המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 5.5.2009
5/5/2009

מה חדש? סיכום יומי 5.5.2009

 

בתקציר: דיווח: אסד ואחמדי-נז'אד ידונו בהוצאת חמאס מסוריה  *  מותכי לקלינטון: תאמי הצהרותייך עם אובמה * המשך התחממות ביחסים בין סוריה לירדן * שיח' אל-אזהר מתיר לנאנסות לבצע הפלה * עיתונאי מצרי יגיש תכנית בערוץ אל-מנאר * דיווח: בריטניה תקיים קשרים עם כל ממשלה שתקום בלבנון

 

דיווח: אסד ואחמדי-נז'אד ידונו בהוצאת חמאס מסוריה

מקורות איראניים מסרו שנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ונשיא איראן, אחמדי-נז'אד, ידונו בפגישתם (5.5.09) בדמשק במשבר בין מצרים לחזבאללה ובהוצאת מפקדות חמאס מסוריה. לדברי המקורות, איראן הביעה  נכונותה לארח את בכירי הארגון אצלה.

עכאט' (סעודיה), 5.5.09

 

דיווח: בריטניה תקיים קשרים עם כל ממשלה שתקום בלבנון

מקורות דיפלומטיים בריטיים מסרו ליומון אל-וטן, כי ממשלת בריטניה תקיים קשרים עם כל ממשלה שתקום בלבנון, ברמזם לאפשרות שהאופוזיציה הלבנונית בראשות חזבאללה תזכה בבחירות הקרובות לפרלמנט ותרכיב את הממשלה הבאה.

אל-וטן (סוריה), 5.5.09

 

המשך התחממות ביחסים בין סוריה לירדן

ערב פגישתו עם נשיא מצרים מובארכ ויו"ר הרש"פ אבו-מאזן, נפגש עבדאללה מלך ירדן עם שה"ח הסורי וליד אל-מעלם בעמאן (4.5.09). נמסר כי השניים דנו בביקורו של עבדאללה בוושינגטון בחודש שעבר, בתהליך השלום ובגיבוש עמדה ערבית משותפת וכי אל-מעלם העביר למלך ירדן מסר מהנשיא אסד, הכולל הזמנה לביקור בדמשק. יצוין כי לאחרונה ניכרת התחממות ביחסי המדינות שהתבטאה בביקורו של הנשיא אסד בירדן (20.3.09) ובחתימה על מזכר הבנות בענייני תעבורה, כעבור חודש.   

אל-חיאת (לונדון), 5.5.09

 

שפעת החזירים מגיעה לישראל

 

אל-דסתור (ירדן), 5.5.09/ עמר אל-עבד אל-לאת 

 

שה"ח העיראקי: להגביל קשרי עיראק-איראן לאפיקים רשמיים   

שה"ח העיראקי, הושיאר זיבארי, אמר ליומון אל-שרק אל-אוסט, כי יכולתה של ממשלת עיראק לאכוף את ריבונותה, באמצעות הסכם המסדיר את נסיגת הכוחות האמריקאיים, סייעה לה בפיתוח יחסיה עם מדינות אחרות. לדבריו, ביקורו של מוקתדא אל-צדר בתורכיה משקף את רצונה של זו בקשר עם כל הגורמים בעיראק, אך מוקדם להסיק כי מדובר בהתערבות תורכית בענייני עיראק. עוד אמר כי יחסי עיראק-איראן טובים, אך יש להגבילם לאפיקים רשמיים, דיפלומטיים וארגוניים, כדי למנוע אפשרות של התערבות איראנית בענייני עיראק.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.5.09

 

מותכי לקלינטון: תאמי הצהרותייך עם אובמה

שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, לעג למזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון וטען כי החשש שהביעה מפני התחזקות השפעתה הפוליטית והכלכלית של איראן באמל"ט על חשבון ארה"ב, סותר את הצהרות הנשיא אובמה ולכן עליה לברר את עמדת הנשיא בטרם תצא בהכרזות רשמיות.

