המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 7.1.2008
7/1/2008

מה חדש? סיכום יומי 6-7.1.2008

בתקציר: מפקד חיל האוויר באיראן: מייצרים מטוס חמקן * הרש"פ: חשפנו תאי הפיכה של החמאס בגדמ"ע * משעל: לבטל את הרש"פ * איראן: ביקורת על עסקת הגז עם פקיסטן * רג'א ניוז (איראן): גורל מושרף כגורל בוטו * לשכה לזכויות אדם במשרד המשפטים בכווית * מצרים: משרד ההקדשים יפקח על המסגדים * אל-מועלם: ארה"ב מכשילה הסכמה בלבנון

 

אחמדי-נז'אד בכנס עולי רגל בסעודיה: אלוהים לא יפקיר אותנו

יומון האינטרנט הרפורמיסטי רוז דיווח כי בנאום שלא זכה להד באיראן, בכנס עולים לרגל בסעודיה, אמר אחמדי-נז'אד: " ...אלוהים עדי שבקרב הקשה הזה כולם עומדים איתן בצד אחד, ומנגד ניצבת האומה האיראנית. הם [ארה"ב ומדינות המערב] תכננו להכניס אותנו למשבר עמוק. כל הדרכים במבוי סתום, יש סכנה, יש סנקציות, יש מלחמה, אך אני אומר לכם אל תדאגו. הייתכן שאלוהים יפקיר אותנו? הייתכן שהמהדי יעזבנו לבד? הן אנו רואים יום יום את ניהולו של המהדי בעולם..."

רוז (איראן), 3.1.07

 

מפקד חיל האוויר בצבא איראן: אנו מייצרים מטוס חמקן

מפקד חיל האוויר בצבא איראן, אחמד מיקאני, אמר כי צבא איראן ייצר בקרוב דור רביעי וחמישי של מטוס הקרב מדגם אל-צאעקה. לדבריו, דגמים אלה אינם יכולים להתגלות ע"י מכ"מ. הוא הוסיף כי הדור השלישי של מטוס אל-צאעקה צפוי להיכנס לשרות בשנה הנוכחית וכי "מומחי חיל האוויר הצליחו לפתח מערכת מכ"מ המסוגלת לעקוב אחרי מספר מטוסי קרב וכל סוגי הלווינים."

אירנא (איראן), 5.1.08; טהראן טיימס, 6.1.08

 

הרש"פ: חשפנו תאי חמאס שתכננו הפיכה בגדמ"ע

ראש המודיעין הכללי בשכם, עבדאללה כמיל, גילה כי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים חשפו בחודשים האחרונים חומרי נפץ מהמסוכנים ביותר שהתגלו בשכם מאז הקמת הרש"פ והסברה היא שהם שייכים לחמאס. כמיל ציין כי נוסף לכלי נשק רבים השייכים לחמאס נחשפו בשכם תאים רדומים של התנועה שתכננו לבצע הפיכה נגד הרש"פ בגדה המערבית.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 5.1.08

 

"ביקור בוש" - על מטוס הנייר רשום: "עיראק", "אפגניסטן", "פלסטין" ו"לבנון"

תשרין (סוריה), 6.1.08

 

כינוס האופוזיציה הפלסטינית בדמשק - בסוף חודש זה

מקורות פלסטיניים מסרו כי פלגי האופוזיציה הפלסטינים יקיימו כינוס בדמשק בימים 23 – 25 בינואר. חבר הלשכה המדינית של החמאס, מחמד נזאל, אמר כי בכינוס יידונו סוגיות כגון: הפליטים, ירושלים, הגבולות והמדינה הפלסטינית. לדבריו, גם תנועת הפת"ח הוזמנה לכינוס. הוא הבהיר כי אין סתירה בין הכינוס בדמשק לכינוס שהיה אמור להתקיים באיראן ושעדיין צפוי להתקיים.

אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.1.08

 

משעל: לבטל את הרש"פ

בעצרת בדמשק לציון עשרים שנה לייסוד תנועת החמאס, קרא ראש הלשכה המדינית של התנועה, ח'אלד משעל, לבטל את הרש"פ ולנהל עם כל הפלגים הפלסטיניים את ההתנגדות. הוא הודה כי תנועתו שגתה במהלך פעילות הג'יהאד והמאבק, אך לטענתו מדובר בטעויות בפרטים ולא באסטרטגיות. משעל הכחיש קיומם של קשרים או מו"מ בין חמאס לישראל.

אל-חיאת (לונדון), 6.1.08, www.palestine-info.info 5.1.08

 

אולמרט ואבו מאזן יושבים לשולחן המו"מ;

אולמרט: "הגבר את קולך, אני לא שומע!"

