המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 13.8.2009
13/8/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 13.8.2009

 

בתקציר: ועידת הפת"ח: הצעירים ודור הביניים גברו על הוותיקים; הוחלט על תמיכה בהתנגדות *  אל-זהאר: ארה"ב ואירופה שינו עמדתן ביחס למו"מ עם חמאס * אל-נהאר: צרפת פועלת למען הרכבת הממשלה בלבנון * יומון כוויתי: אסד יבקר באיראן בשבוע הבא * כווית: נתפסה חוליית טרור שתכננה לפגוע בבסיס אמריקאי

 

ועידת הפת"ח: רוב לצעירים; תמיכה בהתנגדות

מרשימת 19 נבחרי הוועד המרכזי של הפת"ח עולה כי הדור הצעיר ודור הביניים גברו בבירור על הדור הוותיק. מבין אנשי דור הביניים בולטים מרואן אל-ברע'ות'י (הכלוא בישראל), מחמד דחלאן, ג'יבריל רג'וב, צאיב עריקאת וחוסין אל-שיח'. מקרב הדור הוותיק: נביל שעת' ומחמד ע'נים, שחזר לאחרונה לגדה המערבית. הנשים בולטות בהעדרן. אחמד קריע, שלא נבחר, קבל ביומון אל-קדס אל-ערבי על דרך ניהול הבחירות ואמר כי יתלונן רשמית על כך. בתכנית המדינית שאישרה הוועידה נאמר: פת"ח היא תנועת שחרור החותרת לסילוק הכיבוש ולעצמאות; העימות הבסיסי של הפת"ח הוא עם הכיבוש הישראלי. העימותים האחרים - משניים וייפתרו בדיאלוג; לתנועה הזכות להשתמש בכל אמצעי להגנה על האחדות הפלסטינית; פת"ח תישאר נאמנה לשהידים ולקורבנות ותיאבק לשחרור האסירים; פת"ח תדבק בשחרור השטחים וירושלים, בסילוק ההתנחלויות ומימוש זכות השיבה; פת"ח דבקה באופציית השלום הצודק, אך לא תשמוט אף אופציה משום שההתנגדות בכל צורותיה היא זכות לגיטימית של עמים הנמצאים תחת כיבוש.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 13.8.09; www.fatehconf.ps , אל-קדס (ירושלים), 9.8.09   

 

הבחירות בפת"ח הזרימו דם חדש לארגון

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 12.8.09/ מחמד סבאענה

 

נביל שעת': התוכנית המדינית של פת"ח מתייחסת גם לערביי ישראל

חבר הוועד המרכזי של הפת"ח, נביל שעת', אמר כי התוכנית המדינית שאימצה ועידת הפת"ח מטפלת במדיניות התנועה בזירה הערבית והבין-לאומית בשטחי הרש"פ, בתוך פלסטין ההיסטורית של שנת 1948, בפזורה ובבתי הכלא.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 11.8.09

 

יומון כוויתי: אסד יבקר באיראן בשבוע הבא

היומון אל-אנבאא' דיווח מפי מקורות בטהראן כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, צפוי לבוא בשבוע הבא לביקור בן יומיים באיראן במסגרתו יברך את אחמדי-נז'אד על היבחרו לנשיא וידון עימו ביחסי המדינות והמצב באזור.

אל-אנבאא' (כווית), 13.8.09

 

אל-זהאר: ארה"ב ואירופה שינו עמדתן ביחס למו"מ עם חמאס

בכיר החמאס, מחמוד אל-זהאר, אמר במסיבת עיתונאים בקהיר (10.8.09) כי ארה"ב ואירופה שינו עמדתן ביחס לתנאי הקוורטט (לשיתוף חמאס בתהליך המדיני), אך טרם בשלה השעה להודאתן כי תנאי הקוורטט בעבר היו בלתי מעשיים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.8.09

 

נתניהו מייהד את מזרח ירושלים

איראן דיילי (איראן), 10.8.09/ מחמד עלי רג'בי 

 

שיח' סעודי בכיר: מעשי בן לאדן באפגניסטן מוצדקים

איש הדת הסעודי עוץ' אל-קרני אמר בראיון לאתר אל-ערביה כי הוא תומך בלוחמה של בן לאדן באפגניסטן, משום שהיא נועדה לדבריו להגן על העם האפגני. אולם לדבריו, פיגועי הטרור המתבצעים בסעודיה ע"י תומכי בן לאדן, מזיקים לאסלאם ולמוסלמים ויש להתנגד להם.

www.alarabiya.net, 10.8.09

 

דיווח: תביעה בגין עינויים נגד בכירים סורים

בית המשפט הפלילי הבינלאומי בבריסל ידון בתביעה שהגישו אזרחים ירדנים וסורים נגד בכירים בממשל הסורי בגין עינויים שעברו לטענתם בבתי הכלא הסורים. משלחת של אזרחים ירדנים וסורים צפויה לנסוע בקרוב לבלגיה כדי להעיד בפני בית הדין. 

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 12.8.09

 

סוריה וארה"ב דנות בביטחון עיראק

דיונים אינטנסיביים בין ארה"ב לסוריה בנושא עיראק: משלחת של בכירים ממשרדי החוץ וההגנה  האמריקאים, הכוללת את פרדריק הוף, עוזר השליח המיוחד לתהליך השלום באזור, דנה בדמשק (12.8.09) עם בכירים סורים במצב הביטחוני בגבול סוריה-עיראק. הוף צפוי לדון בנושא (13.8.09) גם עם שה"ח הסורי, וליד אל-מעלם. נושא ביטחון עיראק יעמוד גם במרכז פגישתו של שגריר סוריה בארה"ב עם פקידי משה"ח בוושינגטון. יצוין כי ארה"ב ממשיכה להאשים את סוריה באי מניעת הסתננות של חמושים משטחה לעיראק.

