המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 8.3.2009
8/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 8.3.2009

 

בתקציר: תגובות חריפות לצו המעצר הבינ"ל נגד נשיא סודאן * דיווח: פעילות אמריקאית-בריטית בגבול איראן-עיראק * מרוקו ניתקה יחסיה עם איראן * ר"מ עיראק: נמחל לאנשי סדאם אם יזנחו את דרך הבעת' * עוזר שה"ח האמריקאית: טרם הגענו להסכמות עם סוריה * חמאס: התפטרות פיאצ' בשל מחלוקות עם עבאס

 

תגובות חריפות לצו המעצר הבינ"ל נגד נשיא סודאן

ממשלת סודאן הודיעה (6.3.09) כי לא תחזור בה מהחלטתה לגרש 13 ארגוני סיוע זרים מן המדינה, בתגובה להחלטת ביה"ד הפלילי הבינ"ל להוציא צו מעצר נגד הנשיא בשיר. שר התקשורת, כמאל עוביד, תקף את ביקורתו של מזכ"ל האו"ם באן קי מון – "שהפך ליריב" -  על הגירוש, ואמר כי אפשר ויגורשו ארגונים נוספים. הנשיא בשיר טען שמדובר בארגוני "גנבים ומרגלים". מועצת חכמי הדת בסודאן קראה לאזרחים לצאת לג'יהאד נגד אויבי האסלאם והמולדת והאשימה את שגרירות ארה"ב בסודאן בהעברת נשק למורדי דארפור. סעד אחמד סעד, דובר מטעם המועצה, קרא בהפגנה בח'רטום, לצמצם את מספר השגרירויות הזרות בסודאן והכריז כי "שערי הג'האד נפתחו".

***

 עלי לאריג'אני, יו"ר המג'לס האיראני שעמד בראש משלחת פרלמנטארית איראנית לתמיכה בבשיר, קרא (6.3.09) לסודאן להמשיך בקו המהפכני וציין כי "הגיעה העת לג'האד". לדבריו, התביעה נגד בשיר היא עוד מזימה מערבית המהווה עלבון למוסלמים ובאה להסיט את דעת הקהל מפשעי ישראל בעזה. לדבריו, הפתרון לבעיה יושג תוך שימוש ברוח ההתנגדות.

ממלא מקום יו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית, אחמד בחר (חמאס), הביע, בביקור הזדהות עם נשיא סודאן, את התנגדות החמאס לצו בית הדין הבינ"ל. דובר החמאס, מושיר אל-מצרי, טען כי הצו הוא החלטה אמריקנית-ציונית. הוועה"פ של אש"פ פרסם הודעת הזדהות עם בשיר וקרא שלא להתערב בענייניה הפנימיים של סודאן.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 8.3.09; אח'ר לחט'ה, אל-ראי אל-עאם (סודאן),7-8.3.09; אירנא, פארס (איראן), אל-צחאפה (סודאן), 7.3.09  www.palestine-info.info 7.3.09- 6

דיווח: פעילות אמריקאית-בריטית בגבול איראן-עיראק

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק דיווח כי לראשונה מאז כיבוש עיראק פעלו כוחות מיוחדים אמריקאים ובריטיים באמצעות מסוקים בגבול איראן-עיראק באזור שלמצ'ה וחטפו כמה מקומיים.

תאבנאק (איראן),7.3.09

 

לרגל יום האישה הבינ"ל: האישה הערבית

אל-ערב אל-יום (ירדן), 8.3.09/ נאצר אל-ג'עפרי

 

מרוקו ניתקה יחסיה עם איראן

דובר משה"ח האיראני, חסן קשקאווי, אישר (7.3.09) כי מרוקו ניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן. הסיבות שהציגה מרוקו לצעדה: ההצהרות באיראן אודות ריבונותה על בחריין ופעילות איראנית לערעור זהותה הסונית-מאלכית של מרוקו. משה"ח האיראני טען כי ההאשמות המרוקאיות חסרות בסיס, וכי ניתוק היחסים מזיק לאחדות האסלאמית. דובר ממשלת איראן, ע'ולאם חוסיין אלהאם, הכחיש את דבר ניתוק היחסים. שר החוץ המרוקאי אמר כי איראן אינה הדוברת הבלעדית של האומה האסלאמית כפי שהיא מתיימרת להיות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7-8.3.09; תאבנאק (איראן), 8.3.09; מהר, פארס (איראן), 7.3.09

