המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 25.6.2009
25/6/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 25.6.2009

 

בתקציר: ח'אמנאי מזהיר מפני אנרכיה; תומכי אחמדי-נז'אד מאיימים על לאריג'אני * אמיר קטר ושה"ח של האמירויות בשבח הדמוקרטיה האיראנית * שה"ח הערביים יפעלו לקידום תכניתו של אובמה במזה"ת *ארגון פלסטיני: ישראל מפעילה שיטות עינוי קשות *  אימן נור: גמאל מובארכ לא מתאים להיות נשיא

 

שה"ח הערביים יפעלו לקידום תכניתו של אובמה במזה"ת

בפגישה מיוחדת בקהיר (24.6.09) החליטו שה"ח הערביים לפעול לקידום הצעתו של הנשיא אובמה ליישוב הסכסוך הערבי-ישראלי, להשגת שלום צודק וכולל, להקמת מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית שבירתה מזרח ירושלים ולהקפאת ההתנחלויות. בהודעת הסיכום לא פורטו הצעדים שיינקטו ואולם היומון אל-חיאת העריך כי מדובר בנורמליזציה הדרגתית עם ישראל וכי התוכנית המתגבשת תשלב בין העמדה האמריקאית ליוזמה הערבית. עוד מסר אל-חיאת, כי סוכם שהמו"מ להסדר הקבע יחל מהנקודה בה הופסק ולא מנקודת האפס וכי מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, רואה בהתעלמותו של רה"מ נתניהו מהיוזמה הערבית ובחתירתו "לקפוץ" ישירות לנורמליזציה – סכנה גדולה.

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי השרים הערביים הדגישו כי שלום צודק וכולל יושג רק עם נסיגה ישראלית לקווי 67', כולל הגולן והאדמות הכבושות שנותרו בדרום לבנון ופתרון צודק ומוסכם לבעיית הפליטים הפלסטינים, הכולל את זכות השיבה וסירוב לאזרוח הפליטים. לדברי היומון, הוסכם לשלוח לאיטליה קבוצה של החברים ב"ועדת היוזמה הערבית" (הכוללת 13 מדינות) בראשות עמר מוסא, כדי לדון עם נציגי הקוורטט (26.6.09) בתוכנית הפעולה הערבית. היומון הלבנוני אל-אח'באר, דיווח כי במסיבת עיתונאים בתום הפגישה, אמר מוסא כי אם ישראל רוצה שהערבים יכירו בה כמדינה יהודית, עליה להכיר בהחלטת האו"ם 181 מ-1947, שחילקה את פלסטין לשתי מדינות שוות בגודלן. הוא הוסיף כי נכונותם של הערבים לצעדי נורמליזציה עם ישראל קשורה לכוונתו של הממשל האמריקאי להביא לסיום הסכסוך. היומון הלבנוני, אל-מסתקבל הדגיש כי בפגישה נכחו רק עשרה ש"ח ערביים, כאשר בלטו בהיעדרם שה"ח של סוריה (נכח הנציג הקבוע של סוריה בליע"ר), סעודיה, קטר, תימן וכווית.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), אל-אח'באר, אל-מסתקבל (לבנון), 25.6.09

 

ארגון פלסטיני חדש - "העצמאים"

איש העסקים הפלסטיני, מוניב אל-מצרי, הכריז על הקמת ארגון פלסטיני חדש בשם "ארגון העצמאיים" שיפעל לפיוס בעם הפלסטיני. הוועדה המכינה של הגוף החדש החליטה להזמין  1,000 אישים פלסטינים עצמאיים משטחי הרש"פ ומחו"ל לכינוס שיתקיים בסוף החודש ברש"פ וידון בגיבוש מדיניות הארגון.

אל-קדס (ירושלים), 24.6.09  

 

ארגון פלסטיני: ישראל מפעילה שיטות עינוי קשות

אגודת האסירים והאסירים המשוחררים הפלסטינים "חסאם", טענה כי ישראל מפעילה על האסירים הפלסטיניים שיטות עינוי קשות ביותר כגון: שבירת עצמות, ניקור עיניים, כריתת איברים ועקירת שיניים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 25.6.09   

 

חבר מועצה מחוקקת מהפת"ח: לא נדבק בשלום לנצח

חבר מועצה מחוקקת מטעם הפת"ח ששוחרר לפני כמה ימים מן הכלא בישראל, ג'מאל חויל, הצהיר כי הפת"ח לא ידבק בשלום לנצח כל עוד ישראל ממשיכה בתוקפנות ואינה עומדת בהתחייבויותיה. לדבריו, לפת"ח יש מרחב של אפשרויות להשגת היעדים הלאומיים.

