המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.11.2009
9/11/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.11.2009

 

בתקציר: יומון איראני: המסר המפייס של אובמה – מזימה * מקורות פלסטינים: מתיחות בין עבאס לעמרו מוסא *  אל-אח'באר: לחזבאללה נשק מתקדם מזה שנמצא על הספינה * ח'אלד משעל בדמשק: הג'האד - הדרך היחידה להשבת הזכויות * משעל וקדומי נועדו בדמשק * איראן דוחה לחץ רוסי בנושא טיוטת וינה

 

איראן דוחה לחץ רוסי בנושא טיוטת וינה

מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, סעיד ג'לילי, אמר לסגן שה"ח הרוסי, סרגיי ריבקוב, שבא לביקור פתע בטהראן (8.11.09) כדי ללחוץ בנושא החתימה על הסכם וינה, כי יש להתחשב בהשגות הטכניות של איראן על ההסכם ולקדם את השיחות על בסיס המתווה האיראני. ריבאקוב אמר כי המשך השיחות יועיל לכולם. יו"ר הוועדה לביטחון לאומי באיראן, עלא אל-דין בורוג'רדי, הזהיר את רוסיה כי מניעת מערכות טילי s-300 מאיראן תפגע ביחסי שתי המדינות.

פארס, מהר (איראן), 8.11.09 

 

ארה"ב בראש  שולחן המו"מ

איראן דיילי (איראן), 9.11.09 / מוחמד עלי רג'בי

 

אמיר קטר בטהראן: קשרינו עם איראן אסטרטגיים

מנהיג איראן ח'אמנאי והנשיא אחמדי-נז'אד, נפגשו בטהראן עם אמיר קטר, שיח' חמד בן ח'ליפה אל-ת'אני. בפגישה אמר ח'אמנאי כי האויב מנסה למנוע אחדות בקרב מדינות האזור וקרא להן לסכל את תכניותיו ולהפוך את המפרץ הפרסי לאזור בטוח ע"י שת"פ. הוא תקף במרומז את מצרים וסעודיה, שלא פעלו לטובת הפלסטינים במלחמת עזה. אחמדי-נז'אד טען כי אחדות מדינות האסלאם תקשה את המציאות על ישראל. אמיר קטר אמר בתגובה כי הקשר עם איראן הוא אסטרטגי ולעולם לא ישתנה.

פארס, פרס טי וי (איראן), 5.11.09

 

יומון איראני: המסר המפייס של אובמה – מזימה

היומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי המסר המפייס ששיגר אובמה לעם האיראני, במלאת 30 שנה לכיבוש השגרירות האמריקאית בטהראן הוא לוחמה פסיכולוגית וחלק ממזימה שנועדה להסית את דעת הקהל באיראן נגד המשטר, ולהשכיח את מעורבות הבוטה של ארה"ב בענייני איראן.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 8.11.09

 

אחמדי-נז'אד: המערב רוצה אותנו תלויים בו

בריאיון לתקשורת התורכית ערב ביקורו בתורכיה אמר נשיא איראן אחמדי-נז'אד כי המערב איננו חושש מפצצת אטום איראנית, כפי שהוא חושש מעצמאותה הגרעינית של איראן ואי תלותה בו. הוא קרא לאיחוד האירופי לצרף את תורכיה לשורותיו והסביר כי רצונה של איראן בהרחבת היחסים עם תורכיה איננה ע"ח יחסי תורכיה עם המערב. 

פרס טי וי (איראן), 8.11.09; אירנא (איראן), 7.11.09

 

היהודים מנפצים את החלום הערבי

פלסטין (רש"פ), 8.11.09/ עלאא' אל-לקטה 

 

אחמדי-נז'אד יבקר באמריקה הלטינית

נשיא איראן אחמדי-נז'אד יבקר החודש במדינות אמריקה הלטינית כדי לחזק את היחסים המדיניים והכלכליים עימן. הביקור יכלול את ברזיל, ונצואלה ובוליביה ואפשר שגם את ניקרגואה ואקוודור.

