המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 3.2.2008
3/2/2008

                                   מה חדש? סיכום יומי 3.2.2008


בתקציר: מאוריטניה מגנה הירי על שגרירות ישראל * שר אלג'יראי: מתאבדי אל-קאעדה מסוממים * עיראק: פגיעה בבכירים מאל-קאעדה * מחסור בבתי"ס במצרים * חכמי דת מוסלמים: להתנתק מישראל * חמאס: זיקה כלכלית למצרים

 

מועצת שרי הפנים הערבים: הסתה לטרור מחוץ לחוק

מועצת שרי הפנים של המדינות הערביות, אשר התכנסה בעיר תוניס, החליטה להוציא את ההסתה לטרור והפצת דברי שבח לטרור אל מחוץ לחוק; איסוף או העברת כספים למטרות טרור ייחשבו לעבירה. ע"פי החלטת המועצה יימשכו המאמצים להקמת מרכז בינלאומי למאבק בטרור. שרי הפנים הערבים גם קראו לתמוך בכוחות הביטחון בלבנון ובעיראק.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.2.08

 

 מאוריטניה מגנה את הירי על שגרירות ישראל

דובר הממשלה המאוריטנית, השר עזיז אולד אל-דאהי, גינה בהודעה ממשלתית רשמית את ההתקפה על השגרירות הישראלית בבירה נואקשוט ואמר שהממשלה  נחושה בדעתה ללכוד את התוקפים ולהביאם לדין.

סוכנות הידיעות המאוריטנית 1.2.08

 

 אגודת העלמאא באלג'יריה תוקפת את התנועה לאוטונומיה בקביליה

אגודת העלמאא האלג'יראית דרשה מן הממשלה לפעול נגד התנועה לאוטונומיה של קביליה (MAK), לאחר שבאתר התנועה פורסם מאמר אשר לדברי האגודה פוגע באסלאם, במוחמד וביו"ר האגודה עבד אל-רחמאן שיבאן. המאמר, אשר כותרתו "הפרוטסטנטים עדיפים על הסלפים", תקף את האגודה על פעילותה נגד התנועה הנוצרית בקביליה, אזור בֶרבֶרי ממזרח לבירה אלג'יר.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 2.2.08; www.journaldekabylie.com, 3.1.08

 

שר הפנים האלג'יראי: מתאבדי אל-קאעדה מסוממים

שר הפנים האלג'יראי, יזיד זרהוני, אמר שתשעה מתוך 11 המחבלים המתאבדים בפיגועים באלג'יריה היו תחת השפעת סמים, דבר המעיד על חולשתן של קבוצות הטרור במדינה. בנוסף, הוא הביע מורת רוח מביקורת של פקידים באו"ם בדבר חוסר המוכנות של כוחות הביטחון האלג'יראים למול מבצעי הפיגועים. לדבריו, חלק מהאחריות לפגיעתם של אנשי או"ם בפיגועי 11.12.07 נופלת על האו"ם עצמו, אשר לא העירך נכונה את הסיכונים.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 2.2.08

  

עיראק: דיווחים על חיסול בכירים באל-קאעדה

מקורות ביטחוניים עיראקים הודיעו אתמול (2.2.08) על מעצרו של עבד אל-רחמן וסמי אל-משהדאני, האחראי על האגף הצבאי במדינת עיראק האסלאמית, באל-טארמיה שבצפון בגדאד, בידי כוח אמריקאי שהונחת במקום. כן הודיעה המשטרה העיראקית על מעצרו של צפאא' מוחמד אל-ח'דאוי, מפקד ארגון אל-קאעדה בעיר סאמראא' והריגת ארבעה מעוזריו - בעלי אזרחויות ערביות שונות - בקרבות שהתקיימו אתמול בצפון-מזרח סאמראא'.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.2.08

 

מצרים: מחסור חמור בבתי ספר יסודיים

סקר רשמי של משרד החינוך והתרבות המצרי מצא כי כ-400 אלף ילדים בגיל בי"ס יסודי אינם הולכים ללמוד בשל מחסור בבתי ספר, במיוחד באזורים הכפריים.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 2.2.08

 

בעקבות וינוגרד: הבלון המתרוקן הוא: "הצבא הבלתי מנוצח"

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 2.2.08

  

דו"ח וינוגרד סולל את הדרך למלחמה הבאה

אל-דסתור (ירדן), 2.2.08

 

[בעיית מעבר רפיח] מימין לשמאל: "עבאס, מבארכ והנייה"

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 1.2.08

  

דו"ח וינוגרד – עלה התאנה של אולמרט

אל-ערב אל-יום (ירדן), 1.2.08

 

