המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 25.2.2009
25/2/2009

מה חדש? סיכום יומי 25.2.2009

 

בתקציר: אל-זהאר: זכותנו להכניס לעזה נשק וכסף * סעודיה: שיעים התפרעו באזור מסגד הנביא באל-מדינה * ממשלת סומליה הסכימה לתיווך של קרדאוי * איגרת מהנשיא אסד למלך סעודיה * איראן: לחצי הולנד מנעו הוצאה להורג של אסיר פוליטי * מצרים: מועצת איגוד העיתונאים סירבה לארח ועידה של בהאים

 

סעודיה: שיעים התפרעו באזור מסגד הנביא באל-מדינה

שלשום התפרעו שיעים באזור מסגד הנביא בעיר אל-מדינה. הדבר קרה בהמשך לעימות בין קבוצת מתפללים  סונים לבין שיעים שביקרו בבית עלמין שיעי סמוך. יצוין כי לפני מספר ימים תקפו אנשי משטרת הדת הסעודית נשים שיעיות שביקרו באותו בית עלמין. מושל אל-מדינה קרא לבכירי העדה השיעית לפעול להרגעת הרוחות. 

www.almoslim.net, 24.2.09, אל-ויאם (סעודיה), 25.2.09.

 

מנכ"ל משטרת הדת הסעודית: לפתוח דף חדש עם התקשורת

המנכ"ל החדש של משטרת הדת הסעודית, השיח' עבד אל-עזיז בן חמין אל-חמין, אמר כי משטרת הדת תפתח דף חדש עם כל אמצעי התקשורת ותשתף עמם פעולה, כדי להעביר לציבור מידע נכון. על פי ההערכות, דבריו נאמרו, בתגובה לדיווחים בתקשורת על הפרות זכויות אדם מצד אנשי משטרת הדת.

עוכאט' (סעודיה), 25.2.09

 

אל-זהאר: זכותנו להכניס לעזה נשק וכסף

בכיר החמאס, מחמוד אל-זהאר, הצהיר כי זכותה של החמאס להכניס לרצועת עזה נשק וכסף והיא לא תתחייב בפני איש בנושא זה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.2.09  

 

מדינות המפרץ שוקלות להצטרף לבית הדין הבינ"ל

בכירים במשרדי המשפטים והחוץ במדינות מועצת שתה"פ במפרץ, דנו לאחרונה בצירוף מדינותיהם לבית הדין הבינ"ל. דווח כי סעודיה, קטר, בחריין, כווית, איחוד האמירויות ועומאן קרובות לאשר את הצטרפותן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.2.09.

 

ממשלת סומליה הסכימה לתיווך של קרדאוי

נשיא סומליה שיח' שריף שיח' אחמד נענה להצעתו של השיח' אל-קרדאוי, לתווך בין הממשלה למורדים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.2.09  

 

איראן

אל-ג'זירה (סעודיה), 24.2.09/ עבדאללה ג'אבר 

 

דטלב מיליס: לא תהיה עסקה בנושא חקירת רצח אל-חרירי

דטלב מיליס, היו"ר הראשון של ועדת החקירה הבינ"ל לרצח אל-חרירי, אמר כי מסקנתו העיקרית מהחקירה היא שהרצח בוצע בידי קבוצה בעלת תשתית רחבה, וכי לבנונים וסורים שעבדו במנגנוני הביטחון היו מעורבים בו. לדבריו, אף תובע לא יסכים לעסקה שתמנע את פעולתו של ביה"ד או שתרשיע פקיד זוטר במקום הבאה לדין של בכירים במשטר כלשהו. שגריר ארה"ב באו"ם לשעבר, ג'ון בולטון, אמר כי המעורבות הסורית ברצח אל-חרירי ברורה, וכי קיומו של ביה"ד נועד לאותת לאיראן ולסוריה שאל להן להתערב בנעשה בלבנון. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-חיאת (לונדון), 25.2.09

 

איגרת מהנשיא אסד למלך סעודיה 

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, נפגש עם מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, ומסר לו איגרת מנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הדנה בהידוק יחסי המדינות ובנעשה בזירה הערבית. בפגישה בין שה"ח הסורי לעמיתו הסעודי, סעוד אל-פיצל, הסכימו הצדדים לפעול למען פיוס פלסטיני; לשמירה על אחדות עיראק ולתמיכה בהמשך יישום הסכם דוחה בלבנון. היומון הסורי, אל-וטן, העריך כי פגישה סורית-סעודית-קטרית בדרג שה"ח, צפויה להתקיים בקרוב בדמשק וכי גם שה"ח המצרי עשוי להשתתף בה. מקורות דיפלומטיים מסרו כי הפיוס הערבי צפוי להשיב לסדר היום את יוזמת השלום הערבית שתשמש אמצעי לחץ על הימין בישראל. אמש הגיע לדמשק אמיר קטר והיום צפוי לבוא אליה שה"ח הכוויתי.

