המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 13.3.2009
13/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 13.3.2009

 

בתקציר: מישל סולימאן משבח את התיאום בין הצבא לחזבאללה *  ח'אמנאי לגול: ישראל וארה"ב אויבי איראן-תורכיה * סוריה: נעצרו סטודנטים כורדים שהפגינו לזכר אירועי קמישלי * דיווח: עבדאללה (ירדן) ומובארכ יבואו לדוחה אם אחמדי-נז'אד לא יבוא * יומון הרש"פ: ישראל מבצעת ניסויים רפואיים באסירים פלסטינים

 

יומון הרש"פ: ישראל  מבצעת ניסויים רפואיים באסירים פלסטיניים

כתבת תחקיר ביומון הרש"פ טוענת כי אסירים פלסטינים משמשים שפני ניסיון לבחינת תרופות ישראליות חדשות וכי גורם בכיר במשרד הבריאות הישראלי אמר שהמשרד הגדיל ב-15% את היקף האישורים שהוא נותן לניסויים אלה. עוד נטען בכתבה, כי בכלא רמלה טופלו אסירים חולים בתרופות מסוכנות רק כדי להרגיע את כאבם ולהשתיקם מבלי להתייחס לסיכון שבמתן תרופות אלה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 13.3.09  

בכיר בפת"ח: אין התקדמות בדיאלוג

נציג הפת"ח לדיאלוג הפלסטיני בקהיר, עזאם אל-אחמד, טען כי חמאס מערימה קשיים על הצלחת הדיאלוג ולא הושגה בו התקדמות. עם זאת, יש דיווחים על הסכמה בדבר כינוס של ראשי הפלגים, של חברי הוועה"פ של אש"פ ושל גורמים עצמאיים, כדי לקבוע את נהלי הבחירות למל"פ. הוסכם גם לצמצם את מנגנוני הביטחון ברש"פ לשלושה בלבד, ואולם בנושאי הביטחון נותרו מחלוקות קשות שיעברו מן הוועדה שטיפלה בנושא לוועדת ההיגוי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-איאם (רש"פ), 13.3.09

מישל סולימאן משבח את התיאום בין הצבא לחזבאללה

בראיון ליומון אל-שרק, אמר נשיא לבנון, מישל סולימאן, כי התיאום ששרר במהלך התוקפנות הישראלית בעזה בין צבא לבנון לחזבאללה, כאשר הצבא פיקח על הגבולות וחזבאללה היה בשיא הכוננות למניעת תוקפנות ישראלית, הוא המודל הנכון ביותר לאסטרטגיית ההגנה של לבנון. לדבריו, יש לטפל בנשק החזבאללה במסגרת הדיאלוג הלאומי ולהימנע מן השימוש בביטוי "הפקעת נשק החזבאללה" משום שמפקיעים נשק מפושעים וממיליציות ואילו נשק החזבאללה היה חשוב בהגנה על לבנון ובשחרור דרום המדינה.

אל-שרק (קטר), 11.3.09

 

דיווח: מובארכ ועבדאללה מתנים בואם לדוחה באי בואו של אחמדי-נז'אד

בביקור בזק בעקבה, עדכן נשיא מצרים, חוסני מובארכ, את מלך ירדן, עבדאללה, בפרטי הפסגה המרובעת בריאץ', בפרטי הדיאלוג הפלסטיני בקהיר ובעוד נושאים שעל סדר היום ערבי. מקורות יודעי דבר מסרו כי מלך ירדן ואמיר קטר, שהיו  אמורים להשתתף בפסגת ריאץ', נעדרו ממנה בשל חילוקי הדעות בין ירדן לסוריה ובין קטר למצרים. עוד נמסר, כי הנשיא מובארכ והמלך עבדאללה היתנו השתתפותם בפסגת דוחה,

באי הזמנתו של נשיא איראן, אחמדי נז'אד. היומון הסעודי "אל-וטן" דיווח כי נשיא סוריה, אסד, יבוא לירדן בימים הקרובים.

אל-אהראם (מצרים); אל-קבס (כווית); אל-וטן (סעודיה), 13.3.09

 

הפיוס הערבי-ערבי

 

אל-חיאת (לונדון), 12.3.09/ חביב חדאד 

 

סודאן הקפיאה נכסים של 16 ארגוני סיוע

במסגרת תגובותיה לצו המעצר הבינ"ל לנשיא בשיר, הקפיאה ממשלת סודאן את נכסיהם של 13 ארגוני הסיוע הזרים שגורשו לאחרונה מן המדינה ושל שלושה ארגוני סיוע מקומיים. כן אישר הפרלמנט הסודאני (12.3.09) הצעה לדחות הסגרת אזרח סודאני כלשהו לביה"ד הפלילי הבינ"ל. הצעת חוק בנושא תידון בחודש הבא.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.3.09

 

היועצת של אסד: פסגת ריאץ' יצרה בסיס לתיאום ערבי

היועצת המדינית וההסברתית של נשיא סוריה, בות'ינה שעבאן, אמרה כי הפסגה הסורית-מצרית-סעודית-כוויתית בריאץ' יצרה בסיס לתיאום בין הערבים, וכי משתתפיה הדגישו כי ההתנגדות לכיבוש היא זכות לגיטימית. שעבאן הדגישה את חשיבותם של יחסי הערבים עם תורכיה ואיראן, וציינה כי נשיא איראן, אחמדי נז'אד, צפוי להשתתף בפסגת המדינות הבלתי מזדהות בשרם אל-שיח'.