מהר (איראן), 7.11.09

 

מפקד משה"מ לפקיסטן: הזמן למעצר פעילי ג'נדאללה אוזל

בכנס משה"מ (5.11.09), קבע מפקד משה"מ, מוחמד עלי ג'עפרי, כי פרק הזמן שהקציבה איראן לפקיסטן לעצור את פעילי ג'נדאללה על אדמתה עומד לפקוע ואיים בנקיטת צעדים עצמאיים. סיו"ר הועדה לביטחון לאומי במג'לס, אסמאעיל כות'רי, הודיע כי המשטר ימשיך לחמש שבטים במחוז סיסתן-בלוצ'יסטן (דר'-מז' איראן) במסגרת פעילותו נגד מתנגדיו הסונים-בלוצ'ים במחוז.

כיהאן, מהר (איראן), 7.11.09

 

מקורות פלסטינים: מתיחות בין מחמוד עבאס לעמרו מוסא

מקורות פלסטינים דיווחו לאתר אל-ג'זירה נט כי בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין מזכ"ל הליע"ר , עמרו מוסא שוררת מתיחות הנובעת מסירובו של מוסא לחדול מפגישותיו עם מנהיגי החמאס וסירובו להטיל על התנועה את האחריות לכישלון מאמצי הפיוס הפנים פלסטיני; תנועת החמאס עצמה הביעה תקווה כי הודעתו של עבאס שלא יתמודד על נשיאות הרש"פ בבחירות בינואר 2010, היא נכונה ואיננה תכסיס וטענה כי היא משקפת את כישלון דרכו המדינית.

www.aljazeera.net, 8.11.09; אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 6.11.09

 

אל-אח'באר: לחזבאללה נשק מתקדם מזה שנמצא על הספינה

בתגובה ללכידת ספינת הנשק פרנקופ טען יו"ר מועצת המנהלים של היומון הלבנוני אל-אח'באר, אבראהים אל-אמין, הידוע כמקורב לחזבאללה, כי על ישראל להבין שהארגון עבר להשתמש בנשק מתקדם יותר מזה שישראל טוענת שהיא תפסה בספינה וכי חזבאללה איננו נלחם את המלחמה הקודמת. לדבריו, בכירי מערכת הביטחון בישראל יודעים היטב שתגובת חזבאללה לתוקפנות נגד לבנון תהיה "הפגזה קשה ומשוגעת על מרכז ישראל בטילים שכלל אינם דומים לאלה שישראל מצאה בספינה".

אל-אח'באר (לבנון), 6.11.09  

 

נביל שעת': הברירה מול עמדת ארה"ב - אלימות או מדינה דו לאומית

חבר הוועד המרכזי של פת"ח, נביל שעת', הזהיר כי עמדת ארה"ב בנושא חידוש המו"מ מציבה את העם הפלסטיני בפני שתי אופציות: כניסה למעגל האלימות או שישראל תכבוש כל השטחים ואז הפלסטינים יאבקו למען הקמת מדינה דמוקרטית אחת (דו-לאומית) במקום פיתרון שתי המדינות.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 6.11.09

 

חמאס: להעמיד לדין נציג  אש"פ  שפגע בהתנגדות

תנועת החמאס גינתה את נציג אש"פ באו"ם, ריאד' מנצור, משום שתאר את ההתנגדות כפגיעות מצד גורמים פלסטיניים בישראל ואף תבעה להעמידו לדין. דובר ממשל החמאס, טאהר אל-נונו, האשים את הרש"פ שהיא מנצלת בימות בין-לאומיות להסתה נגד חמאס ולטיהור ישראל מהאשמתה בפשעי מלחמה.     

אל-חיאת (לונדון), 6.11.09

 

הסיסמאות של אובמה

אל-ע'ד (ירדן), 4.11.09/ עמאד חג'אג'  

 

ח'אלד משעל בדמשק: הג'האד - הדרך היחידה להשבת הזכויות

היומון הסורי תשרין דיווח כי בעצרת לציון 22 שנה להיווסדה של תנועת הג'האד האסלאמי שנערכה בדמשק (6.11.09), אמר מזכ"ל התנועה, רמדאן שלח, כי התנגדות לכיבוש היא חובה הלכתית ומוסרית ולא ניתנת לבחירה. ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, אמר  שהבסיס לפיוס לאומי הוא דבקות באדמה, בירושלים, בזכות השיבה ובהתנגדות. לדברי היומון הקטרי אל-שרק, אמר משעל  שהדרך היחידה להשבת הזכויות היא ג'האד והתנגדות ולא מו"מ והשענות על ארה"ב. 

