המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.12.2009
7/12/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.12.2009

 

בתקציר: תביעה בסוריה נגד לבנוניים מקורבי סעד אל-חרירי * סטודנטים בטהראן: "ח'אמנאי חרפתנו" * ח'רטום: המשטרה מנעה בכוח קיום הפגנה * בקרוב: ערוץ טלוויזיה למתנצרים * מצרים: יומונים ממסדיים תוקפים כוונת אל-בראדעי לרוץ לנשיאות *  ציר מג'לס עיראקי: סעודיה מחבלת בבחירות בעיראק

 

יומון סעודי: אובמה מקבל נובל והולם בתופי מלחמה

ברשימה "אובמה מקבל נובל והולם בתופי מלחמה", שהופיעה בעמודו הראשי, טען היומון הסעודי אל-וטן, כי החלטת הנשיא אובמה לשגר 30,000 חיילים נוספים לאפגניסטן נמצאת בסתירה לקבלתו את פרס נובל לשלום. אתמול (6.12.09) טען היומון כי שיגור כוחות נוספים לאפגניסטן לא יכריע את הטאליבאן ושיגורם במקביל להבטחה לסגת משם ב-2011, הוא ניסיון של הנשיא אובמה לאחוז בחבל בשני קצותיו.

אל-וטן (סעודיה), 6,7.12.09

 

סעודיה: נלכדו סומלים שסייעו לחות'ים

כוחות משמר הגבול הסעודיים לכדו בגבול תימן כמה סומלים כשברשותם נשק, תחמושת ומכשיר האזנה. נמסר שהם תכננו לבצע פיגועים בשטח סעודיה בשירות המורדים החות'ים.

אל-וטן (סעודיה), 4.12.09

 

תביעה בסוריה נגד בכירים לבנוניים מקורבי סעד אל-חרירי

ג'מיל אל-סיד שהיה עצור כארבע שנים (עד אפריל 2009) בחשד למעורבות ברצח רפיק אל-חרירי ושוחרר מחוסר ראיות, מסר (6.12.09) כי בית המשפט בסוריה החל לדון בתביעתו נגד מי שזייפו, לטענתו, את חקירת הרצח. לדבריו, השופט הסורי הדן בתביעה הוציא צווי מעצר נגד סגן נשיא סוריה לשעבר, עבד אל-ח'לים חדאם ונגד מחמד זוהיר אל-צדיק שהעיד בחקירה. יוזמנו לחקירה גם הבכירים הלבנוניים האני חמוד, יועצו של אל-חרירי; עיתונאים מהיומון אל-מסתקבל השייך לאל-חרירי ושרים וחברי פרלמנט לשעבר מ"כוחות ה-14 במרץ". כן זומנו השופטים והחוקרים הלבנונים שניהלו את החקירה, היו"ר לשעבר של ועדת החקירה הבינ"ל לרצח אל-חרירי, דטלב מהליס, עוזרו, גרהארד לימאן, והעיתונאי הכוויתי אחמד אל-ג'אראללה. ג'מיל אל-סיד אמר כי תביעתו היא אישית, ללא מימד פוליטי, ואיננה תביעה מטעם סוריה.

אל-אח'באר, אל-מסתקבל (לבנון), 7.12.09

 

