מידע שהגיע למודיעין האיראני אודות מתקפה ישראלית-מערבית קרבה על מתקני הגרעין של איראן, זומנו לטהראן בדחיפות ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, שביקר שם השבוע, מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, ונציג של הנשיא אסד, לצורך חלוקת תפקידים ביניהם במקרה של התקפה על איראן. עפ"י חלוקת תפקידים זו, חזבאללה וחמאס יסתננו לשטח ישראל ויבצעו פיגועים בערים ובבסיסים צבאיים. עוד דווח כי המודיעין האיראני הכין רשימה של "מטרות פוליטיות" לחיסול הכוללת נשיאים, ראשי ממשלות ובכירים מישראל, בריטניה, צרפת, כווית, סעודיה ואיחוד האמירויות והקים במדינות אלה תאים רדומים לצורך ביצוע פיגועים נוספים.

אל-סיאסה (כווית), 17.12.09

 

משעל: נעמוד לצד איראן אם תותקף ע"י ישראל

מנהיג איראן עלי ח'אמנאי אמר בפגישתו עם ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל בטהראן (15.12.09) כי הנושא הפלסטיני נוגע ישירות לאיראן, המחויבת לו דתית ואסלאמית. משעל קרא לעולם לשתוק בנוגע לגרעין האיראני כמו שהוא שותק בנוגע לגרעין הישראלי, והדגיש את זכותם של המוסלמים להשיג את כל הנשק הדרוש להגנתם. הוא הוסיף כי חמאס תמשיך באסטרטגיית ההתנגדות ולא תיכנע ללחצים פוליטיים וצבאיים וכי התנועות האסלאמיות יעמדו לצד איראן אם תותקף בידי ישראל – המאיימת על כל המוסלמים באזור -  וכי חמאס, חזבאללה וסוריה "מודעים לחובותיהם כלפי איראן." בתגובה, הזדהה מקור בג'יהאד האסלאמי עם דברי התמיכה של משעל באיראן, אך ציין כי זו תמיכה מוראלית יותר מאשר מעשית; המדריך הכללי של האח"ס, מהדי עאכף, אמר בתגובתו כי התמיכה באיראן מובנת מאליה. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.12.2009; www.paltoday.com, 16.12.2009- 15;  מהר, Leader.ir, 15.12.09 

מישל עון: נשק חזבאללה יישאר עד מימוש זכות השיבה

בכיר האופוזיציה הלבנונית, מישל עון, אמר כי הנשק של חזבאללה משמש ליצירת מאזן אימה מול ישראל ומהווה גורם ליציבות בלבנון  והוא יישאר עד לשיבת כל הפליטים הפלסטינים בלבנון לארצם.

אל-ספיר (לבנון), 17.12.09

 

אל-חיאת: ארה"ב תומכת בדיאלוג לאומי לבנוני בנוגע לנשק חזבאללה

היומון אל-חיאת דיווח כי הממשל האמריקאי הביע במהלך ביקורו בארה"ב של מישל סלימאן, נשיא לבנון, תמיכה בדיאלוג הלאומי הלבנוני כדרך לטיפול בנשק של חזבאללה והסכים ללחוץ על ישראל להשלים את יישום החלטה 1701. בנוסף, קיבל הנשיא סלימאן הבטחות בנוגע לסיוע הצבאי.

אל-חיאת (לונדון), 16.12.09

 

בריטניה "חוקרת" את מלחמת עיראק: הנאשם, השופט והעו"ד – אותו אדם

אל-ביאן (אמירויות), 16.12.09 / עאמר אלזעבי

 

עמר סלימאן: איננו עובדים אצל חמאס, אתפטר אם מסמך הפיוס ייפתח מחדש

מקורות פלסטינים מסרו כי שר המודיעין המצרי, עמר סלימאן, זעם על סירובה של חמאס לחתום על הסכם הפיוס בשל מחויבותה לאג'נדות חיצוניות, ואיים להתפטר אם המסמך ייפתח לשינויים. סולימאן אמר כי "איננו עובדים לא אצל חמאס ולא אצל ח'אלד משעל".

www.aljazeera.net, 16.12.2009

 

עבאס: הכרה בגבולות 1967 – תנאי לחידוש המו"מ

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי אם ישראל תכיר בגבולות 1967 ותפסיק את הבנייה בהתנחלויות, יחדשו הפלסטינים את המו"מ.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 16.12.09

 

אש"פ החליט להאריך את כהונת עבאס

המועצה המרכזית של אש"פ החליטה להאריך את כהונת מחמוד עבאס כיו"ר הרש"פ עד שיתקיימו בחירות. היא גם גינתה את החמאס בשל סירובה לקיים בחירות.

אל-איאם (רש"פ), 17.12.09

 

סגן ר"מ תורכיה: דבר לא ימנע את שתה"פ הצבאי בינינו לסוריה  

סגן ר"מ תורכיה, בולאנד ארנתש, אמר למשלחת תקשורת סורית המבקרת בתורכיה שהידוק היחסים בין תורכיה ובין מדינות האזור, בכללן סוריה, יחזק אותן מול ישראל, ודבר לא ימנע את השת"פ הצבאי בין סוריה ותורכיה. הוא ציין את מאמצי תורכיה בקרב ידידותיה ובמסגרת האו"ם ליידע את העולם בנוגע לתוקפנות הישראלית.

