המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.10.2009
7/10/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.10.2009

 

בתקציר: ח"פ לבנוני מזהיר מפני תכניות חזבאללה בלבנון * מובארכ: אין מנהיג ערבי שייותר על זכות השיבה *  יומון סעודי חדש ייצא לאור בקרוב * משלחת קולנוע איראנית תבקר בארה"ב * שיח' אל-אזהר: אין ללבוש רעלה בקמפוסים * דיפלומטים מערביים: שתה"פ בין סוריה לאיחוד האירופי יאושר החודש   

 

משלחת ערבית תצא לעזה בעקבות הסכם הפיוס

ראש משלחת ה-Ngo’s הפלסטיניים לשיחות הפיוס במצרים, יאסר אל-ואדיה, מסר כי מזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, נענה להזמנה של המשלחת לבקר בעזה לאחר שייחתם הסכם הפיוס. עוד אמר כי לאחר החתימה תצא לעזה משלחת ביטחונית ערבית בראשות מצרים, שתפקח על יישום ההסכם ועל הקמת כוחות הביטחון המשותפים [לחמאס ולפת"ח].

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.10.09  

 

חמאס: עבאס מטייח את פרשת דוח גולדסטון

תנועת החמאס טענה כי החלטת יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להקים ועדת חקירה בנושא ההחלטה לסגת מאימוץ דוח גולדסטון, לא תרגיע את הרוחות והיא מהווה אחיזת עיניים וניסיון של עבאס לחמוק מאחריות. דווח כי עשרות ארגונים פלסטיניים באירופה דורשים לפטר את מחמוד עבאס ולחקור אותו על הפרשה.

אל-וטן (סוריה), 5.10.2009; www.palestine-info.info,  4-5.10.2009

 

עבאס: המוסלמים והערבים צריכים לסייע במאבק על ירושלים

בריאיון לטלוויזיה בתימן אמר יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, כי על המוסלמים והערבים לנקוט בצעדים מעשיים ולסייע לפלסטינים בכסף, באותו אופן שבו מזרימה הציונות מיליארדי דולרים כדי לייהד את ירושלים. לדבריו, הפעילות הצבאית והמלחמות לא הועילו לפלסטינים ואין דרך אחרת זולת המו"מ.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 6.10.09

 

סוריה ביטלה את ביקורו הצפוי של מחמוד עבאס בדמשק

מקורות סוריים יודע דבר מסרו כי סוריה ביטלה את ביקורו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, בדמשק (תוכנן ל-5.10.09), במחאה על בקשת הרש"פ לדחות את ההצבעה על דו"ח גולדסטון במועצת זכויות האדם של האו"ם. מקור בכיר במשה"ח הסורי אמר כי סוריה תמהה על צעדהּ של הרש"פ, שסיכל מאמצים ערביים, אסלאמיים ובינ"ל ליישום המלצות דו"ח גולדסטון. היומון הסורי הממסדי תשרין שאל כיצד גורם האחראי על קיומו של העם הפלסטיני וזכויותיו מבקש לדחות דיון כה חשוב.

אל-וטן, תשרין (סוריה), 5.10.09

 

קריקטורה: אובמה ואחמדי-נז'אד קרבים ל"הבנה"

רוז (איראן), 4.10.09 /  ניק-אהאנג כות'ר 

 

מובארכ: אין מנהיג ערבי שייותר על זכות השיבה

בראיון לעיתון הכוחות המזוינים במצרים, לציון 36 שנה לניצחון במלחמת יום הכיפורים [מלחמת אוקטובר], קרא הנשיא מובארכ למנהיגי ישראל לבחון מחדש את מדיניותם כלפי הפלסטינים והערבים, ולראות בחוזה השלום עם ארצו מודל לשלום עם מדינות ערב אחרות. הוא הדגיש כי אף מנהיג ערבי או פלסטיני לא יוותר על מזרח ירושלים או על זכות השיבה. מובארכ הביע התנגדות למתקפה צבאית נגד איראן, ואמר כי צבא מצרים לא יילחם נגד אזרחים או חיילים מוסלמים.

אל-גומהוריה (מצרים), 4.10.09

 

העיתונות הסורית: ישראל מבינה רק את שפת הכוח

לרגל יום השנה ה-36 למלחמת יום הכיפורים [מלחמת אוקטובר] טענו מאמרים רבים בעיתונות הסורית הממסדית כי ההתנגדות היא הדרך היחידה והיעילה ביותר לשחרור האדמות הכבושות, להשבת הזכויות הערביות ואף להשגת השלום, וכי ההיסטוריה הוכיחה שישראל מבינה רק את שפת הכוח וההתנגדות.

