המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.6.2009
22/6/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.6.2009

 

בתקציר: עיתונים ערביים: רפסנג'אני פועל נגד ח'אמנאי * מצרים: טיוטת הסכם בין פת"ח לחמאס לחתימה ביולי * דובר מועצת המפקחים באיראן: כמות הזיופים בבחירות – נורמאלית * תימן: גזר דין מוות לרוצח אזרח יהודי *  מאמר ביומון הרש"פ: על משעל לתמוך בפתרון שתי המדינות * סוריה תכשיר עיתונאים ב"אל-ג'זירה"

 

יו"ר הרש"פ הורה לשחרר אסירי חמאס

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הורה לשחרר ממאסר אנשי חמאס, בתנאי שהם אינם מהווים סיכון ביטחוני. המהלך נועד לשפר את האווירה לקראת חידוש הדיאלוג בין הפלגים הפלסטינים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 22.6.09 

 

מצרים: טיוטת הסכם בין פת"ח לחמאס לחתימה בחודש הבא

מזכ"ל חש"פ (חזית השחרור הפלסטינית), ואצל אבו יוסוף, מסר כי מצרים גיבשה טיוטת הסכם בין פת"ח לחמאס והוא יוגש לחתימת הצדדים ב-7 ביולי, בין אם יסכימו להצעה ובין אם לאו. לדבריו, מאחר ואין עדיין הסכמה על ממשלת אחדות, יוצע בטיוטה להקים ועדה לשיקום עזה ולהכנת הבחירות, תוך הצבת קצינים מצריים וערבים בעזה, לפיקוח על ביצוע ההסכם. דווח כי חמאס הסכימה להצבת 300 אנשי ביטחון, בעוד פת"ח דרש 15 אלף.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 22.6.09    

 

מאמר ביומון הרש"פ: על משעל לתמוך בפתרון שתי המדינות

בעל טור ביומון הרש"פ "אל-איאם", מחמד יאע'י, קרא לראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, להכריז על תמיכתו בפיתרון שתי המדינות, מאחר והצהרתיו עד כה, על נכונותו להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67 - אינן מחדשות דבר. יאע'י טען כי ישראל והמערב ידחו את רעיון ההודנה הנתפס כ"מלחמה דחויה" או "שחרור [פלסטין] בשלבים" והעריך כי חמאס אינה בשלה עדיין להכרה בפיתרון שתי המדינות.

אל-איאם (רש"פ), 19.6.09   

 

הרש"פ אוסרת על דרשנים סרבנים לשאת דרשה 

כתב האתר המזוהה עם החמאס www.palestine-info.info דיווח כי משרד ההקדשים של הרש"פ אסר על דרשן אחד המסגדים בטול כרם לשאת דרשה, משום שלא ציית לנוסח הדרשה שקבע שר ההקדשים.

www.palestine-info.info 18.6.09

 

פתרון שתי המדינות

אל-ע'ד (ירדן), 20.6.09/ נצ'אל האשם

 

גדודי אל-אקצא (פת"ח) מזהירים מפני ביטול המאבק המזוין

גדודי חללי אל-אקצא – הזרוע הצבאית של הפת"ח – מזהירים מפני אפשרות שבוועידה הכללית של הפת"ח האמורה להתקיים בקרוב יבוטל מפעל ההתנגדות. מנהיגי הגדודים רואים באי שיתופם בוועידה אות לכוונת הפת"ח לבטל את המאבק המזוין.

www.palestine-info.info,  19.6.09

 

תוצאות מאכזבות לביקור מיטשל בדמשק

היומון הלבנוני הפרו-סורי אל-אח'באר, דיווח על אכזבה בארה"ב מתוצאות ביקורו של השליח האמריקאי למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, בדמשק. לדברי היומון, סוריה לא נענתה לבקשות ארה"ב לשת"פ ביטחוני עימה בנושא עיראק ומניעת הסתננויות משטחה לעיראק, כתנאי לקידום הנורמליזציה בין סוריה לארה"ב. צוין כי סוריה דרשה לגבש הבנות הדדיות לגבי מכלול הנושאים המשותפים לשתי המדינות וכן את החזרת השגריר האמריקאי לדמשק, ביטול הסנקציות האמריקאיות על סוריה וקיום קשר ישיר בין הנשיאים אסד ואובמה.

