המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? לקט ידיעות מהמזה"ת 25.5.2009
25/5/2009

מה חדש? לקט ידיעות מהמזה"ת 25.5.2009

 

בתקציר: בית דין של החמאס דן למוות שלושה אנשי פת"ח * חולל בית קברות נוצרי באזור רמאללה * קריאה לאובמה: פעל למען דמקרטיה במדינות ערב * שה"ח הבריטי: הפסקנו את המגעים עם חזבאללה * ראאד צלאח: הציונות משתווה לנאציזם * ציר האח"ס: להפוך את תכנית הגרעין המצרית לצבאית

 

חמאס לפלגים: נמנע שיגור טילים לישראל

מקורות פלסטיניים מסרו כי ממשל החמאס בעזה הודיע לפלגים הפלסטיניים כי ימנע מהם לשגר טילים לישראל. מקור בחמאס טען כי משגרי הטילים הם בעלי המנהרות, הארגון הסלפי ג'יהאדי - "ג'יש אל-אומה", הג'יהאד האסלאמי, הפת"ח ופעילים שפרשו מן החמאס.

אל-חיאת (לונדון), 21.5.09 

 

בית דין של החמאס דן למוות שלושה אנשי פת"ח

בית דין צבאי של ממשל החמאס בעזה דן למוות שלושה אנשי פת"ח באשמת רצח שני עיתונאים. נציגים של הפת"ח הצהירו כי אינם מכירים בבתי המשפט של ההפיכה בעזה והזהירו את החמאס מביצוע גזר הדין.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 25.5.09

 

חולל בית קברות נוצרי באזור רמאללה

אלמונים חיללו בית קברות נוצרי בכפר ג'פנא במחוז רמאללה. איש הדת הנוצרי, הבישוף עטאללה חנא, טען כי מחללי הקברים הם משתפי פעולה מפוקפקים המשרתים גורמים זרים הרוצים לפגוע באחדות הפלסטינית.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 25.5.09

 

 חמאס ופת"ח חותרים לכיוונים הפוכים המובילים

את סירתם להתנגשות עם הספינה הישראלית

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.5.09/ אמג'ד רסמי 

 

מצרים: עונש מוות לרוצחי זמרת לבנונית

בית דין במצרים דן למוות את קצין המשטרה לשעבר, מוחסן אל-סוכרי, ואת איש העסקים וחבר הפרלמנט המצרי, השאם טלעת מוצטפא - הנאשמים ברצח הזמרת הלבנונית, סוזאן תמים, ביולי 2008. פרקליטם של הנאשמים הודיע על כוונתו לערער על גזר הדין.

אל-גומהוריה (מצרים), אל-חיאת (לונדון), 22.5.09

 

קריאה לאובמה: פעל למען דמקרטיה במדינות ערב

1,350 אינטלקטואלים מארה"ב ומהעולם הערבי והמוסלמי שלחו (22.5.09) איגרת לנשיא אובמה, בה קראו לו לחייב את שליטי ערב - בין אם בדרכי שלום ובין אם בהפעלת לחצים - ליישם את הדמוקרטיה וזכויות האדם במדינות ערב ולהתעלם מטענות השליטים בדבר הסכנה שבניצול הדמוקרטיה ע"י המפלגות האסלאמיסטיות. במרץ 2009 נשלחה לאובמה איגרת ראשונה בנושא וחידוש הקריאה אליו נעשה ערב ביקורו הקרוב במצרים.

www.islamonline.net, 23.5.09

 

שר החוץ העומאני: איננו פוחדים מאיראן

שר החוץ העומאני , יוסוף בן עלוי, אמר כי עומאן אינה שותפה לחשש הקיים באזור מפני איראן וכי אפשר שארצו תיעזר באיראן בתחום האנרגיה הגרעינית. הוא טען כי ארצו אינה שותפה להקמת ציר אזורי עם איראן וקטר וציין כי פרויקט הגרעין האיראני היה ה"ניצוץ" שדחף את מדינות המפרץ לעיסוק באנרגיה גרעינית. 

אל-סיאסה (כווית), 24.5.09

 

אסד: ההתנגדות היא הדרך להשבת הזכויות

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר בכינוס שרי החוץ של מדינות האסלאם בדמשק (23.5.09), כי עקב כישלון  התהליך המדיני בהשבת הזכויות לבעליהן החוקיים, יש להתנגדות לגיטימציה להשיב זכויות אלה. להערכתו, המתיחות בזירה המדינית תגבר והאחריות לכך נופלת על כמה מדינות מערביות שבמשך שנים האשימו את ההתנגדות בטרור. שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל, אמר כי דברי אסד רציניים, מקיפים וצריכים לשמש מסמך מנחה לפעולות הוועידה. הוא קרא למדינות ערב ובפרט לפלסטינים לאחד את השורות מול האויב הישראלי.     