אסד הציע העברה הדרגתית של אורניום מועשר ברמת 20% לאיראן

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד אמר בפגישתו בדמשק (3.12.09) עם מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן, סעיד ג'לילי כי לאיראן יש זכות להעשיר אורניום למטרות שלום. שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם ציין במסיבת עיתונאים משותפת עם ג'לילי כי הנשיא אסד הביע בפגישתו עם הנשיא סרקוזי, את תמיכתה של סוריה בזכותה של איראן להעשיר אורניום ולהשתמש באנרגיה גרעינית למטרות שלום. לדברי אל-מועלם, אסד הציע לסרקוזי להעדיף פתרון מדיני באמצעות דיאלוג, ואף הציע עסקה לפיה יועבר בהדרגה אורניום מועשר ברמה של 20% לאיראן. אל-מועלם הוסיף כי סוריה מפקפקת ביעילותם של  הסנקציות נגד איראן;  של הגינוי כלפיה ע"י מועצת הנגידים של סבא"א; וביעילותה של הדרישה ממנה להשעות את פעילותו של המתקן הגרעיני בקום. בביקורו בדמשק נועד סעיד ג'לילי גם עם יו"ר הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין- המפקדה הכללית, אחמד ג'בריל, עוזרו המדיני של חסן נאסרללה, אל-חאג' חוסין אל-ח'ליל ועוזרו המדיני של נביה ברי, עלי חסן ח'ליל.

אל-ת'ורה (סוריה), אל-ספיר (לבנון), אל-שרק אל-אוסט (לונדון),  4.12.2009

הגרעין האיראני הורס את העולם שנמנע מלפעול

אל-וטן (כווית), 6.12.09 / עלי פרזאת

 

סוריה: 244 אתרי אינטרנט נחסמו

המרכז הסורי לתקשורת ולחופש הביטוי דיווח כי לאחרונה נחסמו שלושה אתרים סורים לזכויות אדם שמתווספים ל-241 אתרים חסומים, כחלק ממדיניות ממשלת סוריה להגביר שליטתה על האינטרנט, עם התגברות השימוש בו בסוריה.  

www.all4syria.info, 6.12.09

 

נאסרללה נפגש עם בכירי חמאס

הגוף האחראי לקשרי החוץ בחזבאללה הודיע כי מזכ"ל הארגון, חסן נאסרללה, נפגש עם משלחת של מנהיגי חמאס שכללה את חבר הלשכה המדינית, מוחמד נצר, בכירי חמאס בלבנון, אוסאמה חמדאן, מוניר סעיד, ובנוכחותו של האחראי על התיק הפלסטיני בחזבאללה, חסן חדרג'. בפגישה נדונו חידוש הדיאלוג הלבנוני-פלסטיני, חשיבותה של זכות השיבה לפליטים והמצב האזורי והבינ"ל נוכח מדיניותה התוקפנית של ארה"ב. בכיר בחמאס אמר כי הדיון עסק בנושא הפיוס הפלסטיני ועסקת חילופי האסירים.

www.palestine-info.info, 3.12.2009; www.alresalah.ps, 2.12.2009

 

מצרים: יומונים ממסדיים תוקפים כוונת אל-בראדעי לרוץ לנשיאות

יו"ר סבא"א היוצא, מוחמד אל-בראדעי , הודיע כי יתמודד על נשיאות מצרים ב-2011 אם תאומץ חוקה חדשה ובתנאי שיהיה פיקוח בינ"ל על תהליך הבחירות. עורכי היומנים הממסדיים אל-גומהוריה ואל-אהראם , מוחמד עלי אבראהים ואוסמה סראיא מתחו ביקורת על אל-בראדעי במאמריהם, וטענו כי דרישותיו מעידות על כך שהוא אינו מכיר את מצרים ואת צרכי אזרחיה.

אל-אהראם (מצרים) ; אל-גומהוריה (מצרים), 4.12.09

 

בקרוב: ערוץ טלוויזיה חדש למתנצרים

בינואר 2010 יעלה לאוויר הערוץ הנוצרי "אל-טריק", שישדר באמצעות לוויין אמריקאי ויפנה לקהל המתנצרים במזה"ת ובארה"ב. הערוץ ימומן בידי אנשי עסקים מצריים בחו"ל וארגונים קופטיים בחו"ל.

www.islamonline.net, 7.12.09

 

