המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון סעודי: איראן מרחיבה פעילותה בים האדום
9/11/2009

 

יומון סעודי: איראן מרחיבה פעילותה בים האדום

ב-31 באוקטובר פרסם היומון הסעודי אל-וטן כתבה בדבר משבר חסר תקדים ביחסים בין תימן לבין איראן, על רקע הימשכות המלחמה בחבל צעדה שבצפון תימן בין הממשלה למורדים החות'ים, וההאשמות התימניות בדבר תמיכת איראן במורדים. מן הכתבה עולה כי גובר החשש בסעודיה מהשלכות הפעילות האיראנית בתימן ובים האדום.

 

לפי הכתבה, הודעת ממשלת תימן על לכידת ספינה איראנית שהבריחה נשק למורדים החות'ים הייתה ביטוי לכך שיחסי תימן-איראן הגיעו לקו פרשת מים: "למרות ההכחשה מצד טהראן לדיווחים על לכידת ספינה איראנית סמוך לחופי תימן, שנשאה נשק חודר שריון שהיה בדרכו למורדים החות'ים, המקרה הזה הוסיף גורם חדש לגורמים רבים שתרמו להידרדרות היחסים התימניים-איראניים [והביא אותם למצב קריטי]. נדמה שהשתכנעותם של הבכירים התימניים בקיומן של צורות רבות של תמיכה איראנית במורדים החות'ים, בין אם בכסף ובנשק ובין אם בסיוע תקשורתי, הגדיל את הזעם של צנעא על ההתערבות [האיראנית] הזאת. המתיחות הגיעה לשיאה עת ביטלה צנעא, לפני שבועיים, את ביקורו של שה"ח האיראני מנוצ'הר מותכי, שנועד לדון ביחסי המדינות, המצויים במצב עדין מאז פרוץ המלחמה השישית בין הצבא לבין החות'ים, לפני עשרה שבועות ."

 

לטענת היומון, ממשלת תימן חוששת שהתמיכה האיראנית בחות'ים נועדה לערער את היציבות בתוכה, להפכה לזירת מלחמות, ובכך לאיים על סעודיה:

"צנעא עודנה מדברת ב[לשון] דיפלומטית על התמיכה האיראנית בחות'ים, בקובעה שגורמי סמכות דתיים עומדים מאחורי התמיכה הזו, ולא ההנהגה האיראנית. אולם גורמים העוקבים אחר יחסי תימן ואיראן מאשרים שסבלנותה של צנעא פקעה לנוכח ההתערבויות האיראניות בענייניה הפנימיים, והיא איננה שוללת אפשרות שלחות'ים יש קשרים ישירים עם בכירים איראניים המופקדים על תיק תימן. אותם גורמים סבורים שטהראן, בהתערבותה המתעצמת בעניין התימני, שמה לה למטרה להפוך את תימן לזירת סכסוך אזורי, וזאת במסגרת המחלוקות המתמשכות שלה עם כמה ממדינות האזור [הכוונה לסעודיה], דבר המעלה את רמת המתיחות באזור, שהממלכה [סעודיה] רגישה אליו מבחינה ביטחונית."

 

לדברי היומון, דאגתה של תימן גברה בשל פעילות איראנית נרחבת בים האדום, המנוצלת בין היתר לציוד ולאימון החות'ים: "צנעא חוששת מתכנית אזורית גדולה שמטרתה להפוך את אזור הים האדום, ובפרט את האזור הסמוך לחופי אריתריאה, לאזור השפעה איראני. שוב ושוב מופיעים לאחרונה דיווחים בדבר תפקידה של אריתריאה באזור, לאבטח את מסלול האספקה של הנשק האיראני למורדים, המגיע בסירות הנעות בין חופי אריתריאה וחופי נמל מאידי התימני. זאת לנוכח לכידתן [לאחרונה] של כמה סירות שנשאו נשק שיועד לחות'ים.