אל-ת'ורה (סוריה), 16.12.09

 

אל-מצריון: לחץ אמריקאי על מצרים להפסיק שידורים התומכים בהתנגדות

היומון המצרי העצמאי אל-מצריון דיווח כי ארה"ב מאיימת באופן בלתי רשמי לקצץ בסיוע למצרים אם זו לא תפסיק את שידוריהם של כמה ערוצים, באמצעות הלוויין המצרי נייל סאט, המותחים ביקורת על המדיניות האמריקאית באזור, בהם ערוצים עיראקיים, לבנוניים ופלסטיניים התומכים בהתנגדות.

אל-מצריון (מצרים), 16.12.09

 

יומון מצרי רשמי: חובה לרדוף את פושעי המלחמה הישראליים

בעקבות צו המעצר שהוצא בבריטניה נגד יו"ר האופוזיציה, ציפי ליבני, קרא מאמר המערכת ביומון המצרי הממסדי אל-גומהוריה לקהילה הבינ"ל – ממשלות וארגונים - להמשיך לרדוף את פושעי המלחמה הישראלים, שכן זוהי חובתה.

אל-גומהוריה (מצרים), 16.12.09

 

שה"ח המצרי: אין ציר תורכי-איראני-סורי

בתום ביקורו של נשיא מצרים, מובארכ, בתורכיה, הכחיש שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט, קיומה של תחרות בין מצרים לתורכיה או קיומו של ציר תורכי-איראני-סורי באזור. לדבריו, מצרים אינה דוגלת במדיניות של צירים, אלא תומכת בכל מי שפועל למען שלום ויציבות במזה"ת.

אל-גומהוריה (מצרים), 17.12.09

 

סוריה: 12 שנות מאסר באשמת חברות באחים המוסלמים

הוועדה הסורית לזכויות אדם דיווחה כי בית משפט בסוריה דן את עמר חיאן אל-רזוק, ל-12 שנות מאסר באשמת חברות באחים המוסלמים, עבירה שדינה בסוריה מוות. אל-רזוק, בן לאב סורי שהיגר לעיראק, קיבל אישור משגרירות סוריה בבגדאד לשוב למולדתו, אך עם הגיעו לגבול נעצר ע"י כוחות הביטחון הסורים. דווח כי סורים נוספים שביקשו לשוב מעיראק לארצם נעצרו והואשמו בהאשמות דומות. 

www.thisissyria.net, 17.12.09

 

שר הפנים הסעודי זכה בפרס 'התורם המצטיין'

אונר"א העניקה לשר הפנים הסעודי, נאיף בן עבד אל-עזיז, את פרס התורם המצטיין כאות להערכה על תרומתו בתחום ההומניטארי וסיועו לתושבי עזה. יצוין כי נאיף הוא האדם הראשון שזכה בפרס זה.

אל-ריאד (סעודיה), 16.12.09

 

[קשיים בדרך ל] פיוס בין פתח וחמאס

אל-ערב אל-יום (ירדן), 17.12.09 / נאצר אלג'עפרי 

 

סגן ראש ממשלת כווית: תיווכנו בין איראן לסעודיה

סגן רה"מ ושה"ח הכוויתי, מחמד אל-צבאח, אישר כי בביקורו האחרון באיראן פעל להרגעת הרוחות בין סעודיה ואיראן בנושא החג' וכי בכירים איראניים עמם נפגש, בהם המנהיג עלי ח'אמינאי, הבטיחו לו שאיראן לא תגרום להעכרת האווירה בחג' ושעולי הרגל האיראניים לא יפגינו במהלכו. אל-צבאח הוסיף כי בפגישותיו קרא לאיראנים להתקרב לסעודיה.

אל-ריאד (סעודיה), 16.12.09

 

איראן ערכה ניסוי בטיל סג'יל 2 משודרג

שר ההגנה האיראני, אחמד וחידי, אמר בעקבות ניסוי הטיל סג'יל 2 המשודרג, כי זהו טיל שאינו ניתן להשמדה ע"י טילים נגד טילים בשל מהירותו, יכולת התמרון הגבוה שלו ובשל הסיוע שהוא מקבל ממערכות נגד מכ"מ. הטלוויזיה האיראנית אל-עאלם דיווחה כי הטיל ניתן לשליטה ולהנחיה לוויינית.

אירנא, אל-עאלם, (איראן), 16.12.09

מאמר בשבועון משה"מ: סעודיה משחקת באש בתימן

מאמר בשבועון משמרות המהפכה האיראנים, צבח-י צאדק, טען כי בהתערבותה הצבאית בתימן, בשליחות ארה"ב, משחקת סעודיה באש, אשר עלולה לגלוש לשטחה ולהביא לצונאמי שיפיל את המשטרים בסעודיה ובמצרים. המאמר טען כי סעודיה עומדת מאחורי פעולות כגון הפצת הווהאביה בתימן, חיזוק הזרם הסלפי והווהאבי בלבנון, שיגור טרוריסטים ווהאבים לעיראק, תמיכה בבעת' בעיראק ובארגון האופוזיציה הסוני באיראן, ג'נדאללה.

צבח-י צאדק (איראן), 14.12.09

 

פעילי ז"א איראנים: המשטר מזמין תושבים לטקסי הוצאה להורג

פעילי זכויות אדם איראנים פרסמו באתרם הפועל מחוץ לאיראן, כרזה מטעם משרד המשפטים במחוז הערבי ח'וזיסטן (דרום איראן) המזמינה את תושבי המחוז להשתתף בטקסי הוצאה להורג של תושבים שנעצרו בגין פעילות נגד המשטר וגניבת אמל"ח. יצוין כי מרבית תושבי המחוז הם ערבים הדורשים אוטונומיה תרבותית ואף עצמאות.

 Hranews.org, 14.12.09 

 כרזה הקוראת להשתתף בטקסים

מקור: www.hra-news.org, 14.12.09