אל-וטן (סוריה), 24.5.09; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.5.09

 

צרפת חונכת בסיס צבאי באבו ט'בי

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, מגיע לאיחוד האמירויות (25.5.09) לחנוכת הבסיס הימי והאווירי הצרפתי החדש שהוקם באבו ט'בי. מקורות צרפתיים מסרו כי הבסיס נועד לאפשר נוכחות צבאית צרפתית קבועה במפרץ ולשגר לאיראן מסר בדבר מחויבותה של צרפת לידידותיה, בעיקר על רקע ההתפתחויות בתיק הגרעין האיראני. המקורות הצרפתיים גם ציינו כי מדיניותו של אובמה, המעניקה לאיראן ארכה לדיון בנושא הגרעין עד סוף השנה, מקובלת על צרפת. יצוין כי סרקוזי יחתום במהלך ביקורו על הסכמי הגנה וביטחון עם האמירויות.  

אל-שרק אל-אוסט (לונדון) 24.5.09, 23.5.09

 

שה"ח הבריטי: הפסקנו את המגעים עם חזבאללה

שה"ח הבריטי, דייוויד מילבנד, אמר ליומון אל-חיאת, כי לא ניתן לסווג את העולם המוסלמי רק עפ"י "מתונים" ו"קיצוניים" וכי הוא מבדיל בין אל-קאעדה, המאופיין כארגון אסלאמי עולמי לארגונים בעלי צביון מקומי כמו הטאלבאן. מילבנד קרא לממשלת אפגניסטן להכשיר את הקרקע לדיאלוג, שיאפשר לכל מי שאיננו קשור לאל-קאעדה ושולל אלימות וטרור ליטול חלק בזירה הפוליטית. הוא הדגיש כי הזרוע הצבאית של חזבאללה עודה מוגדרת בבריטניה כארגון טרור, אולם ארצו הסכימה לנהל מגעים עם חברי הפרלמנט מטעם הארגון, ואולם אלה נפסקו לאחר פגישה אחת בשל סירובה של בריטניה לדרישת חזבאללה לצלם פגישות אלה, מחשש שהתמונות ישמשו חומר תעמולה בבחירות בלבנון. 

אל-חיאת (לונדון), 24.5.09

 

דיווח גרמני: חזבאללה רצח את אל-חרירי

אל-וטן (סעודיה), 25.5.09/ג'יהאד עורתאני

 

ראאד צלאח: הציונות משתווה לנאציזם

ראש התנועה האסלאמית בישראל, שיח' ראאד צלאח, אמר בוועידה העממית העולמית לתמיכה בפלסטין המתקיימת בטורקיה, כי הציונות משתווה לנאציזם ואם הנאצים ביצעו את השואה הרי שישראל מבצעת יותר משואה נגד העם הפלסטיני.

www.palestine-info.info 23.5.09,

 

איראן: השיחות עם ה-5+1 יתחדשו לאחר הבחירות

נשיא איראן אחמדי-נז'אד אמר כי ארה"ב לחצה על איראן מספר פעמים לקיים שיחות עם ה-5+1 עוד טרם הבחירות לנשיאות ביוני, אולם הוא התעקש לדחותן עד לאחר הבחירות. לדבריו, ה-5+1 אינן יכולות לכפות שום לוח זמנים על איראן. אתר האינטרנט אינדה ניוז דיווח על תכנית של ממשל אובמה לנהל שיחות חשאיות עם איראן בדרג זוטר באחת ממדינות המפרץ, עד אוגוסט 2009 - טרם כינוס העצרת הכללית של האו"ם.

 פרס טי וי, אינדה ניוז (איראן), 23.5.09

 

קריקטורה באיראן על סיכויי אובמה לחולל שינוי

איראן דיילי (איראן), 24.5.09/ מוחמד עלי רג'בי

 

מצרים: אלמונים תקפו את אימן נור

אלמונים במצרים תקפו את מנהיגה לשעבר של מפלגת "אל-ע'ד" האופוזיציונית, אימן נור, וגרמו לו לכוויות בפניו ובראשו. התקרית הייתה סמוך לשגרירות הלבנונית באל-גיזה. נור הודיע כי בשל פציעתו, לא יוכל להשתתף בפגישות בין הנשיא אובמה לבין אופוזיציונרים מצריים במהלך ביקורו בקהיר.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 24.5.09; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.5.09

 

ציר האח"ס: להפוך את תכנית הגרעין המצרית לצבאית

חבר סיעת האחים המוסלמים בפרלמנט המצרי, ד"ר אבראהים אל-ג'עפרי, קרא להפוך את תכנית הגרעין המצרית לצבאית כדי להתמודד עם השאיפות הצבאיות של מדינות האזור. בבקשה שהפנה לוועדת ההגנה והביטחון הלאומי, הוא קבע שאין להירתע מהחזקת נשק גרעיני, נוכח התחמשותן המואצת של ישראל ואיראן.

אל-מצריון (מצרים), 25.5.09

 

בכיר איראני: לעקור מהשורש את הגידול הסרטני הקרוי ישראל

בישיבת שרי החוץ של ארגון הוועידה האסלאמית בדמשק, קרא שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, "לעקור מהשורש  את הגידול הסרטני", ישראל, העושקת והבלתי לגיטימית, שקיומה הוא האיום העיקרי במזה"ת וההתנגדות היא הדרך היחידה להתמודד איתה.

אירנא, אל-עאלם (איראן), 23.5.09

 

סיכויי האופציה הצבאית נגד איראן

איראן דיילי (איראן), 25.5.09/ מוחמד עלי רג'בי