המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
על שלטון הוואהבים בסעודיה, המונע סיכוי לרפורמה בחינוך
4/11/2009

 

בעל טור ליברלי: שלטון הוואהבים בסעודיה מונע סיכוי לרפורמה בחינוך

 

ב-25 באוגוסט 2008 פרסם האתר הליברלי אאפאק[1], מאמר של בעל הטור הליברלי, מנצור אל-חאג', בוגר מערכת החינוך הסעודית. המאמר עסק בדרישה המערבית מסעודיה לשנות את תוכניות הלימודים שלה, הכוללת הסתה לאלימות ולשנאה. במאמר טוען אל-חאג' כי כל עוד האסכולה הווהאבית היא האסכולה הרשמית בסעודיה, אין סיכוי לשנות את תכני החינוך בה. אל-חאג' גם תוהה על הגישה האמריקאית, שמצד אחד דורשת מסעודיה לשנות את תוכניות הלימודים ומאידך מתירה לימודי דת ווהאביים בארה"ב.

 

להלן תרגום קטעים מהמאמר:

 

הסתה לשנאה ואלימות בתוכניות הלימוד

"מאז אירועי ה-11 בספטמבר נמשך הוויכוח על התכנים של מערכת הלימוד הסעודית ועל מה שמלמדים בבתי הספר השייכים לממלכה [הסעודית] בתוך [המדינה] ומחוצה לה. כמה מחקרים בדקו את תוכניות הלימודים האסלאמיות וניתחו אותן, וכולם אישרו שתוכניות הלימוד הסעודיות ממשיכות להסית לאלימות ולקרוא לשנאת האחר, למרות "השינויים" ו"התיקונים" שהממשלה הסעודית טוענת שהכניסה.

 

מוזר בעיני שמתמקדים בתוכניות הלימודים ואין שמים לב לכך שהמקורות עליהם מתבססות התוכניות. במרבית הדוגמאות, שנבדקו [ונמצאו] מסיתות לאלימות וקוראות לשנאה, הם המקורות העיקריים של האסלאם, קרי: הקוראן והסונה. לכן [מה שצריך לעשות הוא] לתקן את המקורות האלה ולא את תוכניות הלימודים.

 

הדו"ח האחרון, שפורסם ביולי 2008 ... הציג דוגמאות לקריאות מסיתות לאלימות וקוראות לשנאה ...:

בתוכנית הלימודים על החדית' לכיתה השלישית בביה"ס המכין [כלומר: כיתה ט'] מופיע החדית' הבא: "מפי אבו הרירה [נאמר] שמוחמד אמר כי עוד לפני יום הדין המוסלמים והיהודים ילחמו זה בזה והמוסלמים יהרגו את היהודים. היהודי יתחבא מאחורי אבן או עץ ואז האבן או העץ [יקראו למוסלמי] ויאמרו [לו]: 'הו מוסלמי, הו עבדו של אללה, יהודי נמצא מאחורי, בוא והרוג אותו, [זאת] חוץ מעץ הע'רקד שהוא עץ של היהודים'. [את החדית' הזה] הביא צחיח אל-בח'ארי[2] [בקובץ המסורות שלו], הנחשב אצל המוסלמים לספר המהימן ביותר לאחר הקוראן.

 

בתוכנית הלימודים על מונותיאיזם בכיתה השנייה בבית הספר המכין [כלומר: כיתה ח'] מופיע פסוק מס' 60 של סורה מספר 5: "הבה ואודיעכם למי הגמול הרע מכל אצל אללה: לאלה אשר אללה קילל אותם, שפך עליהם את חמתו והפך אותם לקופים וחזירים", ועל פי פירושו של אבן עבאס[3] פסוק זה מתכוון ליהודים שאללה העניש אותם והפך את הנערים שלהם לקופים ואת הזקנים שלהם לחזירים".

