המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 14.9.2009
14/9/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 14.9.2009

 

בתקציר: איראן: מתרבות הקריאות לעצור את כרובי * נשיא סודאן לא יגיע לכינוס עצרת האו"ם * עריקאת: לא קיבלנו הצעה לחידוש המו"מ * יומון כוויתי: הפסדים כבדים לבכירים סורים ב"הונאת פונזי" *  הממשלה הפלסטינית תחלק מענק למשפחות השהידים  * מאמרים ביומון סורי רומזים כי לממשל בוש חלק בפיגועים

 

עריקאת: לא קיבלנו הצעה לחידוש המו"מ

הממונה על המו"מ ברש"פ, סאיב עריקאת, הכחיש כי הושג הסכם לחידוש המו"מ עם ישראל על הסדר הקבע בחודש הבא. לדבריו, הרש"פ לא קיבלה עד כה הצעה לחידוש המו"מ או הזמנה לפגישה פלסטינית-ישראלית-אמריקנית וכל הפרסומים בנושא הם בלון ניסוי ישראלי.

אל-וטן (סעודיה) 14.9.09

 

הרש"פ פיטרה את מועצת קלקיליה המזוהה עם החמאס

הממשלה הפלסטינית פיטרה את מועצת עיריית קלקיליה, המזוהה עם החמאס, בטענה שזו אינה מקיימת את הוראות משרד השלטון המקומי ואינה מבצעת רפורמות. בכירים בחמאס גינו צעד זה של הרש"פ וטענו כי הוא נעשה משיקולים פוליטיים.

www.palestine-info.info,  14.9.09; אל-איאם (רש"פ), 13.9.09

 

הממשלה הפלסטינית תחלק מענק למשפחות השהידים

ראש הממשלה הפלסטיני, ד"ר סלאם פיאד, החליט להעניק 100 דולר לכל משפחות השהידים לרגל עיד אל-פטר מבלי להתחשב בזיקתם הפוליטית.

אל-קדס (ירושלים), 13.9.09

 

עבאס ממונה על המחלקה המדינית באש"פ במקום אל-קדומי

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ימלא את תפקיד ראש המחלקה המדינית באש"פ במקום פארוק אל-קדומי המודח. אחמד קריע יהיה הממונה על תיק ירושלים.

www.palvoice.com,  12.9.09

 

העולם נרדף על ידי זכר אירועי ה-11.9 גם בחלוף שמונה שנים

פלסטין (רש"פ), 13.9.09/ עלאא' אל-לקטה 

 

יומון כוויתי: הפסדים כבדים לבכירים סורים ב"הונאת פונזי"  

היומון הכוויתי אל-סיאסה, הידוע בדיווחיו האנטי סוריים, דיווח כי בכירים במשטר הסורי, ביניהם אחיו של הנשיא, מאהר אל-אסד, סגן הנשיא, פארוק אל-שרע ורוסתום ר'זאלי, לשעבר ראש המודיעין הסורי בלבנון, הפסידו כספים רבים שהופקדו אצל צלאח עז אל-דין, איש עסקים שיעי לבנוני המקורב לחזבאללה, שנעצר לאחרונה בחשד ל"הונאת פונזי". העיתון ציין כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, כעס מאוד על ההפסדים וטען שלאיראנים היה מידע מוקדם על ההונאה אך הם לא העבירוהו לידי סוריה.

אל-סיאסה (כווית), 13.9.09

 

מאמרים ביומון סורי רומזים כי לממשל בוש חלק בפיגועים

לרגל יום השנה לפיגועי ה-11.9 פרסם היומון הסורי הממסדי אל-ת'ורה כמה מאמרים הרומזים כי לממשל בוש היה חלק בתכנון הפיגועים ואולי אף בביצועם וכי ממשל בוש ניצל פיגועים אלה כדי לפתוח במלחמות ולהרחיב את האימפריאליזם וההגמוניה שלו בעולם. במאמרים צוטטו בכירים לשעבר בממשל האמריקאי ואנשי אקדמיה אמריקאים שטענו כי בכירי ממשל בוש ובהם שר ההגנה לשעבר רמספלד תכננו את הפיגועים.