אל-אח'באר (לבנון), 18.6.09

 

סוריה תכשיר עיתונאים ב"אל-ג'זירה"

השר הקטרי לתרבות, אמנות ומורשת, חמד בן עבד אל-עזיז אל-כוארי, נענה לבקשתו של שר ההסברה הסורי, מוחסן בלאל, להכשיר עיתונאים סוריים בערוץ אל-ג'זירה, שמרכזו בקטר. בפגישה בין השניים (17.6.09) בדמשק, אמר השר הסורי כי ארצו מעוניינת לנצל את הניסיון שיש למרכז ההכשרה של אל ג'זירה.

תשרין (סוריה), 18.6.09

 

השלום של נתניהו

אל-וטן (קטר), 21.6.09/ אילי צליבא

 

אל-סיאסה: סוריה תעביר את מחוז אלכסנדרטה לתורכיה

היומון הכוויתי אל-סיאסה דיווח כי במסגרת עסקה חשאית שנחתמה בביקורו של נשיא תורכיה, עבדאללה גול, בסוריה לפני כחודש, הסכימה סוריה לוותר על שליטתה במחוז אלכסנדרטה לטובת תורכיה וזו תגדיל בתמורה  את כמות המים שהיא מעבירה לסוריה מנהר הפרת ותסייע לה לשפר את יחסיה עם מדינות אירופה.

אל-סיאסה (כווית), 17.6.09

 

סודאן אופטימית לגבי נורמליזציה עם ארה"ב

שה"ח הסודאני, דינג אלור, אמר כי דברי השליח האמריקאי המיוחד לדארפור, סקוט גריישון, שכבר אין רצח עם בחבל, תקרב את הנורמליזציה בין סודאן לארה"ב. בתגובה אמר דובר מטעם פליטי דארפור, חוסיין אבו שרתי, כי רצח העם נמשך והביע אכזבה מדברי גריישון. דובר ארגון מורדי דארפור, התנועה לצדק ושוויון, טען כי ממשלת סודאן הכשילה את המו"מ עימם מתוך ציפייה לתוצאות השיחות על הנורמליזציה עם ארה"ב.

סודאן טריביון (סודאן), אל-ג'רידה (כווית), 22.6.09 

 

תימן: גזר דין מוות לרוצח אזרח יהודי

בית משפט פלילי בתימן הורה להוציא להורג את עבד אל-עזיז אל-עבדי, שרצח בדצמבר שנה שעברה את היהודי התימני משה נהרי. בכך ביטל בית המשפט החלטה של ערכאה נמוכה יותר, לפיה יש להסתפק בתשלום כופר נפש למשפחת הנרצח כיוון שהרוצח לוקה בשכלו.  

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.6.09   

 

המהומות באיראן / לקט ידיעות

קבוצה במשמרות המהפכה: תומכים במפגינים

קבוצת חיילים ממשמרות המהפכה הודיעה בבלוג אינטרנטי (17.6.09) כי אנשיה אינם סרים עוד לפקודתו של המנהיג ח'אמנאי ומתייצבים נגד "הבוגדים ברצון העם ושופכים את דמו" במשמרות המהפכה.לא נתיר לכמה מפקדים מושחתים הלובשים את המדים המקודשים של משה"מ לשפוך את דמו של העם" כתבה הקבוצה בהודעתה והמליצה לאנשי הבסיג' "להתרחק מהמהומות,למסור את נשקם ולהצטרף לעם.  

http://pasdarazadi.blogspot.com/2009/06/blog-post.html, june 17 2009

 

אמיתות איראניות: משמאל: "גרעין למטרות שלום";

מימין: "מנצח לגיטימי בבחירות חופשיות ופתוחות"

אל-ג'רידה (כווית), 21.6.09

 

יומון איראני: המפגינים הם טרוריסטים; ח'אתמי: ההשוואה לא הוגנת

היומון השמרני רסאלת השווה את הפגנות המחאה הנוכחיות לאלה שערך בעבר "ארגון הטרור" מתנגד המשטר 'מג'אהדין ח'לק'. לטענת רסאלת, התנהגותם של מוסוי וכרובי היא צעד ראשון בדרך לדיקטטורה. מנגד טען נשיא איראן לשעבר, מוחמד ח'אתמי, כי ההשוואה שעושה השלטון בין המפגינים לבין מג'אהדין ח'לק איננה הוגנת. לדבריו, ניתן לפתור את המשבר בשקט וללא שימוש באלימות.

רסאלת (איראן), אתר ח'אתמי  21.6.09   www.khatami.ir

 

בריטניה הקפיאה נכסים איראנים ב-1.6 מיליארד דולר

בריטניה הקפיאה נכסים איראנים בהיקף של  1.6 מליארד דולר במסגרת סנקציות האיחוד האירופי ומועצת הבטחון על איראן.