אל-ת'ורה (סוריה) 5.10.09, תשרין, אל-בעת' (סוריה), 6.10.09

 

אל-מסתקבל: מצרים תפעל להרגעת המצב בתימן

היומון אל-מסתקבל דיווח כי מדינות ערב בראשות סעודיה, ירדן ואיחוד האמירויות, המודאגות מהידרדרות המצב בתימן ייפו את כוחה של מצרים לפעול למען פיוס לאומי בתימן בהשתתפות כל הגורמים במדינה. נמסר כי ביקורם בתימן לפני כמה ימים של שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, וראש המודיעין המצרי, עמר סולימאן, היה במסגרת ייפוי כוח זה.

אל-מסתקבל (לבנון), 6.10.09

 

שיח' אל-אזהר: אין ללבוש רעלה בקמפוסים

שיח' אל-אזהר, ד"ר מוחמד סייד טנטאוי, פרסם החלטה האוסרת ללבוש רעלה (ניקאב) במרכזי הלימוד של המוסד. ההחלטה התקבלה בעקבות סיור שערך טנטאוי באחד המרכזים, שם נתקל בתלמידת כתה יא' הלובשת רעלה ותבע ממנה להסירה, משום שהרעלה היא מנהג שאינו קשור לאסלאם. מתנגדיו של טנטאוי טענו כי איסור כזה יפגע בחירותה האישית של המוסלמית. בתוך כך, נשיא אוניברסיטת קהיר מנע מכמאה סטודנטיות בעלות רעלה להיכנס לקמפוס. כמה מן הסטודנטיות איימו בתביעה משפטית נגד השר להשכלה הגבוהה בשל החלטה זו, והבטיחו לקיים עצרת מחאה מול הקמפוס.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 5-6.10.09; אל-מצריון (מצרים), 6.10.09; www.alarabiya.net, 6.10.09

 

ח"פ לבנוני מזהיר מפני תכניות חזבאללה בלבנון

ברמזו לחזבאללה, הזהיר חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם הפלנגות, סאמי אל-ג'ומיל, מפני חתירתם של "גורמים מסוימים" להפוך את לבנון למדינה אסלאמית וטוטאליטרית. לדבריו, גורמים אלה פועלים לשינוי פני המשטר הלבנוני במעטה של השגת הסכמה ואחדות לאומית, שאת מחירם ישלמו הנוצרים. לדבריו, לבנון היא בת ערובה של נשק [החזבאללה] המאיים על קיומה ועל חייהם של הבכירים הלבנוניים.

אל-נהאר (לבנון), 6.10.09

 

על הקלסר כתוב: דו"ח גולדסטון

 

אל-וטן (סעודיה), 5.10.09 / ג'יהאד עורתאני

 

דיפלומטים מערביים: שתה"פ בין סוריה לאיחוד האירופי יאושר החודש   

דיפלומטים מערביים בדמשק מסרו כי האיחוד האירופי צפוי לאשר פה אחד חתימה על הסכם השותפות עם סוריה בפגישת שה"ח של האיחוד בסוף החודש. 

אל-חיאת (לונדון), 7.10.09

 

פדלאללה: ארה"ב תוותר על עצמאות לבנון בתמורה ליישוב הפליטים

חכם הדת השיעי הלבנוני, מוחמד חוסין פדלאללה, אמר כי הממשל האמריקאי מוכן לסחור בעצמאותה של לבנון במסגרת עסקה ליישוב מחדש של הפליטים הפלסטינים בתוכה, או במסגרת הסכם אזורי או בינ"ל כלשהו. לדבריו, ארה"ב הציעה בעבר לסוריה עסקה של לבנון תמורת הגולן ופריסת צבא סורי בלבנון תמורת פירוק נשקו של חזבאללה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.10.09

 

יומון סעודי חדש ייצא לאור בקרוב

בשבוע הבא צפוי לצאת לאור יומון סעודי חדש בשם "אל-שרק". בעל הטור הסעודי ועורך לשעבר של היומון הסעודי "אל-וטן", קינאן אל-ר'אמדי, מונה לעורך היומון החדש. לדבריו, קהל היעד של יומון "אל-שרק" יהיה כלל אזרחי סעודיה והנוער בפרט.

אל-וטן (סעודיה), 5.10.09 

 

משלחת של אנשי קולנוע איראנית תבקר בארה"ב

על-פי הזמנת האקדמיה האמריקאית לקולנוע, ישתתפו עשרה אנשי תעשיית הקולנוע באיראן בתוכניות לחקר הקולנוע האיראני בארה"ב שיחלו ב-9.10.09.

אינדה (איראן), 3.10.09 

 

איראן: מחאות באוניברסיטאות בטהראן

כוחות הביטחון של איראן עצרו (1.10.09) 14 בכירים בתנועת הסטודנטים דפתר-י תחכים-י וחדת; ביקור הפתע של יו"ר המג'לס לשעבר, חדאד עאדל, באונ' טהראן לפני כמה ימים, לווה בהפגנות סטודנטים וקריאות "תומך הרוצח", ו"סוכן נגד האומה"; ביקורו של מוחמד ג'ואד לאריג'אני, בכיר במע' המשפט, באונ' שריף בטהראן נתקבל אף הוא במחאה של הסטודנטים, כולל קריאות "מוות לדיקטטור".

