המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מאמר ב"תשרין": ארה"ב מאחורי ההסלמה הצבאית בעיראק
8/9/2009

 

ח"פ לבנוני לשעבר המקורב לסוריה: ארה"ב מאחורי ההסלמה הצבאית בעיראק

 

במאמר ביומון הסורי "תשרין", טען נאצר קנדיל, חבר פרלמנט לבנוני לשעבר המקורב לסוריה, כי הפיגועים שאירעו לאחרונה בעיראק, נועדו לחזק את הקריאות להארכת שהותם של הכוחות האמריקאיים שם, ולעודד את תכנית ביידן לחלוקת עיראק לשלושה אזורים כרשת ביטחון לנסיגה.[1]

לדבריו, הפיגועים נועדו לחבל בקשריה של סוריה עם איראן, ובכך להקל על המו"מ בין סוריה וארה"ב. קנדיל העריך כי מסיבות אלה, יש בוושינגטון מי שפועל להסלמת המצב הביטחוני בעיראק. הוא התריע כי סוריה ואיראן אמנם גילו פתיחות לאפשרות של דיאלוג עם ארה"ב, אך זו מוטלת בסכנה לאור ההססנות המאפיינת את ממשל אובמה ביחסים שכנותיה של עיראק. להלן תרגום חלקים מן המאמר:[2]

 

"ההסלמה באלימות ובשפיכות הדמים בעיראק בימים האחרונים חלה בשעה שנראה כי האמריקאים נערכים לארגן את הזירה לשלב אריזת המזוודות לקראת נסיגת כוחותיהם בשנת 2011, ובשעה שמפקדי הכוחות האמריקאיים מנסים לגבש הבנות עם המדינות השכנות [לעיראק], ובמיוחד עם סוריה, להגברת התאום בגבול, תחת הכותרת של השלב שלפני הנסיגה.

 

כל מי שעוקב אחר התנאים בעיראק יודע, כי פעולות הדמים נגד האזרחים העיראקיים נועדו [לחזק] את הקריאה שהכוחות האמריקאיים יישארו [בעיראק], ואולי [אף] יתפרסו מחדש בערים מהן נסוגו. התירוץ הוא שאם הכוחות ייסוגו על פי לוח הזמנים [שנקבע], עלול המצב הביטחוני להתפוצץ. יחד עם זאת, פיגועים אלה [העמיקו] את השסעים העדתיים והדתיים שפרצו בעיראק מאז כיבושה לפני שש שנים.

פיגועים אלה התרחשו בד בבד עם פרסומם של מאמרים ומחקרים רבים בעיתונות האמריקאית והישראלית ובכמה מכוני מחקר לענייני המזה"ת. [דובר בהם] על הצורך להאריך את שהותם של הכוחות האמריקאיים בארבע שנים נוספות, או לכל הפחות, עד לאחר הבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב בשנת 2012, כדי שהנסיגה לא תהיה קלף ב[תעמולת] הבחירות של ברק אובמה, שיוכל לטעון כי קיים את הבטחת הבחירות שלו.

 

מחקרים אחרים קושרים את הדרישה להישארות הכוחות [האמריקאיים בעיראק] למה שהם מכנים 'צרכי המו"מ עם איראן וערבות לביטחון ישראל' לפני היציאה הצבאית מהאזור. ואילו מחקרים אחרים רומזים לאפשרות של פרוץ מלחמה עם איראן או פרוץ מלחמה ישראלית נגד לבנון, דבר המחייב, לפי גישה זו, נכונות אמריקאית לתת לישראל את ההזדמנות הזו בטרם נסיגת הכוחות [האמריקאיים בעיראק], וחיבור של כל התיקים באזור זה לזה.

 

מכוני מחקר אמריקאיים מדברים על כך שהאופציה הבטוחה עבור עיראק היא חזרה לתיאורית שלושת האזורים אותה הציג סגן הנשיא ג'ו ביידן כאשר כיהן כראש הועדה לענייני חוץ בקונגרס. לשיטתם, עידוד המסלול הזה יעזור לספק את רשת הביטחון הדרושה לנסיגת הכוחות כשעיראק יציבה.

 

על רקע אווירה פוליטית ותקשורתית אמריקאית זו התרחשו הפיגועים האחרונים בעיראק. הדבר חושף שני קווים מנוגדים בקרב הגורמים בעלי ההשפעה בוושינגטון. בעוד צוותו של הנשיא פועל לאט ובהיסוס במסלול המו"מ ופתיחת צוהר לשת"פ עם המדינות השכנות לעיראק, כפי שהחל עם סוריה ועומד להתחיל איראן, יש מי שפועל להסלמת המצב הביטחוני בעיראק על מנת לפתוח מחדש את הדלת להארכת שהותם של הכוחות [האמריקאיים], וכן לעודד את אופציית חלוקת עיראק.

 

לאור קצב זה של האירועים, שאחד מיעדיהם היה [לפגוע] בקשר הסורי-איראני, נראה כי הפיגועים נועדו ללוות את המגעים הסוריים-אמריקאיים ע"י יצירת חשדות בין בעלי הברית הסורי והאיראני; לעצור את ההתקדמות שחלה ביחסים הסוריים-עיראקיים במישורים הביטחוני והכלכלי עם ביקור רמ"מ עיראק בדמשק; ולסבך את תכנית שתה"פ המרובע הסורי-תורכי-איראני-עיראקי שהציע נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, כתכנית אסטרטגית עתידית, שלה הוא מקדיש הרבה תשומת לב, זמן ומאמץ...

 

אלו העוסקים בהסלמת סכסוכים אזוריים, חברי הברית של המפסידים והניזוקים מהפתיחות האמריקאית כלפי המציאות החדשה, רושמים [לעצמם] הישגים מול ממשל אובמה מאחר שהוא מהסס, איטי ואינו נחרץ בתרגום פתיחות זו להחלטות האמיצות הנדרשות, ומאחר שהוא ממשיך לתת להנהגה הישראלית זכות וטו בהחלטות הביטחוניות והפוליטיות הקשורות לאזור.

 

הססנות נוספת מצד ממשל אובמה, פירושה אכזבה נוספת מהתקוות לשינוי שנתלו [בו] בעקבות הבחירות לנשיאות ארה"ב, ומתן הזדמנות נוספת לאלו הנפגעים מהשינוי לארגן את שורותיהם ולקבוע עובדות חדשות. אלו כוללות אפשרות של מלחמה ישראלית, כמו גם העמקת הקזת [הדם] העיראקית. המפסיד הגדול ביותר מהגברת ההרס ו[שפיכות] הדמים יהיה בראש ובראשונה הנשיא אובמה ... שיגיע לסוף כהונתו הראשונה מותש, וללא אמון בוחריו ואמונם של כל אלה שהוא הבטיח לפתוח איתם דף חדש.

 

האזור אינו יכול לשאת עוד ניסויים בדמם של בניו. לכן היה המסר הסורי-איראני ברור ונחרץ עם ביקור הנשיא אסד באיראן, כי על רבים, מקרוב ומרחוק, לקרוא היטב את משמעות מה שקרה באזור. המשמעות היא שהברית הסורית-איראנית המטפחת את תנועות ההתנגדות, ניצחה ניצחון היסטורי בלתי מבוטל. ברית זו, למרות הפתיחות שהיא מגלה לאופציות הדיאלוג, לא תמתין עד שההססנים יגיעו להחלטה."

 

 


[2] תשרין (סוריה), 22.8.2009