המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.8.2009
17/8/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.8.2009

 

בתקציר: מובארכ: לא נשתתף במטריית הגנה אמריקאית * אתר איראני: סעודיה מממנת עיתונות אנטי איראנית * בכיר בפת"ח: מחויבים לתכנית הכוללת זכות להתנגדות * יומון מצרי: מישל עון סייע משפטית לחוליית חזבאללה * הרש"פ והפת"ח: חמאס מפיצה שנאה במסגדים * ברכות מלוב וירדן לאחמדי-נז'אד

 

מובארכ: לא נשתתף במטריית הגנה אמריקאית באזור

נשיא מצרים, חוסני מובארכ, אמר כי בביקורו בוושינגטון יציג בפני האמריקאים את החזון של מצרים להשגת שלום במזה"ת וישתתף בהנחת היסודות לתוכנית השלום האמריקאית. בראיון עימו אמר כי ארצו לעולם לא תיקח חלק במטריית הגנה אמריקאית באזור, משום שהדבר מחייב הצבת כוחות ומומחים זרים על אדמתה והכרה בקיומו של נשק גרעיני באיראן ובישראל, מציאות שמצרים מסרבת לקבל.

אל-אהראם (מצרים), 17.8.09   

 

הקופטים בארה"ב דחו דרישות להימנע ממחאות נגד מובארכ

היומון אל-מצריון דיווח כי ד"ר אשרף רמלה, ראש ארגון "צות אל-אקבאט" בארה"ב וממנהיגי הקופטים שם, דחה בקשה של "אחד מתומכיו הגדולים של מובארכ" [רמז לפטריארך הקופטי באבא שנודה] לבטל את המחאות המתוכננות בעת ביקורו של מובארכ בוושינגטון שהחל ב-15.8.09. ארגונו של רמלה, ארגוני קופטים נוספים ואופוזיציונרים מצריים מתכוונים לקיים כנסי מחאה נגד הביקור ונגד דיכוי הקופטים במצרים, באחד מהם ישתתף האופוזיציונר סעד אל-דין אבראהים. היומון אל-מצרי אל-יום מסר כי הפטריארך הקופטי, באבא שנודה, קרא למאמיניו בארה"ב לברך את מובארכ בבואו ולנחמו על מות נכדו.  

אל-אהראם, אל-מצרי אל-יום, אל-מצריון (מצרים), 16.8.09  

 

יומון מצרי: מישל עון סייע משפטית לחוליית חזבאללה

היומון העצמאי אל-מצריון דיווח כי בכיר האופוזיציה הלבנונית ובעל בריתו הפוליטי של חזבאללה, מישל עון, שלח פרקליט לבנוני נוצרי מרוני לקהיר כדי להגן על המואשם הראשי בפרשת חוליית חזבאללה במצרים, הלבנוני סאמי שיהאב. מזכ"ל איחוד חכמי הדת המוסלמים, ד"ר מחמד סלים אל-עוא, הצטרף אף הוא לצוות ההגנה. המשפט צפוי להיפתח ב-23.8.09.

אל-מצריון (מצרים), 11.8.09 

 

נתניהו מחבל במאמצי אובמה לשפר את תדמית ארה"ב בעולם 

אל-דסתור (ירדן), 13.8.09/ ג'לאל אל-רפאעי  

 

מופתי הר הלבנון: האופוזיציה הפכה את לבנון לגיהינום

מופתי הר הלבנון, שיח' מחמד עלי אל-ג'וזו, מתח ביקורת על חזבאללה ואמר כי הצהרותיו של מזכ"ל הארגון, חסן נאסרללה, על "הנצחונות האלוהיים" שהשיג הארגון הן מוגזמות, וכי לבנון משלמת מחיר על אותם ניצחונות עד היום. אל-ג'וזו הוסיף כי האופוזיציה שיבשה את הפעילות הפרלמנטארית והפכה את החיים בלבנון לגיהנום תוך שימוש בסיסמת ההתנגדות.

אל-מסתקבל (לבנון), 17.8.09

 

בכיר חזבאללה: אנחנו מנצחים בזכות ח'אמנאי

יו"ר המועצה המדינית של חזבאללה, אבראהים אמין אל-סיד, אמר בפגישתו עם משלחת איראנית בראשות סגן שה"ח חוסין שיח' אל-אסלאם - המבקרת בלבנון לציון יום השנה לסיום המלחמה בין ישראל ללבנון ב-2006 - כי איראן היתה שותפה מלאה לניצחונות של חזבאללה וכי הניצחונות הושגו בזכות ההכוונה של האמאם ח'ומיני ושל המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנאי.

www.moqawama.org , 15.8.09

 

משעל: איראן לא תפסיק לסייע לחמאס

ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, אמר כי איראן היא מדינה חשובה מבחינה אזורית ואסלאמית ולחמאס קשרים אמיצים עימה, כידידה ובעלת ברית. לדבריו, למרות האירועים הפוקדים את איראן אין חשש שהיא –  כמדינה העומדת בראש המדינות המסייעות לחמאס - תפסיק לסייע לתנועה.