אל-ת'ורה (סוריה); אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.3.09

 

סוריה: נעצרו סטודנטים כורדים שהפגינו לזכר אירועי קמישלי

מנגנוני הביטחון הסוריים עצרו כ-30 סטודנטים כורדיים באוניברסיטת חלב, שעמדו חמש דקות דומיה לציון חמש שנים לאירועי קמישלי (12.3.04), במהלכם נהרגו אזרחים כורדים רבים מאש כוחות הביטחון הסוריים.

syriahr.com, 12.3.09

 

לוב: כל חברי "הקבוצה האסלאמית הלוחמת" צפויים להשתחרר מן הכלא

מוסד קד'אפי, בראשות סיף אל-אסלאם אל-קד'אפי, בנו של שליט לוב, פועל לשחרור 170 חברי "הקבוצה האסלאמית הלוחמת" שנותרו בכלא, לאחר ש-136 חברים בארגון שוחררו לפני כשנה לאחר מגעים בין גורמים לוביים רשמיים לבין הנהגת קבוצת הג'יהאד. מנהיג הקבוצה, אבו עבדאללה אל-צאדק (המכונה "עבד אל-חכים בלחאג'"), הודיע כי יפרסם "מחקרים שרעיים" שיסבירו את  שינוי הכיוון של ארגונו, תוך גינוי אל-קאעדה, ושלילת מעשי אלימות בתוך לוב. פלג של הקבוצה האסלאמית הלוחמת, הפועל באזור אפגניסטן /פקיסטן, הצטרף לאל-קאעדה בסוף 2007.

אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 13.3.09                

 

עיראק מוכנה לתווך בין הערבים לבין איראן

עיראק הביעה נכונות לתווך בין הערבים לבין איראן כנציגה של הערבים, ולא במסגרת מגעים דו-צדדיים בינה לבין איראן. משה"ח העיראקי הודיע כי החליט לתת עדיפות ליחסי עיראק-מצרים מתוך רצון לחזק את עצמאותה של עיראק ויכולתה להתמודד עם איומים חיצוניים וכי החלטה זו איננה מופנית נגד צד כלשהו.

אל-חיאת (לונדון), 13.3.09

 

שיח' אל-אזהר ציווה לתרום את איבריו לאחר מותו

בשולי ועידת האקדמיה למחקרים אסלאמיים של אל-אזהר בנושא תרומה והשתלה של איברים, ציווה שיח' אל-אזהר, ד"ר מחמד סיד טנטאוי, לתרום את כל איבריו לאחר מותו כדי להביא מרפא למוסלמים אחרים.

אל-ג'רידה (כווית), 13.3.09

 

ח'אמנאי: רכבת הגרעין מתקדמת במהירות

בפגישה עם חברי מועצת המומחים, אמר המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, (12.3.09) כי אלפי הצנטריפוגות שנבנו ע"י הצעירים האיראנים ושאיראן מפעילה, הם עדות לתנועתה המהירה של רכבת ההתקדמות האיראנית, אף שחלק מנוסעיה אינם מרגישים זאת.

איסנא (איראן), 12.3.09

 

ח'אמנאי לגול: ישראל וארה"ב אויבי איראן-תורכיה

מנהיג איראן עלי ח'אמנאי אמר בפגישתו עם נשיא תורכיה עבדאללה גול בטהראן, כי אויבי ההתקרבות בין איראן ותורכיה הם ישראל וארה"ב ח'אמנאי קרא לתורכיה לכונן את יחסיה עם איראן על בסיס האינטרסים המשותפים. גול אמר כי תורכיה נחושה לחזק את קשריה עם איראן וכי יחסי המדינות מצוינים.

מהר (איראן), 11.3.09

 

מנהיג קטר: עולם האסלאם זקוק למעצמה כאיראן

אמיר קטר, שיח' חאמד בן ח'ליפה אל-ת'אני, אמר בפגישתו עם נשיא איראן אחמדי-נז'אד בטהראן כי עולם האסלאם זקוק למעצמה כמו איראן והישגיה של מדינה זו הם "מביאים תועלת לעולם האסלאם".

פארס, איסנא, תאבנאק (איראן), 11.3.09

 

יונת השלום הישראלית

 

 אל-דסתור (ירדן), 12.3.09/ עבדאללה דרקאוי

 

ידיעות סותרות על השתתפות איראן בוועידת אפגניסטן

דובר משה"ח האיראני, חסן קשקאוי, אישר כי איראן קיבלה הזמנה מארה"ב, להשתתף בוועידה (31.3.09)  שתדון בפתרון לבעיית אפגניסטן. סגן נשיא איראן, אספיאנדיאר רחים משאאי, אמר כי איראן מעוניינת להשתתף בוועידה, אך טרם קיבלה הזמנה רשמית  

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 13.3.09, פארס (איראן) 12.3.09

 

קד'אפי התייצב לצד המהפכנים במאוריטניה

בביקורו במאוריטניה נקט שליט לוב מועמר אל-קד'אפי, הנשיא התורן של האיחוד האפריקאי, בעמדות התואמות את עמדות השלטון הצבאי ואכזב את תומכי הנשיא המודח אולד אל-שיח' עבדאללהי. אל-קד'אפי הבטיח לשים קץ לסנקציות של האיחוד האפריקאי נגד מבצעי ההפיכה, שאושרו ע"י הקהילה הבינ"ל.     

תחליל הבדו (מאוריטניה), 12.3.09                       

               

עיראק: שלוש שנות מאסר לזורק הנעליים על ג'ורג' בוש

ביה"ד הפלילי העליון בעיראק דן לשלוש שנות מאסר את העיתונאי מונתט'ר אל-זידי - אשר השליך את נעליו על נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש, במסע"ת ב-13.12.08. עשרות מתומכי אל-זידי התכנסו מול אולם בית המשפט ודרשו את שחרורו. יצוין כי העונש המקסימאלי על עבירה כזו הוא 15 שנות מאסר.

www.aswataliraq.info , 12.3.09