המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.9.2009
22/9/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.9.2009

 

בתקציר: נאסרללה: על ישראל לחדול מלהתקיים * הניה: לעבאס אין כל סמכות לחתום על הסכמים * בכיר איראני: יוזמת השלום של ארה"ב – מזימה * כנס אזורי במצרים למניעת הפצת נשק גרעיני * המופתי של סעודיה: יש להזהיר מפני האידיאולוגיה של אל-קאעדה * אחמדי-נז'אד: ארה"ב – מקור הסכסוכים באזורנו

 

הניה: לעבאס אין כל סמכות לחתום על הסכמים

ראש ממשל החמאס, אסמאעיל הניה, אמר (20.9.09) כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אינו מוסמך לחתום על הסכמים, ושתוצאות הפגישה הצפויה בין אובמה, עבאס ונתניהו אינן מחייבות את הפלסטינים בשום אופן. דוברו של עבאס, נביל אבו רדינה, הצהיר מצידו כי "הפגישה- אין משמעותה פתיחה במו"מ".

, 20.9.09www.alarabiya.net

 

כנס אזורי במצרים למניעת הפצת נשק גרעיני

מצרים תארח בשבוע הבא (28.9.09) כנס אזורי למניעת הפצת נשק גרעיני בהשתתפות נציגים מסעודיה, אלג'יריה, מרוקו, תוניסיה, מאע"מ, סוריה ומומחים מישראל. הכנס ייערך בחסות ממשלות אוסטרליה ויפן למען הגברת הדיאלוג העולמי בנושא פירוז העולם מנשק גרעיני ושימוש באנרגיה גרעינית למטרות שלום.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 21.9.09

 

לבנון: דיווחים על כוונות להתנקש בחיי המופתי

היומון הכוויתי אל-אנבאא' דיווח כי צבא לבנון קיבל מידע אודות אפשרות להתנקש בחיי המופתי של לבנון, השיח' מוחמד רשיד קבאני, בתפילת עיד אל-פטר שהיתה ב-20.9.09 במסגד בבירות. דווח כי הצבא חסם את הדרך מבית המופתי למסגד והקיף את המסגד בטנקים ונגמ"שים. היומון אל-נהאר טען מפי בכיר ביטחוני כי המידע על כוונת ההתנקשות לא היה אמין אולם מנגנוני הביטחון נערכו לכל התרחשות.המופתי עצמו אמר כי הדיווחים אודות כוונת ההתנקשות נועדו להטיל אימה על האזרחים ולערער את הביטחון והיציבות בלבנון.

אל-אנבאא' (כווית), 21.9.09, אל-נהאר (לבנון), 22.9.09

 

נאסרללה: על ישראל לחדול מלהתקיים  

מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, הציג בנאום ב"יום ירושלים" (18.9.09) את העקרונות העיקריים של ארגונו: פלסטין ההיסטורית - מהים ועד הנהר - שייכת לעם הפלסטיני ולאומה כולה; אין לוותר על גרגר עפר מאדמת פלסטין או על טיפת מים ממימיה; הישות הישראלית היא ישות כובשת, תוקפנית, סרטנית, מנוגדת להלכה, ולא חוקית - אין להכיר בה, בלגיטימיות של קיומה, ואין לקיים קשרים או נורמליזציה עימה. נאסרללה טען כי על ישראל לחדול מלהתקיים וכי המלחמה הבאה תשנה את פני האזור ובכוחו של חזבאללה להרוס חצי מהצבא הישראלי. הוא הוסיף: "כאשר הצבא הישראלי יתרסק בלבנון לא יחלוף זמן רב עד שאללה יעניק לנו הצלחה ונגיע לירושלים באוטובוסים."

www.moqawama.org18.9.09, אל-אח'באר (לבנון), 19.9.09

 

דו"ח גולדסטון

אל-וטן (סעודיה), 19.9.09/ ג'האד עורתאני

 

מצרים מגבירה מאמציה להבטחת מי הנילוס

היומון אל-מצריון דיווח כי נשיא מצרים, חוסני מובארכ, פועל לגיבוש אסטרטגיה מקיפה בנושא הסכסוך עם מדינות אגן הנילוס, מחשש כי מדינות אלה, ובראשן אתיופיה וקניה, יפעלו נגד האינטרס המצרי. היומון אל-מצרי אל-יום מסר כי דובר משה"ח המצרי הודיע על כוונת מצרים להדק את הקשרים עם מדינות אגן הנילוס כדי להבטיח את מכסת המים שלה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 19.9.09; אל-מצריון (מצרים), 17.9.09

