המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אתגרי המשטר האיראני מבית ומחוץ: 'יום ירושלים' והגרעין
13/9/2009

אתגרי המשטר האיראני מבית ומחוץ: 'יום ירושלים' והגרעין

 

הקדמה

חוזקו של המשטר האיראני עומד החודש (ספטמבר 2009), בעיצומו של הרמדאן, למבחן כפול, מבית ומחוץ. בזירה הפנימית, הדי המחאה של התנועה הירוקה מסרבים לדעוך ונראה שהמשטר נערך לסיבוב נוסף של מהומות לקראת 'יום ירושלים' (רוז-י קודס) ב-18.9.09, יום השישי הרביעי של חודש הרמדאן, שנועד למחאה נגד "המשטר הציוני". בזירת יחסי החוץ, מאיימת על המשטר דרישתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, להגיב בחיוב לדרישת הקהילה הבינ"ל לפתוח במו"מ עד סוף ספטמבר 2009, כדי לפתור את המשבר הגרעיני.

 

אחת הכרזות של "התנועה הירוקה" ליום ירושלים

המקור: Mirhusein.net, 3.9.09

 

איום מבית: 'יום ירושלים' ופתיחת האוניברסיטאות

תומכי 'התנועה הירוקה' של מוסוי קוראים בימים האחרונים לציבור, באמצעות הרשתות החברתיות באינטרנט, להשתתף בהפגנות ההמוניות המסורתיות של 'יום ירושלים' ולהפגין נגד אחמדי-נז'אד וזיוף הבחירות, ולא נגד ישראל. היומון הלונדוני-סעודי אל-חיאת דיווח כי בכוונת המפגינים לחדש את קריאותיהם "הבחירות לנשיאות זויפו", "מוות לדיקטטור" [הכוונה לאחמדי-נז'אד], "המהפכה נחטפה" ו"הפיכה נגד תורת [איתאללה] ח'ומיני". עוד הדגיש היומון את המחאה הציבורית נגד הסיוע שאיראן מגישה לפלסטינים אותו הם מגדירים 'בזבוז כספי העם האיראני, להם [האיראנים] זכאים'.[1] סיסמא בולטת נוספת שציין היומון היא "לא עזה ולא לבנון – נפשי מוקדשת לאיראן". בכרוזים נראית מפת פלסטין ויד המסמנת את תנועת הניצחון בצבע ירוק לצד הכיתוב "התהלוכות הגדולות ביותר בהיסטוריה של איראן יהיו ב'יום ירושלים'."

 

לדברי היומון, בכוונת המפגינים לנופף בתמונות ראשי תנועת המחאה: מיר חוסין מוסוי, מהדי כרובי, מוחמד כרובי וזו של נדא סולטאן שנורתה על ידי איש כוחות הביטחון והפכה לסמל המחאה. אל-חיאת ציטט את מהדי כרובי שהזהיר: "אתם תראו פעם נוספת את עוצמתו של העם האיראני ב'יום ירושלים'. יצוין כי נושא הדרשה המסורתי ביום ירושלים הוא ראש המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר, האשמי רפסנג'אני, שעליו נטען כי הוא תומך בראשי התנועה הירוקה, אולם לא ברור כעת אם המשטר אכן יאפשר לו לשאת את הנאום המרכזי.

 

יש לציין כי לראשונה ביטל המשטר מספר טקסים דתיים לרגל הרמדאן מחשש שהציבור ינצל אותם למחאות גלויות נגד ממשלת אחמדי-נז'אד, בהם נאומים של אנשי דת בכירים בעיר קום וביטול טקס מסורתי ע"י משפחת איתאללה ח'ומיני על קברו, בו אמור היה מוחמד ח'אתמי להשתתף.[2] לעומת ביטולים אלה, נראה כי המשטר אינו יכול להורות על ביטולו של 'יום ירושלים' בשל מרכזיותו בתרבות המהפכה האסלאמית.

 

המשטר מזהיר את מתנגדיו

מפקד משטרת איראן אסמאעיל אחמדי-מקדם הבהיר כי ההפגנות המתוכננות ל'יום ירושלים' קשורות אך ורק לפלסטין ומיועדות למחאה נגד "המשטר הציוני," ולכן הזהיר אחמדי-מקדם מפני "רתימת יום זה למטרות פוליטיות אחרות."[3] מפקד משמרות המהפכה של טהראן, עלי פזלי, הוסיף עוד כי כוחות הביטחון עומדים הכן לקראת פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות ב- 23.9.09, והגדיר את הנעשה בהן כ"אש מתחת לאפר".[4] גם נציגו של מנהיג איראן ח'אמנאי באוניברסיטאות, אבארהים כלאנתרי, הזהיר מפני מי שמתכנן ומתכוון להצית מהומות באוניברסיטאות והדגיש את הצורך להתעמת מולו.[5]