 

בעניין זה ציטט היומון את בשיר אסחאק, האחראי ליחסי החוץ בארגון האופוזיציה האריתריאית "הברית הדמוקרטית האריתריאית",[1]  שטען כי "ישנו מחנה אימון לכוחות תומכי אל-חות'י בתמיכה ובפיקוח איראניים באזור דנגולו, מזרחית לעיר גינדע [כ-30 ק"מ צפון מזרחית לאסמרה בירת אריתריאה]." לדברי היומון, אסחאק הזהיר מפני "המימדים המסוכנים של שיתוף הפעולה האיראני-אריתריאי בתקופה האחרונה, שיתוף פעולה המהווה איום על ביטחון האזור ומדינותיו באופן כללי" וטען "שלאיראן יש מטרות ואינטרסים  שהיא חותרת להגשימם במסגרת אסטרטגיה שנועדה להרחיב את השפעתה באזור הים האדום".

 

אל-וטן דיווח כי בידי ממשלת תימן מידע לפיו "ישנם מחנות לאימון המורדים החות'ים באריתריאה, בהם ישנן יחידות של משמרות המהפכה האיראניים, וההערכה היא שהן עוסקות באימון המורדים ובציודם בנשק דרך נמל עסב האריתריאי. [אותן יחידות] מאפשרות את תנועת המורדים מנמל עסב לנמל מאידי התימני, מרחק קילומטרים ספורים בלבד". יש לציין שלמחרת פרסום הכתבה באל-וטן, הכחישה שגרירות אריתריאה בריאד, את קיומם של מחנות אימונים לחות'ים המנוהלים בידי איראן על אדמת אריתראה ואף הצהירה שאין בכוונתה לערער את היציבות בתימן, וכי יחסיה עם המדינות שלחופי הים האדום, קרי סעודיה, תימן, מצרים וסודאן - איתנים.[2]

 

עוד מדווח בכתבה כי איראן מנסה להשיג שליטה על נמל בתימן עצמה וכי היא הגישה לממשלת תימן "בקשה הנוגעת להשקעות איראניות בנמל מאידי, אולם הממשלה דחתה את הבקשה הזו. כמו כן, דיווחו אמצעי התקשורת התימניים כי אישים המקורבים למשטר [האיראני] ובעלי קשר לחות'ים רכשו שטחים נרחבים במאידי לטובת המורדים החות'ים. יתרה מזאת, לאחר לכידת סירה איראנית בסמוך לחופי מאידי דיווחו מקורות במחוז חג'ה כי רשויות הביטחון במקום לכדו מספר מעורבים בפעולות הברחה, העברה והספקה של נשק לתנועת המורדים. הדבר חיזק את ההשערה בדבר מעורבות טהראן ותמיכתה בתנועת המורדים באמצעות [הנמל] הזה אשר אינו זוכה להתעניינות רבה מצד [ממשלת] תימן. עניין זה הניע את השלטונות התימניים להגביר את נוכחותם הביטחונית באזור זה ולחזקה באופן שיבטיח סתימת כל פרצה של תמיכה בחות'ים."

 

היומון הוסיף כי המקורות במחוז חג'ה, "הביעו את חששם מכך שאזורים שבהם לא פרושים כוחות צבאיים תימניים ינוצלו להברחת נשק וכספים לחות'ים, בפרט לאחר שנצפתה תנועה ערה באזורים הללו במהלך המלחמה האחרונה, בניגוד למצב הקיים בעת הפסקת אש... אחד ממפקדי החות'ים השיח' עבדאללה אל-מחדון, ש[הסגיר עצמו לשלטונות תימן] חשף [במהלך אוקטובר] את התפקיד האיראני בליבוי הסכסוך בצעדה, כאשר הודה, בראיון עיתונאי, ש'החותים קיבלו עזרה בלתי מוגבלת בנשק ובאספקה תחת פיקוח משמרות המהפכה האיראניים ומומחים מחברי חזבאללה הלבנוני'; וש'מנהיג המורדים עבד אל-מאלכ אל-חות'י הודיע לו שהדברים מתנהלים לטובתם, וכי 'בדרך הזאת הם ישיבו את תרבות פרס [לתפארתה] ולא יעצרו בשום גבול'".


[1] זהו ארגון גג של שלוש עשרה תנועות הפועלות להפלת המשטר באריתריאה.

[2] אל-וטן (סעודיה), 1.11.2009