המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 6.4.2009
6/4/2009

מה חדש? סיכום יומי 6.4.2009

 

בתקציר: בכיר במשה"מ: אמריקה חוששת מאיראן * תורכיה: סורי נעצר בחשד לניסיון התנקשות באובמה * דיווח: גוברת המתיחות הדתית בבלוצ'יסטאן * מצרים: השתתפות דלה בשביתת האופוזיציה *  דיווח: גורמים פוליטיים עיראקיים מעורבים בטרור * חבר "ה-14 במרץ": חזבאללה איים לתפוס את השלטון בכוח

 

חבר "ה-14 במרץ": חזבאללה איים לתפוס את השלטון בכוח

אליאס אל-זע'בי, איש "כוחות ה-14 במרץ" בלבנון, חשף כי האופוזיציה בהנהגת חזבאללה איימה שאם לא יבטיחו "ה-14 במרץ" את כניסתם של לפחות עשרים מנציגי הזרם הנוצרי של מישל עון לפרלמנט - בבחירות ביוני – יגיב חזבאללה בפעולה צבאית מיידית במטרה לתפוס את השלטון ולמנות את מישל עון כנשיא, במקומו של מישל סולימאן. גורמים ב"14 במרץ" קראו להתייחס לאיומים אלה ברצינות.

אל-מסתקבל (לבנון), 6.4.09    

 

תורכיה: תושב סורי נעצר באשמת ניסיון התנקשות באובמה

תושב סורי נעצר באיסטנבול באשמת ניסיון להתנקש בחיי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בעת שזה השתתף בסימפוזיון בעיר. עפ"י הדיווח, העצור נשא תעודת עיתונאי של הערוץ הקטרי "אל-ג'זירה", ואולם מנהל משרדי הערוץ בתורכיה הכחיש כל קשר בין הערוץ לעיתונאי.

אל-וטן (סעודיה), 6.4.09 

 

סגן מפקד משה"מ: אמריקה חוששת מאיראן

סגן מפקד משמרות המהפכה של איראן, מחמד חג'אזי, אמר כי השינוי באסטרטגיה האמריקאית כלפי איראן נובע מהבנתה של ארה"ב שהיא אינה יכולה להתעמת עם כוחה של איראן. לדבריו, איראן תציג בקרוב הישגים חדשים בתחום ההגנה האווירית ויכולתה בתחום הטילים.

פארס (איראן), 4.4.09

 

דיווח: מחריפה המתיחות הדתית בבלוצ'יסטאן

מתיחות רבה בין סונים לשיעים במחוז בלוצ'יסטן (דרום מזרח איראן): שלטונות איראן תלו שני אנשי דת סונים בגין פעילות נגד המשטר; איש דת שיעי חוסל (5.4.09), כנראה בידי סונים. מפקד משטרת איראן, אסמאעיל אחמדי מוקדם, מסר על העברת האחריות לביטחון במחוז מידי המשטרה האזרחית לידי משמרות המהפכה.

אל-וטן (סעודיה), 6.4.09; מהר (איראן), 5.4.09  

 

"עולם חופשי מנשק גרעיני"

אל-וטן (סעודיה), 6.4.09 / ג'האד עורתאני

 

ג'נדאללה: נחשוף מעורבות איראנית בטרור מחוץ לאיראן

ארגון האופוזיציה הסוני האיראני, ג'נדאללה, טען כי קצין המודיעין האיראני הבכיר, זריף שיבאני, שנחטף על ידו, הודה בחקירתו בחברות בכוחות העילית "קדס" של משמרות המהפכה האיראנים וכי השתתף במבצעים מטעמם מחוץ לאדמת איראן. לטענת הארגון, דיווח שיבאני על פעילות המשטר האיראני באפגניסטן, בעיראק ובלבנון, וחשף שמות של אנשי ממשל במדינות השכנות לאיראן המשתפים פעולה עם משמרות המהפכה ושל סוחרי סמים שפועלים יחד עם איראן בפעולות טרור. הארגון הבטיח לפרסם בקרוב את פרטי החקירה.

אתר ג'נדאללה, 4.4.09  

 

המועמד האיראני מוסאוי: לא אתפשר בתוכנית הגרעין

המועמד הרפורמיסטי לבחירות לנשיאות איראן, מיר חוסין מוסאוי, הודיע כי לא יסוג ממטרות איראן המוצהרות בתוכנית הגרעין.

אפתאב (איראן), 3.4.09  

 

כיהאן: הפתרון היחיד – מחיקת ישראל

היומון האיראני כיהאן טען כי אין להאמין לקריאת ישראל, "הגידול הסרטני", לשלום, וכי הפתרון היחיד האפשרי הוא "מחיקת המשטר המלאכותי הזה מהמפה הפוליטית של העולם."

כיהאן (איראן), 6.4.09

 

לאריג'אני: מנהיגי ארה"ב פועלים כשודדי דרכים פוליטיים

בתגובה לדברי הנשיא אובמה בפראג, כי ארה"ב תמשיך בתכנית הטילים במזרח אירופה כל עוד האיום הטילי האיראני נמשך, השווה יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, את התנהגותם של  מנהיגי ארה"ב לזו של  "שודדי דרכים פוליטיים".

אירנא (איראן), 5.4.09    

 

מצרים: השתתפות דלה בשביתת האופוזיציה

בניגוד להד הנרחב בשנה שעברה – שכלל פרצי אלימות - לא זכתה השנה קריאתן של תנועות האופוזיציה במצרים לקיים שביתה כללית ב-6 באפריל, במחאה על המצב הכלכלי הקשה ובדרישה לרפורמות דמוקרטיות ולשמירה על זכויות אדם. במקביל, דווח על קיומן של הפגנות הזדהות מצד גולים מצריים בארה"ב.

אל-חיאת (לונדון); אל-מצרי אל-יום (מצרים),6.4.09

 

דיווח: גורמים פוליטיים עיראקיים מעורבים בפעולות טרור

דובר מפקדת המבצעים של בגדאד, גנרל קאסם עטא, אמר כי טרוריסטים עצורים חשפו בחקירתם את  מעורבותם של גורמים פוליטיים בעיראק בהסתה ובסיוע לפעולות טרור בבגדאד, שזהותם לא תפורסם עד להשלמת החקירה, כדי למנוע אפשרות בריחתם לחו"ל. משרד הפנים הודיע כי יתמיד במאמציו – כולל בעזרת האינטרפול -  להביא למעצרו של חבר הפרלמנט החשוד במעורבות בטרור, מחמד אל-דאיני.    

אל-מדא (עיראק), 5.4.09                           

 

ארה"ב – ממנהרת עיראק למנהרת אפגניסטן

אל-חיאת (לונדון), 6.4.09 / חביב חדאד