אל-וטן (קטר), 16.8.09

 

בכיר בפת"ח: מחויבים לתכנית הכוללת זכות להתנגדות

חבר המועצה המהפכנית של הפת"ח, עבד אל-פתאח אל-חמאיל, הצהיר כי ההנהגה החדשה של התנועה תפעל ליישום התוכנית המדינית שאושרה בוועידת הפת"ח, אשר הדגישה את עקרונות התנועה והעם הפלסטיני ואת זכותם למאבק ולהתנגדות בצורותיה השונות, בנוסף למו"מ עם ישראל.

www.maannews.net ,  16.8.09

 

היהודים עומדים מאחורי ועידת פת"ח השישית

אל-יום אל-סאבע (מצרים), 14.8.09/ מחמוד אל-סעיד 

 

פורסמו שמות חברי המועצה המהפכנית של הפת"ח

פורסמו שמות 81 חברי המועצה המהפכנית של הפת"ח שנבחרו ע"י הוועידה הכללית של התנועה. בין הנבחרים 70 חברים חדשים. למועצה נבחרו 11 נשים. בין חברי המועצה, אורי דיוויס, יהודי שהתאסלם, פדוא אל-ברגותי – רעייתו של מרואן אל-ברע'ות'י בכיר בפת"ח הכלוא בישראל, חאפט' אל-ברע'ות'י עורך יומון הרש"פ אל-חיאת אל-ג'דידה וסופיאן אבו זאידה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 16.8.09

 

חמאס: הרש"פ תומכת בסלפים-ג'יהאדיסטים בעזה

דובר משרד הפנים של ממשל החמאס, איהאב אל-ע'צין, אמר כי מן החקירות של אנשי ג'נד אנצאר אללה עולה כי הקבוצה נתמכת ע"י מנגנוני הביטחון של הרש"פ ברמאללה.

 אל-שורוק (מצרים), 17.8.09  

 

עימותים אלימים בין חמאס לארגון הסלפי "ג'נד אנצאר אללה"

אל-וטן (סעודיה), 16.8.09/ ג'יהאד עוורתאני  

 

אש"פ והפת"ח: חמאס מפיצה שנאה במסגדים

הוועה"פ של אש"פ תקף את החמאס בשל עימותיה האלימים עם אנשי הקבוצה הסלפית ג'יהאדית "ג'נד אנצאר אללה" בעזה וטען כי התנועה חוזרת על מה שנעשה באפגניסטן ובסומליה בהפכה את מסגדי   עזה למוקדי שנאה והסתה נגד החולקים על דרכה. אתר של הפת"ח דיווח כי אנשי משרד הווקף של החמאס בעזה פשטו על מסגדים בעיר השייכים לסלפים, ומנעו מן הדרשנים לשאת בהם את דרשותיהם.

www.alaahd.com 16.8.09

 

בכיר איראני: הצהרות הפת"ח על איראן - טקטיות

חבר ועדת המג'לס לביטחון לאומי באיראן, חשמתאללה פלאחת-פישה, אמר כי יש להיענות לקריאות של פעילי פת"ח, לשיפור היחסים עם איראן, אף כי מדובר בצעד טקטי ולא בשינוי אסטרטגי במדיניות הפת"ח.

פארס (איראן), 16.8.09

 

איומים על חיי חברת פרלמנט כוויתית

עם גבור המתיחות בין סונים לשיעים בכווית קיבלה חברת הפרלמנט הכוויתית השיעית, ד"ר מעצומה אל-מובארכ, מכתב איומים על חייה בדואר האלקטרוני שלה בפרלמנט, בו היא מואשמת, עם עוד שתי חברות פרלמנט, בקבלת תמיכה כספית ומוראלית משגרירות ארה"ב בכווית. גורם ביטחוני מסר לאתר אל-אאן כי למייל של אל-מובארכ נשלחה גם תמונתה המעוטרת במגן דוד. אל-מובארכ אמרה כי מטרת המכתב הייתה ליצור פילוג במדינה וקראה לאזרחים להתאחד מול ניסיונות כאלה.

 www.alaan.cc   ,  אל-ג'רידה (כווית), 14.8.09

 

שליטי לוב וירדן ברכו את אחמדי-נז'אד

עבדאללה מלך ירדן ושליט לוב מועמר אל-קד'אפי ברכו את אחמדי-נז'אד לרגל היבחרו לכהונה שניה כנשיא.

אתר מוסד הנשיאות (איראן), 16.8.09; irinn.ir, 15.8.09

 

בנו של כרובי: סגירת עיתונו של אבי - בשל תלונותיו נגד המשטר

בנו של מהדי כרובי אמר כי סגירתו של היומון אעתמאד-י מלי (17.8.09), המזוהה עם אביו, היא תגובה למכתבו של אביו אודות אונס עצורים בבתי הכלא. כרובי טען (16.8.09) כי שלטונות הכלא עינו למוות חלק מהעצורים ואיים לחשוף עוולות נוספות שבוצעו. הוא גם דחה את טענת השלטונות כי תראנה מוסוי, מעצורי המהומות שנהרגה בכלא, חיה בקנדה.

סחאם ניוז (איראן), 16-17.8.09

 

יומון איראני: אסד ינסה לתווך בין איראן לארה"ב

היומון האיראני הרפורמיסטי אעתמאד העריך כי בביקורו הקרוב בטהראן ינסה נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לתווך בנושא שחרור שלושת העצורים האמריקאים באיראן. היומון טען כי פריצת הדרך ביחסי סוריה-ארה"ב הושגה במהלך ביקוריו בסוריה של השליח האמריקאי למזה"ת, ג'ורג' מיטשל.

אעתמאד (איראן), 17.8.09 

 

אתר איראני: חיילים בין עצורי המהומות

אתר האינטרנט האיראני ח'בר און ליין, המקורב ליו"ר המג'לס עלי לאריג'אני, דיווח כי המודיעין הצבאי עצר לאחרונה 30 עד 40 חיילים מצבא איראן שהשתתפו בכינוסים הקשורים למהומות.

ח'בר און ליין (איראן), 13.8.09

 

שלוש נשים בממשלת אחמדי-נז'אד – כיסוי להמשך הדיכוי  

 

אל-מסתקבל (לבנון), 17.8.09/ חסן בלייבל