המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 31.8.2009
31/8/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 31.8.2009

 

בתקציר: אל אח'באר: אסד הורה לחקור זיופים בחקירת רצח אל-חרירי * עצומה נגד החלטת חמאס לכפות לבוש מסורתי * אמין אל-ג'ומיל: לפתוח במו"מ עקיף עם ישראל  *  איתאללות באיראן: לא לנשים בממשלה * עורך אל-שרק אל-אוסט: לאסור לחלוטין פיגועי התאבדות * איראן ותורכיה מתווכות בין סוריה לעיראק

 

איראן ותורכיה מתווכות בין סוריה לעיראק

שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, נפגש (30.8.09) עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד בדמשק, ועם ר"מ עיראק נורי אל מאלכי (29.8.09) בבגדאד וקרא להפגת המתיחות בין סוריה ועיראק, תוך שהוא מדגיש את חשיבות היחסים ביניהן לביטחון האזור. שה"ח התורכי אוגלו יבקר בעיראק ובסוריה (31.8.09) לאותה המטרה. יצוין כי הרקע למתיחות בין סוריה לעיראק הן טענותיה של עיראק בדבר מעורבות סורית בפיגועים המתחוללים בה.

אל-ת'ורה (סוריה), אל-עאלם (איראן) 31.8.09

 

אל אח'באר: אסד הורה לחקור זיופים בחקירת רצח אל-חרירי

היומון אל-אח'באר, המקורב לסוריה, דיווח כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הורה לפני כחצי שנה על הקמת צוות משפטי כדי לעקוב אחר הזיופים שאירעו בחקירת רצח אל-חרירי במטרה להטיל על סוריה את האחריות לרצח, וכדי "לבוא חשבון עם האחראים לטעויות הגדולות שנעשו בכל שלבי החקירה". עפ"י הדיווח, סוריה מתכוונת להציג בקרוב את הדו"ח בפני מועה"ב, "האחראית על ביה"ד הבינ"ל", כדי שתפעל למנוע כל פוליטיזציה או זיוף. היומון אל-מסתקבל דיווח כי סגן יו"ר המועצה המדינית של חזבאללה, מחמוד קמאטי, אמר כי ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי הוא פוליטי לחלוטין ואינו נוגע לחזבאללה.

אל-אח'באר, אל-מסתקבל (לבנון), 28.8.09 

 

הטרור

אל-חיאת (לונדון), 29.8.09/ חביב חדאד 

 

עצומה נגד החלטת חמאס לכפות לבוש מסורתי

עשרות משכילים פלסטינים חתמו על עצומה נגד החלטת חמאס לחייב את נשות עזה ללבוש לבוש מסורתי, ולאסור על גברים ללמד בבתי ספר לבנות, בטענה כי זוהי המצאה פונדמנטליסטית שאין לה כל קשר לדת. החתומים קראו למשרד ההקדשים ליצור שיח דתי נגדי המעודד סובלנות, ולא לאפשר לקיצונים להשתמש במסגדים להפצת שנאה ופירוד.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 28.8.09

 

אמין אל-ג'ומיל: לפתוח במו"מ עקיף עם ישראל

יו"ר מפלגת הפלנגות בלבנון, אמין אל-ג'ומיל, קרא בהרצאה באוניברסיטת סאו פאולו בברזיל, לקיים מו"מ עקיף עם ישראל להסדרת בעיית הגבולות וחזרה להסכם ההודנה מ-1949, אך הבהיר כי אין כוונתו למו"מ לשלום. אל-ג'ומיל גם קרא לסוריה להעביר ללבנון את המסמכים המוכיחים את ריבונותה על חוות שבעא ופסגות כפר שובא. בנו, סאמי אל-ג'ומיל, תקף את חזבאללה ואמר כי אם מותר לו לנהל מו"מ עקיף עם ישראל להחזרת אסירים הרי שגם למדינה הלבנונית מותר לנהל מו"מ דומה להשבת חוות שבעא.