אל-איאם (רש"פ),25.6.09 

 

זרועות התמנון הישראלי לופתות את מסגד אל-אקצא

אל-ראיה (קטר), 25.6.09/ אמייה ג'וחא   

 

דיווחים סותרים על משבר בג'יהאד האסלאמי

מקורבים לארגון הג'יהאד האסלאמי מסרו ליומון אל-שרק אל-אוסט כי הארגון סובל ממשבר כספי שהביא לסגירת משרדים ולאי העברת כספים לחברי הארגון. לדבריהם, ברקע המשבר נמצאות מחלוקות פנימיות בשאלת ההצטרפות למוסדות החמאס. בכיר בג'יהאד האסלאמי הכחיש קיומו של משבר כספי בארגון.

 www.qudsnews.net,   אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.6.09  

 

יומון לבנוני: סוריה שחררה 23 אסירים לבנוניים

היומון אל-נהאר דיווח כי סוריה שחררה לאחרונה 23 לבנונים שהיו עצורים אצלה ואשר שמותיהם נכללו ברשימות של נעדרים ועצורים לבנונים שהעבירה לבנון לסוריה. נמסר כי 16 מהמשוחררים ניחונו ע"י הנשיא אסד וכי שמונה מהם היו בלבנון בחזקת נעדרים והתברר שהם נשפטו בסוריה. היומון אל-סיאסה דיווח כי המשוחררים הם סוחרי סמים ששוחררו עפ"י בקשה של חזבאללה וכי הם הוכנסו ללבנון דרך מעברים לא רשמיים בין שתי המדינות.

אל-סיאסה (כווית),25.6.09; אל-נהאר (לבנון), 23.6.09

 

אימן נור: גמאל מובארכ לא מתאים להיות נשיא

אימן נור, מראשי האופוזיציה במצרים, שהודיע לאחרונה על כוונתו להתמודד בבחירות לנשיאות מצרים ב- 2011, אמר כי גמאל מובארכ, הצפוי להתמודד מולו על התפקיד, חסר את הניסיון הפוליטי והעממי כדי לכהן כנשיא וכי ניסיונו הכלכלי מכשירו לעמוד בראש בנק אך לא בראש מדינה כמצרים.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 23.6.09 

 

התחממות נוספת ביחסי סוריה – סעודיה

מחמד אל-עטרי, ראש ממשלת סוריה, אמר בכנס של מפלגת הבעת' בדמשק (23.6.09) כי הבידוד המדיני בו היתה נתונה סוריה עד לאחרונה, הולך ונשבר והעריך כי מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, יבקר בקרוב בסוריה; בפגישתו בדמשק (23.6.09) עם סגן יו"ר מועצת השורא הסעודית, עבד אל-רחמן בן עבדאללה אל-בראכ, אמר יו"ר הפרלמנט הסורי, מחמוד אל-אברש, כי ארצו חותרת לשמור על יחסי האחווה בין שתי המדינות. אל-בראכ ציין כי יו"ר מועצת השורא הסעודית יבוא לסוריה בקרוב.

www.sana.sy, תשרין (סוריה), 24.6.09

 

בכיר סורי: דרוש שינוי במדיניות ארה"ב באזור

סלימאן חדאד, האחראי על קשרי חוץ בפרלמנט הסורי, בירך על החלטת ארה"ב להחזיר את שגרירה לדמשק אך טען כי הצעד עלול להיות חסר משמעות אם לא ילווה בשינוי מהותי במדיניות האמריקאית במזה"ת. לדבריו, סוריה מוכנה לחדש את המו"מ העקיף עם ישראל בתיווך תורכיה, מו"מ שיהפוך לישיר אם ישראל תיסוג לגבולות ה-4 ביוני 67'. להערכתו, לארה"ב יכולה להיות עמדה מכרעת במו"מ זה.

www.qudspress.com, 24.6.09

 

