המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 3.3.2009
3/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 3.3.2009

 

בתקציר: דיווח: חמאס פועלת להשתלט על מחנות הפליטים בלבנון * ר"מ אלג'יריה תקף את דו"ח זכויות האדם האמריקאי * יומון איראני: אובמה דוחף לסנקציות האירופאיות * אחמד ג'בריל: אין לתבוע מהפלסטינים להכיר בישראל * קריאות באיראן להתפייס עם ארה"ב * דיווח: צרפת מודאגת מאי מינוי שגריר סורי בלבנון

 

דיווח: חמאס פועלת להשתלט על מחנות הפליטים בלבנון

מקור פלסטיני עצמאי מסר כי מאז סיום המלחמה בעזה פועלות תנועות החמאס והחזית העממית המפקדה הכללית לחיזוק השפעתן במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון, וכי החמאס משתמשת לשם כך בכספים שקיבלה מאיראן. על פי הדיווח, שתי התנועות העבירו למחנות הפליטים פעילים חמושים שלהן מסוריה והקימו שם מטה משותף.

www.nowlebanon.com , 2.3.09

 

דיווח: חמאס מסרה לאבו מרזוק מכתב מגלעד שליט

מקורות המקורבים לתנועת החמאס מסרו כי סגן ראש הלשכה המדינית של החמאס, מוסא אבו מרזוק, נפגש במהלך ביקורו בעזה בשבוע שעבר עם בכירים בזרוע הצבאית של החמאס ועם שוביו של גלעד שליט וקיבל מהם מכתב מהחייל החטוף, אותו הוא יעביר למשרד החוץ הסורי.לא צוין לאן יועבר המכתב משם.

אל-ג'רידה (כווית), 3.3.09

 

יומון איראני: פת"ח אשם בכשלון השיחות עם חמאס

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון עלי ח'אמנאי, האשים את פת"ח בכישלון השיחות להקמת ממשלת אחדות פלסטינית וטען כי הבנות בינו לחמאס ישפרו את יכולת העמידה מול כוונות ההתפשטות של ישראל ומול ממשלת נתניהו. היומון טהראן טיימס טען כי ממשלת אחדות פלסטינית שתאמץ את מדיניות החמאס, היא הדרך היחידה לעמידה מול ממשלת נתניהו וכי עתה, לאחר שהפת"ח הכיר בטענת חמאס שאין תועלת בהידברות עם ישראל, יש לבחון דרכים אחרות להתמודד עם האיום.

טהראן טיימס (איראן), 1.3.09, כיהאן (איראן), 28.2.09

 

אחמד ג'בריל: אין לתבוע מהפלסטינים להכיר בישראל

מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין, אחמד ג'בריל, תקף בכנס בטהראן (3.3.09) בנושא פלסטין, את הוועידה לשיקום עזה בשרם אל-שיח' משום שלא דנה בהענשת ישראל והעמדת ראשיה לדין. לדבריו, אין לתבוע מהפלסטינים להכיר בישראל וההתנגדות תימשך עד לרגע האחרון. עלי אכבר מוהשתמי פור, מזכ"ל הוועידה למען פלסטין, אמר כי ועידת שארם אל-שיח' היתה תיאטרון בובות שערכו המדינות בלחץ עמיהן.

פארס (איראן), 3.3.09 

 

 סולאנה מתעלם מחמאס, בשליחות ישראל

 איראן דיילי (איראן),  2.3.09/  מוחמד עלי רג'בי 

 

לחצים על פת"ח וחמאס להגיע להסכם ביניהן

מקורות פלסטינים מסרו כי מצרים, סעודיה, קטר ואיחוד האמירויות שלחו מסרים חריפים למנהיגי חמאס ופת"ח והאיצו בהן להסיר את המכשולים לפיוס ביניהן. המקורות גם מסרו כי בחלק מהמסרים נאמר כי במידה והתנועות לא תגענה לפיוס, יינקטו צעדים ביטחוניים נגד מנהיגיהן.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 3.3.09

