המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 15.3.2009
15/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 15.3.2009

 

בתקציר: איראן: תכנית טלוויזיה שבה כונה הנשיא "קוף" - נקטעה *  נאסרללה: גם ביום תחיית המתים לא נכיר בישראל * דיווח: מחלוקת בין אסד למובארכ בפסגת ריאץ' * סודאן: בשיר יגיע לפסגת הליע"ר בדוחה * מצרים: גמאל מובארכ יתמודד לנשיאות ב-2011 * סין תפתח שדות גז באיראן

 

נאסרללה: גם ביום תחיית המתים לא נכיר בישראל

בנאום לציון יום השנה להולדת הנביא מחמד, דחה מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, את דרישתה של ארה"ב, שארגונו יכיר בישראל בטרם תפתח עימו ארה"ב בדיאלוג. נאסרללה אמר ש"חזבאללה לא יכיר בישראל גם בעוד אלף שנים ואפילו לא ביום תחיית המתים". לדבריו, מה שיכול לדחוף אדם להכיר בישראל היא תחושה של תבוסה וחוסר אונים, אך חזבאללה חזק ויכול להביס את ישראל ואף למחוק את קיומה. עוד אמר כי כל עוד ישראל היא ישות טרוריסטית, "ההתנגדות תישאר הדבר המכובד ביותר שלנו."

www.hizbollah.tv, 13.3.09

 

חמאס: לא נכיר בהתחייבויות אש"פ

בשיחות הפיוס בקהיר התעוררו מחלוקות מהותיות בין חמאס לפת"ח לגבי קווי היסוד וההרכב של ממשלת האחדות. החמאס דחתה את דרישת הפת"ח, להכיר בהסכמים שאש"פ חתם עליהם, משום שהיא רואה בכך הכרה בישראל.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 15.3.09 

 

חברי פרלמנט אירופיים נפגשו עם משעל

משלחת של חברי פרלמנט מאירופה נפגשה בדמשק עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל. חברי המשלחת קראו למדינות אירופה לנהל דיאלוג עם החמאס בהיותה תנועה דמוקרטית שנבחרה ע"י העם הפלסטיני.

www.palestine-info.info,  14.3.09

 

דיווח: מחלוקת בין אסד למובארכ בפסגת ריאץ'

האתר הליבראלי www.elaph.com דיווח כי במהלך פגישת הפיוס המרובעת בריאץ' (11.3.09), בין מנהיגי סעודיה, מצרים, סוריה וכווית, נתגלעה מחלוקת בין נשיא מצרים מובארכ לנשיא סוריה אסד, סביב בקשתו של מבארכ מאסד, להפסיק לתמוך בחמאס ולעצור את התיווך הסורי בין איראן לחמאס.

www.elaph.com, 14.3.09

 

"גמאל מובארכ יתמודד לנשיאות ב- 2011"

מקור במפלגת השלטון המצרית – המפל"ד, חשף כי בכוונתו של גמאל מובארכ – בנו של הנשיא מובארכ ומזכיר הוועדה הפוליטית במפל"ד – לרוץ, בתמיכת המפלגה, לנשיאות ב-2011. נמסר כי כחלק מקידום מועמדותו, יפקח גמאל מובארכ אישית על פרויקט "פיתוח אלף הכפרים"; יגדיל את מספר נאומיו בקרב הצעירים ואת הופעותיו באירועים ציבוריים ויפעל לשיפור יחסי מצרים עם הקופטים בחו"ל, כצעד לשיפור היחסים עימם בתוך מצרים.