תאבנאק (איראן), 20.6.09

 

תמרוני מלחמה איראניים

צבא איראן יחל (ב- 22.6.09) בתמרונים במפרץ הפרסי ובים עומאן במסגרתם יטוסו מטוסי חיל האוויר למרחק של 3000 ק"מ וייעשה ניסוי בתחמושת מקומית חדשה במטוסי סוחוי 24.

מהר (איראן), 21.6.09

 

דובר מועצת המפקחים: כמות הזיופים בבחירות - נורמאלית

דובר מועצת המפקחים באיראן, עבאס עלי כדח'ודאי, אישר כי רק בחמישים ערים עלה אחוז ההצבעה על 100%, ולא ב-170 כפי שטענו המתמודדים וזו סטייה נורמאלית. סוכנות פארס דיווחה כי חבר מועצת המפקחים, איתאללה מוחמד יזדי, ראש אגודת המרצים בסמינרים הדתיים של קום, טען כי מוסוי הכריז על ניצחונו עוד טרם פתיחת הקלפיות ואין זו חובתו של המשטר לשכנעו באשר לטוהר הבחירות. מפקד משטרת טהראן, עזיזוללה רג'ב-זאדה, הודה לבסיג' על הסיוע שהגיש לכוחות המשטרה נגד המפגינים בטהראן.

פרס טי וי, אינדה ניוז, איסנא (איראן), 21.6.09 

 

הרחוב האיראני מתקומם מול כוחות הבסיג' ושואל: "היכן קולי?"

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 20.6.09/ עבדאללה מחרקי

 

איראן: המשטר פועל נגד כתבים זרים; משה"מ מאשימים את ארה"ב

ממשלת איראן סילקה את כתב BBC בפרסית בשל  תמיכה בפורעים, התססתם ושידור ידיעות כוזבות. כתב ניוזוויק בטהראן, מזיאר בהארי, נעצר ע"י השלטונות. דובר משרד החוץ האיראני, חסן קשקאוי, האשים את BBC ו-VOA בניסיונות ללבות מהומות על רקע אתני, וקבע שכל קשר עימם ייחשב לפגיעה בריבונות איראן. בהודעה שפרסמו איימו משמרות המהפכה על המפגינים ב"תגובה מוחצת" והאשימו את ארה"ב בתמיכה במהומות ובהנחייתן. כן הזהירו את ראשי ארה"ב, אנגליה וישראל, שלא להתערב בענייני הפנים של איראן.

אילנא (איראן), 22.6.09; פרסין, פרס טי וי (איראן), ניוזויק, 21.6.09

 

אחמדי-נז'אד: דמוקרטיה אמיתית מושגת רק במסגרת הדת

נשיא איראן אחמדי-נז'אד אמר כי ההשתתפות החופשית של 40 מיליון איש בבחירות באיראן היא אתגר לדמוקרטיה השקרית של המערב, השרוי במצב של ייאוש והוכחה לכך שדמוקרטיה אמיתית מושגת רק במסגרת הדת. עוד טען כי הבחירות הן תחילתו של חיסול שלטון היהירות העולמית (ארה"ב) ומשטרי העושק בעולם וכי ממשלתו נחושה להמשיך בדרכה, הודות לגיבוי העצום לו זכתה. הוא גינה את התערבותן של מדינות מערביות בענייני איראן, שנועדה לגמד את הישגה העצום בבחירות וקבע כי האירועים שקרו, דווקא יוסיפו לעוצמתה של איראן. בפנייה לר"מ בריטניה ולנשיא ארה"ב, אמר כי הצהרותיהם הפזיזות מרחיקות אותם מחוג ידידי האומה האיראנית.

איסנא (איראן), 21.6.09

 

עיתונים ערביים: רפסנג'אני פועל נגד ח'אמנאי

עיתונים ערביים דיווחו כי האשמי רפסנג'אני, מס' 2 בהנהגה האיראנית, נפגש עם איתאללות בכירים בקום ועם חברי מועצת המומחים שבסמכותה לפקח על התנהלות המנהיג עלי ח'אמנאי, ובחן עימם דרכים לפתרון המשבר באיראן, כולל אפשרות להקמת מועצה דתית חלופית, כצעד נגד ח'אמנאי. יצוין כי חמישה מבני משפחת רפסנג'אני נעצרו (20.6.06) בידי כוחות הביטחון ושוחררו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.6.09; alarabiya.net, 21.6.09