המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר יומי 18.11.2009
18/11/2009

מה חדש? תקציר יומי 18.11.2009

 

בתקציר: יומון איראני: הושטת יד למצרים –  בלתי נסבלת * אל-אח'באר: מצבו הבריאותי של שה"ח הסעודי ירוד * משעל: הג'יהאד יימשך עד יום תחיית המתים * פתווא במצרים: המתפרעים בכדורגל ייענשו כשודדי דרכים * יומון איראני מזהיר את רוסיה מפני עיכוב עסקת הטילים * אל-חיאת: החות'ים מנצלים ילדים במלחמה

 

משעל: הג'יהאד יימשך עד יום תחיית המתים

סוכנות ידיעות פלסטינית דיווחה כי ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, הביע בפגישה עם ראשי מפלגות ערביות בדמשק (12.11.09) את ביטחונו ביכולתו של המועדון הכולל את סוריה, איראן וקטר לעמוד איתן מול האויבים וציין כי למרות שבגלוי מדברת תנועת החמאס בעזה על פיוס ועוסקת בבנייה, רוב כספה ומאמציה מושקעים בהסלמת ההתנגדות. לדבריו, יהיה קשה לפתוח באינתיפאדה חדשה ואולם "הג'האד יימשך עד יום תחיית המתים".

http://www.paltimes.net, 14.11.2009

 

מקורות פלסטיניים: קטר וסוריה מנעו האשמת החמאס בהכשלת הפיוס הפלסטיני

מקורות פלסטיניים דיווחו כי קטר וסוריה שכנעו (12.11.09) את ועדת המעקב אחר יוזמת השלום הערבית שלא להאשים את חמאס בהכשלת הסכם הפיוס הפלסטיני, וביקשו להזמין את נציגי חמאס לפגישת הוועדה, כדי להציג את עמדתם, בקשה שהמשלחת הפלסטינית בראשות סאיב עריקאת דחתה. לדברי המקורות, בפגישתו (13.11.09) עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, קרא נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לקדם את המאמצים להגיע לפיוס פלסטיני, בעיקר לנוכח הקיפאון בזירה המצרית בנושא זה.

אל-מסתקבל (לבנון), 17.11.2009

 

איגוד הדואר העולמי קבע מיקוד עצמאי לפלסטין

משרד התקשורת של חמאס בירך על ההחלטה של איגוד הדואר העולמי לקבוע לפלסטין מיקוד משלה, ואמר כי צעד זה מלמד על התייחסות לפלסטין כאל ישות עצמאית.

http://www.palestine-info.info, 17.11.2009

 

אל-חיאת: החות'ים משתמשים בילדים במלחמתם עם סעודיה

היומון אל חיאת דיווח כי בעימותים המתנהלים בגבול סעודיה-תימן בין כוחות הביטחון הסעודיים למורדים  החות'ים משתמשים החות'ים בילדים רכובים על חמורים ממולכדים למטרות הסתננות לתוך סעודיה. בכיר בוועדה הלאומית לילדים בסעודיה טען כי שימוש בילדים כמגן אנושי נוגד את האמנות הבינ"ל האוסרות לערב ילדים במאבקים מזוינים.  

אל-חיאת (סעודיה), 10.11.09, 18.11.09

 

ממשלת אחדות לאומית בלבנון

אל-וטן (עומאן), 16.11.09 / יאסין אל-ח'ליל

 

אל-אח'באר: מצבו הבריאותי של שה"ח הסעודי ירוד

היומון אל-אח'באר, המקורב לאופוזיציה הלבנונית, ציטט עיתונאי אמריקאי ידוע שפגש לאחרונה את שה"ח הסעודי, האמיר סעוד אל-פיצל, והעיד כי "מצבו הבריאותי לא טוב ומצבו הנפשי קשה" בעקבות טיפול שעבר במערכת העצבים ובצוואר. לדברי העיתונאי, אל-פיצל נאלץ לרכוש דירה בלוס אנג'לס ליד ביה"חU.S.C , שם עובד רופאו האישי שהוא מומחה למחלה הנדירה ממנה הוא סובל. העיתונאי הוסיף כי מקורביו של אל-פיצל חוששים מאד שהוא יאבד את תפקידו והשפעתו.

