המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 3.4.2009
3/4/2009

מה חדש? סיכום יומי 3.4.2009

 

בתקציר: שר ההסברה הסורי: ישראל – ישות מלאכותית חסרת עתיד * פתיחות בבריטניה כלפי חזבאללה וסוריה * דיווח: פילוג כפול מאיים על הזרם הצדרי * מתרחבת החזית נגד השלטון הצבאי במאוריטניה * איש דת סעודי: מלחמת אל-קאעדה בפקיסטן מזיקה למוסלמים *  עיראק: מיזמי שיקום מימנו את הטרור

 

שר ההסברה הסורי: ישראל – ישות מלאכותית חסרת עתיד

שר ההסברה הסורי, מוחסן בלאל, אמר בטקס אזכרה בדמשק לבכיר בחזית העממית- המפקדה הכללית, כי ההתנגדות תימשך וכי ישראל היא ישות מלאכותית אשר אין לה עתיד. לדבריו, ישראל היא ישות המבוססת על גזענות וטרור והיא נהנית מרצח ילדים.

אל-ת'ורה (סוריה), 3.4.09

 

פתיחות בבריטניה כלפי חזבאללה וסוריה

חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, חוסין אל-חאג' חסן, אמר בשובו מלונדון, שם נאם בבית הנבחרים ונפגש עם בכירים בריטים, כי חש בבריטניה אמפתיה גדולה ושינוי בדעת הקהל לטובת חזאללה וכי הארגון  פועל לקידום שיוני כזה בדעת הקהל האירופאית והמערבית כולה. דובר ממשלת בריטניה בשפה הערבית, ג'ון וילקס, אמר בדמשק כי סוריה היא השער למזה"ת ולא ניתן להשיג שלום באזור בלעדיה וכי בריטניה רוצה בהמשך הדיאלוג ושתה"פ עימה.

www.champress.net , אל-ספיר (לבנון), 3.4.09

 

תימן: מורדים חות'ים השתלטו על מוסדות שלטון במחוז ע'מר

מקורות באזור צעדה שבתימן דיווחו כי מורדים חות'ים השתלטו על משרד התחבורה ועל השוק המרכזי בבירת מחוז ע'מר ,וכי המורדים נעזרו בקלטת הדרכה איראנית לביצוע התקפותיהם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.4.09

 

דיווח: פילוג כפול מאיים על הזרם הצדרי

היומון אל-חיאת דיווח על שתי סכנות פילוג בזרם הצדרי: בעיראק מציעים הממשלה והכוחות האמריקאיים לאסירים חברי "הכוחות המיוחדים"  של הזרם, להשתחרר מהכלא בתמורה להקמת ארגון עצמאי – גם אם  אופוזיציוני לממשלה - ובלבד שלא יהיה כפוף למוקתדא אל-צדר, ראש הזרם הצדרי; באיראן פועל דוברו לשעבר של  אל-צדר, עלי סמיסם, - בתמיכתו של פוסק הלכה שיעי המתגורר במדינה - כדי לפלג את הארגון. נראה כי המהלך נועד להחליש את מעמדו של אל-צדר ערב הפיכתו לפוסק הלכה.  

אל-חיאת (לונדון), 2.4.09                                                                                   

 

שה"ח הסודאני: גירוש ארגוני הסיוע – החלטה אישית של  בשיר

דינג אלור, שה"ח הסודאני מטעם התנועה העממית לשחרור סודאן, תקף את גירוש ארגוני הסיוע הזרים מדארפור וטען כי הנשיא בשיר וראש שירותי הביטחון החליטו על כך ללא ידיעת רבים מן השרים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.4.09

 

הרכבת אל "השלום" לא צפויה להגיע

תשרין (סוריה), 4.3.09 / נצ'אל דיב

 

עיראק: מיזמי השיקום בדיאלא מימנו את הטרור

ועדת חקירה שמונתה כדי לעקוב אחר מיזמי השיקום במחוז דיאלא בעיראק, בשנים 2005- 2007, חשפה כי בכירים, פקידי ממשלה, קבלנים וחברות פרטיות היו מעורבים בהעברת כ-40%  מכספי המיזמים לידי גורמי טרור, כדי שאלו יתירו להם לעבוד בבטחה באזורים בהם השתולל הטרור.

אל-צבאח (עיראק),   1.4.09

 

מתרחבת החזית נגד השלטון הצבאי במאוריטניה

אחמד אולד דאדאה, יו"ר אחת המפלגות הגדולות במאוריטניה, חבר עם מפלגתו לכוחות המתנגדים לשלטון הצבאי במדינה כדי להפעיל "התנגדות דמוקרטית", כדבריו. זו תכלול את החרמת הבחירות המתוכננות ואף יציאה לרחובות, אם תתבקש. אולד דאדא, שגילה הבנה להפיכת אוגוסט 2008, שהעלתה את השלטון הצבאי, שינה את עמדתו כשהתברר שראש השלטון הצבאי מתכוון להתמודד בבחירות לנשיאות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.4.09                         

 

איש דת סעודי: מלחמת אל-קאעדה בפקיסטן מזיקה למוסלמים

השיח' צאלח בן פוזאן אל-פוזאן, החבר במועצת חכמי הדת הבכירים בסעודיה, אמר כי מלחמת אל-קאעדה בפקיסטן אינה ג'האד אלא אנרכיה המזיקה למוסלמים.

עכאט' (סעודיה), 2.4.09

 

הכלכלה העולמית

אל-ת'ורה (תימן), 2.4.09