אל-וטן (סעודיה), 6.1.08

 

האגודה הסעודית לזכויות האדם פועלת להגנה על בלוגר עצור

האגודה הסעודית לזכויות האדם ביקשה ממשרד הפנים הסעודי לאפשר למשפחתו של הבלוגר הסעודי, פואד אל-פרחאן, העצור מאז ה-10.12.08, לבקרו במקום מעצרו. ראש ועדת המעקב של האגודה, הד"ר צאלח אל-ח'ת'לאן, אמר כי אם מעצרו של פרחאן קשור למה שכתב בבלוג שלו, הרי שזה מנוגד לתקנון הפרסומים הסעודי, שאמור להבטיח את חופש הביטוי. דובר משרד הפנים הסעודי, מנצור אל-תרכי אמר כי מעצרו של הבלוגר הוא כדי לנהל חקירה נגדו בחשדות שאינן קשורים לנושאי ביטחון.

אל-וטן (סעודיה), 5.1.08

 

ועדת העצורים הירדנים תובעת את סוריה באו"ם

ראש ועדת העצורים הירדנים בבתי הכלא הסורים, עבד אל-כרים אל-שרידה, מסר כי הוועדה החליטה להגיש למועצת זכויות האדם של האו"ם תביעה נגד סוריה, ולהקים אוהל מחאה מול השגרירות הסורית ברבת עמון בדרישה לשחרור העצורים הכלואים בסוריה.

www.syria-news.com, 6.1.08

               

הנשיא הלבנוני העתידי

מימין: "[מחמוד אחמדי] נז'אד; משמאל: "בוש"

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 5.1.08

 

לחצים ערביים על סוריה בישיבת שרי החוץ הערבים לסיים המשבר בלבנון

בתום ישיבה שקיימו שרי החוץ הערבים אתמול (5.1.08) בקהיר, הם קראו ללבנונים לבחור לאלתר את מפקד הצבא הלבנוני, מישל סולימאן, לנשיא הבא ולהסכים על ממשלת אחדות שבה לנשיא תהיה זכות להכריע בנושאים שאין עליהם הסכמה. היומון הלבנוני אל-מסתקבל דיווח כי קודם לישיבה בקהיר ביקר ראש הממשלה הקטרי, חמד בן ג'אסם, בדמשק והשיג את הסכמתו של אסד לנוסח הודעת שרי החוץ. היומון הלבנוני אל-נהאר דיווח מפי מקורות בליגה הערבית כי לפני ישיבת השרים הערבים התקיימה פגישה בביתו של מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, בנוכחות כמה משרי החוץ ובמהלכה הפעיל שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, לחצים כבדים על עמיתו הסורי כדי שסוריה תשכנע את בעלי בריתה בלבנון לסיים את המשבר. הלחץ כלל איום שהמלך הסעודי יחרים את הפסגה הערבית האמורה להתכנס בדמשק, במרץ 2008. היומון אל-נהאר מסר מפי גורמים דיפלומטים בבירות כי ההסכמה של שרי החוץ הערבים הושגה בעקבות שיחות שקיים שר החוץ הסורי עם עלי לאריג'אני, נציגו של המנהיג העליון של איראן במועצה העליונה לביטחון לאומי, ביום שישי בערב (4.1.08) בדמשק.

אל-מסתקבל, אל-נהאר (לבנון), 6.1.08

 

בשאר אל-אסד: "המפתח לפיתרון נמצא אצלכם, הלבנונים!"

אל-מסתקבל (לבנון), 5.1.08

 

עופות נגועים בשפעת שנתגלו בישראל;

יונת השלום על דגל ישראל אומרת: "[אני חולה] כבר מזמן"

אל-מסתקבל (לבנון), 5.1.08

 

מחלוקת באיראן על עסקת הגז עם פקיסטן

שגריר איראן בפקיסטן הודיע כי בסוף ינואר 2008 יחתמו איראן ופקיסטן על עסקה לאספקת גז איראני לפקיסטן. ההודעה נמסרה יממה לאחר ביקורו של שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, בפקיסטן. באיראן נמתחה ביקורת על העסקה. חבר הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, מוחמד מוחמדי, טען שאיראן מספקת את הגז לפקיסטן במחיר נמוך מדי; צירי מג'לס וכלכלנים טענו כי העסקה מנוגדת לאינטרסים ארוכי הטווח של איראן; המרכז לעיונים אסטרטגיים של המג'לס קבע שעתודות הגז של איראן יספיקו בעשור הקרוב לתצרוכת פנימית בלבד; ראש הוועדה הפרלמנטרית לענייני אנרגיה אף הזהיר כי מימוש העסקה יאלץ את איראן לייבא נפט, כדי לשרת את צרכיה.

