המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 13.7.2009
13/7/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 13.7.2009

 

בתקציר: פתיחות בבריטניה וצרפת כלפי חזבאללה * אל-קדומי: עבאס היה מעורב בחיסול ערפאת * שה"ח הצרפתי: חידשנו את יחסי האמון עם סוריה * רוגז בסודאן על הצהרות אובמה בנושא דארפור * רבנים אנטי-ציוניים בכנס אגודת העיתונאים המצריים * אחמדי-נז'אד: על מועצת הביטחון להטיל סנקציות על גרמניה

 

אל-קדומי: עבאס היה מעורב בחיסול ערפאת

ראש המחלקה המדינית של אש"פ, פארוק אל-קדומי, טען כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ובכיר בפת"ח, מחמד דחלאן, היו מעורבים בחיסול ערפאת. לטענתו, בידיו יש פרוטוקול של פגישה ישראלית-פלסטינית-אמריקנית משנת 2004 המצביע בבירור על התכנית להרעיל את ערפאת.

www.palestine-info.info 12.7.09

 

הצעות מצריות חדשות בשיחות הפיוס הפלסטיניות

המשלחת המצרית שביקרה ברש"פ הציעה נוסחה חדשה להתגבר על קשיי הדיאלוג הפלסטיני: הקמת ועדת תיאום בין מוסדות הגדמ"ע ועזה (במקום הקמת ועדת תיאום בין מיניסטריונים), שתפעל במשך תקופה שלא תעלה על 90 ימים בנושא ההכנות לבחירות ושיקומה מחדש של עזה.

אל-חיאת (לונדון), 12.7.09

 

אל-וטן: הבלתי מזדהות יתמכו ביוזמה הערבית ובאש"ף

היומון אל-וטן דיווח על עיקרי מסמך הסיכום של פסגת המדינות הבלתי מזדהות, שתתכנס בשרם אל-שיח' (15.7.09): תמיכה ביוזמת השלום הערבית ובדרישה של רוסיה לארח ועידת שלום למזה"ת; הכרה באש"ף כנציג הלגיטימי היחיד של הפלסטינים, תמיכה במחמוד עבאס וקריאה לחמאס להשיב את המצב בעזה לקדמותו; חידוש ייפוי הכוח שניתן למצרים לתווך בין הפלסטינים וגינוי לישראל על יחסה לפלסטינים.

אל-וטן (סעודיה), 12.7.09

 

סקר בריטי: הפלסטינים – מהשמחים בין עמי ערב;

היד מימין היא "עזה", היד משמאל - "ראמאללה"

פלסטין (רש"פ), 11.7.09/ עלאא' אל-לקטה

 

אל-אח'באר: חזבאללה התעצם מאוד מאז אוגוסט 2006

יו"ר מועצת המנהלים של היומון אל-אח'באר, אבראהים אל-אמין, הידוע כמקורב לחזבאללה, טען במאמרו, כי מאז סיום מלחמת לבנון השניה באוגוסט 2006, חזבאללה הרחיב מאוד את שורותיו ואת מומחיותו בתחומים הביטחוני, הצבאי, והלוגיסטי. לדבריו, כמות הציוד והנשק שבידי חזבאללה הוכפלה פי כמה, כמותית ואיכותית. עם זאת, ציין אל-אמין, לחזבאללה אין עניין במלחמה חדשה.

אל-אח'באר (לבנון), 13.7.09

 

אל-אח'באר: אנשי ג'ונבלאט יתירו העברת סיוע לחזבאללה

היומון אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, טען כי באחת מפגישות הפיוס שהתקיימו לאחרונה בלבנון בין שיח'ים שיעים מחזבאללה ושיח'ים דרוזים המקורבים לוליד ג'ונבלאט הביעו הדרוזים מוכנות לאפשר העברת אספקה/תגבורת לחזבאללה דרך הר הלבנון.

אל-אח'באר (לבנון), 11.7.09

 

פתיחות בבריטניה וצרפת כלפי חזבאללה

היומון אל-ספיר דיווח כי שר החוץ הצרפתי, ברנאר קושנר, הצהיר בבואו ללבנון (9.7.09) כי חזבאללה היא מפלגה פוליטית ובכוונתו להיפגש עם נציגיה. היומון אל-אח'באר מסר כי משלחת מהפרלמנט הבריטי המבקרת בלבנון - בראשות הציר אנדי לאב - דנה עם יו"ר סיעת חזבאללה בפרלמנט, מחמד רעד, בהתפתחויות באזור ובמאמצים להרכבת ממשלה בלבנון וכי הצדדים סיכמו להמשיך בדיאלוג ביניהם.