ביטאון הסטודנטים באונ' אמיר כביר (איראן), 1,4.10.09; www.parsine.com, .bizwww.advarnews,  4.10.09

 

ברלוסקוני, במערומיו, "מיירט" את העיתונים המדווחים אודותיו  

 

אל-אח'באר (לבנון), 7.10.09  (קריקטוריסט לא ידוע)

 

ח'אמנאי הורה על עוד סבב מינויים צבאיים

מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, הורה על סבב מינויים נוסף בבסיג' ובמשמרות המהפכה: מוחמד רזא נקדי, בכיר בצמרת משה"מ, שהיה אחראי לדיכוי מרד הסטודנטים ב-1999 ופעיל בדיכוי מחנה הרפורמה, וסגן מפקד כוחות קודס מונה למפקד הבסיג', האמון על שמירת השקט הציבורי. נקדי, המקורב לח'אמנאי, נתון לסנקציות של מועבי"ט, בשל קשריו לתכנית הטילים הבליסטיים של איראן. חוסין טאיב שהיה מפקד הבסיג' מונה לראש המודיעין של משה"מ.

תאבנאק, איראן (איראן), 6.10.09   

 

דיווח על פעילות ריגול איראנית במדינות המפרץ

אהואזי בן המיעוט הערבי באיראן, שריגל בשירות משה"מ, אמר כי לאיראן יש אלפי חוליות מודיעין ברוב מדינות ערב, בעיקר באזור המפרץ וכי כ-40 אלף מגויסים, מרביתם שיעים, פועלים במפרץ, 3000 מהם בכווית. הוא טען כי מדובר בחוליות פעילות, בהן גם כאלה שתפקידן לחבל במתקנים, או לחסל בכירים. לדבריו, מפקד כוחות קודס האיראניים, קאסם סולימאני, הציג תכנית להשתלטות על 22 שגרירויות באיראן ומחוצה לה אם תותקף. עוד ציין כי הסיוע השנתי של איראן לחזבאללה עומד על 150 מיליון דולר.

אל-ערביה.נט, 5.10.09

 

סגן נשיא תימן לשעבר מבקש מאיראן שתחזירו לתימן

סגן נשיא תימן לשעבר, עלי סאלם אל-ביד, הגולה בגרמניה, קרא לאיראן, אותה הגדיר גדולה, חשובה ובעלת השפעה, לעזור לו לשוב לתימן, ותקף בחריפות את משטרו של הנשיא עלי עבדאללה צאלח.

שיעה און ליין (איראן), 5.10.09

 

איראן: נסגרו שלושה יומונים רפורמיסטים

ממשלת איראן סגרה את שלושת היומונים הרפורמיסטים, פרהנג-י אשתי, ארמאן ותחליל-י רוז.

אילנא, אינדה, (איראן), 6.10.09; parlemannews.ir, 5.10.09 

 

מותכי: ארה"ב מעורבת בהיעלמו של אמירי

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, אמר כי בידי איראן הוכחות לכך שארה"ב מעורבת בהיעלמותו של  האזרח האיראני, שהראם אמירי, בסעודיה וכי איראן רואה בסעודיה אחראית להיעלמותו. שלשום (5.10.09) הכחישה איראן דיווחים שטענו כי אמירי הוא מדען גרעין.  

פארס (איראן), 7.10.09  

 

דו"ח גולדסטון מחסל את התקוות לפיוס פלסטיני

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.10.09/ אמג'ד רסמי  

 

נציג הג'האד האסלאמי בטהראן: נחטוף ישראלים

בראיון לסו"י האיראנית פארס, אמר נציג תנועת הג'האד האסלאמי בטהראן, נאצר אבו שריף, כי ההתנגדות לא תחמיץ שום הזדמנות לחטוף ישראלים.

פארס (איראן), 6.10.09

 

ביקורת באיראן על ח'אלד משעל על השימוש בביטוי "המפרץ הערבי"

יו"ר ועדת המג'לס לענייני חוץ וביטחון באיראן, עלא א-דין בורוג'רדי, טען כי השימוש של ח'אלד משעל  בביטוי "המפרץ הערבי" במקום המפרץ הפרסי, בטקס בדמשק (2.10.09), הוא טעות שאין לקבלה

אפתאב (איראן), 6.10.09 

 

איחוד האמירויות מנעה כניסת בכיר איראני למדינה

האתר פרצ'ם דיווח כי במסגרת המגבלות שמטילים שלטונות איחוד האמירויות על האוכלוסייה השיעית, נמנעה כניסתו למדינה של מדני בג'סתאני, המשנה לנציגו של מנהיג איראן ח'אמנאי באיחוד האמירויות.

פרצ'ם (איראן), 7.10.09