פארס (איראן), 5.1.08; אפתאב- יזד (איראן), 6.1.08; אירנא (איראן), 6.1.08

 

רג'א ניוז: גורל מושרף כגורל בוטו

מאמר מערכת באתר האינטרנט רג'א ניוז, המזוהה עם תומכי אחמדי-נז'אד, קבע כי בהתאם לניסיון ההיסטורי, לנשיא פקיסטן, פרוויז מושרף, צפוי גורל דומה לגורלה של בנזיר בוטו, בשל פעילותו בשירות האינטרסים האמריקאים.

רג'א ניוז (איראן), 5.1.08

 

דרישה לחדול מ"סינון מועמדים" בבחירות לפרלמנט באיראן

בנאום בפני תלמידי דת באצפהאן, הצהיר איתאללה טאהרי אצפהאני, ממבקרי המשטר, כי המשך סינון המועמדים לבחירות למג'לס (במרץ 2008) ע"י 'מועצת המפקחים' לפי עמדותיהם הפוליטיות, פירושו מות המהפכה האסלאמית. בכנס פעילים רפורמיסטים, האשים הפעיל הרפורמיסטי הבכיר, מוצטפא תאג'זאדה, את יו"ר 'מועצת המפקחים', איתאללה אחמד ג'נתי, בעירוב נטיותיו הפוליטיות בעת אשרור המועמדים לבחירות למג'לס וקרא לו להתפטר, אם אין בכוונתו לשמור על החוק.

נו רוז ניוז (איראן), 5.1.08

 

לאריג'אני: איראן תומכת בתכנית שרי החוץ הערביים למשבר בלבנון

עלי לאריג'אני, נציג המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, במועצה העליונה לביטחון לאומי, המבקר בסוריה מאז יום חמישי ( 3.1.08), הצהיר על תמיכתה של איראן בתוכנית מועצת שרי החוץ הערבים לפתרון המשבר בלבנון. על-פי תכנית זו ימונה מפקד הצבא הלבנוני, מישל סולימאן, לנשיא ותוקם ממשלת אחדות בה תהיה לנשיא זכות הכרעה. יצוין כי יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, בירך על פתרון זה והגדירו כצעד היסטורי. בסיורו בסוריה נפגש לאריג'אני עם הנשיא אסד והשניים הדגישו את הצורך בחיזוק היחסים ובהתייעצויות שוטפות בין מדינותיהם לאור "התנאים האזוריים הרגישים במיוחד." לאריג'אני נפגש גם עם ראשי החמאס והג'האד האסלאמי, ח'אלד משעל ורמצ'אן שלח, ועם נציגי חזבאללה ואמל.

אירנא, (איראן), אלוטן (סוריה), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-מסתקבל (לבנון), 7.1.08

 

כווית: תוקם לשכה לזכויות אדם במשרד המשפטים

שר המשפטים הכוויתי החליט להקים לשכה לזכויות אדם כחלק ממשרד המשפטים. הלשכה החדשה תהיה אחראית על בחינת ההסכמים הבינ"ל הקשורים לזכויות האדם ותבחן את מידת יכולתה של כווית להתחייב להסכמים אלו. כמו כן תכין הלשכה דו"חות על מצב זכויות האדם במדינה.

אל-סיאסה (כווית), 7.1.08

 

וליד אל-מועלם: "ארה"ב מטרפדת את ההסכמה בלבנון"

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, טען כי האמריקאים מטרפדים את ההסכמה בלבנון לא רק באמצעות הצהרותיהם, כי אם גם באמצעות מעשיהם בשטח. לדבריו, סוריה שואפת שלא יהיה גורם מנצח וגורם מנוצח בלבנון, אלא שלבנון עצמה תהיה המנצחת.

אל-ת'ורה (סוריה), 7.1.08

 

"נותן החסות [האמריקאי]"

תשרין (סוריה), 7.1.08

 

מצרים: משרד ההקדשים יפקח על כל המסגדים

שר ההקדשים המצרי, ד"ר מחמוד חמדי זקזוק, הודיע כי במהלך שנת 2008 יוכפפו כלל המסגדים והמסדרים במצרים לפיקוח משרד ההקדשים. תנועת האחים המוסלמים במצרים מחתה על צעד זה בטענה כי עומדות מאחוריו מגמות פוליטיות דיקטטוריות שמטרתן פוליטיזציה של הדת.

אל-חיאת (לונדון), 6.1.08