 

בספר "היבטים בהיסטוריה התרבותית והמדינית של המוסלמים", הנלמד על ידי תלמידי הכיתה השנייה בבית הספר התיכון [כלומר: כיתה י"א], מגדירים את הבהאיות כ"קבוצה מבין הקבוצות המיסטיות ההרסניות בעת החדשה" ולאחר מכן כתוב: "וכך מתברר כי הדת [שהמציא] אל-באב, [הסייד עלי מוחמד אל-שיראזי], הדת הבהאית והדת הקאדיאנית [שהמציא ההודי מירזא ע'ולאם אחמד אל-קאדיאני] מייצגות כוחות תועים שנוספו זה לא מכבר לעולם האסלאמי במטרה לפגוע בו מבפנים ולהחלישו. [דתות אלה] הן הבסיסים של הקולוניאליזם בארצנו האסלאמית והן מהוות חלק מן המכשולים בדרך לתחייה החדשה".

 

לימודי הדת הסעודיים מבוססים על ווהאביזם קיצוני

ברצוני להבהיר שבסעודיה מלמדים תלמידים את האסלאם בהתאם להבנה ולפרשנות של הווהאבים, שעמם המייסד של המדינה הסעודית כרת ברית, לפיה ענייני השלטון והמדינה יהיו מסורים לו ולמשפחתו [והמדינה תנוהל על פי עקרונות התפיסה הווהאבית]. כתוצאה מכך תוכנית הלימודית האסלאמית הסעודית מבוססת על הפרשנות הווהאבית למקורות הדת.

 

הדוגמאות שלעיל משקפות [את ההסתה לאלימות ולשנאה] הקיימת בתוכניות הלימודים. כל הדוגמאות הן מתוך המסורות של הנביא ... מתוך פסוקי הקוראן ... או שהם לקוחים מרעיונות ווהאביים קיצוניים...

 

הקוראן ברור וכתוב בשפה הערבית ומי שקורא אותו מוצא בו פסוקים שוחרי שלום ופסוקים אלימים, פסוקים הקוראים [לעשיית] חסד ואחרים המסיתים לאלימות, פסוקים הקוראים לאהבה ואחרים המעודדים שנאה. לכן [יכולים אנשים] המטיפים לאלימות למצוא בו את מה שהם מחפשים ואז הם נוהגים לפי פסוקי האלימות. [מצד שני יכולים] אלה המטיפים נגד אלימות, למצוא בו פסוקים המדרבנים להימנע מאלימות ומשפיכות דמים. מה שנכון לגבי הקוראן נכון גם לגבי הסונה, שגם היא מלאה [באמירות] המאפשרות לחסידי כל קבוצה למצוא בה את מה שמתאים לתוכניותיה המוצהרות והבלתי מוצהרות.

 

אולם הרעיונות הווהאביים הקיצוניים אינם מסתמכים באופן ישיר על פסוקים ברורים מתוך הקוראן או החדית'ים של הסונה, אלא הם קשורים לתפישה הכללית של הווהאביה את האסלאם ולדעותיהם של אנשי הדת הקיצוניים, בעבר ובהווה.

 

רפורמה בתוכניות הלימודים הסעודיות היא, איפוא, חסרת תועלת, שכן הדוגמאות שלעיל מבהירות לנו שקריאות לרפורמה בתוכניות הלימודים הסעודיות הן קריאות שלא יובילו לתוצאות כלשהן כל עוד הווהאבים סבורים שרק להם יש הזכות ללמד ולהפוך את פרשנותם לאסלאם לנחלת הכלל, [וזאת] באמצעות הכוח שהם שואבים מהמשטר...

 

בשנת 2006 הבטיחה סעודיה בפומבי לשנות את תוכניות הלימודים וטענה שהיא זקוקה לשנה עד שנתיים כדי להשלים את המלאכה... השינויים והתיקונים שנעשו בתוכניות הלימודים הסעודיות דומים לשינוי מקום הרהיטים בבית במקום ניקויו...

