המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 27.2.2009
27/2/2009

מה חדש? סיכום יומי 27.2.2009

 

בתקציר: ועידת הפיוס הפלסטיני החליטה על ממשלת אחדות * ביקור היסטורי של שה"ח הכוויתי בעיראק * גמאל מובארכ לארה"ב בשבוע הבא * ח"פ עיראקי: מקדמים ועידה אמריקאית-איראנית * שה"ח הסעודי: המחלוקות הערביות מאחורינו * שת"פ גרעיני רוסי-ירדני * הסכם בין עיראק לארגון הוועידה האסלאמית

 

גמאל מובארכ יבקר בארה"ב בשבוע הבא

גמאל מובארכ הודיע כי במסגרת ביקורו בארה"ב בשבוע הבא, ישתתף במספר כנסים בנושא המשבר הכלכלי העולמי והשפעתו על המזה"ת ועל מצרים. עוד אמר כי הוא צפוי להיפגש עם חברי קונגרס ולבקר בכמה מכוני מחקר כדי לדון בבעיות המזה"ת, המדיניות האמריקאית החדשה ויחסי מצרים-ארה"ב.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 27.2.09

 

ועידת הפיוס הפלסטיני החליטה על הקמת ממשלת אחדות

ועידת הפיוס הפלסטינית בין פת"ח לחמאס בקהיר החליטה על הקמת ממשלת אחדות לאומית בעלת משימות מוגבלות, שתכהן עד לבחירות שיהיו בסוף 2009. כן הוחלט להתחיל לאלתר בשחרור אסירים פוליטיים ולחדול מהסתה ופגיעה בזכויות אדם ובחופש הביטוי. הוקמו ועדות לדיון בנושאים העומדים על סדר היום הפלסטיני ובהם: ממשלת אחדות, אש"פ, בחירות, פיוס לאומי וכן ועדה למעקב אחר יישום ההחלטות שתתקבלנה בשיתוף עם מצרים והליגה הערבית.

אל-חיאת, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 27.2.09 

 

הדיאלוג בין פת"ח וחמאס

אל-מסתקבל (לבנון), 27.2.09/ חסן בלייבל

 

ביקור היסטורי של שר החוץ הכוויתי בעיראק

שר החוץ הכוויתי, מחמד אל-סאלם אל-צבאח, בא (26.2.09) לביקור היסטורי ראשון  של בכיר כוויתי בעיראק מאז פלישתה לכווית ב-1990.  בפגישתו עם ר"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, דנו השניים בנושאים משותפים לשתי המדינות לקראת המפגש הראשון של הוועדה הכוויתית-עיראקית בקרוב בבגדאד. אל-מאלכי אמר שעיראק לא תשוב עוד אל "מדיניות של מלחמות והרפתקאות."

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.2.09

 

הסכם שת"פ בין עיראק לארגון הוועידה האסלאמית

עיראק וארגון הוועידה האסלאמית חתמו על הסכם לשת"פ למשך שלוש שנים. נשיא עיראק, ג'לאל טלבאני, אמר כי ארצו מעוניינת למלא תפקיד בעולם האסלאמי, בהיותה חלק פעיל בו; מזכ"ל הארגון, אכמל אל-דין אוע'לו, הביע נכונות להרחיב את הקשרים המדיניים והכלכליים בין הארגון לבין עיראק. יצוין כי השבוע חנך   ארגון הוועידה האסלאמית מטה בבגדאד.

www.aswataliraq.info , 26.2.09 

 

ח"פ עיראקי: אנו מקדמים ועידה אמריקאית-איראנית

חבר הפרלמנט העיראקי מהקואליציה הכורדית, עבד אל-בארי אל-זיבארי, אמר כי עיראק שוקדת על קיום ועידה איראנית-אמריקאית במטרה לקרב בין עמדות הצדדים.

www.alrafidayn.com , 26.2.09    

 

פגישה בין שגריר סוריה בוושינגטון לעוזר שה"ח האמריקאית

שגריר סוריה בוושינגטון, ד"ר עמאד מצטפא, נפגש (26.2.09) עם עוזר שה"ח האמריקאית לענייני המזה"ת, ג'פרי פלטמן. בכיר במשה"ח האמריקאי מסר כי השניים דנו בנושא תמיכת סוריה בטרור, במאמציה להשיג נשק גרעיני, במעורבותה בלבנון ובהידרדרות מצב זכויות האדם בתוכה. השגריר הסורי אמר שהפגישה עסקה בפיתרון המחלוקות בין הצדדים והיתה מועילה.

אל-ת'ורה (סוריה); אל-נהאר (לבנון), 27.2.09   

 

שת"פ גרעיני למטרות שלום בין רוסיה לירדן

רוסיה וירדן חתמו על הסכם בראשי תיבות לשת"פ גרעיני למטרות שלום, הכולל, בין השאר, הקמת תחנות לייצור חשמל ומרכזי מחקר והכשרה של פיזיקאים. ההסכם המלא אמור להיחתם בסוף חודש מרץ.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 27.2.09

 

התחרות בין התרבויות

אל-ראי (ירדן), 26.2.09/ ח'לדון ע'ראיבה

 

משרד הנפט העיראקי: לטאלבאני אין סמכות לחתום על חוזים כלכליים

נשיא עיראק, ג'לאל טאלבאני, סיים אתמול (26.2.09) ביקור בן ארבעה ימים בקוריאה הדרומית ויצא לטהראן. בהודעת לשכתו נאמר, כי טאלבאני חתם על מזכרי הבנה – כלכלי ואסטרטגי עם קוריאה. מלשכת נשיא קוריאה נמסר כי החתימה היתה על חוזי נפט בהיקף שלי 3.5 מיליארד דולר. ואולם, משרד הנפט העיראקי הבהיר, כי תפקידו של טאלבאני הוא סמלי והסמכות לחתום על חוזים כלכליים נתונה, בלעדית, בידי  הממשלה המרכזית בבגדאד.

אל-חיאת (לונדון), 27.2.09

 

שה"ח הסעודי: המחלוקות הערביות מאחורינו

שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל, אמר בעת ביקורו בפריס כי המחלוקות בעולם הערבי שייכות לעבר. היומון אל-חיאת דיווח כי פיצל ציין כי המחלוקות בין סעודיה לסוריה היו בנושא לבנון, אולם המצב במדינה השתפר מאוד וסוריה התחייבה להמשך היציבות שם. אל-פיצל ציין כי סעודיה תהיה מחויבת לפיוס, כל עוד תעמוד סוריה בהתחייבויותיה.   

אל-חיאת (לונדון), 27.2.09