המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 8.6.2009
8/6/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 8.6.2009

 

בתקציר: תגובות בלבנון לניצחון "כוחות ה-14 במרץ" בבחירות * סודאן דוחה דברי אובמה על טבח בדארפור * צעדי פיוס בין קטר לירדן *  דיווח במצרים: המפל"ד פועלת להקדמת הבחירות * חמאס: הרש"פ מכתיבה את תוכן הדרשות במסגדים * איראן: הכיתוב "המפרץ הפרסי" הוטבע על המדליות

 

תגובות לניצחון "כוחות ה-14 במרץ" בבחירות לפרלמנט הלבנוני

בתגובה לניצחון "כוחות ה-14 במרץ" בבחירות לפרלמנט הלבנוני, טען היומון אל-מסתקבל, המזוהה עם "כוחות ה-14 במרץ", כי זהו ניצחון היסטורי בבחירות הגורליות ביותר בתולדות לבנון. יו"ר זרם אל-מסתקבל, סעד אל-חרירי, שחגג את ניצחונו, קבע כי מי שניצח באמת הן הדמוקרטיה והמדינה הלבנונית – לא הצדדים היריבים - ואף הושיט ידו לאופוזיציה. המנהיג הדרוזי וליד ג'ונבלאט קרא ל"כוחות ה-14 במרץ" שלא לבודד את הגורמים האחרים, אך עם זאת לא לשוב ולתת לאופוזיציה "שליש חוסם" בממשלה.היומון הלבנוני אל-אח'באר, המזוהה עם חזבאללה, הודה בתבוסה מדהימה של חזבאללה וטען כי לבנון ניצבת היום בפני שתי אופציות: חידוש הסכם דוחה, או חזרה לעימות.חבר הפרלמנט מטעם חזבאללה, חסן פצ'לאללה, טען כי האופוזיציה מייצגת את הרוב השיעי והרוב הנוצרי במדינה ולכן לא ניתן לכונן שלטון בלעדיהם.

אל-אח'באר, אל-מסתקבל, אל-אנתקאד (לבנון), 8.6.09

 

חמאס: הרש"פ מכתיבה את תוכן הדרשות במסגדים

אגודת חכמי הדת של פלסטין (חמאס) גינתה את משרד הדתות וההקדשים ברש"פ, משום שכפה על דרשני המסגדים בתפילת יום שישי שעבר לעסוק בנושאים שנקבעו מראש ובהם העימותים בין מנגנוני הביטחון של הרש"פ לבין הפעילים הצבאיים של החמאס.

  7.6.09 ,www.paldf.net

 

סודאן דוחה דברי אובמה על טבח בדארפור

דובר משה"ח הסודאני, עלי אל-צאדק, טען כי דברי הנשיא אובמה בגרמניה, שבדארפור מתחולל רצח עם, הם תחבולה מדינית והדגיש ששליחו של אובמה לסודאן נמנע מלהגדיר את המתרחש בדארפור כרצח עם.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 8.6.09

 

היונה הפצועה של יוני 1967 עודה מולידה יוני שלום

אל-ערב אל-יום (ירדן), 6.6.09/ נאצר אל-ג'עפרי

 

מהלך פיוס בין קטר לירדן

אמיר קטר, השיח' חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני, ועבדאללה מלך ירדן נפגשו בעמאן (7.6.09) ודנו בחיסול המתיחות ששררה לאחרונה בין מדינותיהם. עפ"י הדיווחים, המתיחות נובעת ממספר אירועים, האחרון שבהם הוא סדרת תעודה עוינת לירדן ששידר השנה ערוץ אל-ג'זירה הקטרי. מקור ירדני דיווח כי הסכסוך בין הערוץ לירדן הסתיים, וכי הנהלת הערוץ התחייבה לא לפגוע בירדן.

אל-חיאת (לונדון), 8.6.09, אל-ג'רידה (כווית), 8.6.09

 

דיווח במצרים: המפל"ד פועלת להקדמת הבחירות

היומון "אל-מצריון" דיווח כי המפל"ד פתחה בצעדים להקדמת הבחירות לנשיאות מצרים בשל כוונת הנשיא מובארכ לפרוש מהחיים הפוליטיים לפני תום הקדנציה החמישית שלו ב-2011 ולהוריש את השלטון לבנו גמאל. עוד דווח כי מובארכ עשוי להודיע בקרוב על פיזור הפרלמנט כצעד שנועד להכשיר את בחירת בנו לנשיא. בתגובה, כתב עורך היומון הממסדי "אל-גומהוריה", וחבר הפרלמנט, מחמד עלי אבראהים, כי ידיעות אלה בלתי מוסמכות כל עוד לא באו מפי הנשיא.