 

עוזר שה"ח האמריקאית: טרם הגענו להסכמות עם סוריה

לאחר פגישתם בדמשק (7.3.09) של עוזר שה"ח האמריקאית, ג'פרי פלטמן, וחבר המועצה לביטחון לאומי, דניאל שפירו, עם שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, אמר פלטמן כי ארה"ב טרם הגיעה להסכמות עם סוריה בכל הנושאים התלויים ביניהן וכי ממשל אובמה נותן כעת עדיפות למסלול הישראלי-פלסטיני, אך ירצה לקדם גם את המסלול הישראלי-סורי, כשהצדדים יהיו מוכנים לכך. שלושת האישים הצביעו על חשיבות הדיאלוג ביניהם.

אל-ת'ורה, אל-וטן (סוריה); אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.3.09

 

סוריה: נחסם אתר אינטרנט של ארגון זכויות אדם

השלטונות הסוריים חסמו את אתר "הארגון הסורי לזכויות אדם" (shro-syria.com). בגילוי דעת שפרסם, האשים הארגון את שלטונות סוריה בהתנהלות המנוגדת לערכי התקופה המודרנית וסותרת את החוקה הסורית ואת הצהרת זכויות האדם של האו"ם.

shro-syria.com, 5.3.09

 

ר"מ עיראק: נמחל לאנשי סדאם  אם יזנחו את דרך הבעת'

ר"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, קרא (6.3.09) לפיוס עם בני בריתו של סדאם חוסיין, נשיא עיראק לשעבר, בתנאי שיזנחו את האידיאולוגיה של הבעת' ויפתחו דף חדש. למחרת (7.3.09), דווח על מעצרם של שבעה אנשים במחוז דיאלא, החשודים בניסיון להחיות את מפלגת הבעת', שפעילותה נאסרה מאז פלישת האמריקאיים לעיראק ב- 2003.

www.alrafidayn.com , 6.3.09, 7.3.09

 

 איראן מתקינה טיל אויר-ים במטוסי קרב

איראן דיווחה על התקנת טילי אויר-ים במשקל 500 ק"ג, על גבי מטוסי הקרב שלה. דווח כי הטיל משוגר בשיטת 'שגר ושכח' וכי טווח הפגיעה היעיל שלו הוא 110 ק"מ.

פארס (איראן), 8.3.09

 

חמאס: התפטרות פיאצ' נובעת ממחלוקות עם עבאס

תנועת החמאס טענה כי התפטרותו של  סלאם פיאצ' מתפקידו כראש ממשלת הרש"פ איננה קשורה לממשלת האחדות והיא נובעת מסכסוכים אישיים וכספיים עם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס. הרש"פ טענה כי פיאצ' התפטר כדי להכשיר את הדרך להקמת ממשלת אחדות.

www.palestine-info.info 7.3.09

 

נעים קאסם: בריטניה הבינה שאין לכפות עלינו דבר

בתגובה להחלטה של משה"ח הבריטי לחדש את המגעים עם הזרוע המדינית של חזבאללה, אמר סגן מזכ"ל חזבאללה, השיח' נעים קאסם כי הבריטים הבינו שחזבאללה מייצג את האנשים ופועל למען האמת ושלא ניתן לכפות עליו אופציות מדיניות שהוא לא מסכים להן. קאסם בירך על החלטת משה"ח הבריטי ואמר כי חזבאללה יפעל כדי שההתנגדות תהפוך להיות כוח חשוב שימשיך לעמוד איתן ולהגן על לבנון.

www.alintiqad.com , 7.3.09

 

המשבר הכלכלי כובל את ידיו של אובמה

אל-דסתור (ירדן), 7.3.09/ ג'לאל אל-רפאעי