המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.7.2009
9/7/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.7.2009

 

בתקציר: חמאס: חשפנו חוליות שפעלו בשירות ישראל והרש"פ * "אל-וטן": מצרים וארה"ב הכשילו ניסיון פיוס סעודי-סורי * שיח' סלפי בצרפת: לציית לחוק הבורקה או להגר * רמטכ"ל קטר באיראן: השת"פ הצבאי יתהדק * הדיאלוג הפלסטיני: ניסיון הגישור המצרי-סורי נכשל * סעודיה: ניצחון  בכדורגל נשים

 

חמאס: חשפנו חוליות שפעלו בשירות ישראל והרש"פ

ראש ממשל החמאס בעזה, אסמאעיל הנייה, הודיע כי מנגנוני הביטחון בעזה חשפו חוליות מחבלים שפעלו בשירות ישראל והרש"פ ומשימתן הייתה לערער את הביטחון בעזה ולספק מידע לשולחיהן.

אל-חיאת (לונדון), 8.7.09

 

"אל-וטן": מצרים וארה"ב הכשילו מאמצי פיוס סעודי-סורי

מקורות דיפלומטים ערביים בקהיר מסרו ליומון "אל-וטן" כי גורמים במשה"ח האמריקאי והנשיא חוסני מובארכ הכשילו את הניסיונות להשגת הבנה בין סעודיה וסוריה בנושא לבנון. בתגובה לכך אמרו מקורות סורים כי הכשלת הדיאלוג הסורי-סעודי נוגד את האינטרס הערבי וכי שעריה של דמשק פתוחים בפני כל מנהיג ערבי המעוניין לבקר בה.

אל-וטן (סוריה), 7.7.09   

 

נשיא לבנון: יחסינו עם סוריה מבוססים על אמון הדדי

נשיא לבנון, מישל סולימאן אמר (6.7.09) כי היחסים בין סוריה ללבנון מושתתים על אמון הדדי והעריך כי המאמצים הערביים והבינלאומיים להשגת שלום כולל וצודק נעשים מתוך הבנה עם סוריה.

אל-מסתקבל (לבנון), 7.7.09

 

אל-חרירי מתלבט איזו חולצה תלבש ממשלתו: סורית או סעודית

אל-בלד (לבנון), 6.7.09/ סטאברו ג'אברה

 

סעודיה: משטרת הדת תפקח על אתרי הנופש

שר הפנים הסעודי, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, החליט (5.7.09) להקים מטה של משטרת הדת בעיר התיירות "דורת אל-ערוס" ולהתיר לאנשי משטרת הדת הסעודית לפקח בכל עת על אתרי הנופש של חופי העיר ג'דה.

www.islamonline.net, 6.7.09

 

סעודיה: ניצחון לנבחרת כדורגל נשים

נבחרת כדורגל הנשים הסעודית "קינגס יונייטד" זכתה (7.7.09) בטורניר כדורגל נשים שנערך בעיר ג'דה. בטורניר השתתפו שש נבחרות וצפו בו 300 נשים.

אל-וטן (סעודיה), 8.7.09

 

הדיאלוג הפלסטיני: נסיון הגישור המצרי-סורי נכשל

השיחות שניהלו השבוע חברי המשלחת המצרית עם החמאס בסוריה בנושא הדיאלוג הפלסטיני לא הניבו תוצאות, לאחר שחמאס הבהירה כי לא יהיה הסכם בינה לבין הפת"ח בלא שחרור פעיליה מבתי הכלא של הרש"פ. חמאס גם הכחישה דיווחים על נכונותה לשנות את רשימת האסירים בעסקת שליט.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), אל-קדס (ירושלים), 9.7.09 

 

אתר לבנוני: סוריה עצרה עיתונאי לבנוני

האתר www.nowlebanon.com דיווח כי העיתונאי הלבנוני ועורך המדור הישראלי ביומון הלבנוני אל-ספיר, חלמי מוסא, נעצר בביקורו בסוריה ע"י השלטונות בטענה לקיום קשרים עם המודיעין הישראלי.

www.nowlebanon.com , 8.7.09

 

יומון סורי: שה"ח הגרמני הזהיר מהתקפה ישראלית נגד לבנון   

מקור דיפלומטי בבירות מסר ליומון אל-וטן כי בפגישותיו עם בכירים לבנונים בבירות (7.7.09) הזהיר שה"ח הגרמני, פרנק וולטר שטנמאייר, כי ישראל עלולה לפתוח במלחמה נגד לבנון, בניסיון לחמוק מלחצי ארה"ב ואירופה בנושא תהליך השלום.    

אל-וטן (סוריה), 9.7.09

 

ארה"ב מזמינה את איראן לדיאלוג

אל-ג'זירה (סעודיה), 7.7.09/ עבדאללה ג'אבר

 

שיח' סלפי בצרפת: לציית לחוק הבורקה או להגר

השיח' זוהיר רזק אללה, ממנהיגי הזרם הסלפי בצרפת, אמר שאם צרפת תאסור על לבישת הבורקה, יעמדו הנשים בפי שתי ברירות: או לציית לחוק, משמע לא לצאת מהבית; או להגר למדינה אחרת. לדבריו, הנשים לובשות את הבורקה מרצון ולא מכפייה, והביא כהוכחה את אשתו הלובשת את הבורקה מרצונה.

islamyoon.islamonline.net, 6.7.09     

 

