המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 23.4.2009
23/4/2009

מה חדש? סיכום יומי 23.4.2009

 

בתקציר: אחמדי-נז'אד: הציונים חסרי הדת מתחפשים ליהודים * אלג'יריה: מצעד למען אוטונומיה בקביליה * הסכם אסטרטגי בין עיראק לסוריה * מצרים: לחץ על הפלגים הפלסטיניים להגיע להסכם * כווית: אסלאמיסטים נגד הצטרפות נשים למשטרה * אל-קרדאוי: אני נמנע מפרסום פתוות שיעוררו סערה

 

נחתם הסכם אסטרטגי בין עיראק לסוריה

בתום ביקור בן יומיים של משלחת סורית בראשות רה"מ, מחמד נאג'י עטרי, בעיראק, חתמו (22.4.09) המדינות על מזכר הבנות משותף בתחומים המדיני, הביטחוני, האנרגיה והמסחר. ר"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, אמר כי מדובר ב"הסכם אסטרטגי", שיכלול שיקום קו צינור הנפט כרכוכ-בניאס (הסכמה על כך קיימת כשנתיים, אך השיקום לא בוצע). עטרי אמר כי ביטחון עיראק הוא המפתח לביטחון האזור ולכן סוריה תשקוד עליו ותמנע כל ניסיון לפגוע בו.

אל-צבאח (עיראק), אל-זמאן (לונדון), 22.4.09  

 

אחמדי-נז'אד: הציונים מתחפשים ליהודים

בועידת התובעים הכלליים של המדינות האסלאמיות בטהראן, אמר נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, כי מסיכת היהדות שהציונים עוטים על פניהם היא שקרית מפני שהם חסרי כל דת. לדבריו, "הציונים מנהלים את העולם מאחורי הקלעים" באמצעות ארגונים שהקימו, כגון מועצת הביטחון. שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, אמר כי הועידה בטהראן משמשת כועידת דרבן השלישית; יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, קרא לארה"ב לשנות את האסטרטגיה שלה כלפי הפלסטינים ולהעניש את ישראל, כהוכחה לשינוי מדיניותה.

Irib, (איראן), 22.4.09; אילנא (איראן), 21.4.09; כיהאן (איראן), 20.4.09

 

אלג'יריה: אלפים צעדו למען אוטונומיה בקביליה

אלפים צעדו בעיר תיזי אוזו שבאלג'יריה (20.4.09) לציון אירועי "האביב הבֶרבֶרי" של 1980 (הפגנות למען קידום התרבות והשפה הברברית), ודרשו להקים רפובליקה אוטונומית בקביליה – אזור בעל רוב ברברי ממזרח לבירה אלג'יר. "התנועה למען אוטונומיה בקביליה", מארגנת הצעדה, טענה שהשתתפו בה 15-20 אלף אזרחים;  היומונים "ליברטי" ו-"אל-וטן" דיווחו כי בצעדה השתתפו בין 5,000-10,000 איש, מספר גדול בהרבה מזה שהיה בשנים קודמות. סאלם שאקר, מרצה באוניברסיטת פריז ואחד מהוגי רעיון האוטונומיה, אמר שהמצעד "מוכיח שהאוטונומיה אינה רק חלום של אינטלקטואלים" ושהיא זוכה לתמיכה של חלק נכבד מהקבילים.

אל-וטן, ליברטי (אלג'יריה), 21.4.09; www.kabyle.com, 20.4.09 ;22.4.09            

 

אחמדי נז'אד יושב על "איי האמירויות" ואומר

בנאום בוועידת דרבן: "ישראל גזענית וכובשת"

אל-וטן (סעודיה), 23.4.09/ ג'יהאד עוורתאני

 

איראן: ביקורת על הגינוי של מזכ"ל האו"ם לדברי אחמדי-נז'אד

דוברים איראניים רשמיים תקפו את ביקורתו של מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, על דברי הנשיא אחמדי-נז'אד בוועידת דרבן 2. דובר משה"ח האיראני, חסן קשקאוי, טען כי מזכ"ל האו"ם ביטא גישה לא הגיונית וחרג מעקרון האובייקטיביות של האו"ם. שגריר איראן באו"ם, מוחמד ח'זאעי, אמר כי דברי באן קי מון בלתי מקובלים, ופוגעים ביוקרת האו"ם.

מהר (איראן), 23.4.09 - 21

 

תגובת איראן להצעת המ"מ של ה-5+1

טהראן הודיעה כי היא מקבלת בברכה את קריאת ה-5+1 לשיחות עימה, אך טענה כי הן חייבות להתבסס על כבוד הדדי, ללא שימוש במדיניות של מקל וגזר כלפי איראן. לטענת טהראן, אין מקום למדיניות המקל כלפיה כיוון שהזכות להעשיר אורניום מעוגנת ב-NPT.

