המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 12.3.2009
12/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 12.3.2009

 

בתקציר: פסגת ריאץ': סוריה לא מוכנה להתנתק מאיראן * על שיחות הפיוס בין פת"ח לחמאס * שיח' אל-אזהר: מותר להשתיל איבריו של מוצא להורג * לבנון: תמרון צבאי של "ההתנגדות האסלאמית הערבית" * בכיר אלג'יראי: מדוע לא יישפט בוש על פשעיו בעיראק? * אחמדי-נז'אד: איננו זקוקים לתיווכה של תורכיה * יומון מצרי: תכנית להחייאת הבעת' בעיראק

 

דיווח מפסגת ריאץ': סוריה לא מוכנה להתנתק מאיראן

מנהיגי סעודיה, מצרים, סוריה וכווית אמרו כי פגישתם בריאץ' (11.3.09) היא שלב חדש ביחסי המדינות והן תפעלנה מעתה להשגת קונצנזוס בנושאים המרכזיים הניצבים בפני הערבים, בראשם - הבעיה הפלסטינית. נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר כי לא נפתרו כל המחלוקות, אך הוסכם על דרך ניהולן. דובר נשיאות מצרים הבטיח כי הליע"ר ועוד ארגונים, יפעלו למניעת יישום צו המעצר נגד נשיא סודאן וייבחנו דרכים לסייע לו ולעמו. היומון אל-אח'באר דיווח כי הנשיא אסד הביע נכונות לשפר את היחסים בין מדינתו למדינות ערב, אך שלל אפשרות לנתק את קשריו עם איראן. מאמר המערכת של היומון הסורי הממסדי אל-ת'ורה אף טען כי יחסי דמשק עם טהראן (שם משתתף סגנו של אסד, פארוק אל-שרע, בוועידה כלכלית) אינם סותרים את האחדות הערבית. יצוין כי בניגוד לדיווחים קודמים, לא נכח אמיר קטר בפסגה בשל מה שהוצג כ"הסתייגות מצרית".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-גומהוריה (מצרים), אל-ריאץ' (סעודיה), אל-אח'באר (לבנון), אל-ת'ורה (סוריה), 12.3.09

 

הסכסוכים הערביים

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 11.3.09/ עמאד חג'אג'

 

בכיר איראני: סוריה תמשיך לתת גיבוי לארגוני ההתנגדות

בפגישה (12.3.09) עם סמזכ"ל מפלגת הבעת', עבדאללה אל-אחמר, אמר יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, כי המשך היחסים האסטרטגיים בין איראן לסוריה משרת את האינטרסים האזוריים וכי סוריה לא תחדל להעניק גיבוי לארגוני ההתנגדות הלבנונים והפלסטינים.

מהר (איראן), 12.3.09

 

חמאס בשיחות הפיוס: לא מחויבים להתחייביות רש"פ ואש"פ

מדיווחים על שיחות הפיוס הפלסטיניות בקהיר עולה, כי הושגה הסכמה על הקמת ועדת פיוס קבועה בעלת נציגים בגדמ"ע ובעזה ועל מתן פיצוי לנפגעי ההפיכה שביצעה חמאס בעזה. בין הנושאים שבמחלוקת: תוקף סמכותו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נוכח טענת חמאס כי כהונתו הסתיימה; דרישת חמאס לדחות את מועד הבחירות למועצה המחוקקת ולבחור בלעדית את ראש הממשלה, בשל הרוב שיש לה במועצה; דרישת חמאס לשחרר את כל העצורים הפוליטיים שלה בגדמ"ע; דרישתה לרפורמות במל"פ טרם כניסתה לאש"פ, מול דרישת הפת"ח לסדר הפוך. דרישת החמאס להקמת ממשלת אחדות שתכלול גם פוליטיקאים, בניגוד לממשלת הטכנוקרטים המוצעת וכן התנגדותה לראות בממשלה הבאה ממשלת מעבר.חמאס הבהירה כי תדחה תכתיבים כגון: הכרה בישראל או כיבוד התחייבויות של הרש"פ ושל אש"פ.