עיראק: טארק עזיז זוכה מאשמת רצח צעירים שיעים ב-1999

בית הדין הפלילי העליון בעיראק, שדן במעורבותם של בכירים במשטרו של סדאם חוסיין באירועי תפילת יום השישי בצדר סיטי שבבגדאד, ב- 1999, זיכה את טארק עזיז, רה"מ לשעבר מאשמה, ופסק גזר דין מוות לשלושה בכירים אחרים ועונש מאסר עולם לבכירים נוספים. באירועים, שפרצו לאחר רצח פוסק ההלכה השיעי, איתאללה מחמד אל-צדר ושני בניו (ב-10.2.99), נעצרו עשרות צעירים שיעים, חלקם הוצא להורג. www.alrafidayn.com , 2.3.09

 

נציג סוריה בליע"ר שלל הודעת ברכה לעבודת ביה"ד הבינ"ל

בישיבת נציגי מדינות ערב בליגה הערבית (2.3.09) התנגד הנציג הסורי, אחמד יוסף, לדרישת נציג לבנון, עלי אל-חלבי, לכלול בהודעת הסיכום של הישיבה סעיף המביע אמון בביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי ולברך על תחילת פעילותו. לדבריו, טקס הפתיחה של ביה"ד (1.3.09) היה מחזה של "פולקלור" ו"מגרש כדורגל". עוד טען שהערבים לא יכולים לתת אמון בביה"ד הזה ואין לערבם בעניין שהוא בין ממשלת לבנון לאו"ם. ההכרעה בדיון נדחתה לישיבתם שרי החוץ הערבים שתתקיים היום (3.3.09).

אל-מסתקבל (לבנון), 3.3.09

 

נוודים בצפון מאלי וניז'ר לאל-קאעדה: שחרור החטופים או מלחמה

נוודים ערבים ומשבטי הטוארג מצפון מאלי וניז'ר, העבירו איום דרך צד שלישי לאל-קאעדה מגרב לפיו אם הארגון לא ישחרר את ששת החטופים שבידיו – ביניהם שני דיפלומטים קנדים - השבטים יפתחו במלחמה נגדו. דווח כי האיום בא לאחר שמנהיגי השבטים נפגשו עם גורם בטחוני אלג'יראי בכיר בדרום אלג'יריה.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 3.3.09      

      

ר"מ אלג'יריה תקף את דו"ח זכויות האדם האמריקאי

ר"מ אלג'יריה, אחמד אויחיא, תקף את דו"ח מחלקת המדינה האמריקאית על זכויות אדם באלג'יריה, וקרא לארה"ב לעשות "בדק בית" לפני שתטיף לאחרים. לדבריו, המצב בבתי הכלא בארצו טוב יותר מאשר באירופה, והעילה לביקורת האמריקאית היא סירובה של  אלג'יריה לכונן יחסים עם ישראל ולארח בסיסי צבא אמריקאים בשטחה. שר הפנים האלג'יראי, יזיד זרהוני, אמר: "מוטב שהאמריקאים ידברו על גואנטאנמו".

אל-ח'בר (אלג'יריה), 3.3.09   

 

אובמה, הטובע במשבר הכלכלי, פועל  לחילוץ ארה"ב מעיראק

אל-דסתור (ירדן), 2.3.09/ עבדאללה דרקאוי 

 

 מאע"מ פועלת לאי תלות במיצרי הורמוז

בתגובה לאיומים האיראניים לסגור את מיצרי הורמוז במקרה של מלחמה, החלה מדינת איחוד האמירויות להקים נמל שיאפשר לה לייצא עד 70% מהנפט הגולמי שלא דרך מצרי הורמוז. שלב הבנייה הראשון עתיד להסתיים ביוני 2010.  

 3.3.09 ,www.alarabiya.net

 

יומון איראני: אובמה דוחף לסנקציות האירופאיות

היומון האיראני כיהאן הזהיר כי נשיא ארה"ב דוחף את אירופה להרחיב את הסנקציות על איראן כדי  להרתיעה מפני כשלון השיחות עם ארה"ב.

כיהאן (איראן), 1.3.09

 

קריאות באיראן להתפייס עם ארה"ב

מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מוחסין רזאי, אמר (26.2.09) בנאום בכאשאן (מרכז איראן)   כי המאבק של איראן בארה"ב איננו נובע מהרפתקנות לשמה וכי עוינותה כלפי ארה"ב איננה ללא קץ. לדבריו, איש אינו רשאי לנצל את המאבק של איראן בארה"ב למען אינטרסים אישיים וסיעתיים. ראש מפלגת הבינוי באיראן ומנהל מטה הבחירות של מהדי כרובי, ע'לאם חוסין כרבסצ'י, קרא לפתרון הסכסוך עם ארה"ב -  הבעיה הראשונה של איראן - כצעד שיוביל לפתרון הבעיות האחרות עם המערב.