מהר (איראן), 22.4.09

 

בכיר עיראקי: ארגוני הטרור מבקשים לחבל בנורמליזציה

דובר מפקדת המבצעים של בגדאד, גנרל קאסם עטא, אמר כי המערכה נגד הטרור נמשכת, נוכח כוונתם של ארגוני הטרור, ובראשם אל-קאעדה, לבצע פיגועים כדי להשפיע על שלושה אירועים חשובים: הבחירות למועצות התת- מחוזיות, נסיגת הכוחות האמריקאיים והבחירות לפרלמנט. לדבריו, צליחה מוצלחת של שלושת האירועים הללו פירושה הכרעת המערכה נגד הטרור בעיראק.

אל-מדא (עיראק), 22.4.09                          

 

צ' קוריאה ואיראן משגרות טילים וארה"ב משגרת פרחים

אל-ג'רידה (כווית), 23.4.09/ עבד אל-קאדר איוב

        

אל-קרדאוי: אני נמנע מפרסום פתוות שיעוררו סערה

השיח' יוסף אל-קרדאוי, ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, אמר כי הוא וחכמי דת אחרים נמנעים מפרסום פתוות העוסקות בעניינים מודרניים והמנוגדות לדעה הרווחת, שמא יעוררו סערה או ישובשו על ידי הציבור. אל-קרדאוי, שנאם בכינוס של משרד ההקדשים הקטרי (20.4.09), ציין לדוגמא פתוא בדבר היתר לגבר ללחוץ את ידן של נשים זרות בשעת הצורך, אותה נמנע מלפרסם במשך כמה שנים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.4.09    

 

מצרים: לחץ על הפלגים הפלסטיניים להגיע להסכם

מצרים שיגרה לפלגים הפלסטיניים מסר חריף ובו איום שאם לא יגיעו להסכם עד סוף חודש מאי 2009 היא תסיר את חסותה מניסיונות הפיוס.

אל-מצריון (מצרים), 22.4.09 

 

מפלאי עולם: הדיאלוג הפלסטיני בקהיר בין פת"ח לחמאס

אל-וטן (קטר), 23.4.09/ אילי צליבא

 

 נשיא ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי: לנשיא מכהן יש חסינות

נשיא בית הדין הבינ"ל לרצח אל-חרירי, השופט האיטלקי, אנטוניו קאסיזי, אמר לעיתונים לבנוניים וערביים כי ביה"ד איננו עוסק בפוליטיקה ולכן לא יסכים להתערבות פוליטית בפעילותו. לדבריו, הוא פועל לחתימת הסכם שת"פ משפטי בין ביה"ד הבינ"ל לבין סוריה, מצרים, תורכיה, איראן וירדן ולחתימת הסכמים דומים עם מדינות מערביות רבות, בהן יש אזרחים לבנוניים. הוא ציין כי ניסיונו ליצור קשר עם סוריה לא צלח, ובקרוב הוא יבקש להיפגש עם הנשיא אסד כדי לשכנעו לחתום על הסכם שת"פ. קאסיזי הדגיש כי לא ניתן לכפות על מדינות שת"פ עם ביה"ד, ובמקרה כזה אפשר לקיים משפט בהיעדר הנאשם, אך הוא ינסה להימנע מכך. בתשובה לשאלה אמר קאסיזי, כי לנשיאים מכהנים יש חסינות ולביה"ד הבינ"ל אין סמכות מספיקה כדי לעצרם, בדומה למה שקרה עם נשיא סודאן. סגנו של קאסיזי, השופט הלבנוני, ראלף ריאשי, דחה את טענות האופוזיציה הלבנונית כי מעצרם של ארבעת הקצינים הלבנונים החשודים במעורבות ברצח אינו חוקי, משום שלא הוגש נגדם כתב אישום,  והבהיר כי החוק הלבנוני מתיר מעצר במקרים של פשעים נגד ביטחון המדינה. לדבריו, גם אם יוחלט לשחרר את הקצינים אין פירוש הדבר שעניינם נסגר.

אל-אח'באר, אל-מסתקבל (לבנון), 23.4.09 , אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.4.09

 

קטר: ערוץ "אל-ג'זירה" הקפיא תכנית להקמת עיתון בינלאומי

מנהלי הערוץ הקטרי "אל-ג'זירה" הקפיאו תכנית להקמת עיתון קטרי בינלאומי שייקרא "אל-ג'זירה" ואשר יפורסם במספר שפות. לפי הדיווח, ההחלטה להקים את העיתון, שגובשה לפני שנתיים, נובעת מניסיון להדוף אמצעי תקשורת המקורבים לסעודיה, אולם בכירים באל-ג'זירה הכחישו זאת. לטענתם, התכנית הוקפאה במטרה לגבש אסטרטגיה חדשה ברשת אל-ג'זירה כולה עד סוף שנת 2009.

www.elaph.com, 22.4.09