אל-מצריון (מצרים), 7.6.09; אל-גומהוריה (מצרים), 8.6.09

 

אל-קרדאוי נפגש בחשאי עם מנהיג האח"ס במצרים

ראש האיחוד העולמי של העולמאא המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי, נועד בקהיר עם המדריך הכללי של האחים המוסלמים, מחמד מהדי עאכף, בסוף מאי 2009 ושמע ממנו על הלחצים המופעלים עליו להמשיך בתפקידו לאחר שהודיע כי יפרוש בתום הקדנציה הנוכחית בראשית 2010. אל-קרדאוי קרא לעאכף לדבוק בהחלטתו האמיצה לפרוש ולא להיכנע ללחצים אלה. יצוין כי עד כה כיהנו המדריכים הכלליים בתפקידם עד יום מותם.

אל-שורוק (מצרים), 8.6.09

 

אובמה קורא לסבלנות בעומדו על חללי התוקפנות של ארצו

איראן דיילי (איראן), 8.6.09 /  מוחמד עלי רג'בי

 

יומון המקורב לחזבאללה: על סולימאן לפרוש לאלתר

יו"ר מועצת המנהלים של היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, טען במאמרו כי חבירתם של מקורבי הנשיא מישל סולימאן בבחירות לפרלמנט [המתקיימות היום 7.6.09] ל"כוחות ה-14 במרץ" באחד מאזורי הבחירה, היא "טעות גדולה" של הנשיא. לדבריו, בכך חיסל סולימאן את מעמדו כ"נשיא מוסכם" ועל האופוזיציה לקרוא לקיצור כהונתו, ולהביא לסיומה לאלתר.

אל-אח'באר (לבנון), 6.6.09

 

ועידת המשך ליוזמת השיח בין הדתות

אגודת העולם האסלאמי הודיעה על עריכת ועידת המשך ליוזמת השיח הבין-דתי של המלך עבדאללה, שתיערך בז'נבה באמצע החודש הבא.

אל-ריאץ' (סעודיה), 7.6.2009

 

חזבאללה על אובמה: מי ששותף להשמדת עמים אל יטיף לשלום

בתגובה שפרסם חזבאללה לנאומו של הנשיא אובמה בקהיר, נאמר כי מדובר ברטוריקה ומילים חריפות ולא באסטרטגיה אמריקאית חדשה, וכי מי שההיסטוריה שלו מבוססת על השמדת עמים, בהם העם האינדיאני, הוייטנאמי והיפני, ממשיך להשמיד עמים בעיראק, באפגניסטן ובפקיסטן ותומך במעשי ההשמדה של ישראל, אל ייעץ או ירצה על הדרכים להשגת שלום.

www.moqawama.org, 6.6.09

 

איראן: הכיתוב "המפרץ הפרסי" הוטבע על המדליות

איראן הציגה (7.6.09)  את המדליות עם הכיתוב "המפרץ הפרסי", שיחולקו במשחקי הסולידאריות האסלאמית שיתקיימו במדינה בחודש אוקטובר, למרות איומים של כמה מדינות ערביות כי לא ישתתפו במשחקים אם כיתוב כזה יופיע על המדליות.

טהראן טיימס (איראן), 8.6.09; מהר (איראן), 7.6.09

 

המקור לתמונה: מהר (איראן), 7.6.09

 

מלך סעודיה: על ארה"ב לסייע לפתרון הבעיה הפלסטינית

בפגישתו בסעודיה עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה (3.6.09), אמר המלך הסעודי עבדאללה בן עבד אל-עזיז, כי  ארה"ב אינה לוקחת חלק רציני בפתרונות המוצעים לסכסוך הערבי-ישראלי, וכי פתרון הבעיה הפלסטינית הוא "מפתח הקסם" לפתרון בעיות האזור כולו.