אל-ת'ורה; אל-וטן (סוריה), 25.2.09

 

חשד: משלוח נשק שנתפס במאלי יועד לאל-קאעדה

קצין במשטרת מאלי דיווח על תפיסת משלוח אמל"ח שהיה בדרכו לצפון המדינה, שכלל מרגמות, טילי נ"ט ונשק קל. מדיווחים עולה, כי רוב הנשק הוא מתוצרת רוסית וצ'כית וכי הוא הגיע מגינאה. מובילי הנשק הודו בחקירתם כי זהו משלוח השלישי מסוגו וכי הנשק נמסר ל"לבני עור", ברמזם לאלג'יראים. דובר של מורדי הטוארג, הפעילים בצפון מאלי, בסמוך לגבול אלג'יריה, אמר כי לאחרונה הקים אל-קאעדה מגרב רשתות להברחת נשק מבירת מאלי, במאקו, לצפון המדינה. לדבריו, הארגון מממן רשתות אלה מן הכופר שקיבל עבור שחרור החטופים האוסטרים (בנובמבר 2008), זאת למרות שממשלת אוסטריה הכחישה תשלום כופר כזה.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 25.2.09      

 

דיסידנט איראני לארה"ב: אחמדי-נז'אד – כתובת עדיפה למו"מ

מתנגד המשטר והעיתונאי האיראני, אחמד זידאבאדי, טען כי על ארה"ב לפתוח לאלתר במו"מ עם איראן כיוון שרק לנשיא אחמדי-נז'אד יש את האומץ והמעמד הדרושים לניהול המו"מ. לדבריו, בן שיח רפורמיסטי, לבחירתו מייחלת ארה"ב ביוני 2009, יעורר את התנגדות הזרם הקיצוני באיראן שינסה להכשיל את השיחות.

רוז (איראן), 23.2.09

 

מכתב מהנחש האיראני: "אנו מכבדים את ריבונותה של בחריין"

אל-ג'רידה (כווית), 24.2.09/ עבד אל-קאדר איוב 

 

איראן: לחצי הולנד מנעו הוצאה להורג של אסיר פוליטי

בעקבות לחצה של ממשלת הולנד, ביטלו שלטונות איראן את הוצאתו להורג של מנהיג הארגון לשחרור ח'וזיסטאן, פאלח עבדאללה אל-מנצורי, המחזיק באזרחות הולנדית, ופסקו לו שלושים שנות מאסר. מנצורי, שנחשד בפעולות חבלה נגד המשטר בח'וזיסטאן (דרום-מערב איראן), ברח מאיראן להולנד ב-1988 אך הוסגר לאיראן ע"י סוריה, בה ביקר בתחילת 2007.

Khandaniha.eu, 24.9.20

 

כווית: נעצר מבוקש החבר באל-קאעדה

שלטונות כווית עצרו מבוקש כוויתי, ששמו מופיע בין 85 מבוקשים ששמותיהם הופיעו לאחרונה בעיתוני סעודיה. העצור, חבר בארגון אל-קאעדה שחזר לכווית מאיראן, פעל לגיוס צעירים ממדינות המפרץ לג'יהאד.

אל-ריאץ' (סעודיה), 25.2.09

 

מצרים: מועצת איגוד העיתונאים סירבה לארח וועידה של בהאים

מועצת איגוד העיתונאים המצרית סירבה פה אחד לארח במשכנה ועידה של בני הדת הבהאית בהסבירה שהדבר יעורר בעיות. יצוין כי יו"ר איגוד העיתונאים, מכרם מחמד אחמד, תמך בקיום הוועידה בגין "חופש הדעה והביטוי". 

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 25.2.09

 

הסכסוך הפנים-פלסטיני מונע מכספי השיקום להגיע לעזה

 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.2.09/ אמג'ד רסמי