אל-חיאת אל-ג'דידה, אל-קדס (רש"פ), אל-חיאת (לונדון), 12.3.09

 

ועדות הדיאלוג הפלסטיני מתחילות את עבודתן בתחושה

אופטימית; על האקדחים כתוב: "חמאס" ו-"פת"ח"

אל-ג'רידה (כווית), 11.3.09

 

עריקאת: איננו דורשים מחמאס להכיר בישראל

ראש מחלקת המו"מ באש"פ, צאא'ב עריקאת, הצהיר כי חמאס, כתנועה, איננה נדרשת להכיר בישראל משום שיש הבדל בין התחייבויות של תנועה פוליטית לבין התחייבות של ממשלה המייצגת את כל הפלסטינים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 11.3.09

 

שיח' אל-אזהר: השתלת איבריו של נידון למוות מותרת גם ללא הסכמתו

שיח' אל-אזהר, ד"ר מחמד סיד טנטאוי, התיר שימוש באיבריו של מוצאים להורג, גם ללא אישורם המוקדם וללא אישור משפחותיהם. טנטאוי סייג את דבריו ואמר כי הכוונה לנידונים למוות בגין עבירות של רצח בכוונה תחילה וחילול כבוד המשפחה. מחקר חדש של המופתי של מצרים, ד"ר עלי גומעה, קובע כי ההלכה המוסלמית מתירה השתלת איברים של בעלי חיים "לא טמאים" בבני אדם.

אל-גומהוריה, אל-מצרי אל-יום (מצרים), 12.3.09

 

אל-קרדאוי: תומך באיראן; מתנגד להפצתה את השיעה

השיח' יוסף אל-קרדאוי, ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, הבהיר כי הוא מתנגד לניסיונותיה של איראן להפיץ את השיעה במדינות הסוניות, אך תומך בה ובזכותה, ככל מדינה אחרת, לפתח אנרגיה גרעינית לצרכי שלום. לדבריו, אם תותקף איראן ע"י ארה"ב – "נעמוד לצידה".

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 12.3.09

 

יומון מצרי: תוכנית סודית להחייאת הבעת' בעיראק

יומון האופוזיציה המצרי, אל-שרוק, דיווח על תוכנית סודית לעיצוב מחדש של אזור המשרק והמפרץ כהכנה לנסיגת ארה"ב מעיראק ולמניעת התפשטות איראן לאזורים אלה. התוכנית - בין יוזמותיה: ארה"ב, מצרים, סעודיה ותורכיה - כוללת הקמה מחדש של תנועת הבעת' העיראקית (על ידי סגן נשיא עיראק לשעבר, עזת אל-דורי) ואיחודה עם התנועה בסוריה. לדברי היומון, תוכנית זו היא הסיבה להסרת הבידוד הבינלאומי והאזורי מעל סוריה.

אל-שרוק (מצרים), 11.3.09


לבנון: תמרון צבאי של "ההתנגדות האסלאמית הערבית"

מחמד עלי אל-חוסיני, שיעי לבנוני שהכריז לפני כחודשיים על הקמת תנועת התנגדות חדשה בלבנון - "ההתנגדות האסלאמית הערבית", חשף (11.3.09) כי לוחמי התנועה קיימו בימים האחרונים תמרון אווירי-ימי-יבשתי גדול, עליו פיקח יחד עם בכיר צבאי בהתנגדות, "אל-חאג' אבו ראאד", ועם האחראי על המבצעים, "אל-חאג' ג'ואד". לדבריו, לארגון יש ציוד הגנה מפני נשק כימי וביולוגי ומכשירי ציתות גרמניים מתקדמים, וההתנגדות בראשותו – המכוונת נגד ישראל ולא נגד חזבאללה – נעזרת במדינות ערביות ובגורמים פרטיים.

www.alarabiya.net , 11.3.09

 

בכיר אלג'יראי: מדוע לא יישפט בוש על פשעיו בעיראק?

הדיפלומט האלג'יראי לח'צ'ר בראהימי, בעבר שליח האו"ם באפגניסטן ובעיראק, אמר ליומון "ליברטי" שהלובי היהודי-ציוני שולט בפוליטיקה האמריקאית ויכול להעביר כל החלטה בקונגרס, כמעט פה אחד. הוא פסל את הטענה שפלישת ארה"ב לעיראק, נשענה על מידע מודיעיני שגוי והסביר שהיה ידוע היטב שלסדאם חוסיין לא היה נשק להשמדה המונית, ולכן יש לתהות מדוע אין הנשיא בוש מובא לביה"ד הבינ"ל בגין פשעיו בעיראק.