ח'רטום: המשטרה מנעה בכוח קיום הפגנה

משטרת ח'רטום מנעה (7.12.09) בכוח את קיומה של הפגנה שמפלגות האופוזיציה התכוונו לקיים מול הפרלמנט כדי ללחוץ על מפלגת השלטון, הקונגרס הלאומי, להעביר חוקי דמוקרטיזציה. שניים מראשי המארגנים, פאגאן אמום ויאסר ערמאן מן התנועה העממית לשחרור סודאן (תנע"מ), נעצרו. המשטרה אף מנעה מכלי תקשורת לסקר את האירועים.

www.alarabiya.net, 7.12.09

 

ארה"ב וישראל מעוררות את השד העדתי

 

ג'זירה.נט, 27.11.09 / יזיד עליאן 

 

ציר מג'לס עיראקי: סעודיה מחבלת בבחירות בעיראק

בריאיון לרדיו נוא בעיראק, טען ציר המג'לס העיראקי, פלאח חסן שנשאל, חבר הזרם הצדרי במג'לס, שסעודיה שולחת טרוריסטים לביצוע פיגועים בעיראק כדי להכשיל את תהליך הבחירות הצפוי בה וכן בשל חששה מזליגת הדמוקרטיה מעיראק לסעודיה, שיסכן את המשך שלטון משפחת המלוכה בסעודיה.

מהר (איראן), 4.12.09  

כיהאן למערב: קבלו את הסתייגויותינו ב'טיוטת וינה'

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, קרא למערב לקבל את הסתייגויות איראן לגבי 'טיוטת וינה' והודיע כי לאיראן יש אלטרנטיבות סחר במקרה ויוטלו עליה סנקציות. היומון הסביר כי במקרה של צמצום השת"פ בין איראן לסבא"א, תימנע נגישות הארגון למפעל המים הכבדים באראכ ומצלמותיו יוסרו ממתקן ההעשרה בנטנז. היומון גם הזהיר כי במקרה של סנקציות נוספות יצטמצם הדיון  עם האמריקאים לתחום הגרעין בלבד.

כיהאן (איראן), 7.12.09

 

פרס טי וי: חזבאללה מצניע במצעו את יחסיו עם איראן

אתר הטלוויזיה האיראנית פרס טי וי בבירות, טען כי במצעו החדש מצניע חזבאללה את קשריו עם איראן ומדגיש את שייכותו וזיקתו של הארגון ללבנון. במצע זה נכללים היחסים עם איראן במסגרת היחסים עם כלל המדינות האסלאמיות, ונאמר כי יש להפיק מהם את המרב למען חיזוקה של לבנון.

 פרס טי וי (איראן), 30.11.09

 

הסטודנטים המפגינים בטהראן: "ח'אמנאי חרפתנו"

פעילי זכויות אדם איראנים החיים מחוץ לאיראן, דיווחו כי כ-4000 איש הפגינו בטהראן לרגל יום הסטודנט (7.12.09) וקראו "מוות לח'אמנאי' ו'ח'אמנאי רוצח וסמכותו הדתית בטלה", ומוות לממשלה המרמה את העם." באונ' אמיר כביר בטהראן קראו 1500 סטודנטים ל"ממשלת ההפיכה" להתפטר ו"מוות לדיקטטור [הכוונה לאחמדי-נז'אד]." דווח על התכתשויות אלימות עם כוחות הביטחון בכיכר ולי-י עסר בטהראן ועל כך שהממשלה אסרה על העיתונאים הזרים לסקר את האירועים, והפסיקה את שירותי האינטרנט והסלולאר באזור טהראן. בהפגנה נוספת בשערי אונ' טהראן, שהועלתה ליו טיוב )5.12.09( גידפו מפגינים את מנהיג איראן ח'אמנאי ואמרו כי ח'אמנאי הטיפש הוא חרפתנו וח'ומיני [מייסד המשטר] מחכה לח'אמנאי.