אל-גזירה (סעודיה), 3.3.09; תאבנאק (איראן), 28.2.09 

 

איראן: לא בקשנו מתורכיה לתווך ביננו לבין ארה"ב

דובר משרד החוץ האיראני, חסן קשקאוי, אמר כי איראן לא ביקשה מראש ממשלת תורכיה, רג'ב טיב ארדואן, לתווך בינה לבין ארה"ב.

פארס (איראן), 2.3.09

 

מקורות עיראקים: איראן כבשה אי עיראקי ממזרח לבצרה 

אמצעי תקשורת עיראקיים דיווחו אתמול (2.3.09) כי איראן כבשה במפתיע את האי העיראקי "אום אל-רצאצ" הנמצא ממזרח למחוז בצרה שבדרום עיראק. ערוץ הטלוויזיה העיראקי "אל-שרקיה" מסר מפי מקור בכיר כי "הכוחות האיראנים השלימו את כיבוש האי". עוד דווח כי משה"ח האיראני העביר מסרים למשה"ח העיראקי בהם דרש לספח את נמל הנפט העיראקי "ח'ור אל-עמיה" למימיה הטריטוריאליים של איראן.

www.albasrah.net , 2.3.09

 

הפיוס הפנים-פלסטיני מנקה מעל עזה את אבק המלחמה

אל-ראיה (קטר), 2.3.09/ אמייה ג'וחא

 

אל-מועלם: קלינטון הביעה רצון בהמשך הדיאלוג עם סוריה

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, פגש בוועידת שרם אל-שיח' את שה"ח האמריקאית, הילארי קלינטון, ולחץ את ידה. לדבריו, קלינטון הביעה רצון בהמשך קידום הדיאלוג עם סוריה. עוד דווח כי עוזר שה"ח האמריקאית, ג'פרי פלטמן, צפוי לבקר בסוריה במהלך חודש מרץ.

אל-וטן (סוריה), 3.3.09

 

דיווח: סעוד אל-פיצל לביקור בסוריה

היומון אל-וטן דיווח כי שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל, יבקר בדמשק לקראת סוף השבוע, וימסור לנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הזמנה ממלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, לבקר בריאץ' כדי ליישב את חילוקי הדעות בין המדינות. שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, גילה כי סוריה הציעה לקיים פסגה בהשתתפות סוריה, סעודיה, מצרים וקטר לפתרון המחלוקות הערביות, אך לא מסר מה הייתה תגובת  סעודיה להצעה.

אל-וטן (סוריה), 3.3.09

 

יומון סורי: מטרת ועידת שרם אל-שיח' – תמיכה בעבאס ובמצרים

מאמר המערכת של היומון הסורי אל-וטן טען כי ועידת שרם אל-שיח' נועדה רק כדי לתמוך ביו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ולהעניק למצרים זיכוי מאשמה ותעודת יושר ביחס להתנהגותה במהלך המלחמה בעזה.

אל-וטן (סוריה), 3.3.09

 

דיווח: צרפת מודאגת מאי מינוי שגריר סורי בלבנון

מקור צרפתי רם דרג מסר כי פריז טרם קיבלה מהשלטונות הסוריים הסבר משכנע לפשר העיכוב במינוי שגריר סורי בבירות, וביקשה מנשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח, לברר את סיבת העיכוב. יצוין כי צרפת נרמלה לפני כמה חודשים את יחסיה עם סוריה, לאחר שזו הבטיחה לכונן יחסים דיפלומטיים עם לבנון.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.3.09

 

סעודיה: אין איומים על מטרות סעודיות בכווית

הממונה על ההסברה בשגרירות סעודיה בכווית, עבד אל-רחמן אל-דבל, הכחיש דיווחים בעיתוני כווית אודות איומים לפגוע בשגרירות סעודיה בכווית ובמטוסים סעודים, דבר שהוביל להגברת הכוננות הביטחונית בכווית.

אל-וטן (סעודיה), 3.3.09