אל-אח'באר (לבנון), 17.11.09

 

אל-אח'באר: המלך עבדאללה דרש מאל-חרירי לסגור את חברות האבטחה שלו

היומון אל-אח'באר, המקורב לאופוזיציה הלבנונית, דיווח כי המלך הסעודי עבדאללה בן עבד אל-עזיז הורה לר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, לסגור את כל חברות האבטחה שבבעלותו, כתנאי להעברת כספים ממנו אל הארגונים והמוסדות של אל-חרירי. האופוזיציה הלבנונית טענה פעמים רבות שחברות האבטחה שבבעלות אל-חרירי משמשות מסווה לפעילי המליציות שלו.

אל-אח'באר (לבנון), 17.11.09

 

יומון סעודי: ממשלת אחדות פלסטינית קודמת להכרה במדינה

היומון הסעודי אל-וטן קרא לפלסטינים להקים ממשלת אחדות ורק אח"כ לדרוש הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית ובבירתה.

אל-וטן (סעודיה), 18.11.09  

 

מאמר מערכת בקטר: קטר שואפת להיות יצואנית הגז הגדולה בעולם

בעת ביקור של משלחת קטרית בסין חתמו קטר וסין על מספר הסכמי שיתוף פעולה בתחומי ייצוא הגז, זיקוק הגז והפטרוכימיה. מאמר המערכת של היומון הקטרי אל-ראיה ציין כי קטר שואפת לייצר שליש מתוצרת הגז העולמית ובכך להיות מייצרת ומייצאת הגז הגדולה בעולם.

אל-ראיה (קטר), 15.11.2009; www.qnaol.net, 13.11.2009

 

בכיר באל-אזהר: איסור בניית מינרטים במסגדי שוויץ – עלבון

מזכ"ל האקדמיה למחקרים אסלאמיים באל-אזהר, שיח' עלי עבד אל-באקי, אמר כי למשאל העם בשווייץ על איסור בניית מינרטים (צריחים) במסגדי המדינה עלולות להיות השלכות שליליות וכי הטענות לפיהן המינרטים מאיימים על הביטחון והסדר החברתי בשוויץ, פוגעות ברגשות המוסלמים ובמאמצים לדיאלוג בינם למערב.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 15.11.09

 

דו"ח גולדסטון חושף את פשעי ישראל

עומאן (עומאן), 15.11.09  / פארוק מקדסי

 

פתווא במצרים: המתפרעים בכדורגל ייענשו כשודדי דרכים

על רקע האלימות סביב משחק הכדורגל בין נבחרת אלג'יריה לנבחרת מצרים הוציאה הוועדה לפסקי הלכה במרכז למחקרים אסלאמיים באל-אזהר פסק הלכה, שלפיו כל מי שמביע את קנאותו לכדורגל בהרס ובחבלה חל עליו העונש שחל על שודדי דרכים עפ"י הקוראן.

www.alarabiya.net, 17.11.09   

 

רמטכ"ל איראן מזהיר את רוסיה: ביטחונכם כרוך בביטחוננו

רמטכ"ל צבא איראן, חסן פירוזאבדי הזהיר את רוסיה כי עיכוב באספקת מערכות טילי האס-300 עלול להזיק לרוסיה כיוון שביטחונה כרוך בביטחון איראן. חבר וועדת המג'לס לביטחון לאומי, חשמתאללה פלאחת-פישה, טען כי רוסיה רקחה מזימה עם ארה"ב לעכב את הפעלת הכור בבושהר כדי ללחוץ על איראן להסכים לטיוטת וינה ואולם איראן יכולה להשלים את הכור בעצמה. פלאחת-פישה אמר כי לרוסיה קשרים אסטרטגיים עם ארה"ב לעומת יחסים טקטיים בלבד עם איראן אותה היא רואה כמבודדת ונתונה לגחמות של מוסקבה.

איראן דיילי (איראן), 18.11.09; אל-עאלם (איראן), 17.11.09

בכיר איראני: אנחנו מסכלים את תוכניות המערב בפלסטין ובאפגניסטן

בדיווח בסו"י אילנא שהוסר מייד לאחר פרסומו, אמר סגן שר המודיעין האיראני, מג'יד עלוי, כי הנוכחות האיראנית בעיראק תורמת למאמציה להפוך לכוח אזורי, ורמז כי ההשפעה האיראנית מסכלת את תכניות המערב בנושא הפלסטיני ובאפגניסטן. הדיווח נמחק מהאתר וצונזר מאתרים חשובים אחרים.