המהומות באיראן/ ידיעות ותגובות

מתנגד משטר באיראן: ח'אמנאי חוזר על טעויות השאה

העיתונאי האיראני מתנגד המשטר, עיסא סהרח'יז, טען כי "הדיקטטור העושק" ח'אמנאי, מחקה את השאה פאהלוי וכמוהו שלח כוחות צבא כדי לשפוך במכוון את דמו של העם. לדבריו, ח'אמנאי שכח כי ניצחון העם על השאה ב-1979 הושג תוך הקרבה ולא באמצעות מאבק אלים. עוד אמר כי טקסי האבל לזכר הקורבנות (ב-25.6.09) בטהראן יהפכו לתנועה נגד "פניו הגסות" של שלטון העושק של ח'אמנאי.

רוז (איראן), 23.6.09 

 

התקשורת באינטרנט פוצעת את המשטר האיראני המנסה לבולמה

אל-וטן (סעודיה), 24.6.09/ ג'יהאד עוורתאני  

 

שה"ח של האמירויות ואמיר קטר בשבח הדמוקרטיה האיראנית

שה"ח של האמירויות, עבדאללה בן זאיד אל נהיאן, אמר במסיבת עיתונאים משותפת באנקרה עם עמיתו התורכי, אחמד דאוד אוגלו כי האירועים באיראן הם עניינה פנימי וכל התערבות חיצונית בה אינה מקובלת. לדבריו, האמירויות הייתה מהמדינות הראשונות שבירכו את אחמדי נז'אד על ניצחונו. אמיר קטר, השיח' חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני, אמר בפריז, בפגישתו עם ראש העירייה, כי יציבותה של איראן חשובה למדינות המפרץ ולמערב וכי בשלושת העשורים מאז המהפכה האיראנית, התחלפו באיראן ארבעה נשיאים, בעוד שבמדינות ערביות אחרות לא התחלף נשיא לאורך תקופה זו. 

אל-שרק (קטר), 24.6.09;  אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 23.6.09  

 

שירין עבאדי: מו"מ עם איראן – רק לאחר הפסקת האלימות

בראיון ל-BBC  בפרסית דרשה (23.6.09) פעילת זכויות האדם האיראנית, שירין עבאדי, זוכת פרס נובל, מהקהילה הבינ"ל להימנע מדיאלוג עם ממשלת איראן עד שתחדל מהפעלת אלימות, ולהפעיל נגדה סנקציות מדיניות, ולא כלכליות הפוגעות בעם. במסיבת עיתונאים בבריסל (23.6.09), קראה עבאדי למדינות העולם להציב את נושא זכויות האדם לפני שיקולים כלכליים או עסקאות נפט. לדבריה, הנשים באיראן ניצבות בחזית ההפגנות בשל היותן הקורבנות הראשיים של החוקים הנהוגים במדינה.

רוז (איראן), 24.6.09; www.news.gooya.com, mizanpress.com,  23.6.09    

 

ח'אמנאי מזהיר מפני אנרכיה; תומכי אחמדי-נז'אד מאיימים על לאריג'אני

המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, אמר בפגישה (24.6.09) עם צירי מג'לס כי העם והמדינה לא ייכנעו ללחץ המפגינים ואם החוק ( קרי, תוצאות הבחירות) לא יכובד, תיווצר אנרכיה שתוביל לדיקטטורה; תומכי אחמדי-נז'אד במג'לס מתכוונים להציב בפני יו"ר המג'לס, עלי לאריגאני, אולטימאטום, לפיו אם לא יבטל את הוועדה הפרלמנטארית לחקירת המהומות – הם יפעלו להדחתו מתפקידו. יצוין כי לאריג'אני עורר את חמתם של תומכי אחמדי-נז'אד, כשהטיל דופי בניטרליות של מועצת המפקחים.

אעתמאד-י מלי (איראן), 25.6.09; איסנא, אתר המנהיג (איראן), 24.6.09

 

בכיר במשה"מ: שמונה אנשי בסיג' נהרגו במהומות

מפקד כוחות משמרות המהפכה בטהראן, עלי פזלי, הודיע (25.6) כי שמונה פעילי בסיג' נהרגו במהומות וכי כוחות הביטחון יפעלו בנחישות נגד פורעי החוק. הוא הכחיש דיווחים על כך שהודח בגין נקיטת יד רכה בדיכוי המהומות.

