המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 27.3.2009
27/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 27.3.2009

 

בתקציר: בכיר איראני: חידוש יחסים עם ארה"ב - לאחר שנשיג פצצת אטום * לבנון: ירי אל מכוניות של שופטים * פסגת דוחה: מחלוקות על היוזמה הערבית * פעיל אל-קאעדה סעודי הסגיר עצמו *  רצח בעזה על חילול כבוד המשפחה * מקורות בפת"ח לבנון: זכי - היעד לחיסול  * רוסיה מברכת על דיאלוג איראני-אמריקאי

 

בכיר איראני: חידוש היחסים עם ארה"ב - לאחר שנשיג פצצת אטום

חבר מועצת המפקחים באיראן, איתאללה מוחמד באקר ח'ראזי, מזכ"ל הקבוצה השמרנית חזבאללה-איראן, אמר בכנס בגילאן (צפון איראן), כי חידוש היחסים עם ארה"ב יהיה רק לאחר שבידי איראן תהיה פצצת אטום. לדבריו, "ברגע שנייצר פצצת אטום, נכונן יחסים עם ארה"ב."

שבסתאן (איראן), 16.3.09

 

החזית האהואזית: המשטר האיראני מגייס סטודנטים ערביים לריגול

החזית הדמוקרטית העממית של העם הערבי באהואז (מערב איראן) טענה כי המשטר האיראני

פועל לגיוס סטודנטים ערבים מאהואז לשירות המודיעין האיראני, למשימות ריגול וטרור במדינות ערביות. לטענת החזית, מציע המשטר לסטודנטים משרות בכירות ושכר גבוה על רקע האבטלה הקשה במחוז.

אל-סיאסה (כווית), 21.3.09

 

לבנון: ירי לעבר מכוניות של שופטים

אמש (26.3.09) ירו אלמונים לעבר מכוניות של שני שופטים לבנוניים, טלאל ביצ'ון ומירנא ונסה, בשכונה במזרח בירות. הירי הסתיים ללא נפגעים. מקור משפטי העריך כי האירוע מהווה מסר למערכת המשפט הלבנונית, עם תחילת פעילותו של בית הדין הבינ"ל לרצח אל-חרירי, וכי זו תגובה לבקשתו (25.3.09) של התובע הכללי בבית הדין, דניאל בלמר, ממערכת המשפט הלבנונית, להעביר לידיו את תיק החקירה בנושא.

אל-מסתקבל (לבנון), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.3.09  

 

סודאן כולה מבוקשת על ידי בית הדין הפלילי הבינ"ל

אל-דסתור (ירדן), 26.3.09/ עבדאללה דרקאוי 

 

פסגת דוחה: חילוקי דעות לגבי היוזמה הערבית

מקור דיפלומטי מסר כי בישיבות ההכנה לפסגת הליע"ר בדוחה התגלעו חילוקי דעות בין מצרים וסעודיה מחד לבין סוריה וקטר מאידך לגבי יוזמת השלום הערבית. קטר וסוריה מעוניינות שהפסגה תנקוט עמדה נוקשה יותר ביחס ליוזמה ואף תאיים בהסרתה מן השולחן, בעוד מצרים וסעודיה עומדות על תקפותה, בהיותה אמצעי לחץ על ישראל, אך גם הן מדגישות שהיוזמה איננה נצחית.

אל-מדינה (סעודיה), 27.3.09

 

פעיל אל-קאעדה סעודי הסגיר עצמו

פעיל סעודי בכיר באל-קאעדה, ששימש מפקד הארגון באזור הגבול בין סוריה לעיראק, הסגיר עצמו לשלטונות הסעודים. מקורות ביטחוניים מסרו שלפעיל מידע רב על תאים של אל-קאעדה המגייסים פעילים בתוך סעודיה.

אל-חיאת (לונדון), 27.3.09

 

רצח בעזה על רקע חילול כבוד המשפחה

תושבת עזה נרצחה ע"י קרובי משפחתה על רקע "חילול כבוד המשפחה". המרכז הפלסטיני לזכויות האדם טען כי העונשים הקלים שגוזר בית המשפט על פשעים מסוג זה, גורמים לריבוי מעשי הרצח.

אל-קדס (ירושלים), 27.3.09

 

הנוער בידי תועמלני הקיצוניות

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.3.09/ אמג'ד רסמי 

 

מקורות בפת"ח בלבנון: זכי היה היעד לחיסול

מקורות בפת"ח בלבנון העריכו כי השגריר הפלסטיני בלבנון, עבאס זכי, היה היעד להתנקשות שבה נהרג סגנו, כמאל מדחת. עוד טענו כי בתוך תנועת הפת"ח בלבנון שוררות יריבויות קשות ובפרט בין עבאס זכי לבין מזכיר הפת"ח בלבנון, סולטאן אבו אל-עינין, הטוען לתפקיד השגריר.

אל-צנארה (נצרת), 27.3.09  sultan abu ‘al-enen

 

רוסיה מקדמת בברכה דיאלוג איראני-אמריקאי

דובר משה"ח הרוסי, אנדרי נסטרנקו, קידם בברכה דיאלוג אמריקאי-איראני וציין כי מוסקבה תשמח לסייע לקיימו. לדבריו, דיאלוג כזה ישרת את יציבות האזור והתייחסות לעמדותיה של איראן, חיונית לפתרון בעיותיו.

אירנא (איראן), 27.3.09    

 

מימין: "השגריר הסורי בלבנון"; משמאל: "השגריר הלבנוני בסוריה"

אל-מסתקבל (לבנון), 26.3.09