אל-מצריון (מצרים), 15.3.09 

 

הפיוס הבין-ערבי

פלסטין (רש"פ), 14.3.09/ עלאא' אל-לקטה

 

סודאן: בשיר יגיע לפסגת הליע"ר בדוחה

סודאן הצהירה כי למרות הודעת ביה"ד הבינ"ל, בדבר ציפייתו לשת"פ מצד קטר במעצר הנשיא בשיר ובהסגרתו לידיו, יגיע בשיר בסוף החודש לדוחה, לפסגת הליע"ר ולוועידה הערבית-דרום אמריקאית המתקיימות בעיר. אתמול (14.3.09) נועדו ראש המודיעין המצרי עומר סולימאן ושה"ח המצרי אחמד אבו אל-ע'יט עם בשיר, בניסיון לשכנע את סודאן לקבל את היוזמה המצרית לקיום ועידה בינ"ל למשבר דארפור, ואולם עלי כרתי, שר המדינה במשרד החוץ הסודאני, אמר כי סודאן עומדת בסירובה ליוזמה.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.3.09

 

דיווח: סוריה תמנה שגריר בלבנון רק אחרי הבחירות שם

פוליטיקאים לבנונים המקורבים לסוריה מסרו ליומון אל-נהאר, כי סוריה לא תמנה שגריר בלבנון עד לאחר הבחירות לפרלמנט הלבנוני (יוני 2009) וקודם שתדע מה יהיה הרכב הממשלה החדשה ומי יעמוד בראשה. עוד אמרי כי סוריה לא תסכים שבלבנון ייבחר שוב ר"מ שיחרים אותה, דוגמת אל-סניורה. היומון אל-ספיר דיווח כי יועצו של שה"ח הלבנוני, ראמי מרתצ'א, יבוא (16.3.09) לדמשק, לפתיחה הרשמית של השגרירות הלבנונית בסוריה, וכי הוא ישמש ממלא מקום שגריר לבנון בסוריה למשך מספר שבועות.

אל-ספיר (לבנון), 14.3.09, אל-נהאר (לבנון), 15.3.09 

 

דיווח: התקדמות ביחסי סוריה-ארה"ב

היומון הסורי אל-וטן דיווח מפי מקורות דיפלומטיים בוושינגטון, כי משלחת נוספת מהקונגרס האמריקאי, בראשות יו"ר הוועדה למודיעין של הקונגרס, דיאן פיינשטיין, צפויה לבקר בקרוב בסוריה. עוד דיווח היומון, כי סוריה וארה"ב הסכימו להמריץ את הדיונים הדיפלומטיים ביניהן תוך שימוש ב"איתותים חיוביים" בכמה נושאים. במסגרת זאת, הודיעה סוריה לארה"ב על החלטתה לקדם מספר רב של בקשות לקבלת אישורי כניסה של אמריקאים לסוריה, לאחר שבתקופת ממשל בוש היא נמנעה מכך.

אל-וטן (סוריה), 15.3.09

 

ההתערבות החיצונית מכבידה עוד יותר על הפיוס הפלסטיני הזוחל

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 14.3.09/ אמג'ד רסמי

 

יומון איראני: ממשל אובמה לא שינה את יחסה של ארה"ב לאיראן

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי הארכת תוקף הסנקציות האמריקאיות על איראן בשנה, מעידה על העדר שינוי כלשהו במדיניות ארה"ב כלפי איראן.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 14.3.09

 

סין תפתח שדות גז באיראן

איראן וסין חתמו על חוזה בסך 2.5 מיליארד דולר לפיתוח שדות גז בדרום איראן.

ג'אם-י ג'ם און ליין (איראן), 14.3.09

 

איראן: תכנית טלוויזיה לילדים נקטעה לאחר שהנשיא כונה בה "קוף"

תוכנית טלוויזיה פופולארית לילדים בערוץ הממלכתי באיראן, המועברת בשידור חי, נקטעה לאחר שילד, שטלפן לאולפן, אמר כי אביו מכנה את קוף הצעצוע שקנה לו בשם אחמדי-נז'אד. אמצעי התקשורת שדיווחו על הידיעה ייחסו את כינוי הלעג ל"בכיר במדינה" ולא לאחמדי-נז'אד.

תאבנאק (איראן), 8.3.09, www.kamyabnews.com , 27.2.09

 

איראן: קידום השיעה בשפה היפנית

איראן חנכה (14.3.09) אתר אינטרנט חדש בשפה היפנית, לקידום השיעה בקרב דוברי שפה זו.