 

איום חיצוני: איראן הגרעינית ותביעת אובמה

נראה כי המשטר מצליח להתמודד עם סוגית הגרעין מול ארה"ב בצורה טובה יותר מאשר מול האיום מבית עליו. איראן נחושה בדעתה להחזיק בטכנולוגיה גרעינית והיא הצליחה לקבע בתודעת הקהילה הבינ"ל את זכותה לפתח גרעין.[6] בחינת מדיניותה של טהראן למן 2003, מול הקהילה הבינ"ל ובמיוחד מול אירופה וכעת ארה"ב, שנועדה להשיג לגיטימציה לפעילותה ולהפיכתה למעצמה גרעינית מגלה כי היא הצליחה במטרותיה במידה רבה. גם כשנראה כי כלו כל הקיצים מבחינתה של טהראן והיא עומדת בפני אולטימאטום סופי ואחרון שהציג אובמה בתמיכת אירופה, רוסיה וסין, מצליחה איראן להמשיך במדיניות של משיכת זמן והתמקדות בניהול דיאלוג עקר, על יסוד תביעת המערב שאיראן תכנס עימו לדיאלוג.

 

בטקס פומבי שנערך בטהראן ב-9.9.09, הגישה איראן לנציגי ה- 5+1 – בריטניה, צרפת, סין, רוסיה, שוויץ - המנהלת את ענייניה מול ארה"ב וגרמניה – את חבילת ההצעות מטעמה, עליה הכריז אחמדי-נז'אד לפני כמה חודשים. לא נמסרו פרטים לגבי תוכן ההצעות אולם אחמדי-נז'אד הבהיר כי נושא הגרעין האיראני סגור וחתום והוא מזמין את אובמה לדון במקום זאת בסוגיות עולמיות,[7] בהמשך להצהרותיו ממאי השנה בהן אמר:

 

"We continue our activities within framework of [International Atomic Energy] Agency regulations. At any rate, negotiations will be merely over world management and sustainable peace and security for entire nations; the Iranian nation will not permit anyone to enter into talks with us [on subjects] outside the regulations of the [IAEA]8

 

נראה כי מטרתה של טהראן בצעד הפומבי הזה, של משיכת זמן, היתה לרוקן מתוכנו את מועד האולטימאטום של אובמה ולשנות את האג'נדה של הדיאלוג ע"י קביעת נושא אחר למו"מ עם המערב. על הציפיות האיראניות להצלחת מדיניותם יש ללמוד מדבריו של מפקד צבא איראן, חסן פירוזאבאדי, שאמר כי נראה שהנשיא אובמה "ריאליסטי" יותר מקודמו בוש בסוגית הגרעין.[9]



[1]  אל-חיאת (לונדון), 10.9.09; Mirhusein.net, September 3, 2009

[2]  אעתמאד (איראן), 7.9.09; http://www.islammemo.cc

[3]  אעתמאד (איראן), 8.9.09.

[4]  אפתאב (איראן), 9.9.09

 [5] פארס (איראן), 10.9.09.

[6]  ראה הודעת בכירים אירופיים כי יהיו מוכנים לאפשרות שאיראן תעשיר אורניום בפיקוח מלא של סבא"א במסגרת הסכם כולל עם איראן, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.9.09.

[7]  מהר, פארס (איראן), 7.9.09; הוושינגטון פוסט דיווח ב-10.9 בצטטו את מג'תבה ת'אמרה האשמי, יועץ בכיר לאחמדי-נז'אד, שאיראן הציעה מערכת גלובלית לחיסול הנשק הגרעיני וכן שת"פ לפתרון בעיות באפגניסטן ומלחמה בטרור ושת"פ בתחומי האנרגיה במיוחד נפט וגז. וושינגטון פוסט (ארה"ב), 10.9.09.

[8] IRNA (Iran), May 25, 2009. At a press conference in late May 2009, Ahmadinejad announced that following Iran's June 12 presidential election, talks with the U.S. would continue in the framework of the 5+1, but not on the nuclear issue, because this issue "had already been resolved." IRNA (Iran) May 25, 2009. At a May 29, 2009 meeting with Iranian academics, Ahmadinejad said: "The Americans keep sending us messages for negotiation. We are ready to (hold) talks and cooperate. Of course, we are ready to cooperate in global management, global disarmament, and resolving global problems under equal conditions… I should say that Iran’s nuclear issue has been resolved and it is over." Tehran Times (Iran), May 31, 2009. See also


[8]  פרס טי וי (איראן), 9.9.09