אזהרות איראניות לארה"ב

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי ההצהרות בגנות איראן של הנשיא אובמה, סגנו ביידן, וראש המטות המשולבים מולן, חשפו את עוינותו של ממשל אובמה - המבקש להצטייר כשוחר שלום -  כלפי איראן. יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, הזהיר בקטר (6.7.09) כי האור הירוק שהעניקה ארה"ב למתקפה ישראלית על איראן, עושה אותה אחראית לכל מתקפה כזו והזהיר מפני תגובתה הכואבת של ארצו. בכנס משמרות המהפכה (6.7.09), אמר מפקד הבסיג', חוסין טאיב, כי כמות המגעים בין שה"ח הבריטי למשה"ח האיראני לאחרונה, מעידה שהמערב מכיר בתבוסתו בבחירות באיראן.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 8.7.091 ; איראן (איראן), 7.7.09; אל-מנאר (לבנון), 6.7.09

 

יועצו של ח'אמנאי: אירופה מגלה צביעות בנושא זכויות האדם

בכירים איראנים, בהם עלי אכבר ולאיתי, יועצו של מנהיג איראן ח'אמנאי, טענו כי אירופה נוהגת איפה ואיפה בנושא זכויות האדם: מצד אחד היא דנה באינטנסיביות בשאלת זכויות האדם באיראן; מצד שני היא שותקת נוכח דקירתה למוות בגרמניה של המצרית מרווה אל-שרביני, בגלל רעלה שלבשה. 

אירנא (איראן), 9.7.09; פארס (איראן), 8.7.09

 

רמטכ"ל קטר באיראן: השת"פ הצבאי יתהדק

בפגישה בטהראן עם שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, אמר רמטכ"ל צבא קטר, גנרל חמד בן עלי אל-עטיה, כי ארצו מכירה במעמדה האזורי של איראן שהדמוקרטיה בה היא דוגמא לעולם האסלאם וכי היחסים הצבאיים הטובים בין המדינות יוסיפו להתהדק. מותכי הציע להקים ועדה צבאית קטרית-איראנית.

אילנא (איראן), 7.7.09 

מימין: רמטכ"ל קטר ושר ההגנה האיראני מוסטפא נג'ר/ איסנא (איראן), 7.7.09

 

איראן: סוחרי סמים הוצאו להורג

סגן התובע הכללי בטהראן, מחמוד סאלארכיא, אישר כי המשטר הוציא להורג 20 אנשים בימים האחרונים בעוון סחר בסמים. לדבריו, לנדונים לא היה קשר למהומות.

אעתמאד-י מלי (איראן), 9.7.09

 

יועצו של ח'אמנאי: לא ניסוג מפעילותנו הגרעינית

עלי אכבר ולאיתי, יועצו הבכיר של מנהיג איראן ח'אמנאי, אמר כי התערבותן של אנגליה וצרפת בענייני איראן גרועה משל ארה"ב וכי איראן לא תיסוג אף צעד מפעילותה הגרעינית. ולאיתי אמר כי איראן היא בעלת המילה האחרונה באזור ומדינות האזור יוכו אם ישתפו פעולה עם המערב. עוד אמר כי בלעדי איראן, מדינות המערב לעולם לא יוכלו להתקדם בנושאי עיראק, אפגניסטן, לבנון ובנושא הפלסטיני.

Iribnews.ir (איראן), 9.7.09

 

עיראק: כוחות ארה"ב יוצאים ומלאך המוות "העדתי" נכנס

אל-ג'זירה (סעודיה), 9.7.09/ עבדאללה ג'אבר

 

כיהאן תוקף כוונת מוסוי להקים מפלגה

היומון כיהאן מתח ביקורת על כוונתם של מוסוי וח'אתמי להקים מפלגה בטענה כי הם עושי דברו של המערב ופעולה זו תפגע במשטר. קודם לכן דיווח היומון אעתמאד-י מלי, הנמצא בבעלותו של כרובי, כי מוסוי מתכוון להקים בקרוב מפלגה כדי לפעול נגד אחמדי-נז'אד בזירה הפוליטית.

כיהאן (איראן), 9.7.09; אעתמאד-י מלי (איראן), 5.7.09

 

איראן משגרת אוניות מלחמה למפרץ עדן

איראן שגרה למפרץ עדן שתי אוניות מלחמה חדשות, במקום הישנות הנמצאות שם, כדי להגן על אוניות הסוחר האיראניות מפני הפיראטים הסומאלים.

פרס טי וי (איראן), 6.7.09

 

המשטר האיראני מסכל פעולות מחאה

שלטונות איראן סגרו (3.7.09) לשבועיים את מעונות הסטודנטים באונ' טהראן כדי לסכל את כוונת הסטודנטים להפגין ב-9.7.09 במלאות עשור לדיכוי מהומות הסטודנטים בטהראן. בנוסף, האריכו השלטונות ביום (במחוז טהראן בלבד) את יום השבתון הדתי שחל ב-6.7.09 בטענה של פגעי מזג אוויר ולהערכת היומון רוז הדבר בא בתגובה לקריאות האופוזיציה, לשביתה של שלושה ימים החל מה-7.7.09, במחאה על זיוף הבחירות וכהכנה להפגנות לציון עשור לדיכוי הסטודנטים; מפקד משטרת איראן, אסמאעיל אחמדי-מוקדם, אמר כי המשטרה לא ירתה אף כדור במהומות שלאחר הבחירות והיא סיכלה את ההתארגנות נגד המשטר בזכות מידע שהיה מזה זמן רב על כוונה לבצע הפיכת קטיפה.

רוז (איראן), 6-7.7.09 ;  איסנא (איראן), 6.7.09