אירנא (איראן), 15.3.09

 

עולם במשבר

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 14.3.09/ עמאד חג'אג'

 

תוניסיה: דיון בערעורו של מנהיג אל-נהצ'ה לשעבר

בתוניסיה נדון ערעורו של מנהיג תנועת אל-נהצ'ה לשעבר, צאדק שורו, שנשפט לשנת מאסר בגין הגנה על ארגון האסור על פי חוק. שורו נעצר בסוף 2008 - מספר שבועות לאחר שסיים לרצות עונש מאסר של 18 שנים - בעקבות דבריו בטלוויזיה, כי פעילות פוליטית היא זכות הנתונה לכל. השלטונות פירשו את דבריו כהגנה על ארגון אל-נהצ'ה האסלאמיסטי, שהוצא מחוץ לחוק, אך שורו טוען שהביע דעה אישית בלבד, בלא קשר לארגון. ארגוני זכויות אדם בתוניסיה גינו את המשפט וטענו שסיבתו פוליטית.

www.elaph.com, 14.3.09                                    

 

 בכיר פקיסטני: הממשלה שותפה לרדיפת השיעים

בכנס בנושא "מצב השיעים בפקיסטן", שהתקיים בעיר קום באיראן, טען בכיר פקיסטני כי ממשלת פקיסטן שותפה לרדיפת השיעים וכי 'צבא הצחאבה' (סוני), בשת"פ עם הטאליבן, מתנכל לשיעים במחוז סרחד (בצפון-מרכז פקיסטן), מכריז עליהם ככופרים וכופה עליהם לבחור בין אחת האפשרויות הבאות: המרת דתם לסונה; תשלום ג'זיה (מס גולגולת); גירוש מהאזור, ולא – ייהרגו.

פארס (איראן), 14.3.09

 

שר עיראקי: תופעת המתאבדים – האתגר הביטחוני הגדול שלנו

שר הפנים העיראקי ג'ואד אל-בולאני, אמר (14.3.09) כי יש הוכחות לכך שהמיליציות השיעיות בבגדאד ובמחוזות הדרומיים חידשו את פעילותן וכי תופעת המתאבדים ומכוניות התופת עודה האתגר הגדול ביותר העומד בפני מנגנוני הביטחון העיראקיים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.3.09          

 

עיראק: בכיר שיעי שולל שובה של מפלגת הבעת' לזירה הפוליטית

יו"ר "המועצה העליונה" ומנהיג הקואליציה [השיעית] המאוחדת בעיראק, עבד אל-עזיז אל-חכים, הביע התנגדות לשובה של מפלגת הבעת' לזירה הפוליטית במדינה בטענה שהיא מהווה כיום מדגרה ראשית של ארגון אל-קאעדה וארגוני טרור אחרים. לדבריו,יש להבחין בין מפלגת הבעת' לבין אנשים שהשתייכו אליה מאונס ולא ביצעו פשעים נגד העם העיראקי. הדברים נאמרו בעת שר"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, פועל לפיוס עם מפלגת הבעת'.

אל-צבאח (עיראק), 14.3.09            

 

פעילת זכויות אדם: קטינות עיראקיות נמכרות למדינות המפרץ

פעילת זכויות האדם וראש ארגון "חירות הנשים" העיראקי, ינאר מחמד, דיווחה כי קטינות עיראקיות נמכרות לגברים במדינות המפרץ לצורך ניצול מיני ומועברות, לאחר ניצולן, לשוקי הסחר בעבדים.

www.aafaq.org , 13.3.09                                 

 

ח"פ עיראקי: על ארה"ב לפצות אותנו

חבר הפרלמנט העיראקי העצמאי, חוסיין אל-פלוג'י, אמר כי הצהרותיהם הרבות של בכירי ממשל אמריקאיים, לפיהן הממשל הקודם פלש לעיראק בהתבסס על מידע מודיעיני כוזב, מחזקות את זכותו של העם העיראקי לתבוע מארה"ב פיצויים הוגנים בגין הנזקים שנגרמו לעיראק ברכוש ובנפש, עקב הפלישה.

www.alrafidayn.com , 13.3.09