המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.8.2009
24/8/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.8.2009

 

בתקציר: סדנאות בנושא השלום בהשתתפות חמאס וישראלים * איראן דוחה את הביקורת על מינוי שר הגנה שהיה מעורב בטרור * בכיר בבעת' העיראקית שנמלט לסוריה, יזם פיגוע בעיראק * יומון סורי קושר את הסחר באברי פלסטינים לשימוש בדם לאפיית מצות * ארה"ב שוקלת הקלת הסנקציות על סודאן

 

סדנאות בנושא השלום בהשתתפות חמאס וישראלים

בכיר בחמאס אישר בעילום שם כי אישים מתנועתו השתתפו בסדנאות בנושא קידום השלום שנערכו לאחרונה בשוויץ בחסותם של מוסדות שוויצריים ובריטיים, לצד אישים מישראל ומן הרש"פ, אך הבהיר כי לא היו פגישות ישירות בין חמאס לנציגים מישראל. בין המשתתפים בסדנאות: זיאד אבו זיאד, שר לשעבר ברש"פ, אפרים סנה וגלעד שר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.8.09 

 

ממשל החמאס מחייב לבוש מסורתי בבתי"ס לבנות

ממשל החמאס בעזה הורה לאסור כל כניסה של גברים לבתיה"ס לבנות. מנהל משרד החינוך בעזה, מחמוד אבו חצירה, קרא לתלמידות בתי הספר התיכוניים להגיע לבית הספר בלבוש אסלאמי מסורתי.  

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 24.8.2009

 

חמאס פסלה סרט בטענה שהוא מזיק

הבמאי הפלסטיני, איאד אבו רוכ, טען כי החמאס מנעה ממנו את השלמת הסרט התיעודי "זהות ללא מולדת", על הגירת פלסטינים משנת 1948 עד היום, בטענה שהוא מזיק לחמאס ולבעיה הפלסטינית.

אל-קדס (ירושלים), 21.8.09 

 

יומון סורי קושר בין סחר באברי פלסטינים לשימוש בדם לאפיית מצות

בכתבה שכותרתה "סחר ישראל באברי פלסטינים גורם למשבר בינה לבין שבדיה", ציין היומון הסורי אל-וטן כי האשמות דומות הופנו ליהודים באירופה בימה"ב, עת נטען כי הם משתמשים בדם של לא יהודים לצרכי חג הפסח.

אל-וטן (סוריה), 24.8.09

 

הלובי היהודי רוצה לכלוא את יוזמת

השלום הערבית שמגיש מובארכ לאובמה

אל-וטן (סעודיה), 19.8.09/ ג'יהאד עוורתאני 

 

עבאס: לשחרר עצורי חמאס

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הורה לשחרר 200 אסירים מן החמאס הכלואים ברש"פ כדי ליצור תנאים להצלחת הדיאלוג הפלסטיני הפנימי. עבאס אמר למשלחת המצרית בביקורה האחרון ברמאללה כי הוא מוכן להיענות לכל דרישות החמאס בתנאי שזו תסכים לקיים בחירות לנשיאות ולמועצה המחוקקת בינואר 2010.

www.maannews.net , 23.8.09

 

בכיר הבעת' העיראקי שנמלט לסוריה, יזם פיגוע בעיראק

וסאם עלי כאט'ם, חבר במפלגת הבעת' העיראקית, הודה (23.8.09) במעורבות בפיגוע תופת בשבוע שעבר, בו נהרגו 95 עיראקים. בהודאה שהופצה ע"י מנגנוני הביטחון העיראקים, אמר כאט'ם שלפני כחודש ביקש ממנו בכיר בבעת' העיראקית לשעבר, החי בסוריה, לבצע פיגוע שיזעזע את ממשלת עיראק.

www.alarabiya.net, 23.8.09  

 

מצרים: ארגון "אל-תכפיר ואל-ג'יהאד" סייע ל"ג'נד אנצאר אללה"

שלטונות מצרים מאשימים את הארגון הפונדמנטליסטי "אל-תכפיר ואל-ג'יהאד" בתמיכה בארגון הסלפי הפלסטיני "ג'נד אנצאר אללה", שמנהיגה חוסל לאחרונה בידי אנשי חמאס בעזה. מחקירת הפרקליטות עלה כי פעילי "אל-תכפיר ואל-ג'יהאד" הסתננו לרש"פ ואספו תרומות למען "ג'נד אנצאר אללה".

