המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עורך אל-שרק אל-אוסט: ההתנחלויות אינן מכשול לחידוש המו"מ
4/10/2009

 

עורך אל-שרק אל-אוסט: ההתנחלויות אינן מכשול לחידוש המו"מ לשלום 

 

במאמרו "האם אובמה אכזב את הערבים", מתח עורך יומון אל-שרק אל-אוסט, טארק אל-חומיד, ביקורת על ההתניה הערבית לפתוח במו"מ רק לאחר הפסקת ההתנחלויות[1]. להלן עיקרי מאמרו: 

 

"השאלה הנשאלת היום היא: האם אובמה אכזב את הערבים לגבי רצינות מאמציו לפתור את הסכסוך הערבי ישראלי? המדד לפיו בוחנים את נשיא ארה"ב, היא מידת יכולתו לעצור את ההתנחלויות הישראליות.

 

נושא ההתנחלויות הוא בעייתי ועלול להטעות. [שהרי] יכולים לטעון בוושינגטון, ובמיוחד הלובי היהודי, שהערבים הם אלו שאכזבו את אובמה מפני שסירבו לבצע מהלכים שיכלו לסייע לו לבנות אמון עם ישראל. יש מחלוקת בעניין [הטיפול בנושא ההתנחלויות] ועלינו להבין שאובמה לא אכזב אותנו. בפוליטיקה אין תקוות ואין אכזבות - פוליטיקה היא 'אומנות האפשרי'. יתרה מכך, האמת שצריכה להיאמר היא שלמרבה הצער הערבים היום הם אלו שבולעים בקלות רבה את הפיתיון.

 

כאשר אנו [מתנים] את הפסקת ההתנחלויות אנו למעשה נותנים לישראל הצדקה להתחמק מלפתוח בתהליך השלום. ההתנחלויות אינן מכשול כזה שהוא מעכב את תחילת המו"מ לשלום. באופן טבעי, הישראלים הם שירוויחו  [מעיכוב זה]. בניית ההתנחלויות לא מנעה [בעבר] השגת שלום מצרי-ישראלי והסרת ההתנחלות ימית.

 

עלינו לזכור כי הקשחת [עמדותיהם] של הישראלים ביחס להתנחלויות נועדה לשתי מטרות:

1. העלאת מחיר השלום – הסרת ההתנחלויות או פיצויים עבורן. 2. לישראלים יש אינטרס שהערבים לא יסכימו להתחיל במו"מ לשלום ובכך לסכל את מאמצי האמריקאים שבאים מצדו של נשיא שונה מקודמיו.  אובמה חותר לפתרון הסכסוך הערבי ישראלי [כבר] בקדנציה הראשונה שלו ולא בשנייה בה יתכן ויותש על ידי בעיות אחרות.

 

לכן, לערבים כיום ישנה הזדמנות אמיתית להגיע לשלום ולהכריז על [הקמת] מדינה פלסטינית. כל שעליהם לעשות הוא לנצל את ההזדמנות הזו ולהיכנס [למו"מ] על הסוגיות העיקריות, החל משיבת הפליטים וכלה בירושלים ובשאלות אחרות, במקום להתלונן שאובמה מאכזב.

 

כמו כן על הערבים לפעול להסדרת ענייניהם [הפנימיים] - המחלוקת הפנים פלסטינית עדיין מהווה מכשול אמיתי בפני תחילת מו"מ לשלום - ולפעול להסרת הדיכוי של תושבי עזה. על הערבים לפתור את הבעיות המאיימות על ההזדמנויות לשלום ובכללן הסדרת היחסים עם סוריה שהבינה כנראה שהאוניה האיראנית עומדת לטבוע. כן יש להסדיר את העניינים בתוך לבנון בה עתיד להתבלט באופן משמעותי חזבאללה אשר יפעל על פי האינטרסים של איראן ולא של לבנון או של הערבים.

 

אלו הדברים החשובים ביותר [שיש לעשות] כדי שלא נחמיץ הזדמנות אמיתית לשלום עם אובמה ונתעסק [רק] בנושא ההתנחלויות. זאת במיוחד לנוכח העובדה שאזור שלנו עומד בפני [הכרעה קרובה] בנושא הגרעין האיראני בזמן שאיראן מנצלת את הבעיות והמאבקים באזור שלנו כדי לשרת את מטרותיה. היום, תודה לאל, יש לערבים הזדמנות לנצל את [טביעת] האוניה האיראנית ואת מצב הביש שלה. כל שעליהם לעשות הוא להפסיק לבלוע בקלות כל פיתיון שנזרק לעברם."  

 



[1]  אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 29.9.2009.

תגיות