ביטאון הסטודנטים באונ' אמיר כביר (איראן),, Hra-news.org khandaniha.eu,  אלערביה, Mardomak.net, 7.12.09;

 יו טיוב, 5.12.09  http://www.youtube.com/watch?v=dz0GoEwgx1c&videos=g-KVRhjszhQ

 

אתר איראני: כתבי היטלר מוצעים למכירה בחנויות

אתר האינטרנט האיראני פרסין דיווח כי ספר המקבץ את הצהרותיו של היטלר תחת השם "מסריו הפוליטיים, החברתיים וההיסטוריים של אדולף היטלר" מוצע למכירה בחנויות הספרים בטהראן וכי המהדורה השמונה עשרה של התרגום הפרסי של הספר "Mein Kampf" יצא לאור באיראן.

פרסין (איראן), 3.12.09

 

ממשלת איראן חוסמת אתרי אופוזיציה

ממשלת איראן חסמה את הגישה לאתר אינדה ניוז, לאחר שפרסם את טענותיו של יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, האשמי רפסנג'אני, על זיופים מצד הנשיא אחמדי-נז'אד בבחירות, על המשך פעולות הדיכוי של כוחות הביטחון, וכן מאמר הלועג לאמונתו המשיחית של הנשיא. כן סגרו השלטונות אתרים של תנועת האופוזיציה 'תנועת החופש' האיראנית, ובהם "מיזאן ניוז" והזהירו יומונים המזוהים עם מבקרי אחמדי-נז'אד בעקבות פרסום מאמרים הפוגעים באחדות המשטר והעם.

תאבנאק (איראן), 6.12.09; אינדה, אירנא (איראן), 5.12.09

 

האיסור השוויצי לבנות מינרטים מפוצץ את הדיאלוג הבין-דתי

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.12.09 / אמג'ד רסמי

ג'לילי בתורכיה: להפעיל כל האמצעים נגד ישראל

בפגישתו עם ר"מ תורכיה, רג'פ טייפ ארדואן, קרא סעיד ג'לילי, מזכיר המועצה העליונה לבטחון לאומי באיראן, למדינות המוסלמיות להשתמש בכל האמצעים המשפטיים והמדיניים העומדים לרשותן נגד ישראל. אתר האינטרנט  ח'בר און ליין, העריך כי נסיעת ג'לילי עסקה בסירובה של איראן לתיווך תורכי בעסקת חילופי האורניום, עסקה שאיראן דחתה.

Dolat.ir, 5.12.09; ח'בר און ליין (איראן), 4.12.09

 

מותכי ישתתף בוועידה בבחריין לאחר חרם של שנתיים

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, ישתתף בוועידה הביטחונית הבינ"ל השנתית שתתקיים בבחריין (11-13.12.09). נמסר כי מותכי יישא דברי פתיחה ולא יקיים פגישות בשולי הוועידה עם בכירים אירופאים או אמריקאיים. יצוין כי בשנתיים האחרונות החרימה איראן את הוועידה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.12.09

 

בכיר איראני: אנו זקוקים ל-20 מתקני העשרה

יו"ר הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, עלי אכבר צאלחי, אמר כי איראן זקוקה ל-20 אלף מגהוואט (להפקת חשמל) שמשמעותם 20 (מתקני העשרת אורניום) בסדר גודל של המתקן בנטנז, וכי הסנקציות לא יעמדו בדרכה.

 פרס טי וי (איראן), 4.12.09 

 

שגריר לבנון באיראן: איראן תגיב למתקפה ישראלית בלבנון

שגריר לבנון באיראן, זין אל-מוסאווי, הודה לאיראן על הסיוע שהיא מעניקה לחזבאללה במאבק נגד ישראל. הוא העריך כי איראן תגיב אם תתקוף ישראל את לבנון וציין שצפוי ביקור של ר"מ לבנון, סעד חרירי, בטהראן.

פארס (איראן), 6.12.09

 

לאריג'אני: על סעודיה להילחם בישראל במקום בשיעים בתימן

יו"ר המג'לס באיראן, עלי לאריג'אני, קרא לסעודיה להשתמש בטיליה נגד ישראל במקום להכתים את ידיה בדם השיעים בתימן.

פארס (איראן), 5.12.09