ח'בר און ליין (איראן), 25.6.09 

 

כיהאן: להביא את מוסוי לדין

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג ח'אמנאי, האשים בכמה מאמרים את מיר חוסין מוסוי באחריות למהומות ולהסתה; בחילול כבוד השלטון; באבידות בנפש וברכוש ובשת"פ  עם גורמי חוץ, בעיקר עם ה- CIA. היומון טען כי התמיכה המפורשת של הנשיא אובמה, מנהיגי אירופה וישראל בהפגנות, מוכיחה כי מזימתו של מוסוי – שתוכננה מראש למקרה ויפסיד בבחירות - זכתה לגיבוי חיצוני וקרא להעמידו לדין. יצוין כי משרד הפנים דחה (23.6.09) את תלונותיו של מוסוי על זיופים בבחירות וקבע שאין להן בסיס

כיהאן (איראן), 24.6.09  מהר (איראן), 23.6.09 

 

איראן: אנשי דת בהפגנת תמיכה במיר חוסין מוסוי

המקור לתמונה: khandaniha.eu, 22.6.09

 

אחמדי-נז'אד לאובמה: שנה התנהלותך לפני שיהיה מאוחר

בנאום (25.6.09) בעיר עסוליה שבדרום איראן, טען נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, כי העם האמריקאי ועמי  אירופה מתקנאים בחופש שיש באיראן ובהשתתפות הערה של העם האיראני בבחירות. הוא המליץ לנשיא אובמה לתקן את התנהלותו, להימנע מלהתערב בענייני הפנים של איראן ולא לחזור על הבושות של קודמו, ג'ורג' בוש. לדבריו, למרות הסנקציות הכבדות, מגיעה איראן להישגים טכנולוגיים ומדעיים והיא תגיע למעמד בינ"ל גבוה ביותר, מוקדם מהצפוי.

מהר (איראן), 25.6.09

 

מנהיגי השיעה במצרים מגייסים תמיכה באיראן

קבוצה ממנהיגי השיעים במצרים מתכוונת לצאת לאיראן לפגישה עם המנהיג ח'אמנאי כדי לתמוך בעמדת המשטר, הרואה בסונה ובמערב אחראים למהומות בטהראן. באיגרת ששלחה הקבוצה למנהיגים שיעים בעולם נאמר: "הסונה, בעזרת ה- CIA, בריטניה וצרפת הציתו מלחמת אחים בקרב העם האיראני, כדי למחוק את השיעה. עלינו לתמוך באנשי הדת [באיראן] ... ולעזור להם לשמור על הבית השיעי, שאנשי הסונה מנסים להבעירו. על השיעה בכל העולם לעמוד בפני המבול המאיים להרוס את מה שהושג במשך עשרים השנה האחרונות. על כל אחד להגיע לאיראן ולהצהיר בפני המנהיג ח'אמנאי, על נכונות לעשות הכל כדי להציל את עלי וחוסין (אבות השיעה), בניהם ונכדיהם ואת איראן – ביתה של השיעה".

אל-מצריון (מצרים), 25.6.09      

 

איתאללה מונתזרי: מעשי המשטר עלולים למוטטו

בהודעה שפרסם (25.6.09), קבע איתאללה חוסין עלי מונתזרי, כי מעשי ראשי המשטר, המתיימרים לשלוט בשם האסלאם, אינם משקפים את הדת ולא ניתן להסכים להם. הוא טען כי הדיכוי שמפעיל המשטר מרחיק את העם מהאסלאם ומהמשטר, והזהיר כי השימוש בצבא לשפיכת דמו של העם מזכירה את התנהלות השאה פאהלוי המודח, ועלולה להוביל להתמוטטות השלטון. הוא דרש מראשי המשטר להתנצל בפני העם ולהקים וועדה אובייקטיבית שתביא לסיום את פרשת הבחירות באופן שיהיה מקובל על העם. ליומון אל-חיאת אמר מונתזרי כי אינו שולל יחסים עם ארה"ב אם הדבר יתרום לאיראן, אך שלל  יחסים עם ישראל.

Khandaniha.eu, 25.6.09; אל-חיאת (לונדון), 24.6.09

 

המפתח לשחרור 11,000 אסירים פלסטינים בידי גלעד שליט

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 25.6.09/ עאמר אל-זועבי