המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 3.5.2009
3/5/2009

מה חדש? סיכום יומי 3.5.2009

 

בתקציר: תקיפה אווירית איראנית בחבל כורדיסטן * פעילות עיראקית מסיבית למיגור מעוזי ההתנגדות * פת"ח: לא נכיר בישראל * מקורות סורים: שגריר ארה"ב יוחזר החודש לדמשק * נאסרללה מטיל ספק באמינות ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי * דיווחים באיראן על פיצול במחנה השמרני ערב הבחירות לנשיאות

 

אחמדי-נז'אד יבקר השבוע בסוריה ובברזיל

נשיא איראן אחמדי-נז'אד צפוי לבקר השבוע בסוריה ולהיפגש עם הנשיא אסד להעמיק את שתה"פ בין שתי המדינות. לאחר מכן הוא יגיע לביקור בברזיל בראש משלחת כלכלית שבה נציגים מ-110 חברות איראניות.

אירנא (איראן), 2.5.09; מהר (איראן), 1.5.09

 

אחמדי-נז'אד: בקשתי מהמהדי סיוע בהשפלת אויבינו

בהתייחסו בנאום בשיראז (29.4.09) לדבריו בוועידת דרבן 2, אמר נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, כי ביקש מה"אמאם הנעלם" (מעין משיח בשיעה) שיעזור לו לגבור על יריבי ארצו ולהשפילם. הוא גם הכחיש כי אמר בראיון לערוץ ABC, שהוא מסכים לחזון שתי מדינות לשני עמים בפלסטין.

איסנא (איראן), 29.4.09

 

האופוזיציה בלבנון מנצלת את שחרור הקצינים הלבנונים: הפרה היא

 "ההחלטה לשחרר את ארבעת הקצינים"; החולב הוא "האופוזיציה"

אל-וטן (סעודיה), 1.5.09/ ג'יהאד עורתאני  

 

תקיפה אווירית איראנית בחבל כורדיסטן

מסוקים איראנים תקפו לראשונה (2.5.09) אזורים במחוז סולימאניה שבחבל כורדיסטן הגובלים באיראן. לא דווח על נפגעים. בכיר בחבל דיווח כי לתקיפה האווירית קדמה הפצצה ארטילרית.

אל-מדא (עיראק), 2.5.09        

 

פעילות עיראקית מסיבית למיגור מעוזי התנגדות 

מקורות ביטחוניים עיראקים מסרו כי ב- 1.5.09 החל מבצע צבאי בהשתתפות כ- 40 אלף אנשי כוחות ביטחון עיראקיים בסיוע כוחות אמריקאים למעצר מבוקשים במחוז דיאלא. לדבריהם, הפעולה היא במסגרת העברת האחריות הביטחונית על הערים לכוחות העיראקיים לאחר יציאת הכוחות האמריקאיים בסוף חודש יוני.

אל-מדא (עיראק), 2.5.09        

 

פת"ח: לא נכיר בישראל

בכיר בפת"ח, שר החוץ של הרש"פ לשעבר, נביל שעת', מסר כי הפת"ח לא הכיר בעבר בישראל אלא רק הסכים עקרונית לנהל מו"מ עימה. ראש משלחת הפת"ח לדיאלוג בקהיר, אחמד קריע, אמר כי בוועידתו הקרובה יודיע  פת"ח על אי הכרתו בישראל, זאת על רקע הכרזת החמאס כי בניגוד לפת"ח היא לא תכיר בישראל.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 3.5.09  

 

מי עומד מאחורי הקלעים של הבחירות בלבנון

אל-דסתור (ירדן), 3.5.09/ עמר אל-עבד אל-לאת

 

דיווחים באיראן על פיצול במחנה השמרני ערב הבחירות לנשיאות

יומון האינטרנט האיראני הרפורמיסטי רוז, התומך במיר חוסין מוסוי לנשיאות איראן, דיווח כי הנשיא אחמדי-נז'אד אינו זוכה לתמיכת חוגים בולטים בממסד השמרני, בהם ארגון ג'אמעה רוחניאת ואיגוד המרצים בסמינרים של קום. לפי דיווח זה, תמיכתם של בכירים פעילים שמרנים במוסוי מאיימת לפלג את הממסד השמרני. הדיווח גם מייחס משמעות רבה לשתיקתם של איתוללות בכירים ביחס לאחמדי-נז'אד. רוז גם דיווח כי, ג'עפר שג'וני, תומך בולט באחמדי-נז'אד, כינה את חבריו השמרנים התומכים במוסוי "זונות ועבריינים".   

רוז (איראן), 30.4.09

 

מקורות סורים: שגריר ארה"ב יוחזר החודש

מקורות סורים מסרו כי השגריר האמריקאי יוחזר לדמשק לפני סוף חודש מאי וכי נושא זה יסוכם בביקורם הקרוב בדמשק של ג'פרי פלטמן, עוזר שרת החוץ האמריקאית לענייני המזה"ת ודניאל שפירו, בכיר במועצה לביטחון לאומי. בביקור יידונו גם ההתפתחויות בעיראק ובלבנון, תהליך השלום במזה"ת ויחסי סוריה-ארה"ב. לדברי המקורות, סוריה מצפה שארה"ב לא תחדש את הסנקציות על סוריה או, לחילופין, שתצמצם אותן.

אל-ח'ליג (איחוד האמירויות),  3.5.09    

 

נאסרללה מטיל ספק באמינות ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי

בנאום בערוץ אל מנאר, הטיל מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, ספק באמינותו של ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי וביכולת לסמוך עליו ואמר כי על התובע הכללי, השופטים והבכירים בביה"ד להוכיח את הגינותם. לדבריו, ההחלטה לשחרר את ארבעת הקצינים הלבנוניים מוכיחה שוועדת החקירה הבינ"ל, שמטפלת ברצח קרוב לארבע שנים, פעלה עפ"י שיקולים פוליטיים ולא עפ"י כללי המשפט והצדק. נאסרללה גם תקף את הצהרותיו האחרונות של מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בגנות חוליית חזבאללה במצרים ורשת התקשורת של הארגון בלבנון והזהיר כי באן קי מון דוחף את האו"ם לעימות עם חזבאללה ועם כל תנועות ההתנגדות באזור.

 www.hizbollah.tv , 1.5.09

 

שפעת החזיריםנשק אמריקאי חדש

אל-ערב (קטר), 2.5.09/ ראא'ד ח'ליל

 

מוקתדא אל-צדר דן עם מנהיגי תורכיה במצב הביטחון בעיראק

היומון אל-מדא דיווח כי מנהיג הזרם הצדרי בעיראק, מוקתדא אל-צדר, דן (1.5.09) בתורכיה עם הנשיא עבדאללה גול ועם רה"מ, רג'פ טייפ ארדואן במצב הביטחוני בעיראק. היומון אל-שרק אל-אוסט הוסיף כי אל-צדר קיים למחרת באיסטנבול ועידה של מנהיגי הזרם הצדרי שדנה במצב בעיראק. בכיר בזרם  אמר ליומון, כי אל-צדר צפוי לסיים את לימודי הדת שלו בקום ולקבל תואר "פוסק הלכה" בשנה הבאה, ואח"כ ישוב לעיראק.

אל-מדא (עיראק), 1.5.09; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.5.09