אל-ת'ורה (סוריה), 11.9.09

 

נשיא סודאן לא יגיע לכינוס עצרת האו"ם

נשיא סודאן, עומר אל-בשיר, לא יגיע לכינוס העצרת הכללית של האו"ם שתיערך בשבוע הבא בניו יורק בגין צו המעצר הבינ"ל נגדו, למרות שהצהיר בעבר כי ישתתף בעצרת. סודאן היא הנשיאה התורנית של קבוצת "77 המדינות וסין" (המדינות המתפתחות) וסגנית הנשיאה התורנית של העצרת הכללית. בראש המשלחת הסודאנית יעמוד יועצו המדיני ר'אזי צלאח אל-דין.

סודאן טריביון (סודאן), 13.9.09

 

מבצע לאיסוף נשק בדרום סודאן

שלטונות דרום סודאן פתחו במבצע לאיסוף נשק בלתי חוקי ולא רשום מן האזרחים. דובר הצבא העממי לשחרור סודאן הגדיר את הנשק הבלתי חוקי כאויב הגדול ביותר של האזרחים, וייחס להימצאותו את ההתנגשויות האלימות שאירעו לאחרונה בין אזרחים בדרום סודאן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.9.09

 

סודאן: כעס על ארה"ב בגין הסרת סנקציות חלקית בלבד

ר'אזי צלאח אל-דין, יועץ בכיר לנשיא סודאן, אמר בתגובה להחלטת ארה"ב, להסיר סנקציות מעל חלקים מסודאן ולהותירן בצפונה, כי זהו מהלך טיפשי, שעיתויו וכוונותיו רעות. עבד אל-מחמוד עבד אל-חלים, שגריר סודאן באו"ם, טען שהסנקציות מנוגדות לאמנת האו"ם ולחוק הבינ"ל ושיחסה של ארה"ב לסודאן חסר מצפן שיטתי או מחשבתי. דובר משה"ח הסודאני אמר שיישום ההחלטה צפוי להיתקל בקשיים.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 12-14.9.09

 

סודאן:  ביהמ"ש לחוקה תומך בהגבלת חופש הביטוי

ביהמ"ש לענייני חוקה בסודאן דחה תביעה שהוגשה נגד הצנזורה שמפעילים שירותי הביטחון על העיתונות. השופט ציין בהחלטתו שלממשלה זכות להגביל את חופש הביטוי אם הנסיבות מצדיקות זאת.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 10.9.09

 

מיטשל מנסה להחיות את תהליך השלום

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.9.09/ אמג'ד רסמי 

 

חברי פרלמנט כוויתיים: לגרש את שגרירת ארה"ב

חברי פרלמנט כוויתיים דרשו לגרש את שגרירת ארה"ב דבורה ג'ונס, מכווית משום שכינתה אותם 'כלבים' בהרצאה שנשאה בוושינגטון. ג'ונס אמרה: "כאשר מכנים את ארבע חברות הפרלמנט הכוויתיות 'ארבע חתולות', אני שואלת האם זה אומר ששאר חברי הפרלמנט הגברים הם כלבים?".

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 14.9.09

 

יומון סעודי: טרם הוכח מי אחראי ל-11.9

במאמר לרגל יום השנה לפיגועי האחד עשר בספטמבר, טען מאמר המערכת של היומון אל-וטן, כי איש טרם הוכיח עד עתה במסמכים ותעודות מי היו המתכננים והמבצעים האמיתיים של הפיגועים, ולמרות זאת האצבע המאשימה הופנתה כלפי הערבים והמוסלמים ודינם נגזר.

אל-וטן (סעודיה), 11.9.09

 

סעד אל-חרירי ויתר על משימת הרכבת ממשלה

יו"ר סיעת אל-מסתקבל בלבנון סעד אל-חרירי, הודיע (10.9.09) לנשיא מישל סולימאן כי נכשל במאמציו  להרכיב ממשלה וכי הוא נסוג ממשימה זו. אל-חרירי טען כי האופוזיציה הציבה בפניו תנאים בלתי אפשריים וקבעה ש"אם לא נענה לתנאים שהציבה לא תהיה ממשלה, וזה מה שהביא להתפטרותי". עוד אמר כי  "כוחות ה-14 במרץ", המהווים רוב בפרלמנט, עשו ויתורים רבים.

