המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 29.9.2009
29/9/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 29.9.2009

 

בתקציר: שה"ח הבחרייני קורא למו"מ ישיר עם ישראל * קונצרן התקשורת של איראן עבר לבעלות משה"מ *  עורך יומון הרש"פ תומך בשריפת ספרים ישראליים * לראשונה בסעודיה: אישה מנהלת ערוץ טלוויזיה * שר לבנוני לשעבר: אסד החליט להחזיר הגולן בדיפלומטיה או בכוח * מצרים: מוסד אל-אהראם מחרים את ישראל

 

אל-ספיר: ארה"ב לוחצת על לבנון להקים בסיס אווירי עבורה

היומון אל-ספיר דיווח כי ארה"ב לוחצת על קצינים לבנוניים להקים בסיס אווירי בעיירת החוף חאמאת, בשל מיקומה האסטרטגי, וכי צבא לבנון בוחן את הבקשה. עוד דווח כי האמריקאים ביקשו להכשיר מחדש את שדה"ת באל-קליעאת כדי שיוכלו להציב שם את מטוסיהם במקום בשדה"ת בירות או ריאק, הנתונים לשליטת חזבאללה. גורמים בצבא לבנון הכחישו את הדיווח וטענו כי לארה"ב אין כל קשר לרעיונות שבוחן צבא לבנון לאחרונה, בדבר השימושים שייעשו במסלול ההמראה בחאמאת.

אל-ספיר (לבנון), 28-9.9.09

 

שה"ח הבחרייני קורא למו"מ ישיר עם ישראל

שר החוץ הבחרייני, השיח' ח'אלד בן חמד אל-ח'ליפה, אמר כי הדרך הנכונה לטפל בסכסוך הערבי-ישראלי היא "להעביר את יוזמת השלום לישראל בדרך הקלה והמהירה ביותר, באמצעות מו"מ ישיר עמה". לדבריו, כך יוכלו הערבים למצוא את הדרך לשלום.

אל-חיאת (לונדון), 29.9.09

 

מצרים: מוסד אל-אהראם מחרים את ישראל

מועצת המנהלים של מוסד אל-אהראם החליטה לאסור כניסה של כל ישראלי לתחום המוסד ולמנוע קיום כנסים ומחקרים משותפים עם ישראלים. המוסד יזמן לחקירה את ד"ר האלה מוסטפא, עורכת מגזין מבית אל-אהראם, בגין אירוח השגריר הישראלי במשרדה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.9.09    

 

משעל: הסכם פיוס ב-18 באוקטובר; יש לחזור להתנגדות

ראש המשרד המדיני של חמאס, ח'אלד משעל, אמר כי הסכם פיוס פנים-פלסטיני צפוי להיחתם ב-18.10.09.  לדבריו, "בפני התנועה [חמאס] פתוחות אופציות ההתנגדות לכיבוש הישראלי בכל זמן שהוא ... ואופציית ההתנגדות, היא האופציה האמיתית המרתיעה את הישראלים".

אל-קדס (הרש"פ),  אל-חיאת (לונדון), 29.9.09; אל-ערביה, 28.9.09

 

עורך יומון הרש"פ תומך בשריפת ספרים ישראליים

חאפט' אל-ברגותי, עורך יומון הרש"פ אל-חיאת אל-ג'דידה וחבר המועצה המהפכנית של הפת"ח, טען כי ישראל פעלה למניעת בחירתו של שר התרבות המצרי, פארוק חוסני, לראשות יונסק"ו. לדבריו, רוב הספרים הישראליים שרצה חוסני לשרוף, אילו נמצאו במצרים, אכן ראויים לשריפה משום שהם משבחים את הגזענות, את ההתנחלויות, את ההרג, את המלחמה וההרס.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 25.9.09  

 

הגרעין האיראני והישראלי ממסמרים את יונת השלום במזה"ת

אל-חיאת (לונדון), 28.9.09/ חביב חדאד 

 

מקורות בחמאס: המועצה המחוקקת תקים משרד בדמשק

מקורות בחמאס מסרו כי המועצה המחוקקת הפלסטינית החליטה להקים משרד בדמשק, בראשות חבר המועצה מטעם חמאס, מרואן אבו ראס, במטרה להתגבר על המצור בעזה. אבו ראס ייצג את המועצה או את חברי המועצה מטעם חמאס, כאשר ייענה להזמנות רשמיות של פרלמנטים, סיעות או מפלגות ערביות וזרות, וזאת בהסתמך על נוחות היציאה מדמשק, לעומת היציאה מרצועת עזה.

