המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 16.3.2009
16/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 16.3.2009

 

בתקציר: דיווח באיראן: דמשק לא תנטוש את ציר ההתנגדות * דיווח: משעל ושלח לא באו לקהיר כדי להימנע מלחץ עליהם * כווית: שנת מאסר לעורך יומון בגין כתבה נגד חברי הנביא * עיראק התחייבה ליבוא מוצרים בסך 5 מיליארד דולר מאיראן * הודעה על הקמת ארגון סלפי חדש בעזה * מסר מנשיא איראן למלך סעודיה

 

מסר מאחמדי-נז'אד לעבדאללה מלך סעודיה

בפגישתו בריאץ' (15.3.09) עם שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, העביר שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, מסר מהנשיא אחמדי-נז'אד לעבדאללה מלך סעודיה. מותכי אמר כי סעודיה ואיראן יכולות להביא ליציבות ולאחדות בעולם האסלאמי וכי התייעצויות ביניהן יכולות לשרת את האינטרסים של אומות האזור. מותכי קרא להתרכז כעת בהשגת ניצחון מדיני פלסטיני. אל-פיצל אמר כי התמיכה האיראנית בבעיות הערביות צריכה להיות במסגרת הלגיטימיות הערבית ולהתאים למטרותיה ועמדותיה. הוא הכחיש כי סעודיה איימה להנמיך את הדרג הייצוגי בפסגת דוחה אם נשיא איראן יוזמן לשם.

אל-וטן (סעודיה), 16.3.09; איסנא (איראן) 15.3.09. 

 

יומונים באיראן: דמשק לא תנטוש את ציר ההתנגדות

היומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי הניסיון של מצרים לגרור את סוריה לציר מצרים-סעודיה בוועידה בריאץ' נכשל; היומון כיהאן טען כי דמשק לא הולכת שולל אחר הבטחות הציר המצרי-סעודי לקבל את הגולן בתמורה לנטישת קשריה האסטרטגיים עם איראן ועם ארגוני ההתנגדות.

ג'ומהורי-י אסלאמי, כיהאן (איראן), 14.3.09

 

משעל: יחסינו עם איראן - מודל לחיקוי

בהתייחסו לחוסר שביעות הרצון של חלק ממדינות ערב לברית בין החמאס לאיראן, אמר ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס ליומון אל-חיאת, כי יחסי תנועתו עם איראן הם דוגמה שראוי ללכת לאורה. לדבריו, איראן ותורכיה התדפקו על דלתות החמאס בשעה שחלק מהערבים טרקו בפניה את הדלתות.

אל-חיאת (לונדון), 16.3.09  

 

דיווח: משעל ושלח לא באו לקהיר מחשש ללחץ עליהם

היומון אל-ג'רידה דיווח כי מנהיגי החמאס והגי'האד האסלאמי, ח'אלד משעל ורמדאן שלח, סירבו לבקשתה של מצרים להצטרף לדיאלוג הפלסטיני בקהיר, כדי להכריע בנקודות השנויות במחלוקות, בטענה שהם מעדיפים לבוא רק לאחר שתושג הבנה בין משלחות הפת"ח והחמאס. ואולם, מקור בחמאס מסר כי השניים סירבו לבקשה מחשש שיופעלו עליהם לחצים שייאלצו אותם לעשות ויתורים.

אל-ג'רידה (כווית), 16.3.09

 

מדיניותה של ארה"ב כלפי המזה"ת

 

אל-אקתצאדיה (סעודיה), 15.3.09/ פהד אל-ח'מאיסי

 

סוריה: אופוזיציונר נשלח למאסר בפעם השלישית מאז 2001

ביהמ"ש בסוריה דן את האופוזיציונר הסורי, חביב צאלח, לשלוש שנות מאסר בשל "פרסום ידיעות כוזבות במטרה לפגוע בתחושה הלאומית וליבוי רגשות עדתיים", לאחר שהפיץ באינטרנט מאמרים הקוראים לרפורמה דמוקרטית ולהגנה על חופש הדעה במדינה. זהו מאסרו השלישי של צאלח, שישב בכלא הסורי בשנים 2001-2004 ו-2005-2007 בשל פעילותו ב"אביב דמשק" ובגין מאמרים שפרסם.

syriahr.com, 15.3.09  

habib saleh

 

כווית: שנת מאסר לעורך יומון שפרסם כתבה נגד חברי הנביא

בית משפט בכווית פסק שנת מאסר וקנס כספי של 20 אלף דינר כוויתי על עורך היומון הכוויתי "אל-דאר", בשל פרסום -  לפני ארבעה חודשים - כתבה הפוגעת בחברי הנביא.

