המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.9.2009
24/9/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.9.2009

 

בתקציר: עבאס: מקצת פליטי לבנון צריכים לשוב לישראל * הניה: שחרור אל-אקצא באמצעות הרובה והקוראן * חידוש הקשר בין סוריה לסעודיה *  שריעתמדרי: לסעודיה אין מקום נשגב בעולם האסלאם * תאבנאק מזהיר מפני שינוי מדיניות מוסקבה כלפי איראן  * אל-סיאסה: אירופה קוראת למדינות ערב להתגונן מפני איראן

 

חידוש הקשר בין סוריה לסעודיה 

לאחר שבועות של נתק בין סוריה לסעודיה, עקב המחלוקת סביב הרכבת הממשלה בלבנון, הגיע במפתיע נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לטקס פתיחת "אוניברסיטת המלך עבדאללה למדעים וטכנולוגיה" ונפגש עם מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז. במהלך הטקס ולאחר נתק של כמה שנים, שוחח אסד, עם רמ"מ לבנון, פואד אל-סניורה, שתיאר את ביקור אסד כ"יוזמה טובה מאוד". בנאומו (23.9.09) בחנוכת האוניברסיטה, אמר מלך סעודיה כי חלם על הקמתה למעלה מ-25 שנה וציין כי הקמת מרכזים מדעיים היא קו ההגנה הראשון מפני הקיצוניות והמאבק בה יתאפשר רק ע"י המרת סכסוכים בחיים הרמוניים.

אל-נהאר (לבנון), 24.9.09, אל-וטן (סעודיה), 24.9.09

 

המלך עבדאללה בטקס הפתיחה, לצד נשיא סוריה, בשאר אל-אסד. אל-וטן (סעודיה), 24.9.09

 

עבאס: מקצת פליטי לבנון צריכים לשוב לישראל

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר ליומון אל-חיאת, כי בלבנון אסור שיישאר אף פליט -  מקצתם צריכים לשוב לישראל ומקצתם למולדת (לשטחי הרש"פ). הוא הביע התנגדות להקמת מדינה פלסטינית בגבולות זמניים ותבע לדון במו"מ על הסדר הקבע בכל הנושאים שסוכם עליהם עם ממשלת אולמרט ובהם נושא הפליטים וירושלים.

אל-חיאת (לונדון), 24.9.09

 

הניה: שחרור אל-אקצא באמצעות הרובה והקוראן

ראש ממשל החמאס, אסמאעיל הניה, אמר (22.9.2009) כי יש לשחרר את מסגד אל-אקצא כאשר יד אחת  אוחזת ברובה והשנייה - בקוראן. לדבריו, משנני הקוראן הם הראויים ביותר להנהיג את העם הפלסטיני, בהיותם חומת המגן מול האויב.

www.palestine-info.info, 22.9.2009 

 

שריעתמדרי: לסעודיה אין מקום נשגב בעולם האסלאם

עורך היומון  כיהאן, חוסין שריעתמדרי, המקורב למנהיג איראן ח'אמנאי, אמר לערוץ האיראני בערבית אל-עאלם, כי סעודיה היא דיקטטורה אבסולוטית ששולטת בה משפחה הפועלת בניגוד לרצון העם ואין לה מקום נשגב בעולם האסלאם. לדבריו, סעודיה ניצבת מאחורי כל המזימות באזור, בהן הטרור באפגניסטן ובעיראק, הקמת הטאליבן ואל-קאעידה, ומתקפת התעמולה שלה נגד איראן מעידה על עמידתה לצד ישראל.  

אל-עאלם (איראן), 23.9.09

 

בכיר איראני: אנחנו מתקדמים בתחום ההיתוך גרעיני

ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, עלי אכבר צאלחי, אמר כי איראן מבצעת מחקרים בתחום ההיתוך הגרעיני ותשיג התקדמות משמעותית בתחום.

איסנא (איראן), 22.9.09 

 

אובמה דורש מהערבים לצעוד לעבר השלום

אל-איאם (בחריין), 24.9.09/ עלי אל-בזאז 

 

מונתזרי מעודד את מוסוי

איתאללה חוסין עלי מונתזרי, מבכירי אנשי הדת באיראן המבקרים את המשטר, קרא למוסוי לא לחשוש מלחצי המשטר ואיומיו. לדבריו, הפתוא של המנהיג ח'אמנאי בדבר תקפות הודאות עצורי המהומות, היא "המצאה" המנוגדת להוראות הדת, כיוון שההודאות, שנגבו תוך הפעלת לחצים, אינן חוקיות.

אתר לשכת מונתזרי (איראן), khandaniha.eu,, 22.9.09

 

תאבנאק מזהיר מפני שינוי מדיניות מוסקבה כלפי איראן

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק טען כי גינוי הכחשת השואה ע"י מוסקבה ואזהרתו של מומחה רוסי מפני איום הטילים האיראניים עליה ועל אירופה,מעידים על שינוי במדיניותה כלפי לאיראן. להערכת האתר, נסיגת ארה"ב מתוכנית הטילים שלה באירופה תשפיע לרעה על יחסה של מוסקבה אל איראן. האתר הוסיף כי  מוסקבה ערה לעוינות כלפיה בדעת הקהל האיראנית וללחץ המופעל על המשטר נגדה וכי בצעדיה האחרונים היא רומזת למשטר באיראן על המחיר הביטחוני והבינ"ל שהוא עלול לשלם בגין ההתקפות עליה.

תאבנאק (איראן), 22.9.09

 

הפסגה המשולשת בניו-יורק

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 24.9.09/ חסן אידלבי 

 

כיהאן: על ארה"ב להכיר בכוחה העולמי של איראן

היומון כיהאן, המקורב למנהיג איראן ח'אמנאי, קרא לארה"ב להכיר בכוחה ובמעמדה המיוחד של איראן בעולם וטען כי עליה לחדול מן "הדיפלומטיה המשוגעת" שנועדה לקדם את תוכנית השלום העקרה של אובמה המתעלמת מזכויותיהם של הפלסטינים ומן ההכרח לבטל את קיומה של ישראל.

כיהאן (איראן), 24.9.09

 

אל-סיאסה: אירופה קוראת למדינות ערב להתגונן מפני איראן

היומון הכוויתי "אל-סיאסה", הידוע בביקורתו כלפי איראן, דיווח כי חברים בפרלמנט האירופי בשטרסבורג קראו למדינות ערב החוששות מההתפשטות האיראנית במזה"ת להקים "ארגון צבאי בטחוני", כדי להתגונן מפני שאיפות ההשתלטות של איראן במזרח התיכון ומפני הטרור הנתמך על ידה.

אל-סיאסה (כווית), 23.9.09

 

איראן הציגה את טיל הסג'יל

במצעד צבאי לרגל תחילת שבוע לציון מלחמת איראן-עיראק, הציגה איראן לראשונה את טיל הסג'יל.

פארס (איראן), 22.9.09