ג'ואן-י פרדא (איראן), 17.11.09

 

איראן לסעודיה: הקרבות בתימן יגלשו אליכם

רמטכ"ל צבא איראן, חסן פירוזאבאדי, אמר כי טבח השיעים בצפון תימן מסמן את התחלת הטרור הווהאבי הממוסד המסכן את האסלאם ואת האזור והזהיר את סעודיה כי הקרבות יגלשו מתימן לתחומה ולכל העולם המוסלמי. מאמר בשבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק, הזהיר את הנהגת סעודיה כי מעורבותה בקרבות בתימן עלולה להביא לנפילת השלטון הסעודי וטען כי המלחמה בתימן מובלת ע"י סעודיה, מצרים וירדן, המעודדות 'מתיחות אזורית מבוקרת', בשל חששן הן מהתקרבות איראנית-אמריקאית והן ממלחמה ביניהן.

מהר (איראן), 17.11.09; צבח-י צאדק (איראן), 16.11.09

 

יומון איראני: סעודיה מפציצה בזרחן אוכלוסיה שיעית

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי המקורב לסמינרים הדתיים של קום, טען כי סעודיה מפציצה את האוכלוסייה השיעית בצפ' תימן בפצצות זרחן וכי ארה"ב, סעודיה ותימן טובחות בשיעים בשירותה של ישראל, המבקשת להעביר את יהודי תימן לשטחה. לדברי היומון, המלחמה שפתחה בה סעודיה בלחץ האמריקאים, תפגע במאבקה להשגת הגמוניה על העולם הערבי ותגביר את מאמצי הוואהבים הקיצונים בסעודיה להדיח את המלך עבדאללה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 14.11.09

 

מבוקש: המוח הערבי

אל-ראי (ירדן), 17.11.09 / ח'לדון ע'ראיבה

 

יומון איראני: הושטת יד למצרים –  מעשה בלתי נסבל

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי, המקורב להאשמי רפסנג'אני, יריבו הפוליטי של אחמדי-נז'אד, תקף את החלטת הממשלה להזמין את שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט לאיראן  וטען כי זהו מעשה בלתי ראוי בעת שהכוחות האסלאמיים במצרים נאבקים במשטר בקהיר, הסובל מחוסר לגיטימציה עממית. לדברי היומון, הושטת יד למצרים "המתווכת של הציונים והמשרתת את האמריקאים" איננה נסבלת כל עוד זו שבויה בידי ישראל, ומהווה מוקד למזימה נגד עולם האסלאם, ובמיוחד נגד חזבאללה וחמאס.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 16.11.09

 

יומון איראני מזהיר את רוסיה מפני עיכוב עסקת הטילים

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי, המקורב לסמינרים הדתיים בקום, הגדיר את ביקורתו של נשיא רוסיה מדבדב על איראן בפגישתו עם הנשיא אובמה, כאיום, והזהיר כי הפרת התחייבויותיה בעסקת ה-אס 300 והעיכוב בהפעלת הכור בבושהר מצידה של רוסיה, וכן שתה"פ שלה עם ארה"ב, אינם לטובתה. ראש הוועדה לביטחון לאומי במג'לס, עלא אל-דין בורוג'רדי אמר כי העיכוב הנוסף בהפעלת הכור בבושהר היא "מעשה לא נורמלי".

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 17.11.09; מהר (איראן), 16.11.09

איתאללה מצבאח יזדי: ח'אמנאי צילו של 'האמאם הנעלם'

בכנס משמרות המהפכה באיראן אישרר איתאללה מצבאח יזדי, מנהיגו הרוחני של הנשיא אחמדי-נז'אד, את מעמדו של מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, כעמוד התווך המרכזי של האסלאם בהעדר 'האמאם הנעלם' (מעין משיח בשיעה) וקרא לציית לו כיוון שהוא צילו של 'האמאם הנעלם'.

כיהאן (איראן), 16.11.09

 

סטודנטים בשיראז נגד המשטר בהפגנות 4.11

בהפגנת באוניברסיטת שיראז (דר'-מע' איראן) ביום ציון (4.11) כיבוש השגרירות האמריקאית בטהראן, קראו הסטודנטים: "מג'תבא [בנו של ח'אמנאי] הלוואי שתמות ולא תקבל את ההנהגה"; אוי [לכם] אם מונתזרי יפקוד עלינו ג'יהאד"; "אהרוג, אהרוג את מי שהרג את אחי"; "הדם שבעורקינו - מתנה לעמנו"; ו"לא עם המערב, לא עם המזרח, ממשלה ירוקה של העם".

יו טיוב, 5.11.09 http://www.youtube.com/watch?v=UJe38NcXmRM&feature=related

 

ארה"ב בכיסה של ישראל

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.11.09 / אמג'ד רסמי