 16.3.09 www.elaph.com

 

עיראק תגדיל היבוא מאיראן לחמישה מיליארד דולר

משרד המסחר העיראקי הודיע כי חתם על הסכמים ומזכרי הבנה עם חברות ומוסדות איראניים על יבוא סחורות מאיראן בהיקף של חמישה מיליארד דולר. בתוך כך, הפגינו מאות תעשיינים עיראקיים בבגדאד נגד הצפת השוק העיראקי בסחורות זרות שאיכותן ירודה, המתחרות עם התוצרת המקומית.

אל-זמאן (לונדון), 15.3.09                         

 

הפיוס הערבי; על השלט כתוב: "איראן"

אל-איאם (בחריין), 15.3.09/ עלי אל-בזאז

 

הודעה על הקמת ארגון סלפי חדש בעזה

פורומים אינטרנטים ג'יהאדיסטים פרסמו הודעה אודות הקמת ארגון סלפי חדש בעזה, תחת השם "כתאאב אל-תוחיד". על פי ההודעה, מטרת הארגון היא לשחרר את פלסטין ולהקים בה מדינה אסלאמית וכן להילחם ב"כיבוש" האיראני בעזה הנחשב לדבריהם ל"כיבוש המסוכן ביותר לאומה ולדת האסלאם".

פורום אל-פלוג'ה, 16.03.09.

עיראק: מאמץ ללכוד את סגנו של סדאם

מקור ביטחוני עיראקי דיווח כי ע"פ מידע מודיעיני עזת אל-דורי, סגנו של סדאם חוסיין, מסתתר בפרברי מחוז דיאלא, באחד ממעוזיה של "מדינת עיראק האיסלאמית" המזוהה עם ארגון אל-קאעדה. המקור קרא לראשי השבטים במחוז להגביר את המאמץ ללכידת המבוקשים מקרב שרידי השלטון הקודם.

אל-צבאח (עיראק), 14.3.09                   

 

עיראק: קנס של 13 מיליון דינר על עיתון כורדי

עורך העיתון הכורדי הַאוּלאתי, כמאל ראוף, אמר (15.3.09) כי בעקבות תביעתו של נשיא עיראק ג'לאל אל-טאלבאני נגד העיתון, הטיל בית הדין במחוז אל-סולימאניה על העיתון קנס בסך 13 מיליון דינר. הוא ציין כי מדובר במאמר ביקורתי שכתב העיתונאי האמריקאי מייקל רובין ב- 13.1.08 על הנשיא, בו העריך את הונו בכ- 400 מיליון דולר. העיתון הגיש ערעור על ההחלטה.

www.aswataliraq.info , 15.3.09       

 

מציאות ערבית מעוותת:

לבנון ללא ראש;  לפלסטין שני ראשים; לעיראק: שלושה ראשים

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 16.3.09 / עמאד חג'אג'

 

אל-קד'אפי: על מדינות אפריקה לאפשר למנהיגיהן להישאר בשלטון

שליט לוב מועמר אל-ק'דאפי, קרא לשנות את החוקות במדינות אפריקה כך שלא יוגבל משך הכהונה של  שליטיהן. לדבריו, "על העם לבחור את שליטו, גם לתקופה בלתי מוגבלת" והדבר "אינו סותר את הדמוקרטיה".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.3.09

 

נשיא סודאן: "כרטיס צהוב" לארגונים הזרים

נשיא סודאן עמר אל-בשיר חזר והדגיש כי ארצו לא תחזור בה מהחלטתה לגרש את ארגוני הסיוע הזרים מדארפור, משום שמדובר בארגוני ריגול. לארגונים שעדיין פועלים במדינה, אמר כי הוצא להם "כרטיס צהוב".

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 16.3.09