 אל-נהאר (לבנון), 12.8.09; אל-אח'באר (לבנון), 13.8.09, אל-וטן (סוריה), 13.8.09

 

התופת בעיראק מונעת את נסיגת צבא ארה"ב

אל-וטן (סעודיה), 12.8.09/ ג'האד עווארתני

 

כווית: נתפסה חוליית טרור שתכננה לפגוע בבסיס אמריקאי

מנגנוני הביטחון הכוויתיים עצרו חוליית טרור השייכת לארגון אל-קאעדה, ואשר תכננה לבצע ברמדאן הקרוב פיגוע בבסיס צבאי אמריקאי בכווית, במתקנים של כוחות הביטחון הכוויתיים ובמקומות רגישים אחרים. עפ"י הדיווח, החוליה מקושרת לחוליות רדומות בבחריין.

אל-ג'רידה (כווית), 11-12.8.09   

 

"אל-מצריון": שר התרבות המצרי יפוטר בגין הפרס לאל-קימני

היומון "אל-מצריון" דיווח כי שר התרבות המצרי, פארוק חוסני, יפוטר בצו נשיאותי לאחר הבחירות לראשות אונסק"ו בהן הוא מתמודד, בשל מתן פרס המדינה במדעי החברה לליברל סייד אל-קימני. מתן הפרס הסעיר את הממסד הדתי והאסלאמיסטים, והביך את המשטר. יצוין כי "אל-מצריון" ניהל קמפיין נגד חוסני ואל-קימני והפעיל לחץ ציבורי לפיטורי חוסני ולנטילת הפרס מאל-קימני.

אל-מצריון (מצרים), 12.8.09

 

לשכת אחמדי-נז'אד: מובארכ בירך על הניצחון

אתר מוסד הנשיאות של איראן דיווח כי נשיא מצרים מובארכ בירך את אחמדי-נז'אד לרגל ניצחונו המוחץ בבחירות לנשיאות. יצוין כי בתקשורת המצרית אין אישור לדיווח זה.

אתר מוסד הנשיאות (איראן), 10.8.09 

 

אל-נהאר: צרפת פועלת לקידום הרכבת הממשלה בלבנון

היומון אל-נהאר דיווח כי חוסר ההצלחה של סעד אל-חרירי להרכיב ממשלה חדשה בלבנון עד כה מדאיג את ארה"ב, צרפת, סעודיה ומצרים, וכי צרפת מקיימת מגעים עם סוריה וסעודיה כדי שיסייעו בהרכבת הממשלה.

אל-נהאר (לבנון), 13.8.09

 

לבנון: הקמת הממשלה מתעכבת בגלל הסכסוכים הפנים-ערביים

אל-ראיה (קטר), 12.8.09/ פארס קרהבית

 

אתר איראני: לונדון פועלת להפגת המתיחות עם טהראן

אתר האינטרנט אינדה ניוז דיווח כי בביקורו בטהראן, ביום השבעת אחמדי-נז'אד לנשיא, העביר שליט עומאן, סולטן קאבוס, מסר חשאי מבריטניה שנועד להפיג את המתח בין טהראן ללונדון ולחמם את היחסים ביניהן. לדברי האתר, ממשלת בריטניה חותרת לדו שיח ישיר עם המשטר באיראן וסולטן קאבוס נבחר להעביר את המסר, בהיותו הערוץ של ממשלת בריטניה לעולם האסלאם.

אינדה (איראן), 12.8.09

 

בכיר באיראן: להגביר הפיקוח סביב שגרירויות זרות

סגן מפקד מטה הכוחות המזוינים של איראן, מסעוד ג'זאירי, דרש להגביר את הפיקוח על השגרירויות הזרות במדינה. לדבריו, גורמים זרים במדינה החלו בתכנון השלב הבא של ההפיכה נגד השלטון לאחר כשלון "ההפיכה הירוקה".

 פרס טי וי (איראן), 9.8.09

  

דו"ח מטעם מוסוי וכרובי: 69 אזרחים נהרגו במהומות

עלי רזא בהשתי, חבר וועדת הבדיקה לנושא המהומות מטעם מוסוי וכרובי, הגיש (10.8.09) לוועדת המג'לס הדנה בנושא דו"ח המכיל שמות של 69 הרוגי המהומות ושל 220 עצורים. דובר הרשות השופטת עלי רזא ג'משידי, אמר כי 4,000 איש נעצרו במהומות וכי מרביתם שוחררו.

אילנא (איראן), 10-11.8.09 

 

איתאללה איראני: אין פיקוח נאות על ח'אמנאי

איתאללה ביאת זנג'אני, ממבקריו של ח'אמנאי, קרא לאיתאללות הבכירים באיראן למנוע את התרחקות המשטר מדרכו של מייסדו, איתאללה ח'ומיני. הוא טען כי אי ציות המנהיג (ח'אמנאי) לחוקה ולמועצת המומחים היא עילה להדחתו המיידית והצר על כך שמועצת המומחים אינה מפקחת כראוי על תפקודו, כיוון שחבריה נבחרו ע"י גוף הממונה מטעמו.  

אתר לשכת איתאללה ביאת זנג'אני (איראן), 11.8.09

 

איראן לסבא"א: לאסור תקיפת מתקני גרעין

איראן ביקשה ממזכ"ל סבא"א, מחמד אל-בראדעי, לדון בישיבה סבא"א השנתית בהצעתה לאסור תקיפת מתקני גרעין או לאיים בתקיפתם.

פארס (איראן), 13.8.09

 

רש"פ נבוכה מהצעת ארה"ב: הקפאת התנחלויות מול נואמליזציה"

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 12.8.09/ עלי אל-ח'ליל