אל-חיאת (לונדון), 21.8.09

 

תחילת משפטם של חברי חוליית חזבאללה במצרים

משפטם של החשודים בפרשת חוליית חזבאללה במצרים, החל אתמול (23.8.09) בבית המשפט העליון לביטחון המדינה. 26 החשודים, ביניהם אזרחים מצריים, לבנוניים, פלסטינים וסודאני מואשמים בביצוע פשעי ריגול, בניסיון לזעזע את הביטחון הלאומי ובאחזקת חומרי נפץ וחומרים להכנת מטעני נפץ.

אל-מצרי אל-יום (מצרים); אל-חיאת (לונדון), 23.8.09   

 

ארה"ב שוקלת הקלת הסנקציות על סודאן

השליח האמריקאי לסודאן, סקוט גריישון, אמר שארה"ב שוקלת להסיר חלק מן הסנקציות על סודאן והמרתן בסנקציות 'חכמות וגמישות'. גריישון הבהיר כי הסנקציות שיוסרו הן אלו המשבשות את העברת הסיוע ההומניטארי לסודאן ואת פיתוח דרום סודאן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.8.09

 

יומון לבנוני: ייתכן שהרכבת הממשלה תתעכב עד סוף השנה

היומון אל-אח'באר, המזוהה עם האופוזיציה הלבנונית, דיווח כי גורמים שביקרו בימים האחרונים בדמשק מעריכים שהרכבת הממשלה בלבנון תידחה למועד לא מוגדר, אולי אף לסוף השנה. עפ"י הדיווח, העיכוב הוא בשל לחצים שמפעילה ארה"ב על סעודיה כדי שלא תגיע להסכמה עם סוריה לגבי הממשלה בלבנון בטרם יושגו הבנות בין ארה"ב לסוריה סביב כמה סוגיות ביטחוניות ומדיניות, ובראשן המצב בעיראק.

אל-אח'באר (לבנון), 22.8.09

 

הממשלה הלבנונית החדשה – עוד לא נולדה וכבר מסוכסכת

אל-דסתור (ירדן), 19.8.09/ ג'לאל אל-רפאעי 

 

ח"פ לבנוני לשעבר: חזבאללה מקים מיליציות בטריפולי

חבר הפרלמנט הלבנוני לשעבר, מצטפא עלוש, טען כי לאחרונה פועל חזבאללה בעיר טריפולי, שבה רוב סוני, כדי לגייס אנשים למיליציות שהוא מקים שם בעבור תשלום כספי והביע חשש שהדבר יוביל לפיצוץ המצב הביטחוני בעיר. חבר במועצת העיר טען שחזבאללה מנסה לעורר מלחמת אחים סונית-שיעית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.8.09

 

המופתי של סוריה: להגביל את הילודה

המופתי של סוריה, אחמד בדר אל-דין חסון, קרא לממשלת סוריה לפעול להגבלת הילודה נוכח המצב הכלכלי במדינה. אתר המקורב לאופוזיציה הסורית מדווח כי בהרצאה בפני התאחדות הרופאים בעיר לאד'קיה, קרא חסון להעניק בחינם שירותי חינוך ובריאות רק לילד הראשון והשני ותקף חלק מאנשי הדת הנמנעים מלדרוש את הגבלת הילודה מחשש לפגיעה בפופולאריות שלהם והאשמתם בכפירה.

www.thisissyria.net  (סוריה), 21.8.09 

 

תימן - נמצא נשק מתוצרת איראן

אתר המפלגה השלטת בתימן דיווח כי צבא תימן חשף שישה מחסני נשק של המורדים החות'ים השיעים במחוזות עמראן וצעדה ובהם נשק מתוצרת איראנית שכלל: רובים, פגזים וטילים לטווח קצר.

www.almotamar.net, 20.8.09 

 

מפקד חיה"א האיראני: נוכל להשמיד כל מטרה ברדיוס של 3000 ק"מ

בטקס סיום הכשרת טייסי ונווטי מטוסי אף-14, אמר מפקד חיל האוויר בצבא איראן, חסן שאה צאפי, כי בכוחם של טייסי איראן להשמיד כל מטרה ברדיוס של 3,000 ק"מ מגבול איראן והבטיח כי יבוא יום בו תסלק איראן את אויביה מהמזה"ת.