מסר ערבי למנהיגים בלבנון: סולימאן או אנרכיה

היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט ציטט מקור דיפלומטי בבירות שאמר כי גורמים ערביים בכירים הודיעו לבכירים לבנונים, הן מ"כוחות ה-14 במרץ" והן מהאופוזיציה, כי אם ישיבת הפרלמנט הלבנוני שנקבעה ל-11.2.08 תידחה שוב ומישל סולימאן לא ייבחר לנשיא -  לבנון עלולה להתדרדר למצב של אנרכיה ומשבר מדיני וביטחוני קשה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.2.08

 

חכמי דת מוסלמים: להפסיק נורמליזציה עם ישראל

בהודעת הסיכום של ועידת ההתאחדות העולמית של חכמי הדת המוסלמים שהתקיימה בדוחה,  קראו המשתתפים למדינות המוסלמיות לא להכיר בישראל, ולהפסיק מיד את הנורמליזציה עימה.

אל-ראיה (קטר), 2.2.08

 

בכיר באופוזיציה הלבנונית מזהיר את כוחות הביטחון הלבנונים

חבר הפרלמנט הלבנוני לשעבר, ויאם והאב, הנמנה על האופוזיציה הלבנונית, הזהיר את מנגנוני הביטחון הלבנונים לבל יחזרו על מה שקרה בהפגנות שהיו ב-27.1.08 באזור הצ'אחיה, שבהן נהרגו שבעה אזרחים לבנונים. לדבריו, במקרה כזה, "האופוזיציה לא תקבור רק את השהידים שלה אלא גם את מי שגרם למותם". הוא הוסיף כי מסקנות החקירה של אירועי הצ'אחיה יקבעו את עמדת האופוזיציה ביחס למועמדותו של מישל סולימאן לנשיאות. היומון הלבנוני אל-אח'באר, המזוהה עם האופוזיציה בלבנון, דיווח על שמועות לפיהן פעילים מארגון "פתח אל-אסלאם" הם שירו בימים האחרונים לעבר עמדות של צבא לבנון באזור הצ'אחיה בבירות.

אל-אח'באר (לבנון), 2.2.08; אל-מסתקבל (לבנון), 3.2.08

 

חמאס שוקלת ניתוק כלכלי מישראל

אחמד יוסף, יועצו המדיני של ראש ממשלת החמאס לשעבר, אסמאעיל הנייה, אמר כי תנועתו שוקלת ברצינות להתנתק מישראל מבחינה כלכלית. לדבריו, חמאס הכינה רעיונות והצעות בדבר יצירת זיקה כלכלית של הפלסטינים למצרים במקום לישראל.

אל-קדס (ירושלים), 3.2.08 

 

ראש ממשלת הרש"פ: אינני מועמד לתפקיד יו"ר הרש"פ

ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאצ', אמר כי אינו מתכוון להציג את מועמדותו לתפקיד יו"ר הרש"פ או להקים מפלגה פוליטית. יצוין כי בעת האחרונה היו שמועות על כוונת פיאצ' להתמודד לתפקיד יו"ר הרש"פ.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 2.2.08

 

אסמאעיל הנייה: חמאס תמשיך להניף את דגל הג'יהאד

בנאום טלפוני שהועבר לכינוס חכמי הדת המוסלמים שנערך בדוחה, אמר אסמאעיל הנייה, ראש ממשלת החמאס לשעבר, כי תנועת החמאס תמשיך להניף את דגל הג'יהאד נגד הכיבוש גם אם יהיו לה קורבנות.

אל-ראיה (קטר), 1.2.08

 

מפקד לשעבר בארגונו של אבו לית' אל-ליבי: ייתכן והפיקוד יעבור לאל-ט'ואהרי

נועמן בן עות'מאן, בעבר מפקד בקבוצה האסלאמית הלובית הלוחמת, העלה אפשרות שאיימן אל-ט'ואהרי יפקד ישירות על הארגון לאחר שמפקדו, אבו לית' אל-ליבי, חוסל בהתקפה אמריקאית בפקיסטן. עות'מאן, שלחם לצד בן לאדן ואל-ט'ואהרי באפגניסטאן וכיום חי באנגליה, העריך ש"הקבוצה הלובית" באל-קאעדה מונה רק כ-30 איש, ואמר שמפקדי הארגון בבתי הכלא בלוב לא הסכימו להחלטה להצטרף לאל-קאעדה. לדבריו, חילוקי דעות ומשקעי עבר מונעים איחוד בין הקבוצה הלובית לאל-קאעדה מגרב, הפועל מתוך אלג'יריה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.2.08