 

עידוד אלימות ושנאה במסגרות הלימוד הבלתי רשמיות

בתי הספר הסעודיים אינם המקום היחיד בו לומדים הילדים כיצד לשנוא וכיצד לא להיות סובלניים... [למשל] בחוגים ללימוד הקוראן בעל פה, במרכזים [דתיים] ובמחנות קיץ... לא ניתן לפקח על הוראת האסלאם. האחראים שם, שהם בדרך כלל סלפים קיצוניים, מעבירים את המידע לתלמידים בעל פה...

 

כמי שלמד בבתי הספר הסעודיים היסודי והמכין, וכמי ששקד על לימוד הקוראן בעל פה בחוגים אלה, אני יודע מנסיוני ובוודאות, שהנזק שגורמים שני ארגונים אלה לתבונה [האנושית] הוא נזק לכל החיים והסיכוי לתקנו הוא קטן מאוד.

 

מה שלמדתי בבתי הספר הסעודיים ומה שלומדים התלמידים [שם] עד היום הוא "השנאה למען אללה". בבתי הספר הסעודיים לומדים התלמידים כיצד להתקרב אל אללה ולזכות בשביעות רצונו דרך השנאה, בהתאם לטקסט של החדית': האהבה למען אללה והשנאה למען אללה הם "היתד האיתן ביותר של האמונה"...

 

קשה למחות מה שנלמד במשך 12 שנים בסעודיה

...אביא כמה סיפורים מן המציאות [המשקפים] את הרס הבינה [האנושית] על ידי תוכניות הלימודים הסעודיות. ארבעה חודשים לאחר שהגעתי לארה"ב, עברתי לגור בעיר בה גרו כמה סטודנטים סעודיים. התוודעתי אליהם דרך התפילות שערכתי עמם באחד המסגדים. פעם אחת הלכתי לבקרם בחודש רמדאן ומצאתי אותם מאושרים בשל נער אמריקאי שהתאסלם לאחרונה. סטודנט סעודי ללימודי התואר השני, שגרתי עמו באותה דירה, אמר לי כשפניו קורנות: "לאחר חיפוש מתיש הצטרף נער זה אל דת האמת, דת האסלאם". אמרתי לו: "שיהיה לו מזל טוב." לאחר מכן אמרתי לו ישירות: "מדוע רוצים המוסלמים להרוג נער אפגאני שהתנצר לאחר חיפוש מתיש אחר האמת?" והוא אמר לי: "כן, צריך להרוג אותו כיוון שהוא רוצה לעזוב את [דרך] האמת [וללכת] אל השקר, וזהו פסק הדין של השריעה לגבי מי שחוזר בו מהאסלאם." אמרתי: "אולם [גם] הוא עבר אותו תהליך של חשיבה וחיפוש שעבר החבר שלך." הוא השיב [כדברי החדית']: "מי שממיר את דתו עליכם להרגו"...

 

דוגמה אחרת: בשיחה עם סטודנט סעודי לתואר שני בארה"ב. העברתי ביקורת על המצביא המוסלמי מוחמד הכובש [כלומר: הסולטאן העות'מאני מוחמד השני] שכבש את קונסטנטינופול, על שהפך את הכנסייה איה סופיה למסגד. אמרתי לו שזוהי הוכחה לחוסר הסובלנות ולפגיעה בדברים המקודשים [לדתות אחרות] וכי הדבר מנוגד לערכי האסלאם המעודדים סובלנות כלפי אנשי הספר [היהודים והנוצרים]. הוא כעס על הביקורת שמתחתי על המצביא הגדול, דחה [את דברי, בטענה] שהמעשה שעשה [מוחמד השני] היה נכון, ואמר: "כיצד אתה [מעיז] לומר זאת על מי שלגביו אמר מוחמד: 'קונסטנטינופול תיכבש, מה טוב המפקד ההוא ומה טוב הצבא ההוא'" ...