ליברטי (אלג'יריה), 12.3.09

 

דיווח: אל-קאעדה מגרב לא מצליח לגייס פעילים חדשים

העיתון "ליברטי" דיווח כי לאחרונה יש ירידה חדה בהיקף ההתגייסות לאל-קאעדה מגרב וכי במחוז בומרדס, וגם במחוזות אחרים, לא נרשמו מתגייסים חדשים בחמשת החודשים האחרונים. העיתון טען כי למלחמה בעיראק היה תפקיד חשוב בגיוס פעילים – חלקם הופנה לפעילות באל-קאעדה מגרבוכיום, עם ההתייצבות שחלה שם, התייבש מאגר המוכנים להתגייס.

ליברטי (אלג'יריה), 12.3.09

 

אלג'יריה: מאות ארגונים דתיים זכו להכרה, ערב הבחירות לנשיאות

האתר "הכל אודות אלג'יריה" דיווח כי שר הדתות האלג'יראי, בועבדאללה ע'לאמאללה, העניק הכרה למאות ארגונים דתיים לאחר עיכובים של מספר שנים. את מתן ההכרה, במהלך פגישה עם ראשי מסגדים, ליווה השר בדרישה לעודד את האזרחים להשתתף בבחירות הקרובות לנשיאות. באלג'יריה קיים חשש שאחוז הצבעה נמוך יערער את הלגיטימיות הציבורית של המנצח הצפוי, הנשיא הנוכחי, עבד אל-עזיז בוטפליקה.

www.tsa-algerie.com, 12.3.09

 

אלגי'יריה: ירחון נאסר להפצה בגלל כתבה בעייתית למימסד

הגיליון האחרון של הירחון "אפריק מגזין" נאסר להפצה באלג'יריה בשל כתבה הדנה במעורבותם של בכירים בצבא בהעלאת הנשיא בוטפליקה לשלטון וביחסים ביניהם.

www.tsa-algerie.com, 10.3.09

 

ממשלת סודאן תוקפת דרישת אובמה להחזיר את ארגוני הסיוע

דובר משה"ח הסודאני, עלי אל-צאדק, טען כי על נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ללמוד את המצב בדארפור לאשורו, בטרם ידרוש מסודאן להשיב לשם את ארגוני הסיוע שגירשה עקב הוצאת צו המעצר נגד נשיאה בשיר. עלי כרתי, שר המדינה במשה"ח הסודאני, אמר כי הדיווח שהעביר מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, לאובמה על המצב ההומניטארי בדארפור ועל גירוש ארגוני הסיוע - מעוות.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 12.3.09

 

דיווח: ארה"ב תתיר לאיראן העשרה מצומצמת של אורניום

היומון אל-ריאץ' דיווח מפי מקורות איראניים כי ראשי איראן קיבלו מסרים מארה"ב, לפיהם היא תסכים להעשרה מצומצמת של אורניום באיראן, אם זו תשתף עימה פעולה בפתרון בעיות אזוריות דוחקות, כמו בעיראק ובאפגניסטן.

אל-ריאץ' (סעודיה), 12.3.09

 

אחמדי-נז'אד: איננו זקוקים לתיווכה של תורכיה

נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, דחה את הצעתה של תורכיה, לתווך בינה לבין ארה"ב, ואמר שלאיראן אין צורך בתיווך כזה. מאמר באתר האינטרנט האיראני עסר-י איראן, קרא להימנע משירותי התיווך של תורכיה כיוון שהיא פועלת יחד עם ארה"ב ועושה לקידום מעמדה באזור ע"ח איראן.

פרס-טי.וי, עסר-י איראן (איראן), 11.3.09

 

בכיר איראני: בכירים ביטחוניים בעיראק לחמו לצד איראן

בכיר ב'מועצה לקביעת האינטרס של המשטר' באיראן, מחמד חסן ג'עפרי, טען כי אזרחים עיראקים שלחמו במלחמת איראן-עיראק (1980-1988) במסגרת 'חטיבת בדר', בפיקודו של מפקד משמרות המהפכה האיראניים דאז, מוחסין רזאי, מכהנים כיום במשרות בכירות בצבא עיראק.

פארארו (איראן), 11.3.09