פרס טי וי (איראן), 3.5.09

 

איראן: דניס רוס לא יבוא לטהראן

דובר שגרירות איראן במוסקבה הכחיש דיווח של סוכנות הידיעות הרוסית "ריא נובוסטי", לפיו דניס רוס, יועץ מזכירת המדינה האמריקאית לענייני המפרץ הפרסי, המבקר בימים אלה במזה"ת, יגיע לאיראן, לשיחות עם ראשי המשטר; בפגישה עם שה"ח היפני, הירופומי נקאסונה, הכחיש שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, קשר בין תכנית הגרעינית של טהראן לבין צפון קוריאה, והדגיש כי גם הטילים האיראנים תוכננו ויוצרו באיראן; שגריר איראן בבגדאד אמר ליומון שרק אל-אוסט כי אין מגעים בין ארצו לבריטניה בנושא הביטחון בעיראק.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.5.09; טהראן טיימס, פרס טי וי  (איראן), 4.5.09

 

דיווח: מוקתדא אל-צדר קיבל תואר איתוללה

מקורות בזרם הצדרי בעיראק דיווחו ליומון אל-שרק אל-אוסט, כי בוועידה של הזרם בתורכיה בהשתתפות מנהיג הזרם, מוקתדא אל-צדר, הוסכם על המשך ההתנגדות לכיבוש בעיראק. המקורות הוסיפו כי אל-צדר, קיבל תואר איתוללה כמה ימים לפני הוועידה וכעת הוא נחשב למקור סמכות דתי וכי בואו לתורכיה, הוא במסגרת פתיחת לשכות של הזרם במדינות ערביות ומוסלמיות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.5.09

 

טליבאן מנסה להשתלט על נשקה הגרעיני של פקיסטן

 

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 5.5.09

 

שיח' אל-אזהר מתיר לנאנסות לבצע הפלה

שיח' אל-אזהר, הד"ר מחמד סיד טנטאוי, פרסם פסק הלכה המתיר לנאנסות שנכנסו להריון לבצע הפלה, בתנאי שהנאנסת היא "בעלת שם טוב, נקיית כפיים וטהורה". הד"ר מחמד אל-שחאת אל-ג'ונדי, מזכ"ל המועצה העליונה לעניינים אסלאמיים, אמר כי פסק הלכה זה, נותן משנה תוקף לפסק הלכה קודם של טנטאוי, המתיר לנאנסת לבצע הפלה בכל עת במהלך ההריון, גם לאחר החודש הרביעי להריונה.

www.alarabiya.net , 4.5.09 

 

עיתונאי מצרי יגיש תכנית בערוץ אל-מנאר

העיתונאי המצרי המפורסם, חמדי קנדיל, צפוי להגיש את תכניתו "קלם רצאץ" בערוץ אל-מנאר של חזבאללה. קנדיל, שהוזמן ע"י חסן נאסרללה לביקור בלבנון, פוטר לאחרונה מהגשת תכניתו בערוץ הלוויין הלובי, בהוראת השליט קד'אפי, לאחר שתקף בתכניתו את מצרים ואת נשיאה.

אל-מצריון (מצרים), 5.5.09 

 

בכירי הקולנוע האיראני מתגייסים לבחירות לנשיאות

במאי הקולנוע האיראני, מג'יד מג'ידי, יסייע לקמפיין הבחירות של המועמד לנשיאות מיר חוסין מוסאוי; הבמאים בהרוז אפח'אמי וזיאד א-דין דורי יסייעו לקמפיין של המועמד הרפורמיסטי מהדי כרובי. המועמד השמרני, מוחסן רזאי, אמר כי הוא מוכן להשתתף בעימות טלוויזיוני עם המתמודדים האחרים. .

פרס טי וי (איראן), 4-5.5.09