 

השכל, שנהרס במשך 12 שנות הלימוד שלפני הלימודים הגבוהים, אינו [מצליח] לקלוט אפילו דברים שהגיונם פשוט. [זאת] בשל הגיבוב המתמשך, השבתת כושר החשיבה היצירתית, המתת התכונה של תהיה לגבי פרות קדושות, כגון: מי שעוזב את האסלאם, [המושגים] אסור, מגונה, דברים שיש בהם פגם ודברים שאינם מותרים. לכן אינני אופטימי שאכן אלפי הסטודנטים הסעודים, הנשלחים ללימודים בארה"ב, ישנו דבר מה עם חזרתם לארצם, כשבידיהם תעודות של האוניברסיטאות המעולות ביותר.

 

ארה"ב מאפשרת לימודי דת סעודיים ווהאביים בתחומה

... מפתיע הדבר שאותן תוכניות לימודים נלמדות גם בתוך ארצות הברית,[למשל], באקדמיה האסלאמית הסעודית בפיירפקס [בווירג'יניה],[4]  שבהתאם לעיתון וושינגטון פוסט, 70% מהתלמידים בה הם אמריקאים.

 

[כמי שלמד במערכת החינוך הסעודית] ... אינני יכול למצוא צידוק כל שהוא לסובלנות שמגלה ארה"ב כלפי הנזק שגורמות תוכניות הלימודים הסעודיות ... מה שהילדים במוסדות חינוך סעודיים באמריקה לומדים הוא לימודי דת ומי שמצטרף לבית ספר דתי, מטרתו ללמוד לימודי דת. ומכאן שכל תלמיד מקבל חינוך דתי, בין אם לימודים אלה כלולים בתוכנית הלימודים ובין אם לאו. על המורה ללמד את התלמידים שלו לימודי דת, גם אם הוסרו מתוכנית הלימודים [הרשמית].

 

אביא כמה דוגמאות להבהרה: לימודי האסלאם הבסיסיים כוללים את חמשת יסודות האסלאם: העדות, התפילה, הצדקה, הצום והעלייה לרגל... למשל, כאשר עוסקים ביסוד השני של האסלאם, שהוא התפילה, צריך ללמד את התלמידים כיצד להתפלל; וכדי ללמד את הילד כיצד להתפלל, צריך ללמדו כיצד להיטהר לקראת תפילה; וכדי ללמדו כיצד להיטהר לתפילה, עליו ללמוד כיצד לשמור על כללי הטהרה.

 

כאשר מדברים על טהרה צריך להביא לידיעתו של התלמיד שישנה טהרה גדולה וטהרה קטנה, וללמד אותו מהם המצבים המחייבים טהרה גדולה או קטנה. בהכרח עוברים לדבר על הטומאה והדברים הפוגמים בטהרה לתפילה. התלמיד כך לומד שמי שאינו מוסלמי הוא טמא...

 

גם אם נניח שבית הספר ישמיט חלק זה מתוכנית הלימודים, הרי [ברור] שהמורה ישיב על שאלות התלמידים ושהשיחה תתפתח שלא על פי תוכנית הלימודים הקבועה. [מה גם] שמטרתם של בתי הספר האסלאמיים או כל בית ספר דתי היא בראש ובראשונה לימודי הדת לשמם ולא לשם קבלת תעודה...

 

סובלנות אמריקאית בלתי מובנת כלפי הקיצוניות

האסון האמיתי אינו [רק] באקדמיה הסעודית [בווירג'יניה], שרבים מכירים אותה, [אלא גם] ב"אוניברסיטה האמריקאית הבינלאומית". האם מישהו שמע על אודות אוניברסיטה זו?... לא אכנס לפרטים של תכני הלימודים באוניברסיטה זו, ואני מותיר תפקיד זה למי שתפקידם לפקח על תוכניות לימודים [בסעודיה] הרחוקה אלפי מילים מאמריקה, בעוד אותן תוכניות לימודים, ואולי אף קיצוניות יותר, נלמדות כאן בתוך ארצות הברית.