אל-אח'באר (לבנון), 29.8.09, אל-מסתקבל (לבנון), 30.8.09  

 

הקפאת ההתנחלויות

אל-קדס (רש"פ), 30.8.09/ אמג'ד רסמי 

 

עורך אל-שרק אל-אוסט: לאסור לחלוטין פיגועי התאבדות

לאחר ניסיון ההתנקשות של מחבל מתאבד (27.8.09) בעוזר שר הפנים הסעודי, מחמד ב. נאיף, קרא עורך היומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט, טארק אל-חמיד, לפעולה אסלאמית משותפת כדי לאסור פיגועי התאבדות בכל מקום ומכל סיבה שהיא. יצוין כי עוזר שר הפנים הסעודי, הוא ממובילי המאבק באל-קאעדה בסעודיה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 29.8.09

 

"הוועדות העממיות של פליטי רצועת עזה" נגד לימוד השואה בבתיה"ס של אונר"א

"הוועדות העממיות של פליטי רצועת עזה" מחו בפני אונר"א על הכללת השואה בחומר הלימודים בבתיה"ס של הארגון ברצועה "באופן שמאשש את התרחשותה ומעורר אהדה כלפי היהודים". בהודעתן התנגדו הוועדות "ללימוד השקר הזה שבדו הציונים" וקראו לארגון להסיר את השואה מחומר הלימודים.

www.paletine-info.info, 30.8.09

 

העזתי העני מקבל רק טיפות בודדות מהברז של חמאס

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 30.8.09/ עאמר אל-זועבי

 

אחמדי-נז'אד במג'לס בלווית מאבטחיו

האתר פארלמאן ניוז, המזוהה עם מתנגדי הנשיא אחמדי-נז'אד במג'לס, טען כי נוכחותו של הנשיא במג'לס, בהצבעת האמון בשריו, לראשונה בלוויית מאבטחיו, מעידה כי הוא אינו חש בטוח בקרב נבחרי העם. ציר המג'לס, אקבאל מוחמדי, ממתנגדי אחמדי נז'אד, דרש ממנו להוציא את המאבטחים כאות למתן אמון במג'לס.

Parlemannews.ir, 30.8.09

 

בכיר איראני: בקרוב נציג מזל"ט חדש

מפקד חיל האויר האיראני, חסן שאה צפי, אמר כי בתוך כחודש צפויה איראן להציג מזל"ט מתוצרתה המסוגל לחמוק ממכ"מים ולפגוע במטרות קרקעיות.

איסנא (איראן), 30.8.09

 

אתר איראני: דו"ח סבא"א פוגע בריבונותינו

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק, טען כי בניגוד לתעמולה שמפיצים נציג איראן בסבא"א, עלי אסע'ר סולטאניה, וכלי תקשורת איראניים, דו"ח סבא"א (28.8) הוא שלילי ופוגע בריבונותה של איראן, בשל דרישתו ממנה להציג את תוכניות הטיל שהאב 3 כדי להוכיח שאינו קשור לתוכניתה הגרעינית. עוד טען תאבנאק כי  הדו"ח מאשים את איראן באי שיתוף פעולה עם סבא"א בחקירת היבטים צבאיים אפשריים של תכנית הגרעין.

תאבנאק (איראן), 30.8.09 

 

איראן: האיתאללות מתנגדים לכהונת שרות בממשלה

איתאללה איראני בכיר הזהיר את יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, כי לא יכיר בממשלה אם זו תכלול ולו אחת מן השרות שהציג הנשיא אחמדי-נז'אד (30.8.09) לאמון המג'לס. בכירים במג'לס אמרו כי לא יביעו אמון בשרות בלא אישור האיתאללות הבכירים. קודם לכן דווח כי איתאללות בכירים מסתייגים ממינוי נשים לשרות.

ג'האן ניוז (איראן), 30.8.09