אל-חיאת (לונדון), 29.9.09

 

עבאס: לפליטים יש הזכות לשוב לבתיהם

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר בטקס לציון 60 שנה להקמת אונר"א, כי הפליטים מצפים שיימצא לבעייתם פיתרון צודק על בסיס החלטה 194, הקובעת מפורשות שיש להם זכות לשוב לבתיהם ולחיות בשלום עם שכניהם ולקבל פיצוי הוגן לפי עקרונות החוק הבין-לאומי.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 25.9.09

 

עריקאת: הפלסטינים והאמריקנים יקיימו סדרת מפגשים

ראש מחלקת המו"מ ברש"פ, צאא'ב עריקאת, גילה כי הפלסטינים והאמריקנים יקיימו בקרוב סדרת מפגשים דו-צדדיים כדי לסייע לנשיא ארה"ב ברק אובמה לכפות על ישראל למלא את התחייבויותיה. לדבריו, הוא הבהיר לשליח האמריקני למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, כי הפלסטינים לא הציבו תנאים לחידוש תהליך השלום וכי הפסקת ההתנחלויות איננה תנאי אלא מחויבות ישראלית.

www.maannews.net 24.9.09

 

סעודיה: נהלים חדשים לאיסוף תרומות

בתגובה לקריאה של פעיל אל-קאעדה לתרום כספים לארגון, פרסם משרד הפנים הסעודי נהלים חדשים לגיוס תרומות במדינה, כולל חיוב של המתרים להציג תעודת זהות בפני התורמים.

אל-ריאד  (סעודיה), 28.9.09

 

לראשונה בסעודיה: אישה מנהלת ערוץ טלוויזיה

העיתונאית הסעודית סנאא מואמינה מונתה כמנהלת ערוץ הילדים הסעודי החדש, אג'יאל. מואמינה היא האישה הראשונה המכהנת כמנהלת ערוץ ממשלתי.

www.elaph.com, 24.9.09 

 

אל-ספיר ואל-חיאת: המלך הסעודי הבטיח לבקר בדמשק בימים הקרובים

היומון אל-ספיר דיווח כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, והמלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, דנו בפגישתם (23.9.09) בסוגיות אזוריות ובצורך להמשך שתה"פ בין שתי המדינות וכי המלך עבדאללה הבטיח לבקר בדמשק במהלך הימים הקרובים. נמסר כי שני המנהיגים הבהירו כמה אי הבנות ביניהם והחליטו לחדש את הדיאלוג בין מדינותיהם בכל הרמות וכי שר ההסברה והתרבות הסעודי, עבד אל-עזיז אל-ח'וג'ה, ייצא ללבנון כדי לעדכן את ראשי השלטון. גם היומון אל חיאת דיווח כי עבדאללה הבטיח לבקר בסוריה בקרוב.

אל-ספיר (לבנון), אל-חיאת (לונדון), 25.9.09

 

איראן מציגה לעולם פרויקט גרעין למטרות שלום

אל-וטן (סעודיה), 28.9.09/ ג'יהאד עוורתאני 

 

שר לבנוני לשעבר: אסד החליט להחזיר הגולן בדיפלומטיה או בכוח

השר הלבנוני לשעבר, ויאם והאב, המקורב למשטר הסורי, אמר בסוריה (26.9.09), במפגש עם אלפי שיח'ים דרוזים מסוריה, ירדן, לבנון, והגולן כי הנשיא בשאר אל-אסד החליט להשיב לסוריה את הגולן, ואם הדבר לא יושג בדרכים מדיניות, אזי בהפעלת כוח בלא להתחשב בתוצאות ובמספר הקורבנות. לדבריו, זמן התבוסות חלף, זמן הניצחונות הגיע ואין לסמוך על הסכמים מדיניים.

אל-מסתקבל (לבנון), 27.9.09

 

איראן: משה"מ ישלטו על קונצרן התקשורת באיראן

בעסקה הגדולה ביותר בתולדות הבורסה של טהראן רכש התאגיד אעתמאד מובין, המזוהה עם משמרות המהפכה, את השליטה על קונצרן התקשורת של איראן מידי הממשלה במחיר של כ-8 מיליארד דולר. אתר האינטרנט נו רוז ניוז, המזוהה עם מפלגת מושרכאת הרפורמיסטית, טען כי הצעד נועד להגביר את יכולת הפיקוח של משמרות המהפכה על תעבורת התקשורת במדינה. במכרז, שנמשך חצי שעה, נפסלה מועמדותה של חברה מתחרה מסיבות ביטחוניות.

נו רוז ניוז, פרס טי וי (איראן), 28.9.09

 

איראן: התמרון הצבאי הסתיים בירי טק"ק לטווח רחוק

בחלקו האחרון של התרגיל "הנביא הגדול 4" (28.9.09), שגרו כוחות משמרות המהפכה טק"קים לטווח ארוך מסוג סג'יל, שהאב-3 וקדר-1 (גרסא משודרגת של השהאב 3). מפקד חיה"א במשה"מ, חוסין סלאמי, אמר כי הדלק לטילים וחימושם הם מתוצרת איראן; בחנוכת פס ייצור לאבקת אלומיניום (במקור(Micronized powder המשמשת מרכיב בדלק מוצק לטילים, אמר שר ההגנה, אחמד וחידי, כי ייצור החומר האסטרטגי באיראן מבטיח את אי תלותה במדינות אחרות; בטקס בהשתתפות וחידי נחנך הסטי"ל האיראני דראפש המצויד במאה מערכות מכ"מ, טילים, ארטיליריה ולוחמה אלקטרונית; בכיר במשה"מ, עבדאללה עראקי, אמר בכנס בסיג' (28.9.09), כי הטילים האיראניים יפגעו בכל מקום המאיים על איראן.

