המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 1.4.2009
1/4/2009

מה חדש? סיכום יומי 1.4.2009

 

בתקציר: יועצת של אסד: יוזמת השלום הערבית מושעית * גזר דין מוות לשני תימנים שהעבירו ידיעות לאיראן * מורדי דארפור מגנים תמיכת הליע"ר בבשיר * הכוחות הבריטים החלו לסגת מעיראק *  מלך סעודיה יזם "פיוס" בין אסד ללארסן * איראן: לא היו שיחות עם נציגים אמריקאיים בהאג

 

יועצת של אסד: יוזמת השלום הערבית מושעית

בראיון לעיתון סעודי אמרה בת'ינה שעבאן, היועצת לענייני מדיניות והסברה של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, שיוזמת השלום הערבית מושעית כעת וכי "המצב הנוכחי מחייב חזרה לעקרונותינו לגבי תהליך השלום, קרי החלטות 242 ו-338, וההכרח בקיומו של צד שני המחויב להשתתף בתהליך השלום". לדבריה, ישראל רוצה בהשארת היוזמה הערבית על סדר היום, בעודה ממשיכה במדיניותה התוקפנית.

אל-וטן (סעודיה),  1.4.09

 

גזר דין מוות לשני תימנים שמסרו ידיעות לאיראן

בתימן נדונו למוות שני אזרחים שמסרו אינפורמציה על תנועותיו של נשיא תימן בעדן ועל תמרוני הצבא לשגרירויות של איראן וסוריה בתימן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.4.09

 

הכוחות הבריטים החלו לסגת מעיראק

הכוחות הבריטיים החלו (31.3.09) לסגת רשמית מעיראק, שש שנים לאחר פלישתם אליה. בעיראק יישארו  כ-4000 חיילים בריטים שיעסקו בעיקר באימון הצבא העיראקי. הנסיגה הבריטית תושלם עד סוף יולי 2009. את האחריות לבסיס כוחות הברית בבצרה ימסרו הכוחות הבריטים לכוחות האמריקאיים ואלה יאמנו, בין השאר, את המשטרה העיראקית החדשה.

אל-זמאן (לונדון), 30.3.09

 

עיראק: טענות על התגברות השחיתות הממסדית

יו"ר הוועדה לניקיון כפיים בפרלמנט העיראקי, צבאח אל-סעדי, אמר כי ישנה עליה מתמדת בתופעות השחיתות בממסד העיראקי. הוא האשים את הקואליציות והגושים הפרלמנטרים בסיכול הניסיונות לחקור שרים החשודים במעורבות במעשי שחיתות כספית ומנהלתית, כפי שקרה בניסיון לחקור את שר המסחר.

אל-מדא (עיראק) , 30.3.09                     

 

אובמה ומדיניות "המקל והגזר" כלפי איראן

אל-ערב אל-יום (ירדן), 1.4.09/ ח'צ'יר אל-חמירי  

 

מורדי דארפור מגנים תמיכת הליע"ר בבשיר ותוקפים את קטר

אחמד חוסיין אדם, דובר התנועה לצדק ושוויון בסודאן (מורדי דארפור), גינה את התמיכה שהעניקו מנהיגי מדינות ערב לנשיא בשיר בפסגת דוחה, והאשימם בנטישת אנשי דארפור. אדם הגדיר את קבלת הפנים לה זכה בשיר בדוחה כ"עלבון לאנשי דארפור", והוסיף כי קטר איבדה את אמינותה כמתווך בסכסוך בדארפור, וכי תנועתו תשקול את צעדיה ביחס למו"מ הנערך בחסותה.

סודאן טריביון (סודאן), 1.4.09  

 

מלך סעודיה יזם "פיוס" בין אסד ללארסן

היומון הסעודי אל-חיאת דיווח על "פיוס" בין שליח האו"ם טרייה לארסן, לבין נשיא סוריה בשאר אל-אסד, במהלך פסגת דוחה. עפ"י הדיווח, מלך סעודיה גרם לשניים להחליף ברכות וללחוץ ידיים. בין סוריה ללארסן שררה לאחרונה מתיחות עקב טענות מצד דמשק שלארסן חרג מסמכויותיו בפעילותו בלבנון.

אל-חיאת (לונדון), 1.4.09

 

איראן דחתה קריאת פסגת דוחה למו"מ על איי המריבה

איראן דחתה את קריאתה (30.3.09) של פסגת דוחה, לפתור את הסכסוך בינה לבין איחוד האמירויות על שלושת איי המריבה במפרץ הפרסי באמצעות מו"מ ישיר, או באמצעות ביה"ד הבינ"ל. דובר משה"ח האיראני, חסן קשקאוי, טען כי קריאה זו מהווה התערבות בענייניה הפנימיים של איראן.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 1.4.09; מהר (איראן), 31.3.09

 

היעדרותה של מצרים מפסגת הסולידאריות

אל-ראיה (קטר), 1.4.09/ פארס קרהבית

 

איראן, סוריה, ונצואלה ומלזיה יבנו בית זיקוק בסוריה

שרי הנפט של איראן וסוריה דנו (31.3.09) בדמשק בהקמת בית זיקוק בחומס (מערב סוריה) שייבנה בתוך כשלוש שנים בשת"פ בין איראן, סוריה ונצואלה ומלזיה. בנוסף דנו השרים בקידום התוכנית לייצא גז איראני לתורכיה דרך סוריה. שר הנפט האיראני אמר כי מתקיימים דיונים על מסלול צינור הנפט מארצו לאירופה והוא צפוי לעבור דרך עיראק, סוריה, הים התיכון ויוון ומשם לאיטליה.

אל-ת'ורה (סוריה), 1.4.09; מהר (איראן), 31.3.09

 

איראן מכחישה שיחות עם נציגים אמריקאיים בהאג

דובר משה"ח האיראני, חסן קשקאוי; סגן שה"ח האיראני, מחמד מהדי אח'ונדזאדה, העומד בראש המשלחת האיראנית לוועידת שיקום אפגניסטן בהאג וכן שגרירות איראן בהאג הכחישו את דברי מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, על שיחות שהתקיימו במהלך הוועידה בין השליח האמריקאי לענייני אפגניסטן ופקיסטן, ריצ'רד הולברוק, לבין סגן שה"ח האיראני. קשקאוי גם אמר כי איראן לא קיבלה מכתב מן האמריקאים בעניין שלושה אזרחי ארה"ב הנעדרים באיראן.

מהר (איראן), 1.4.09; אירנא, אפתאב (איראן), 31.3.09

 

הפיוס הערבי

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.4.09/ אמג'ד רסמי