אל-מסתקבל (לבנון), 11.9.09

 

ג'עג'ע: לבנון היא זירת המאבק של איראן עם המערב

סמיר ג'עג'ע, ראש מפלגת הכוחות הלבנונים, אמר כי ירי הטילים מלבנון אל ישראל מלמד על קיומם של גורמים אזוריים שאינם רוצים בהקמת ממשלה בלבנון וכי ידוע בדיוק מי שולט על הטילים. הוא טען כי הטילים הזיקו ללבנון ולא לישראל ותהה מדוע על האזרח הלבנוני לשלם את מחיר המאבק של איראן במערב?

אל-נהאר (לבנון), 13.9.09

 

אניס מנצור בשבח הנורמליזציה עם ישראל

הסופר והעיתונאי המצרי הידוע, אניס מנצור, אמר בראיון טלוויזיוני כי הסירוב לנורמליזציה עם ישראל כמוהו כסירוב לממש את השלום ולפתור את בעיות הפלסטינים. לדבריו, מצרים דבקה בנורמליזציה מתוך אינטרסים המשותפים לה ולישראל ומתוך ניסיון לפתור את הבעיה הפלסטינית.

אל-מצריון (מצרים), 13.9.09

 

"שמונה שנים ל-11.9" (ומלאך המוות עדיין בשטח)

*                  

אל-חיאת (לונדון), 11.9.09 / חביב חדאד

 

איראן: מתרבות הקריאות לעצור את כרובי

לאחר הודעת מנהיג איראן עלי ח'אמנאי (11.9.09), כי המשטר יגיב בנחישות נגד מי שפועלים נגדו, מתרבות הקריאות בממסד האיראני לעצור את מהדי כרובי בגין "שקריו המסיתים" אודות אונס של עצורים בבתי הכלא, ואת מיר חוסין מוסוי. לדרישה שותפים חבר מועצת המומחים מוחמד ואעט' מוסוי, התובע הכללי של איראן מוחסני- אז'אי, שני חברי מג'לס, מוחמד רזא מיר תאג' אל-דין וענאית אללה האשמי, וחבר ארגון מרצים בקום, איתאללה עבד אל-נבי נמאזי. ועדה מטעם הרשות השופטת באיראן, שחקרה את טענות כרובי קבעה שהוא שיקר ויש להעמידו לדין.

פארס (איראן),  12,14.9.09

 

דיווח באיראן: אובמה מוכר מטוסי בואינג לאיראן

סו"י פארס דיווחה כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה הסכים על עסקה עם נשיא איראן אחמדי-נז'אד, הכוללת העברת 20 מטוסי בואינג חדשים לאיראן וחלקי חילוף, דרך וונצואלה בשווי של  75-120 מליון דולר שישולמו מנכסי איראן המוקפאים בארה"ב. לפי הדיווח, נראה שהעסקה על סף השלמה כיוון שחלק מהמטען נמצא בדרכו מוונצואלה.

פארס (איראן), 12.9.09

 

דיונים על הידוק שתה"פ בין איראן לתורכיה

נשיא איראן אחמדי-נז'אד אמר לשה"ח התורכי אחמט דאווט אור'לו, המבקר בטהראן, כי התקדמותן של איראן ותורכיה היא אינטרס של מדינות האזור והעולם וקרא להרחיב את שתה"פ ביניהן בעיקר בתחום האנרגיה. הידוק הקשר בין המדינות במגוון רב של תחומים נדון גם בפגישתו של אור'לו עם שה"ח האיראני מותכי. מזכיר המועצה לביטחון לאומי, סעיד ג'לילי, המחזיק בתיק הגרעין באיראן, קרא לאור'לו לפעול להידוק שתה"פ הפוליטי, הכלכלי והביטחוני בין שתי מדינות. אור'לו אמר כי ארצו מוכנה לארח את השיחות בין איראן למערב.

אילנא, פרס טי.וי. (איראן), 13.9.09;  פארס (איראן), 12.9.09

 

ארוחת שבירת צום הרמדאן של פרס

אל-וטן (סעודיה), 11.9.09/ ג'האד עורתאני