פארס, 29.9.09; פרס טי וי, מהר, ספאהניוז, פארס (איראן), 28.9.09; אל-עאלם (איראן), 27.9.09

 

בכיר איראני: גרמניה מסייעת לטרור בעיראק

בראיון ליומון הגרמני דר שפיגל, האשים מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, סעיד ג'לילי, את גרמניה בתמיכה בטרור בעיראק.
אירנא (איראן), 27.9.09

 

המג'לס האיראני: הצעותינו - ההזדמנות ההיסטורית

המג'לס האיראני טען כי הדיון (1.10.09) בחבילת ההצעות שהגישה איראן למערב, הוא הזדמנות היסטורית וקרא למדינות ה-5+1 לא להחמיץ הזדמנות זו. המג'לס הזהיר מפני צעדים נגדיים אם ההצעות תדחנה.

מהר (איראן), 29.9.09

 

 מה עשה קדאפי עם מסמך אמנת האו"ם

   

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 25.9.09/ מחמד סבאענה 

 

נציג איראן בסבא"א: גילוי המתקן בקום ישפיע לרעה על השיחות עם המערב

נציג איראן בסבא"א, עלי עסגר סולטאניה, אמר כי המהומה שיצר המערב סביב מתקן ההעשרה השני בקום תשפיע לרעה על השיחות עם ה-5+1 הצפויות בז'נבה (1.10.09). בריאיון לערוץ אל-עאלם, הוא דחה את טענות המערב על הסתרת המתקן בקום, וטען שאיראן דיווחה לסבא"א על כך ב-20.9.09 ביוזמתה ולכן היא ראויה לשבח על שקיפותה ולא לגינוי.  מוחמדי גולפאיגאני, ראש לשכתו של  מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, אמר כי מתקן ההעשרה השני ופרויקט הגרעין של איראן יהוו במהרה את המילה הראשונה בתחום בעולם.

איסנא, פארס, alalam.ir,  (איראן), 26.9.09 

 

מדינות המפרץ הסכימו להשתתף בשיחות הבינ"ל בנושא איראן

שה"ח האיטלקי, פרנקו פרטיני, אמר לסו"י הכוויתית קונא, לאחר פגישתו עם עמיתו הכוויתי, מחמד צבאח אל-סאלם אל-צבאח, כי מדינות המפרץ נענו להצעתו להשתתף בשיחות הבינ"ל בנושא איראן באוקטובר הקרוב.

 כונא (כווית), 25.9.09

 

סכין "הצביעות המערבית" בגבו של פארוק חוסני - 

המועמד המצרי שהפסיד בבחירות לראשות יונסק"ו

אל-דסתור (ירדן), 25.9.09/ ג'לאל אל-רפאעי  Jalal Al-Rifai

 

אחמדי-נז'אד: המתקן בקום הוא "מכה" למערב
נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, אמר כי ביקורו באו"ם הודרך ע"י האמאם הנעלם והודאתו של אובמה בטעויות הממשלים הקודמים, היא הישג היסטורי לאיראן. עוד אמר כי הנשיא אובמה הכיר בביקורתה מזה שלושים שנה של איראן נגד מדיניות ארה"ב והודה בכך שארצו אינה מצייתת לחוק וכופה עצמה על אומות העולם. אחמדי-נז'אד הוסיף כי לא ברור עד כמה נחוש אובמה למלא את התחייבויותיו מול הכוחות המתנגדים בממשלו והזהיר כי גורל שליטי ארה"ב יהיה גרוע מגורלו של הנשיא בוש אם יחזרו על מדיניות ממשלו.
מהר, 26.9.09

 

צאלחי: נתקין אלפי צנטריפוגות במתקן בקום

ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, עלי אכבר צאלחי, אמר כי מתקן ההעשרה השני בקום משמש גיבוי למקרה שאיראן תותקף והכחיש דבר קיומם של שני מתקנים נוספים, כדברי ארגון האופוזיציה האיראני מוג'אהדין ח'לק.  לסו"י איסנא אמר, כי המתקן נמצא בין קום לטהראן ואיראן תודיע איזה סוג של צנטריפוגות תתקין בו. לערוץ אל-עאלם אמר צאלחי, כי איראן החלה לבנות את המתקן בקום לפני כשנה ובכוונתה להתקין במקום אלפי צנטריפוגות באולמות תת קרקעיים, בדומה למתקן בנטנז.

איסנא (איראן), 27.9.09,  alalam.ir,  khandaniha.eu,  26.9.09

 

אחמדי-נז'אד לסולימאן: גורל מדינותינו קשור יחדיו

בפגישה עם נשיא לבנון, מישל סולימאן, בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, אמר נשיא איראן אחמדי-נז'אד

כי הגורל והאינטרסים של שתי המדינות קשורים יחדיו וכי לשתי המדינות אויבים משותפים המאוכזבים מהאחדות הלאומית והביטחון בלבנון.

אירנא (איראן), 25.9.09