אל-שרק (קטר) 8.11.09;  תשרין (סוריה), 7.11.09

 

חמאס מנסה לצרף למנגנוני הבטחון שלה את הזרועות הצבאיות של ההתנגדות

מקורות פלסטיניים בעזה המקורבים לחמאס מסרו כי נציגי התנועה נפגשו עם כמה ראשי הזרועות החמושות של ההתנגדות והציעו להם לצרף אנשי התנגדות למנגנוני הביטחון של החמאס בעזה. נציגי הג'יהאד האסלאמי דחו את ההצעה ואילו מפקד ג'יש אל-אסלאם, מומתאז דוע'מוש, הסכים להצעה.

www.palvoice.com  8.11.09; אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 9.11.09

 

משעל וקדומי נועדו בדמשק

פת"ח ואופוזיציונר למחמוד עבאס, יו"ר הרש"פ, נועדו בדמשק. אל-קדומי תאר התוועדות זאת כמפגש של אחים לדרך ההתנגדות.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 9.11.09; www.palestine-info.info , 8.11.09

 

המועמד המוביל להחליף את מחמוד עבאס – הגנרל דייטון

אל-ערב אל-יום (ירדן), 8.11.09/ נאצר אל-ג'עפרי 

 

צבא סעודיה: השתלטנו על המסתננים החות'ים

צבא סעודיה דיווח כי הוא השתלט על אזור ג'בל דוח'אן בגבול תימן בו מתנהלים קרבות נגד מורדים חות'ים שהסתננו לאחרונה מתימן. מדיווחים סעודיים עולה כי המורדים אומנו וחומשו בנשק מתקדם ע"י "גורמים זרים" (הכוונה לאיראן) ומסתייעים בפעילי אל-קאעדה. אזרחים רבים משתי המדינות נמלטים מזירת הקרבות אל תוך סעודיה ונמסר כי האזור מתרוקן מתושביו.

Alarabiya.net ,  אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.11.09   

 

מנהיג האח"ס למלך סעודיה: חידלו להילחם בחות'ים
מנהיג האח"ס, מוחמד מהדי עאכף, קרא למלך סעודיה להפסיק את הלחימה בזירה התימנית ולהימנע משפיכת דם מוסלמים. לחכמי הדת ברחבי העולם קרא עאכף להשפיע על המלך להפסיק את הלחימה; עורך היומון אל-שרק אל-אוסט, טארק אל-חומיד כתב כי דברי עאכף הם עוד הוכחה לכך שתנועת האח"ס דוגלת בהחלשת מדינות ערב וערעור ביטחונן באמצעות תנועות קיצוניות הממומנות בידי איראן. אל-חומיד הוסיף כי דברי עאכף מעידים על הסכנה שמהווה תנועתו ועל העמקת הברית בינה לבין איראן.

www.ikhwanonline.com, 8.11.09; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.11.09

 

עיראק מאשימה את סוריה בגניבת מים

חבר ועדת המים והחקלאות בפרלמנט העיראקי, ג'מאל אל-בטיח', טען כי סוריה גנבה מים שהועברו לאחרונה מורכיה לעיראק וקרא ללחוץ על תורכיה וסוריה כדי שיחתמו על הסכם המבטיח את כמות המים שתוזרם לעיראק.

אל-חיאת (לונדון), 8.11.09  

ציר האח"ס מוחה על הופעה של הזמרת ביונסה נואלס במצרים

ציר הפרלמנט מטעם האח"ס, עלי לבן, מחה על הסכמתו של  ר"מ מצרים, אחמד נט'יף, להופעתה של הזמרת האמריקאית ביונסה נואלס במדינה, משום שלבושה הפרובוקטיבי מעודד פריצות ותועבה. לבן טען כי על נט'יף היה להתחשב בסכנת ההידבקות של הקהל בשפעת החזירים ובמחיר הכרטיס הגבוה וכן בכך שלנואלס לא התאפשר להופיע במלזיה, ושהופעתה באבו ט'בי כמעט הסתיימה באסון, בשל הצפיפות.

אל-מצריון (מצרים), 9.11.09

 

עוורונם של החות'ים בתימן המשמשים כלי משחק בידי אחרים

אל-יום (סעודיה), 9.11.09 / מחמוד אלהמזאני