 

איני [רוצה] לדבר על תוכניות הלימודים של המשפט המוסלמי, האמונה והחדית', הנלמדים על ידי הסטודנטים דרך האינטרנט בכל רחבי העולם, שכן אוניברסיטה זו ["האוניברסיטה האמריקאית הבינלאומית"] מעניקה שירותי לימודים מרחוק ואף [מעניקה] לסטודנט את מה שהוא זקוק לו, דהיינו, מחשב. אולם אביא דוגמא  אחת שאני סבור שהיא מספיקה. דיקן [הסטודנטים] באוניברסיטה זו ואחד מהמרצים הבולטים בה נקרא אבו חמזה חיג'י.

 

האם שם זה נשמע מוכר? ... בעקבות הטבח באוניברסיטת וירג'יניה טק ביקש איש זה מן הסטודנטים המוסלמים, דרך רשימת מיילים פרטית, שלא להתפלל [לנשמת] ההרוגים הלא מוסלמים [בטבח זה, וזאת] בהסתמך על חדית'ים של הנביא ופסוקים מהקוראן...

 

והרי הנוסח המדויק של דברי חג'י לגבי האיסור להתפלל לנשמת מי שאינם מוסלמים: "אני מבקש להביא לידיעתכם שאללה אסר עלינו להתפלל לנשמת הרוגים שאינם מוסלמים ואפילו על אנשים חיים שאינם מוסלמים... מותר רק להתפלל למען יונחו אל הדרך הישר [כלומר: אל האסלאם] ... מה שקרה [כלומר: הטבח בווירג'יניה טק] הוא אירוע עצוב, אולם דבר זה אינו מעניק למוסלמים את הזכות לעבור על חוקי אללה".[5]

 

... מתן היתר למוסד מעין זה לייצא מחדש את תוכניות הלימודים הקיצוניות מתוך ארצות הברית הוא דבר מקומם ומחייב הצגת שאלה חשובה ומהותית והיא: מדוע דורשת ארצות הברית ממדינה כסעודיה לערוך רפורמה בתוכניות הלימודים שלה בשעה שאותם רעיונות קיצוניים נלמדים כאן בתוך אמריקה?

 

אני משאיר את חקירת תוכניות הלימודים של "האוניברסיטה האמריקאית הבינלאומית" למכוני המחקר האמריקאיים ... אם השלטונות האמריקאיים ומכוני המחקר אינם יודעים מהי אוניברסיטה זו, זהו אסון, ואם הם יודעים הרי זה אסון גדול אף יותר".



[1]  www.aafaq.org, 25.08.2008.

[2]  מוחמד בן אסמאעיל אל-בח'ארי (870-810), איש דת סוני ממוצא בוכארי.

[3]  עבד אללה בן עבאס בן עבד אל-מטלב בן האשם, בן דודו של הנביא מוחמד (נפטר ב-687), מחבר פירוש לקוראן בשם "תפסיר אבן עבאס".

[4]  ב-13 ביוני 2009 דיווח היומון הלונדוני אל-חיאת, כי לאחרונה אישרו שלטונות פירפאקס את בקשתה של אקדמיה זו להוסיף מבנים למרות תלונות השכנים, שחלקן נסבו על תוכן הלימודים הבלתי סובלני ומעודד שנאה של אקדמיה זו, ולמרות שזה מכבר הם ביקשו לסגור אקדמיה זו.

[5]  על הוויכוח בקרב הסטודנטים המוסלמים באוניברסיטה זו לגבי השאלה האם מותר להתפלל על לא מוסלמים ראה דיווח של ממרי: http://www.thememriblog.org/blog_personal/en/1286.htm