 

המופתי של סעודיה: יש להזהיר מפני האידיאולוגיה של אל-קאעדה

המופתי של סעודיה, עבד אל-עזיז אאל אל-שיח', אמר שיש לכלול בתכניות הלימוד תכנים שיזהירו את הנוער מפני האידיאולוגיה של אל-קאעדה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 19.9.09

 

בכיר איראני: יוזמת השלום של ארה"ב - מזימה

בנאום במשהד ב"יום ירושלים" (18.9.09), אמר יחיא רחים צפוי, יועצו הביטחוני הבכיר של מנהיג איראן, ח'אמנאי, כי מזימת השלום האמריקאית-ישראלית שואפת להפוך את מסגד אל-אקצא לאתר תיירות לכופרים ולשלול את זכות השיבה של חמישה מליון פלסטינים. לדבריו, לפי מזימה זו, תהיה המדינה הפלסטינית חסרת עצמאות מדינית וכלכלית וממשלתה תדכא - בשליחות ישראל - את ההתנגדות האסלאמית. הוא קרא למוסלמים בעיראק ובאפגניסטן לקחת דוגמא מארגוני ההתנגדות הפלסטיניים והלבנוניים.

אילנא (איראן), 18.9.09 

 

מיטשל ונתניהו [על המסמך: "הפסקת ההתנחלויות"]

אל-דוסתור (ירדן), 22.9.09/ ג'לאל אל-ריפאעי

 

סבא"א מאשרת איסור תקיפת מתקני גרעין

סו"י פארס דיווחה כי סבא"א אישרה את הצעת איראן לאסור תקיפת מתקני גרעין בבניה, או לאיים עליהם בתקיפה. בניגוד לעמדת איראן, נוסח ההחלטה הסופי כולל גם איסור לתקוף מתקני גרעין שנועדו למטרות שלום, משמע - האיסור איננו חל על מתקנים הנחשבים לצבאיים. 

פארס (איראן), 18.9.09

 

ח'אמנאי: הודאות העצורים הפומביות - חוקיות

המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, אמר כי ההודאות שנגבו מעצורי המהומות ושידורן בטלוויזיה הוא חוקי  ומהימן וקרא לפעול נגד מפירי החוק בהחלטיות.

אתר המנהיג (איראן), 20.9.09

 

אחמדי-נז'אד: ארה"ב – מקור הסכסוכים באזורנו

במצעד צבאי לרגל 29 שנים למלחמת איראן-עיראק אמר נשיא איראן, אחמדי-נז'אד: "נכרות את ידי התוקפן בכל מקום בעולם לפני שילחץ על ההדק". לדבריו, איראן חזקה ומנוסה מאי פעם ואין כוח כיום אשר יעז לתקוף אותה. הוא תקף את מעורבותה של ארה"ב באזור, בתירוץ של שמירת הביטחון או מאבק בסמים וטען כי היא "מקור כל הסכסוכים" באזורנו.

פארס, (איראן) 22.9.09

 

כיהאן: ארה"ב וישראל מכתיבים לתומכי מוסוי את סיסמאותיהם

היומון כיהאן, המקורב למנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, טען כי תומכי מוסוי, ח'אתמי וכרובי שקראו במצעד יום ירושלים (18.9.09) "לא עזה, לא לבנון, אקריב את נפשי למען איראן" ו"מוות לרוסיה", פעלו בהנחיית ארה"ב וישראל. ציר המג'לס האיראני, אחמד תואכלי, קרא למוסוי ולח'אתמי להתנער מקריאות אלה כיוון שהן אינן תואמות את יחסו של המשטר לפלסטינים וכדי לא לזהות עצמם עם הקיצוניים במתנגדי המשטר.

כיהאן (איראן), 21.9.09; פארס (איראן), 20.9.09

 

ח'אמנאי: ממשל אובמה מעודד איראנופוביה

בנאום בפני בכירי המשטר לרגל עיד אל-פיטר, טען מנהיג איראן- ח'אמנאי כי למרות חזותו הידידותית, זורע ממשל אובמה אסלאמופוביה ואיראנופוביה כדי למנוע אחדות בעולם האסלאם. לדבריו, אזהרות ארה"ב מפני סכנת הטילים האיראנים הן חלק ממדיניות זו ואיראן תעמוד איתן מול עוינות הממשל האמריקאי.

אתר המנהיג (איראן), 20.9.09

 

 זכות השיבה

תישרין (סוריה), 22.9.09/ יאסין אל-ח'ליל