אל-ספיר, אל-אח'באר (לבנון), 10.7.09

 

שה"ח הצרפתי: חידשנו את יחסי האמון עם סוריה

ערב ביקורו בסוריה ופגישתו עם הנשיא אסד (12.7.09) אמר שה"ח הצרפתי, ברנאר קושנר, ליומון אל-וטן, כי יחסי האמון בין סוריה וצרפת חודשו בעקבות הביקורים ההדדיים של בשאר בצרפת ושל נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, בדמשק ב-2008.

אל-וטן (סוריה), 12.7.09

 

מה נשאר מעיראק לאחר נסיגת הכוחות האמריקאים

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 13.7.09/ מחמד סבאענה

 

סוריה: מפעל בהשקעה סעודית בהיקף של 110 מיליון דולר

ר"מ סוריה, מחמד נאג'י עוטרי, חנך (9.7.09) מפעל לייצור חומרי בניין שהוקם בסוריה בהשקעה סעודית בהיקף של 110 מיליון דולר, ובירך את סעודיה על פעילותה הכלכלית בארצו. סוכנות הידיעות הסורית, סאנא, מסרה מפי בות'ינה שעבאן, היועצת של הנשיא הסורי, בשאר אסד, כי בדיאלוג בין סוריה לסעודיה אין כל "תסבוכת לבנונית" ושתי המדינות דואגות ליציבותה של לבנון ולאחדותה. עוד אמרה כי לא נקבע מועד לפגישה בין אסד למלך הסעודי, אולם סוריה מברכת על ביקורו של המלך בסוריה בכל עת.

סאנא, אל-ת'ורה (סוריה), 10.7.09

 

רוגז בסודאן על הצהרות אובמה בעניין דארפור

כמאל עובייד, שר ההסברה הסודאני, אמר כי דבריו של אובמה בגאנה (11.7.09) על רצח עם בדארפור, מהווים נסיגה בעמדות ארה"ב כלפי סודאן וכניעה ללחצי שדולות העוינות את סודאן אשר מוטב לאובמה להתנתק מהן. דובר משה"ח הסודאני, עלי אל-צאדק, מתח ביקורת על הדברים אך אמר שהם לא ישפיעו על יחסי סודאן-ארה"ב.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 13.7.09; www.mirayafm.org, 12.7.09

 

האסלאם המותקף בסין ובגרמניה קורא לעזרת אובמה

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 13.7.09/ עבדאללה מחרקי

 

מצרים: מחאה על הענקת פרס רשמי לליברל סיד אל-קמני

תנועת האחים המוסלמים וארגון אל-גמאעה אל-אסלאמיה גינו את החלטת משרד הפנים המצרי להעניק את פרס ההוקרה השנתי במדעי החברה לאינטלקטואל הרפורמיסט ד"ר סיד אל-קמני, בטענה כי הוא אתאיסט שתיאר את האסלאם בחלק מכתביו כדת מזויפת. בתגובה אמר אל קימני אל-קמני כי הוא מוסלמי מאמין, וכי ימשיך להילחם לביטול הסעיף השני בחוקה המצרית הקובע כי השריעה היא מקור החקיקה העיקרי.

www.alarabya.net, 10.7.09

 

רבנים אנטי-ציוניים בכנס אגודת העיתונאים המצריים

ארבעה רבנים יהודיים אנטי-ציוניים השתתפו בכנס שיזמה ועדת החירויות של אגודת העיתונאים המצריים (8.7.09), שנועד לתמוך בשיירת הסיוע ההומניטארי השנייה של ארגון "ויוה פלסטין", העתידה להגיע לעזה דרך מעבר רפיח. ארבעת הרבנים הם בעלי אזרחות אמריקאית וחברים בתנועת "יהודים נגד הציונות".