כיהאן (איראן), 22.8.09

 

הילארי קלינטון

השבועון אל-אהראם ויקלי (מצרים), 13.8.09/ פתחי  

 

אתר איראני: סעודיה מסייעת לג'נדאללה ומפגעת בעיראק

אתר האינטרנט האיראני ג'האן ניוז, המקורב לחוגי מודיעין באיראן, טען כי בכוונתו של עבד אל-מאלכ ריגי, מנהיג ארגון האופוזיציה הסוני-בלוצ'י, ג'נדאללה, לפתוח בפקיסטן בי"ס להכשרת טרוריסטים מתאבדים, שיפעל תחת כיסוי דתי וימומן ע"י שגרירות סעודיה בפקיסטן וממשלת פקיסטן. לפי הדיווח, ביה"ס  יגייס לשורותיו צעירים מובטלים ומכורים לסמים מדרום-מזרח איראן (חבל בלוצ'יסטן); חסן האניזאדה, עורך סו"י השמרנית מהר, טען כי סעודיה אחראית לפעולות הטרור האחרונות בעיראק, יחד עם ארה"ב, מדינות ערביות ומפלגת הבעת' בעיראק.

ג'האן ניוז (איראן), 20.8.09; מהר (איראן), 11.8.09

 

איראן דוחה את הביקורות על מינוי שר הגנה שהיה מעורב בטרור

דובר משה"ח האיראני, חסן קשקאוי, דחה את הביקורות על כוונתו של הנשיא אחמדי-נז'אד למנות את אחמד וחידי, שהיה מעורב בפיגוע במרכז הקהילה היהודית בארגנטינה, לשר הגנה בממשלתו וטען כי זוהי פגיעה בריבונותה של איראן. לדבריו, בית המשפט בארגנטינה לא הוכיח כי איראן היתה מעורבת בפיגוע. אתר אל-ערביה ציין כי התובע הכללי של ארגנטינה, מייחס לוחידי תפקיד מפתח בתכנון הפיגוע.

אירנא (איראן), 23.8.09; alarabiya.net, 22.8.09 

 

תאבנאק: להציב אולטימטום לרוסיה לעיסקת הטילים

אתר האינטרנט האיראני טען כי יש להציב בפני רוסיה אולטימאטום בנושא עסקת מערכת טילי האס-300. לדברי האתר, סירובו של נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב, להיענות לבקשתו של הנשיא הישראלי, שמעון פרס, לבטל את העסקה מבשר טובות לאיראן.

תאבנאק (איראן), 20.8.09

 

דיווח באיראן: הרוגי המהומות מובאים לקבורה בחשאי

אתר האינטרנט נו רוז ניוז, המזוהה עם מפלגת מושרכאת הרפורמיסטית, דיווח מפי עובד בבית הקברות בהשת-י זהרא בטהראן, כי בימים 12.7.09, 15.7.09, הובאו לקבורה בבית העלמין 44 גופות של הרוגי המהומות, ללא פרטי זיהוי ותחת אבטחה כבדה. הנהלת בית הקברות סירבה להשיב לשאלות האתר בנושא.

נו רוז ניוז (איראן), 23.8.09  

 

הבחירות באפגניסטן

אל-וטן (קטר), 24.8.09/ אליוט  

 

ציר מג'לס: מינוי שרות אינו הולם את התרבות האיראנית

ציר המג'לס השמרני, סלמאן זאכר, הביע התנגדות להצעת אחמדי-נז'אד למנות שלוש שרות לממשלתו. לדבריו, הצעד אינו הולם את התרבות האיראנית בה גברים אינם מצייתים לנשים.

פרדא (איראן), 22.8.09  

 

רמדאן באיראן: משפחות האסירים מפגינים מול שערי אוין

כ-150 מבני משפחותיהם של אסירי המהומות באיראן אכלו את ארוחת שבירת צום הרמדאן מול שערי כלא אוין בטהראן במחאה על מעצר יקיריהם.

נו רוז ניוז (איראן), 23.8.09

 

 

תאבנאק: הרחבת פיקוח סבא"א - ביטוי לגמישות איראנית

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק העריך כי הרחבת שתה"פ מצד איראן עם סבא"א, ע"י הגדלת כמות המצלמות במתקן בנטנז והאישור לפקחים לבקר במתקן המים הכבדים באראכ, מבטאת רצון מצד איראן לפרוץ את המבוי הסתום בשיחות הגרעין שיתחדשו בנובמבר הקרוב. האתר העריך כי דו"ח סבא"א, שיפורסם בקרוב, יקבע כי איראן מפעילה קרוב ל-10,000 צנטריפוגות, כפי שאכן קורה.

תאבנאק (איראן), 21.8.09