המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 29.3.2009
29/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 29.3.2009

 

בתקציר: נכונות סורית לפתוח מחדש מוסדות אמריקאים * ערב פסגת דוחה: ר"מ קטר מגן על קשרי ארצו עם איראן * דיווח: חמאס לא תשגר טילים, ישראל לא תפגע בראשיה * סודאן קוראת לארה"ב לשתף עימה פעולה * איראן: תרומות לעזה פטורות ממס * מינוי שופטת ראשונה בדובאי * כדורגל  איראני בלוס אנג'לס

 

סוריה: נכונות לפתוח מחדש מוסדות אמריקאים במדינה

סוריה הודיעה על נכונותה לפתוח מחדש מספר מוסדות תרבות וחינוך אמריקאים במדינה שנסגרו במחאה על המתקפה האמריקאית בשטחי סוריה, באוקטובר 2008. השגרירות האמריקאית בדמשק ברכה על "הצעד החיובי" והביעה תקווה כי תהיה לכך השפעה על המשך שיפור יחסי המדינות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון) 29.3.09

 

ערב פסגת דוחה: ר"מ קטר מגן על קשרי ארצו עם איראן

ר"מ קטר ושה"ח שלה, השיח' חמד בן ג'אסם בן ג'בר אל ת'אני, אמר (28.3.09) במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל הליע"ר, עמרו מוסא, בתום פגישת שה"ח הערביים, כי "קטר לא זקוקה לאישור מאיש לגבי קשריה עם איראן או עם כל מדינה אחרת". מצרים הודיעה כי בראש המשלחת שלה לפסגה יעמוד ד"ר מופיד שיהאב – השר לענייני משפט ומועצות המחוקקים – ולא הנשיא מובארכ. מקורות בקהיר מסרו כי בכך מביעה מצרים את מחאתה על היחס השלילי של קטר ושל ערוץ אל-ג'זירה כלפיה. בתגובה לכך אמר חמד, כי קטר מכבדת את מצרים, אך הוא אינו יכול להעיד שהקשרים עימה מצוינים.

***

בפגישת שרי החוץ הערביים, ערב הפסגה, התקבלו מספר החלטות שיובאו לאישור הפסגה ובהן: גינוי לאיראן על המשך הכיבוש של שלושת האיים השייכים לאיחוד האמירויות ועל הפגיעה בריבונותה של בחריין; קריאה לאיראן לעשות צעדים ממשיים לשיפור יחסיה עם העולם הערבי; הצגת היוזמה הערבית לשלום כבחירה אסטרטגית, תוך הצבת סייג למשך קיומה. כן צפויה הצהרת הזדהות עם נשיא סודאן, עמר אל-בשיר. יומון סעודי דיווח כי ועדה המייעצת לנשיא סודאן, החליטה על השתתפותו בפסגה.

עוכאט' (סעודיה), אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-אהראם (מצרים); אל-ראיה, אל-ערב (קטר), 29.3.09 

 

דיווח: חמאס לא תשגר טילים, ישראל לא תפגע בראשיה

מקורות פלסטיניים מסרו כי ישראל וחמאס הגיעו להסכמה שלפיה חמאס תמנע שיגור טילים לעבר ישראל תמורת הימנעות ישראל מפגיעה בראשי התנועה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 29.3.09

 

דיווח: נטייה בג'יהאד האסלאמי להשתתף בבחירות

מקור פוליטי פלסטיני מסר כי במהלך שיחות הפיוס בקהיר הודיע לו בכיר בג'יהאד האסלאמי כי התנועה נוטה להשתתף בבחירות הפלסטיניות הבאות.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 29.3.09

 

כוחות נאט"ו, הטובעים באפגניסטן, מייחלים לגלגל ההצלה האיראני

 

אל-חיאת (לונדון), 29.3.09/ חביב חדאד  

 

סודאן קוראת לארה"ב לשתף עימה פעולה

בכיר במשרד החוץ הסודאני, עבד אל-באסט אל-סנוסי, קרא לארה"ב לגלות יחס ריאליסטי לסודאן ולהתקשר עימה ישירות והביע תקווה שהנשיא אובמה יישם את הבטחותיו לשינוי, ויקדם הבנה עם העולם האסלאמי ע"י הידברות. עוד אמר כי שת"פ מצד ארה"ב יכול לסייע לסודאן לצאת מן המשברים בהם היא שרויה.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 29.3.09

 

איראן: תרומות לעזה פטורות ממס

סוכנות הידיעות האיראנית איסנא דיווחה כי תרומות סיוע לאינתיפאדה בעזה הן פטורות ממס ופרסמה שלושה חשבונות בבנק "מלי" האיראני, אליו ניתן לתרום "לשיקום עזה".