אל-ריאץ' (סעודיה), 10.7.09

 

אחמדי-נז'אד: על מועבי"ט להטיל סנקציות על גרמניה

נשיא איראן אחמדי-נז'אד קרא (12.7.09) למועבי"ט לגנות את גרמניה ולהטיל עליה סנקציות בשל דקירתה למוות בבית משפט בגרמניה של המצרית מרווה אל-שרביני, בגלל רעלה שלבשה. הוא רמז שהרצח היה מזימה מתוכננת ודרש להעמיד לדין את משטרת גרמניה ואת השופט, שהרצח בוצע לנגד עיניו. הוא גם תמה מדוע ראשי מדינות המערב שפעלו לטובת "כמה מפגינים מציתי רכוש ציבורי בטהראן", מתעלמים מהנושא.

אירנא (איראן),12.7.09; ח'בר און ליין (איראן), 10.7.09

 

רצח אל-שרביני על רקע דגל גרמניה

איראן דיילי (איראן), 13.7.09/ מחמד עלי רג'בי

 

איראן: הסכם ביטחוני עם עומאן ייחתם בקרוב

בפגישה (11.7.09) עם שה"ח העומאני, יוסף בן עלוי, אמר שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, כי ההסכם הביטחוני בין שתי המדינות מוכן לחתימה. שה"ח העומאני אמר כי שליט עומאן, הסולטאן קאבוס, יבקר באיראן בקרוב.

אל-עאלם, פארס (איראן), 11.7.09

 

רפסנג'אני ינהל את דרשת יום השישי הקרוב בטהראן

סוכנות הידיעות אילנא דיווחה כי האשמי רפסנג'אני, מס' 2 בהיררכית השלטון באיראן ומי שעומד בראש שתי מועצות מרכזיות של המשטר, ינהל את דרשת יום השישי הקרוב בטהראן (17.7.09). יצוין כי רפסנג'אני נחשב לתומך שקט של המפגינים נגד המשטר וניהול הדרשה בא להעיד כי הוא מקבל את מרותו של השלטון.

אילנא (איראן), 12.7.09

 

מקור באיראן: אין קשר בין שחרור הדיפלומטים בבגדד לשיחות הגרעין

מקור איראני הכחיש בשיחה לאל-שרק אל-אוסט, כי שחרורם של חמשת הדיפלומטים האיראנים, שנעצרו ע"י ארה"ב בבגדד בינואר 2007, קשור לשיחות הגרעין עם ארה"ב או למעורבותה הביטחונית של איראן בעיראק. הדיפלומטים האיראנים כבר הגיעו לשגרירות איראן בבגדד.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.7.09; אירנא (איראן), 9.7.09

 

אתר איראני: צנזורה בסעודיה על פועלו של האימאם עלי

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק טען כי שלטונות סעודיה מצנזרים מזה 15 שנה פרקים בהיסטוריה האסלאמית ומעלימים חלק ניכר מפועלו של האמאם עלי, מייסד השיעה, מספרי הדת וההיסטוריה במדינה. לטענת האתר, הצנזורה מופעלת גם על ספרים המגיעים לסעודיה ממדינות אחרות.

תאבנאק (איראן), 7.7.09

 

איתאללה איראני: עלינו לגנות את דיכוי המוסלמים בסין

האיתאללה האיראני הבכיר מכארם שיראזי גינה את דיכוי המוסלמים בסין וטען כי הקשרים הכלכליים והמדיניים בין סין לאיראן ולמדינות האסלאם אינם מהווים סיבה לשתיקתה של איראן וקרא למשטר בארצו להגיב בתקיפות כדי למנוע את המשכו של דיכוי זה.

אילנא (איראן), 12.7.09

 

סגנו של אחמדי-נז'אד: אנחנו מפעילים 12 אלף צנטריפוגות

פרויז דאודי, סגנו של אחמדי-נז'אד, אמר כי באיראן פועלות יותר מ-12 אלף צנטריפוגות וכי למשטר הציוני אין מענה לטיל סג'יל 2 שבידי איראן. עוד אמר כי לאיראן יש נוכחות רחבה באירופה, אמריקה הצפונית והדרומית והמזה"ת וכי ערעור המשטר באיראן יערער את היציבות באזור ובעולם כולו.

פארס (איראן), 12.7.09

 

פסגת ה- 8G

אל-חיאת (לונדון), 10.7.09/ חביב חדאד