אל-חיאת (לונדון), 6.6.09 

 

סוריה: מונה רמטכ"ל חדש

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, מינה את הגנרל דאוד בן עבדאללה ראג'חה לתפקיד הרמטכ"ל במקומו של הגנרל עלי חביב שמונה לשר ההגנה. ראג'חה נולד בדמשק ב-1947, שירת בתפקידים שונים בצבא הסורי, ובשנת 2004 מונה לתפקיד סגן הרמטכ"ל.

סאנא (סוריה), 5.6.09

 

נאום אובמה: העולם הערבי מברך; הלובי היהודי כועס

אל-רוא'יה (כווית), 6.6.09/ מאהר רשואן

 

 שה"ח הבחריני: אנו תומכים בדיאלוג בין איראן לארה"ב

שה"ח הבחריני, השיח' ח'אלד בן אחמד אאל ח'ליפה, אמר כי בחריין ומדינות המפרץ מעודדות את הדיאלוג האיראני-אמריקאי מתוך רצון להרחיק את קולות המלחמה מהמזה"ת וטען כי על מדינות האזור להיות מעורבות בדיאלוג העוסק בביטחון האזור. הוא גם הזהיר מפני מזימה לזעזע את יציבותן של מדינות ערב באמצעות חוליות טרור כמו אלו שהתגלו לאחרונה בבחריין, מצרים ובעוד מדינות.

אל-חיאת (לונדון), 7.6.09

 

הבסיג': להגביר השמירה סביב אחמדי-נז'אד

בעקבות העימות הטלוויזיוני עם מיר חוסין מוסוי (3.6.09), הביע בסיג' הסטודנטים חשש לחייו של אחמדי-נז'אד וקרא למזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, סעיד ג'לילי, להגביר את השמירה עליו. הבסיג' טען כי כנופיות מושחתות וחוגי כוח וממון רואים בסילוקו של אחמדי-נז'אד מהזירה הפוליטית תנאי הכרחי לשיבתם לשלטון, וכי ייאושם הגובר מן הפופולאריות שלו בקרב העם עלול לדחוף אותם למעשים קיצוניים.

פארס (איראן), 4.6.09

 

בכיר איראני: לא הפסקנו ההעשרה גם בתקופת ח'אתמי

חסן רוחאני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי בתקופת ממשלת ח'אתמי, דחה את האשמות אחמדי-נז'אד לפיהן הקפיאו הרפורמיסטים את העשרת האוראניום בעת שלטונם וטען כי אחת ממטרות השיחות על הגרעין בתקופתו היתה "למשוך זמן" כדי  להשלים את בניית המתקנים באספהאן ובנטנז. לדבריו, ממשלת ח'אתמי לא חדלה לרגע מעבודות התשתית במתקני הגרעין ובניסויי הגרעין ואף הצליחה, בניגוד לממשלת אחמדי-נז'אד, למנוע הטלת סנקציות על איראן ולקצור הישגים מן המערב.  

מהר (איראן), 5.6.09

 

לקראת מגעים אינטנסיביים בין ארה"ב לסוריה

בכירים אמריקאים וסוריים מסרו כי ארה"ב תשלח בקרוב משלחת צבאית לסוריה כדי לדון בנושא עיראק, וכי הדבר מעיד על שיפור שחל ביחסי שתי המדינות. נמסר גם כי השליח האמריקאי למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, יבוא לסוריה - אולי כבר בשבוע הקרוב - כדי לבחון אפשרות לחדש את שיחות השלום בינה לבין לישראל.

www.thisissyria.net  ,4.6.09

 

שיח' אל-אזהר: אובמה נגע במצפונם של המוסלמים

שיח' אל-אזהר, מחמד סיד טנטאוי, אמר כי נאומו של אובמה נגע במצפונם של המוסלמים והתקרב באופן ניכר לליבותיהם. לדבריו, בחינה מדוקדקת של תכני הנאום, מגלה את גודל ההתאמה בין עקרונות האסלאם לבין מה שנאמר על כיבוד חופש פולחן הדת, שמירה על זכויות אדם וזכויות מיעוטים ופלורליזם דתי. טנטאוי הדגיש כי העולם המוסלמי אינו יכול לסרב לקריאתו של אדם המושיט יד לשלום ופותח את ליבו בפני המוסלמים.

אל-אהראם (מצרים), 5.6.09   

 

הקאובוי האמריקאי החדש – חמוש ביוני שלום

אל-וטן (סעודיה), 5.6.09/ ג'יהאד עוורתאני