איסנא (איראן), 26.3.09

 

לראשונה בסעודיה: "יום התיאטרון העולמי"

לראשונה בסעודיה ציינה המועצה הערבית לתרבות ואומנויות בריאץ' את "יום התיאטרון העולמי", בנוכחות תת שר התרבות ומספר שחקנים. יצוין כי בעשורים האחרונים פעילות התיאטרון בסעודיה היתה דלה ביותר.

news.naseej.com.www, 28.3.09

 

סעודיה: תקנון להגנה על האישה והילד

סגן יו"ר מועצת השורא, ד"ר בנדר בן מחמד אל-חג'אר, מסר כי המועצה הלאומית לזכויות האדם בסעודיה מתכוונת לפרסם בקרוב תקנון שיגן על זכויות האישה והילד במדינה.

אל-וטן (סעודיה), 28.3.09

 

כדורגל  איראני בלוס אנג'לס

מנהל קבוצת הכדורגל האיראנית פרספוליס, עבאס אנצארי-פרד, הודיע כי קבוצתו תיסע לארה"ב למספר משחקי ידידות, ובתכניתה לקיים בלוס אנג'לס דרבי נגד היריבה האיראנית אסתקלאל. דווח כי משה"ח האיראני מטפל באישורים למסע.

פרס טי.וי. (איראן), 26.3.09  

 

לבנון: תקרית בין רכב של יוניפי"ל לפעילי חזבאללה

האתר הלבנוני www.nowlebanon.com  דיווח כי רכב השייך לפלוגה הפולנית של יוניפי"ל הפועל בדרום לבנון תעה בדרך ונתקל בפעילים של חזבאללה ליד נהר הליטאני. על פי הדיווח, פעילי הארגון ערכו חיפוש ברכב והחרימו מפה ומצלמה ואף את תעודת הזהות של נהג הרכב בדרגת סרן. מאוחר יותר חזבאללה יצר קשר עם המודיעין של הצבא הלבנוני ומסר לו את הציוד שהחרים.

www.nowlebanon.com, 28.3.09

 

חמאס, פת"ח והבעיה הפלסטינית

 

אל-אהראם (מצרים), 29.3.09

 

מינוי שופטת ראשונה בדובאי

לראשונה הושבעה אישה - אבתסאם עלי ראשד בדואוי -  לשופטת באמירות דובאי. ההשבעה היתה בנוכחות  ראש הממשלה ומושל דובאי, מחמד בן ראשד אל-מכתום.

אל-קבס (כווית), 28.3.09

 

עיראק: רשימה משותפת לשתי המפלגות הכורדיות

מפלגת האיחוד הלאומי הכורדי בראשותו של נשיא עיראק, ג'לאל אל-טאלבאני, והמפלגה הדמוקרטית הכורדית בראשותו של נשיא חבל כורדיסטן מסעוד אל-ברזאני, החליטו לרוץ ברשימה משותפת לבחירות הבאות לפרלמנט העיראקי וכן לבחירות בחבל כורדיסטן. קודם לכן (25.3.09) אישר הפרלמנט הכורדי את חוק הבחירות הכלליות בחבל, לאחר שהכניס בו תיקונים.

אל-צבאח (עיראק), 27.3.09   

 

אולטימטום למוג'אהדין ח'לק: לצאת מעיראק או לשוב למדבר

היועץ לביטחון לאומי של עיראק, מופק אל-רוביעי, שב וקרא לאנשי ארגון האופוזיציה האיראני, מוג'אהדין ח'לק, לעזוב את עיראק מרצון, וַלא תשקול ממשלת עיראק ליישבם מחדש במדבריות אל-סמאוא ואל-אנבאר.

אל-זמאן (לונדון), 27.3.09